Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Sähköautojen hintasota on alkanut - Uusi sähköauto on jo kaikkien saavutettavissa

Vierailija
05.08.2023 |

Nyt keskikokoisen uuden sähköperhefarkun saa alleen jo 30000 eurolla.
Nyt ilmaston tuhoamista polttomoottoriautolla ei kukaan voi kukaan perustella taloussyillä. Viekää nyt vihdoin ne bensa- ja dieselromunne kierrätykseen. Ajatelkaa edes sen verran lastenne ja heidän lapsiensa tulevaisuutta
https://www.is.fi/autot/art-2000009762672.html

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ajatella kustannuksia pitkällä aikavälillä. Ajattelin ostaa uuden Tesla Y LR:n. Aika edullinen, 56 000 € siihen nähden että tilat, tehot ja sähköominaisuudet ovar kohdallaan. Vastaava haluamani polttis, suv tai farmari, olisi kalliimpi ostaa ja käyttää. Ostan auton yleensä uutena ja pidän 7-10 vuotta. Nykyisen autoni tuore vaihtotarjous oli 48% itse maksamastani 8 vuotta sitten. Ihmeen hyvä, muttä tämä riippuu ihan autosta.

56 000e on todella iso raha autoon. Minä en laittaisi autoon noita rahoja vaan sijoittaisin ne tai lyhentäisi asuntolainani pois. 

Totta tuokin, me olemme vaan ihan erilaisissa tilanteissa. Minulle tuo on hyvä sijoitus.

Kuinka niin se voi olla hyvä sijoitus kenellekkään kun sen arvo tippuu todella nopeasti, se ei tuota yhtään rahaa ja se maksaa todella paljon?

Kaikista paras sijoitus on se kun laittaa autoon rahaa mahdollisimman vähän koska silloin menettää vähiten rahaa. 

esim minulle. Uusi sähköauto maksaa minulle 500 €/kk, tämän ansiosta polttoainekuluni laskevat 600 €/kk ja huoltoväli harveni 1/8 aikaisemmasta (huoltokulutkin pienenevät).

600e polttoaineisiin...? Kuinka paljon entinen autosi kulutti satasella? 

Vähän. Toisilla katsos tulee kilometrejä ihan mukavasti kuukausittain.

Vierailija
62/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ajatella kustannuksia pitkällä aikavälillä. Ajattelin ostaa uuden Tesla Y LR:n. Aika edullinen, 56 000 € siihen nähden että tilat, tehot ja sähköominaisuudet ovar kohdallaan. Vastaava haluamani polttis, suv tai farmari, olisi kalliimpi ostaa ja käyttää. Ostan auton yleensä uutena ja pidän 7-10 vuotta. Nykyisen autoni tuore vaihtotarjous oli 48% itse maksamastani 8 vuotta sitten. Ihmeen hyvä, muttä tämä riippuu ihan autosta.

56 000e on todella iso raha autoon. Minä en laittaisi autoon noita rahoja vaan sijoittaisin ne tai lyhentäisi asuntolainani pois. 

Totta tuokin, me olemme vaan ihan erilaisissa tilanteissa. Minulle tuo on hyvä sijoitus.

Kuinka niin se voi olla hyvä sijoitus kenellekkään kun sen arvo tippuu todella nopeasti, se ei tuota yhtään rahaa ja se maksaa todella paljon?

Kaikista paras sijoitus on se kun laittaa autoon rahaa mahdollisimman vähän koska silloin menettää vähiten rahaa. 

esim minulle. Uusi sähköauto maksaa minulle 500 €/kk, tämän ansiosta polttoainekuluni laskevat 600 €/kk ja huoltoväli harveni 1/8 aikaisemmasta (huoltokulutkin pienenevät).

600e polttoaineisiin...? Kuinka paljon entinen autosi kulutti satasella? 

Kysymyksessä voi olla myös matka.

Kuinka paljon entinen autosi kulutti satasella? Mikä on siis keskikulutus sillä? 

Kesäkuussa polttoaineesiin meni itseasiassa 801,35 € (417,96 l) Kilometrejä tuli vähän päälle 8000.  Eli noin 5,22 l/100 km oli keskikulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin juuri tuossa autoliikkeen teslatarjontaa. 

Edullisimmat teslat on vähän alle 300e/kk ja sit tyyriimmät teslat maksaa sen 600-700 euroa kuukaudessa. 

Käytettyjä tesloja siis kyseessä. 

Esimerkiksi 2015 vuosimallin tesla jolla ajettu 160t km maksaa 295e/kk. 

Saako muiden valmistajien sähköautoja halvemmalla?

Vierailija
64/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edullisimmat teslat on vähän alle 300e/kk ja sit tyyriimmät teslat maksaa sen 600-700 euroa kuukaudessa. 

Saa.

Seuraava tyhmä kysymys.

Vierailija
65/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa.

Seuraava tyhmä kysymys.

Kuinka paljon range on talvella sähköautolla ja kuinka onnistuu lataus tavallisesta pistorasiasta? Työmatka minulla on noin 10km. 

Vierailija
66/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa.

Seuraava tyhmä kysymys.

Kuinka paljon range on talvella sähköautolla ja kuinka onnistuu lataus tavallisesta pistorasiasta? Työmatka minulla on noin 10km. 

Tuolle työmatkalle range on kovallakin pakkasella riittävä ja pistorasiasta lataaminen onnistuu tökkäämällä letkun toisen pään pistorasiaan ja toisen autoon.

Vierailija
67/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa.

Seuraava tyhmä kysymys.

Tuolle työmatkalle range on kovallakin pakkasella riittävä ja pistorasiasta lataaminen onnistuu tökkäämällä letkun toisen pään pistorasiaan ja toisen autoon.

Kuinka nopeasti se lataa tuolla tyylillä? Jos jättää yöksi latautumaan niin onko akut aamulla täynnä? 

Vierailija
68/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa.

Seuraava tyhmä kysymys.

Kuinka nopeasti se lataa tuolla tyylillä? Jos jättää yöksi latautumaan niin onko akut aamulla täynnä? 

Kyllä on jos sillä on tuo 10 km työmatka ajettu...

Vierailija
69/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen Kiinan ja Afrikan lapsien tulevaisuutta enkä halua, että he joutuvat työskentelemään orjina hengenvaarallisissa kaivoksissa.

Polttis siis pysyy.

Mitäs Afrikan lapset kaivelee LFP-akkuihin?

Vierailija
70/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi ainoatakaan perustetta sille, miksi alkaisin ympäristörikolliseksi hankkimalla sähköauton.

Tosiaan se, että se on ympäristölle moninverroin haitallisempi kuin polttis, se on myös käyttöominaisuuksiltaan selvästi huonompi.

Ja niin, ikinä en edes harkitse laittavani autoon yli 20k vaikka työssäkäyvä aikuinen olenkin. Tuolla summalla on varaa valita vaikka minkälainen perheauto polttiksista. Ekologisempi, taloudellisempi, monipuolisempi ja joka tavalla järkevämpi vaihtoehto

"se on ympäristölle moninverroin haitallisempi kuin polttis, se on myös käyttöominaisuuksiltaan selvästi huonompi."

Höpöhöpö. Elinkaarilaskelmilla on todettu lukemattomia kertoja, että sähköauto on ympäristölle parempi.

Ja käyttöominaisuuksista... kun olet ajanut sähkiksellä, et enää polttikseen vaihtaisi.

Löpiset vain asioista mistä et mitään tiedä. Tulet itsekin nauramaan itsellesi kun aikanaan sinullakin on sähköauto.

Volvo laati laskelmat ja sähköautojen elinkaariajan päästöt alkavat tuottaa tulost vasta 146 000 km:n jälkeen. Oletuksena on siis se, että akustoja ei vaihdeta. Polttomoottoriauton kokonaispäästöt valmistuksessa on 16,1 tonnia ja sähkökäyttöisen 24 tonnia (josta akuston osuus 7 tonnia).

Siis siis onko sähköauto ympäristölle parempi vai ei, riippuu töysin auton käyttötavasta. Sähköauton ympäristövaikutukset tulevat plussalle vasta, kun autolla on ajettu 146 000 km, joten jotta söhköauton hyöty tulee esille, sillä pitää ajaa paljon ja akustojen kestettävä vähintään 200 000 km, jolloin saavutettu hyöty ei mene akustojen vaihtoon.

https://tekniikanmaailma.fi/onko-sahkoauto-oikeasti-polttomoottoriautoa…

Vierailija
71/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ostaa auton uutena? Huompaa sijootusta ei maailmasta löydy. Paitsi tietenkin velaksi ostettu uusi auto: maksetaan korkoa tavarasta joka ei ole enää edes ostohinnan arvoinen.

Jos ei kukaan osta uutena,ei tule niitä käytettyjä.Aika yksinkertaista.

Vierailija
72/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi ainoatakaan perustetta sille, miksi alkaisin ympäristörikolliseksi hankkimalla sähköauton.

Tosiaan se, että se on ympäristölle moninverroin haitallisempi kuin polttis, se on myös käyttöominaisuuksiltaan selvästi huonompi.

Ja niin, ikinä en edes harkitse laittavani autoon yli 20k vaikka työssäkäyvä aikuinen olenkin. Tuolla summalla on varaa valita vaikka minkälainen perheauto polttiksista. Ekologisempi, taloudellisempi, monipuolisempi ja joka tavalla järkevämpi vaihtoehto

"se on ympäristölle moninverroin haitallisempi kuin polttis, se on myös käyttöominaisuuksiltaan selvästi huonompi."

Höpöhöpö. Elinkaarilaskelmilla on todettu lukemattomia kertoja, että sähköauto on ympäristölle parempi.

Ja käyttöominaisuuksista... kun olet ajanut sähkiksellä, et enää polttikseen vaihtaisi.

Löpiset vain asioista mistä et mitään tiedä. Tulet itsekin nauramaan itsellesi kun aikanaan sinullakin on sähköauto.

Volvo laati laskelmat ja sähköautojen elinkaariajan päästöt alkavat tuottaa tulost vasta 146 000 km:n jälkeen. Oletuksena on siis se, että akustoja ei vaihdeta. Polttomoottoriauton kokonaispäästöt valmistuksessa on 16,1 tonnia ja sähkökäyttöisen 24 tonnia (josta akuston osuus 7 tonnia).

Siis siis onko sähköauto ympäristölle parempi vai ei, riippuu töysin auton käyttötavasta. Sähköauton ympäristövaikutukset tulevat plussalle vasta, kun autolla on ajettu 146 000 km, joten jotta söhköauton hyöty tulee esille, sillä pitää ajaa paljon ja akustojen kestettävä vähintään 200 000 km, jolloin saavutettu hyöty ei mene akustojen vaihtoon.

https://tekniikanmaailma.fi/onko-sahkoauto-oikeasti-polttomoottoriautoa…

Volvon laskelmat on jo vanhentuneet koska esim uudet akkukemiat ei käytä kobolttia ensinkään.

Vierailija
73/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on kaikkien saavutettavissa mutta kaikki ei halua sähköautoa.

Vierailija
74/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi halpa, saan tuolla rahalla vain 25 vuoden bensat.

Vierailija
75/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäni olen ollut töissä, muttei vieläkään ole varaa ostaa uutta 35ke autoa.

T. Lapsiperheen isä42

Missä ihmeen paskatöissä käyt!? Mulla on varaa vaihtaa uusi 35k auto kolmen vuoden välein.

M32

No kyllä minullakin periaatteessa olisi, mutta sitten ei olisi varaa tehdä 30h viikkoa ja pitää kolmen kuukauden kesälomia. Jostain pitää tinkiä, kun on niin köyhä että joutuu käymään töissä.

Vierailija
76/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lapsiperheen isä42

Ikäni olen ollut töissä ja on ollut varaa ostaa useampikin yli 35 k€ auto, viimeiset 4 autoa, kaikki ovat olleet yli tuon. Ja sijoituksissakin on reilusti rahaa... ehkäpä juuri SIKSI minulla on varaa pieneen arjen luksukseen. Uusin auto, joka on vasta tulossa maksoi 66 k€. Saanen sen tän kuun lopussa. Sijoituksiin on siis riittänyt tähän mennessä 28000 € tänä vuonna...

Eikö kuitenkin kannattaisi ostaa uusien autojen hinnalla vapaa-aikaa palkattoman loman muodossa?

Vierailija
77/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30000€:lla mä ajaisin n. kaksi miljoonaa kilometriä

Vierailija
78/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhä aivan liian kalliita koska ei kukaan täysjärkinen ihminen halua laittaa rahaa johonkin autoon noin paljoa rahaa. Todella rikkaat ihmiset on sitten asia erikseen koska heillä sitä rahaa on laittaa autoon isojakin summia.

Tämä. 

Itse ajattelen niin että mitä vähemmän rahaa autoon laitan niin sen parempi koska auto on kaikista surkein kohde mihin rahaa kannattaa laittaa. Ajelen itse niillä 1000 euron autoilla koska se on taloudellisesti ylivoimaisesti kannattavinta. 

M32

Keksin heti montakin surkeampaa kohdetta kuin auto. Esim viina ja tupakka.

Ne on joo koska niissä menee terveys. Auto on kaikkein surkein kohde rahalle heti noitten jälkeen. Keksin heti useampiakin kohdetta mihin rahat kannattaa laittaa Esim lyhenttää asuntolainaa, sijoittaa rahat, säästää rahat jottei tarvitse ottaa velkaa isompiin menoihin, remontoi asuntoa. 

M32

Entä jos ei ole asuntolainaa (suurimmalla osalla ei ole) tai sijoituksissakin on jo 6 numeroinen summa ja kasvaa viikoittain ja tililläkin on mukavasti rahaa ja asunnossa ei ole mitään akuuttia remonttitarvetta? Tämä on minun tilanteen.

No sitten ei mennä töihin, vaan tehdään mitä halutaan.

Vierailija
79/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30000€:lla mä ajaisin n. kaksi miljoonaa kilometriä

En ehtisi eläessäni ajaa noin paljon, ehkä 300.000km ehdin vielä ajamaan.

Vierailija
80/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lapsiperheen isä42

Ikäni olen ollut töissä ja on ollut varaa ostaa useampikin yli 35 k€ auto, viimeiset 4 autoa, kaikki ovat olleet yli tuon. Ja sijoituksissakin on reilusti rahaa... ehkäpä juuri SIKSI minulla on varaa pieneen arjen luksukseen. Uusin auto, joka on vasta tulossa maksoi 66 k€. Saanen sen tän kuun lopussa. Sijoituksiin on siis riittänyt tähän mennessä 28000 € tänä vuonna...

Eikö kuitenkin kannattaisi ostaa uusien autojen hinnalla vapaa-aikaa palkattoman loman muodossa?

Miksi kannattaisi? ja sitä palkatonta lomaa ei välttämättä edes saa, työnantajalla ei ole pakko sitä myöntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän