IS: Sähköautojen hintasota on alkanut - Uusi sähköauto on jo kaikkien saavutettavissa
Nyt keskikokoisen uuden sähköperhefarkun saa alleen jo 30000 eurolla.
Nyt ilmaston tuhoamista polttomoottoriautolla ei kukaan voi kukaan perustella taloussyillä. Viekää nyt vihdoin ne bensa- ja dieselromunne kierrätykseen. Ajatelkaa edes sen verran lastenne ja heidän lapsiensa tulevaisuutta
https://www.is.fi/autot/art-2000009762672.html
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä aivan liian kalliita koska ei kukaan täysjärkinen ihminen halua laittaa rahaa johonkin autoon noin paljoa rahaa. Todella rikkaat ihmiset on sitten asia erikseen koska heillä sitä rahaa on laittaa autoon isojakin summia.
Tämä.
Itse ajattelen niin että mitä vähemmän rahaa autoon laitan niin sen parempi koska auto on kaikista surkein kohde mihin rahaa kannattaa laittaa. Ajelen itse niillä 1000 euron autoilla koska se on taloudellisesti ylivoimaisesti kannattavinta.
M32
Taloudellisesti ehkä, mutta ei ergonomisesti. Jos ajaa vuosittain yli 25 000 kilometriä, niin silloin kyllä kannattaa satsata myös ergonomisuuteen ja ajomukavuuteen.
Mutta jossain muualla on vikaa, jos joutuu ajamaan noin tolkuttomia määriä ja tuhlaamaan elinaikaansa autolla istumiseen, ellei sitten autoile työkseen.
Istu sinä vaan kotona seinää tuijottamassa. Tulin juuri 3000km Lapinmatkalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa auton uutena? Huompaa sijootusta ei maailmasta löydy. Paitsi tietenkin velaksi ostettu uusi auto: maksetaan korkoa tavarasta joka ei ole enää edes ostohinnan arvoinen.
Jos ei kukaan osta uutena,ei tule niitä käytettyjä.Aika yksinkertaista.
Tuleehan niitä, vaikkei juuri korkean verotuksen suomessa kukaan ostaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä aivan liian kalliita koska ei kukaan täysjärkinen ihminen halua laittaa rahaa johonkin autoon noin paljoa rahaa. Todella rikkaat ihmiset on sitten asia erikseen koska heillä sitä rahaa on laittaa autoon isojakin summia.
Tämä.
Itse ajattelen niin että mitä vähemmän rahaa autoon laitan niin sen parempi koska auto on kaikista surkein kohde mihin rahaa kannattaa laittaa. Ajelen itse niillä 1000 euron autoilla koska se on taloudellisesti ylivoimaisesti kannattavinta.
M32
Taloudellisesti ehkä, mutta ei ergonomisesti. Jos ajaa vuosittain yli 25 000 kilometriä, niin silloin kyllä kannattaa satsata myös ergonomisuuteen ja ajomukavuuteen.
Mutta jossain muualla on vikaa, jos joutuu ajamaan noin tolkuttomia määriä ja tuhlaamaan elinaikaansa autolla istumiseen, ellei sitten autoile työkseen.
Istu sinä vaan kotona seinää tuijottamassa. Tulin juuri 3000km Lapinmatkalta.
Olen käynyt siellä kaksi kertaa, mutta en todellakaan autolla huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäni olen ollut töissä, muttei vieläkään ole varaa ostaa uutta 35ke autoa.
T. Lapsiperheen isä42
Ikäni olen ollut töissä ja on ollut varaa ostaa useampikin yli 35 k€ auto, viimeiset 4 autoa, kaikki ovat olleet yli tuon. Ja sijoituksissakin on reilusti rahaa... ehkäpä juuri SIKSI minulla on varaa pieneen arjen luksukseen. Uusin auto, joka on vasta tulossa maksoi 66 k€. Saanen sen tän kuun lopussa. Sijoituksiin on siis riittänyt tähän mennessä 28000 € tänä vuonna...
Eikö kuitenkin kannattaisi ostaa uusien autojen hinnalla vapaa-aikaa palkattoman loman muodossa?
Miksi kannattaisi? ja sitä palkatonta lomaa ei välttämättä edes saa, työnantajalla ei ole pakko sitä myöntää.
No sitten ei ole kovin häävi työ. Siksi, että ei kukaan halua käydä palkkatyössä, ellei ole taloudellisten syiden takia pakko käydä. Et sinäkään kävisi, jos rikastuisit.
Ei nuo 30k€ vispilät vielä vastaa mun autonkäyttötarvetta. 4 vuotta sitten ostin vähän tuota halvemman uuden auton ja silloin jo ajattelin että käytetty on fiksumpi valinta. Mutta tulipahan kokeiltua.
Työmatkat hoituis varmaan jollain 15k€ leafilla, mutta ei sinne perhe mahdu eikä toimintasäde riitä muihin reissuihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa auton uutena? Huompaa sijootusta ei maailmasta löydy. Paitsi tietenkin velaksi ostettu uusi auto: maksetaan korkoa tavarasta joka ei ole enää edes ostohinnan arvoinen.
Ei tavallinen hyvä auto ole mikään sijoitus vaan mukavuusasia. Voithan aina syödä samalla periaatteella vaikkapa kaurapuuroa jos ajattelet vain, että salaatti ja pihvi eivät säilytyä arvoaan huolimatta siitä että ovat kalliimpia
Tarviisin sen mullistavan akkukeksinnön aikuisten oikeesti jo tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lapsiperheen isä42
Ikäni olen ollut töissä ja on ollut varaa ostaa useampikin yli 35 k€ auto, viimeiset 4 autoa, kaikki ovat olleet yli tuon. Ja sijoituksissakin on reilusti rahaa... ehkäpä juuri SIKSI minulla on varaa pieneen arjen luksukseen. Uusin auto, joka on vasta tulossa maksoi 66 k€. Saanen sen tän kuun lopussa. Sijoituksiin on siis riittänyt tähän mennessä 28000 € tänä vuonna...
Eikö kuitenkin kannattaisi ostaa uusien autojen hinnalla vapaa-aikaa palkattoman loman muodossa?
Miksi kannattaisi? ja sitä palkatonta lomaa ei välttämättä edes saa, työnantajalla ei ole pakko sitä myöntää.
No sitten ei ole kovin häävi työ. Siksi, että ei kukaan halua käydä palkkatyössä, ellei ole taloudellisten syiden takia pakko käydä. Et sinäkään kävisi, jos rikastuisit.
Kyllä minä pystyisin pääomatuloillani elämään, mutta haluan VIELÄ parempaa elintasoa. Palkkatuloilla voin nopeammin lisätä pääomatulojani ja samalla viettää leveämpää elämää kuin pelkillä pääomatulolla tällä hetkellä pystyisin. Nettopääomatuloni oli viime vuonna noin 32 000 €, eli kyllä sillä eläisi hätätapauksessa. Työssäni vain on se tilanne että työnantajani ei halua minua palkattomalle lomalle päästää. Itseasiassa viimeisin palkankorotus tuli vastatarjouksena kun olin saanut työtarjouksen kilpailijalta.
Miksei jutussa kerrota kuonka näitä edullisia sähköautoja palaa kiinassa tämän tästä ja taisipa sen laivankin upottanut olla moinen?
Pappi tarjoilee pelastusta.
Viinakauppias viinaa.
Poliitikko aatetta.
Sähköautofanaatikko sähköautoa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi ainoatakaan perustetta sille, miksi alkaisin ympäristörikolliseksi hankkimalla sähköauton.
Tosiaan se, että se on ympäristölle moninverroin haitallisempi kuin polttis, se on myös käyttöominaisuuksiltaan selvästi huonompi.Ja niin, ikinä en edes harkitse laittavani autoon yli 20k vaikka työssäkäyvä aikuinen olenkin. Tuolla summalla on varaa valita vaikka minkälainen perheauto polttiksista. Ekologisempi, taloudellisempi, monipuolisempi ja joka tavalla järkevämpi vaihtoehto
"se on ympäristölle moninverroin haitallisempi kuin polttis, se on myös käyttöominaisuuksiltaan selvästi huonompi."
Höpöhöpö. Elinkaarilaskelmilla on todettu lukemattomia kertoja, että sähköauto on ympäristölle parempi.
Ja käyttöominaisuuksista... kun olet ajanut sähkiksellä, et enää polttikseen vaihtaisi.
Löpiset vain asioista mistä et mitään tiedä. Tulet itsekin nauramaan itsellesi kun aikanaan sinullakin on sähköauto.
Volvo laati laskelmat ja sähköautojen elinkaariajan päästöt alkavat tuottaa tulost vasta 146 000 km:n jälkeen. Oletuksena on siis se, että akustoja ei vaihdeta. Polttomoottoriauton kokonaispäästöt valmistuksessa on 16,1 tonnia ja sähkökäyttöisen 24 tonnia (josta akuston osuus 7 tonnia).
Siis siis onko sähköauto ympäristölle parempi vai ei, riippuu töysin auton käyttötavasta. Sähköauton ympäristövaikutukset tulevat plussalle vasta, kun autolla on ajettu 146 000 km, joten jotta söhköauton hyöty tulee esille, sillä pitää ajaa paljon ja akustojen kestettävä vähintään 200 000 km, jolloin saavutettu hyöty ei mene akustojen vaihtoon.
https://tekniikanmaailma.fi/onko-sahkoauto-oikeasti-polttomoottoriautoa…
Volvon laskelmat on jo vanhentuneet koska esim uudet akkukemiat ei käytä kobolttia ensinkään.
Anataisitko lähteen tälle, missä Volvon xc40 recharge mallin laskennat ovat väärin?
Tässä Volvon laskelmat perustuen Volvon kahteen samanliseen autoon, joista toinen sähkö ja toinen malli polttomoottori.
https://www.volvocars.com/images/v/-/media/applications/pdpspecificatio…
Ei paljon ole arvoa huutelulla puskan takaan keskisteluun, jolla ei tuoda mitään uutta infoa.
Minun tätini osti sähköaudon viime vuoden syksyllä, ja hän on joutunut vuoden aikana viemään 3 kertaa autokorjaamolle, koska se on mennyt jostakin rikki ja ei ole käynnistynyt. Aluksi tätini kehui sitä autoa, kuinka he hankkivat sellaisen, mutta nytten hän myöntää, että ei ole enää sähköautojen "fani" ja että se oli virheostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lapsiperheen isä42
Kyllä minä pystyisin pääomatuloillani elämään, mutta haluan VIELÄ parempaa elintasoa. Palkkatuloilla voin nopeammin lisätä pääomatulojani ja samalla viettää leveämpää elämää kuin pelkillä pääomatulolla tällä hetkellä pystyisin. Nettopääomatuloni oli viime vuonna noin 32 000 €, eli kyllä sillä eläisi hätätapauksessa. Työssäni vain on se tilanne että työnantajani ei halua minua palkattomalle lomalle päästää. Itseasiassa viimeisin palkankorotus tuli vastatarjouksena kun olin saanut työtarjouksen kilpailijalta.
Älä puhu paskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi ainoatakaan perustetta sille, miksi alkaisin ympäristörikolliseksi hankkimalla sähköauton.
Tosiaan se, että se on ympäristölle moninverroin haitallisempi kuin polttis, se on myös käyttöominaisuuksiltaan selvästi huonompi.Ja niin, ikinä en edes harkitse laittavani autoon yli 20k vaikka työssäkäyvä aikuinen olenkin. Tuolla summalla on varaa valita vaikka minkälainen perheauto polttiksista. Ekologisempi, taloudellisempi, monipuolisempi ja joka tavalla järkevämpi vaihtoehto
"se on ympäristölle moninverroin haitallisempi kuin polttis, se on myös käyttöominaisuuksiltaan selvästi huonompi."
Höpöhöpö. Elinkaarilaskelmilla on todettu lukemattomia kertoja, että sähköauto on ympäristölle parempi.
Ja käyttöominaisuuksista... kun olet ajanut sähkiksellä, et enää polttikseen vaihtaisi.
Löpiset vain asioista mistä et mitään tiedä. Tulet itsekin nauramaan itsellesi kun aikanaan sinullakin on sähköauto.
Volvo laati laskelmat ja sähköautojen elinkaariajan päästöt alkavat tuottaa tulost vasta 146 000 km:n jälkeen. Oletuksena on siis se, että akustoja ei vaihdeta. Polttomoottoriauton kokonaispäästöt valmistuksessa on 16,1 tonnia ja sähkökäyttöisen 24 tonnia (josta akuston osuus 7 tonnia).
Siis siis onko sähköauto ympäristölle parempi vai ei, riippuu töysin auton käyttötavasta. Sähköauton ympäristövaikutukset tulevat plussalle vasta, kun autolla on ajettu 146 000 km, joten jotta söhköauton hyöty tulee esille, sillä pitää ajaa paljon ja akustojen kestettävä vähintään 200 000 km, jolloin saavutettu hyöty ei mene akustojen vaihtoon.
Volvon laskelmat on jo vanhentuneet koska esim uudet akkukemiat ei käytä kobolttia ensinkään.
Puhut täysin eri akkumallista eli LFP-akuista ja auton käyttötavasta, joka on tarkoitettu lyhyisiin matkoihin ja ns, kaupunkiajoon. NMC akut (eli kobolttia edelleen käyttävät) on ns. pitkän matkan sähköautoja.
Volvon xc30 mallin voit valita lyhyeen ajoon LFP akulla tai pitkän matkan kestävän NMC akun (tai jopa molemmat). Volvon laskelmissa ei siis ole. itään väärää - vertaat itse kahta eri akustoa ja auton erilaista käyttötapaa väärin.
Naurettavaa, kaikkien saavutettavissa. Ihan kuin se patteriviritelmä olisi kaikkien ihannoima ja haluttavissa. En luovu polttomoottoriautostani vaikka noita leluautoja saisi kuinka halvalla. Ei ole rahasta kiinni, kunnon auto se olla pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa ja ekologista, kun Helsingissäkin sähkö on suurelta osin fossiilisia materiaaleja polttamalla tuotettua. Ihan sama, tulevatko päästöt polttomoottorista vai voimalasta. Mutta voipahan piiperöt olla itseensä tyytyväisiä.
Mitä tarkoitat? Hanasaaren hiilivoimala jo suljettiin, Salmisaari suljetaan 11 kuukauden kuluttua.
Englannissa ne avaa uuden hiilivoimalan. Ehkä olisi fiksua pitää myös suomen voimalat reservissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut täysin eri akkumallista eli LFP-akuista ja auton käyttötavasta, joka on tarkoitettu lyhyisiin matkoihin ja ns, kaupunkiajoon. NMC akut (eli kobolttia edelleen käyttävät) on ns. pitkän matkan sähköautoja.
Volvon xc30 mallin voit valita lyhyeen ajoon LFP akulla tai pitkän matkan kestävän NMC akun (tai jopa molemmat). Volvon laskelmissa ei siis ole. itään väärää - vertaat itse kahta eri akustoa ja auton erilaista käyttötapaa väärin.
Teinkö jotain väärin kun ajelen pitkää matkaa LFP akulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ettei Volvo osaa tehdä lfp-autoa kunnon rangella on volvon ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Miksei jutussa kerrota kuonka näitä edullisia sähköautoja palaa kiinassa tämän tästä ja taisipa sen laivankin upottanut olla moinen?
Eipä tässäkään keskustelussa kauheasti turvallisuus käy mielessä kun kieli pitkällä vaan tuijotellaan hintaa.