Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Sähköautojen hintasota on alkanut - Uusi sähköauto on jo kaikkien saavutettavissa

Vierailija
05.08.2023 |

Nyt keskikokoisen uuden sähköperhefarkun saa alleen jo 30000 eurolla.
Nyt ilmaston tuhoamista polttomoottoriautolla ei kukaan voi kukaan perustella taloussyillä. Viekää nyt vihdoin ne bensa- ja dieselromunne kierrätykseen. Ajatelkaa edes sen verran lastenne ja heidän lapsiensa tulevaisuutta
https://www.is.fi/autot/art-2000009762672.html

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäni olen ollut töissä, muttei vieläkään ole varaa ostaa uutta 35ke autoa.

T. Lapsiperheen isä42

Juuri luin mainoksen uudesta Huyndai ioniq 5 autosta (vain 72 000 e), jossa oli maksuaikaa 72 kuukautta. Ensimmäinen ja viimeinen erä suurempia, mutta muuten alle 400 e/kk. Pystyisin tähän itsekin, mutta en halua sitoutua auton takia, kun käyn vain Prismassa, Tokmannilla ja muissa edullisissa ostopaikoissa. Jos mainittu kärry seisoisi pihallani, olisi aivan pakottava tarve lähteä ajelulle, ettei raha menisi hukkaan. Tällä rahalla saa erittäin hyvätasoisen asumisen eikä tarvitse istua koko ajan autossa nauttimassa tai odottaa pörssisähkön lähes ilmaisia tunteja.

Vierailija
102/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ajatella kustannuksia pitkällä aikavälillä. Ajattelin ostaa uuden Tesla Y LR:n. Aika edullinen, 56 000 € siihen nähden että tilat, tehot ja sähköominaisuudet ovar kohdallaan. Vastaava haluamani polttis, suv tai farmari, olisi kalliimpi ostaa ja käyttää. Ostan auton yleensä uutena ja pidän 7-10 vuotta. Nykyisen autoni tuore vaihtotarjous oli 48% itse maksamastani 8 vuotta sitten. Ihmeen hyvä, muttä tämä riippuu ihan autosta.

56 000e on todella iso raha autoon. Minä en laittaisi autoon noita rahoja vaan sijoittaisin ne tai lyhentäisi asuntolainani pois. 

Totta tuokin, me olemme vaan ihan erilaisissa tilanteissa. Minulle tuo on hyvä sijoitus.

Kuinka niin se voi olla hyvä sijoitus kenellekkään kun sen arvo tippuu todella nopeasti, se ei tuota yhtään rahaa ja se maksaa todella paljon?

Kaikista paras sijoitus on se kun laittaa autoon rahaa mahdollisimman vähän koska silloin menettää vähiten rahaa. 

esim minulle. Uusi sähköauto maksaa minulle 500 €/kk, tämän ansiosta polttoainekuluni laskevat 600 €/kk ja huoltoväli harveni 1/8 aikaisemmasta (huoltokulutkin pienenevät).

600e polttoaineisiin...? Kuinka paljon entinen autosi kulutti satasella? 

Kysymyksessä voi olla myös matka.

Kuinka paljon entinen autosi kulutti satasella? Mikä on siis keskikulutus sillä? 

Kesäkuussa polttoaineesiin meni itseasiassa 801,35 € (417,96 l) Kilometrejä tuli vähän päälle 8000.  Eli noin 5,22 l/100 km oli keskikulutus.

Meillä tulee kilometrejä tuon verran vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei jutussa kerrota kuonka näitä edullisia sähköautoja palaa kiinassa tämän tästä ja taisipa sen laivankin upottanut olla moinen?

Polttiksia palaa PALJON useammin ja YHTÄÄN laivaa ei ole "moinen upottanut" Se viimeisin uutisankka jossa euroopassa kuljetusalus syttyi tuleen, niin sekin palo itseasiassa lähti polttiksesta. Ja ei muuten ollut ensimmäinen moinen palo. Niistä vain ei uutisoida kun kyydissä on vain polttiksia.

Vierailija
104/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinanpaskasta 30 000 e. Huh huh. Maksoin edellisestä autostani 2800 e vuonna 2017. Toimii edelleen hyvin.

Vierailija
105/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinanpaskasta 30 000 e. Huh huh. Maksoin edellisestä autostani 2800 e vuonna 2017. Toimii edelleen hyvin.

No huh huh, en ole ikinä eläessäni ostanut käytettyä autoa. Täytyy kai joidenkin niilläkin ajaa, mutta ei onneksi minun. Kolmen vuoden välein uusi auto.

Vierailija
106/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin sähköauto syttyi viimeyönä palamaan heidän autotallissa. Eivät selvinneet hengissä.

Säälittää pienten kaksosvauvojen kohtalo miehen tyhmän päätöksen takia.

Sinäkö sytytit?

Vierailija
107/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin sähköauto syttyi viimeyönä palamaan heidän autotallissa. Eivät selvinneet hengissä.

Sinäkö sytytit?

Palomiehet sanoi että sähköauto oli syttynyt latauksessa rähjähdyksen omaisesti palamaan.

Vierailija
108/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh, en ole ikinä eläessäni ostanut käytettyä autoa. Täytyy kai joidenkin niilläkin ajaa, mutta ei onneksi minun. Kolmen vuoden välein uusi auto.

Tietysti kolmen vuoden välein uusi kiinalainen. Ei ne kestä sen enempää.

Vierailija
109/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tätini osti sähköaudon viime vuoden syksyllä, ja hän on joutunut vuoden aikana viemään 3 kertaa autokorjaamolle, koska se on mennyt jostakin rikki ja ei ole käynnistynyt. Aluksi tätini kehui sitä autoa, kuinka he hankkivat sellaisen, mutta nytten hän myöntää, että ei ole enää sähköautojen "fani" ja että se oli virheostos.

Mikä on kyseisen auton merkki ja malli?

Vierailija
110/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tätini osti sähköaudon viime vuoden syksyllä, ja hän on joutunut vuoden aikana viemään 3 kertaa autokorjaamolle, koska se on mennyt jostakin rikki ja ei ole käynnistynyt. Aluksi tätini kehui sitä autoa, kuinka he hankkivat sellaisen, mutta nytten hän myöntää, että ei ole enää sähköautojen "fani" ja että se oli virheostos.

Joku Id6.

Vierailija
111/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten säälittävämpää roskaa pystynyt keksimään?

Vierailija
112/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

linkki?

Vierailija
113/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä osta sähköautoa. 10 vuoden jälkeen akku ja koko auto on arvoton. Käytettynä se olisikin pommi kun akun sisällä on jo ties kuinka paljon dendriittejä odottamassa sitä viimeistä latauskertaa kunnes tulee oikosulku. Tämä ja sitten se pieni seikka että kapasiteetti laskee vuosien kuluessa paljon.

Vierailija
114/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

linkki?

Ai siis linkki naapuriin!?!?? Haluatko mennä tonkimaan vauvojen ruumiita vai?!???

Vierailija
115/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen Kiinan ja Afrikan lapsien tulevaisuutta enkä halua, että he joutuvat työskentelemään orjina hengenvaarallisissa kaivoksissa.

Polttis siis pysyy.

Niitä mineraalikaivoksia tullaan perustamaan myös Suomeen, jopa Natura-alueille. Ja hyödyn keräävät kansainväliset firmat kiitos Suomen löperön kaivoslain, jota lahjotut poliitikot eivät kykene muuttamaan, kuten nähtiin viime hallituskaudella.

Toivottavasti täällä ei käytetä pikkulapsia orjina.

Vierailija
116/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku Id6.

Tuleeko akku lisävarusteena VAG-konsernin tyyliin? Perusmallin auto kulkee Kiviset ja Soraset tavalla.

Vierailija
117/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä pohjoisemmassa Suomessa seuraillut, kun aika usein on tuolla hinausautolla on kyydissä joku tesla tai muu sähköauto.

Vierailija
118/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Volvo Polestar 2.

Vierailija
119/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ralleissa käytetään ilmastoystävällistä polttoainetta joka jostain syystä on päätetty olla antamatta kuluttajien käyttöön vielä.

En huoli vaarallista sähköautoa.

Syyt ovat että se maksaa yli 5 euroa litralta + verot päälle ja sitä riittää hädin tuskin moottoriurheilukäyttöön.

Vierailija
120/173 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri. No huh huh. Sun uus "autosi" todennäköisesti on joku sähkövikanen homokottero. :-) Sen takia vaihdat 3 vuoden välein kun tiedät että alkaa olla 3 vuotta maksimi mitä se kestää.