Voiko suhde onnistua, jos toisella välttelevä kiintymyssuhdemalli?
Ja toisella siis "normaali", turvallinen kiintymyssuhdemalli. Onko kaikkien näiden suhteiden ainoa vaihtoehto se, että kaatuvat ennemmin tai myöhemmin, vai voiko se välttelevä oppia muuttamaan tyyliään?
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis niin että avioerot kasaantuvat samoille ihmisille? Näin se näyttäisi tilastojen mukaan olevan. Kertoo näistä ihmisistä jotain.
Periaatteessa kyllä, mutta se ei tarkoita, että ne muut olisivat välttämättä sen tasapainoisempia. Joidenkin rikkinäisyys ilmenee herkemmin pakenemisena ja toisten takertumisena. Osa kestävistä liitoista on onnettomia, läheisriippuvaisten välisiä suhteita. Ei toki kaikki.
Pieni osa toki. Tutkitusti. Netissä toki leviää valheellistakin tietoa aiheesta.
Ihan empiiristen havaintojen perusteella ei niin kauhean pieni osa. Harvassa on uskolliset, onnelliset ja tasapainoiset, vuosikymmenten mittaiset suhteet. Moni kestävä liitto perustuu uskottomuuden, henkisen tai fyysisen väkivallan tai päihdeongelmien sietämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis niin että avioerot kasaantuvat samoille ihmisille? Näin se näyttäisi tilastojen mukaan olevan. Kertoo näistä ihmisistä jotain.
Periaatteessa kyllä, mutta se ei tarkoita, että ne muut olisivat välttämättä sen tasapainoisempia. Joidenkin rikkinäisyys ilmenee herkemmin pakenemisena ja toisten takertumisena. Osa kestävistä liitoista on onnettomia, läheisriippuvaisten välisiä suhteita. Ei toki kaikki.
Pieni osa toki. Tutkitusti. Netissä toki leviää valheellistakin tietoa aiheesta.
Ihan empiiristen havaintojen perusteella ei niin kauhean pieni osa. Harvassa on uskolliset, onnelliset ja tasapainoiset, vuosikymmenten mittaiset suhteet. Moni kestävä liitto perustuu uskottomuuden, henkisen tai fyysisen väkivallan tai päihdeo
Sulla voi olla vääristynyt massa mistä noita havaintojasi teet. Vai miten sen edustavuuden ja populaation määrän kanssa on?
Pohjimmiltaan siinä on kyse enemmän pyrkimyksestä hallita omaa ahdistuneisuutta. Sitä voidaan hoitaa altistamisella eli tarkoitus on oppia erottamaan todelliset vaarat mielen tuottamista ja päästä huomaamaan käytännön tasolla, että omat voimakkaat ja tuskalliset tuntemukset ja ajatukset ovat sekä vaarattomia että ohimeneviä.
Aivan yhtä vaikeita suhteen kannalta ovat takertujat. Kaaottinen kiintymyssuhde on ehkä pahin, koska on monen narsistin takana.
En ymmärrä miksi välttevä siis koetaan aina pahimmaksi. Moni välttävä pystyy ihan normaaliin suhteeseen, jos saa vain hieman aikaa rauhassa tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Pohjimmiltaan siinä on kyse enemmän pyrkimyksestä hallita omaa ahdistuneisuutta. Sitä voidaan hoitaa altistamisella eli tarkoitus on oppia erottamaan todelliset vaarat mielen tuottamista ja päästä huomaamaan käytännön tasolla, että omat voimakkaat ja tuskalliset tuntemukset ja ajatukset ovat sekä vaarattomia että ohimeneviä.
Juuri näin. Kirjoitin aiemmin, ettei välttelevä mieheni nykyään enää karkaa tilanteesta jossa on erimielisyyttä. Uskallettuaan jäädä tilanteeseen, hän on huomannut ettei vaikeistakaan keskusteluista seuraa mitään pahaa vaan päinvastoin asiat selviävät. Hän on huomannut etten ole samanlainen kuin ne ihmiset jotka ovat ahdistaneet hänet nurkkaan ja joita hänen tekee mieli paeta. Luottamus kasvaa pikkuhiljaa korjaavien kokemusten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan yhtä vaikeita suhteen kannalta ovat takertujat. Kaaottinen kiintymyssuhde on ehkä pahin, koska on monen narsistin takana.
En ymmärrä miksi välttevä siis koetaan aina pahimmaksi. Moni välttävä pystyy ihan normaaliin suhteeseen, jos saa vain hieman aikaa rauhassa tutustua.
Olet oikeassa tuossa. Narsistit ja maanis-depressiivisellä tavalla parisuhteissaan olevat nyt ovat aivan mahdottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan empiiristen havaintojen perusteella ei niin kauhean pieni osa. Harvassa on uskolliset, onnelliset ja tasapainoiset, vuosikymmenten mittaiset suhteet. Moni kestävä liitto perustuu uskottomuuden, henkisen tai fyysisen väkivallan tai päihdeo
Ennen oli ennen.
Mutta nykyään nuoret sukupolvet tekevät toisin.
Esimerkiksi nuorten sukupolvien asenteet uskottomuutta, väkivaltaa ja päihteiden liikakäyttöä kohtaan ovat koko ajan tasaisesti muuttuneet tuomitsevimmiksi. Ja hyvä niin. Olemme siis positiivisen ja terveen murroksen äärellä näissä asioissa.
Täällä puhutaan kiintymyssuhdemalleista kuin ne olisivat persoonallisuushäiriöitä tai psyykkisiä sairauksia.
Ei ne ole. Ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan kiintymyssuhdemalleista kuin ne olisivat persoonallisuushäiriöitä tai psyykkisiä sairauksia.
Ei ne ole. Ihan eri asia.
Tottakai ovat eri asioita.
Mutta vahvana ilmentyvä turvaton kiintymyssuhdemalli voi johtaa myös persoonallisuushäiriöisille ominaisiin käytösmalleihin. Todennäköisyys tähän korkeampi kuin turvallisen kiintymyssuhdemallin ihmisillä
Lisäksi on tutkittu että vältteleviilä esiintyy enemmän vakavia masennuskausia kuin turvallisesti kiintyneillä.
Täällä on välttelijöitä mukana, olisi kiva kuulla joltain rehellisesti miten teillä tunnepuoli suhteessa pelaa siellä arjessa, läheisyys, hellyyn, huomioiminen, halaaminen. Onko teillä näitä arjessa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiintymyssuhteenkin voi parantaa. Kiintymyssuhteeseen vaikuttavat kaikki läheiset elämän varrella olevat suhteet. Toki lapsuuden aikainen kiintymyssuhde vaikuttaa usein vahvimmin, niin hyvässä kuin pahassa, mutta ei se mahdotonta ole, etteikö välttelevä kiintymyssuhde voisi muuttua turvalliseksi. Paljon aikaa ja hermoja se tulee vaatimaan ja parisuhteen toisen osapuolen tulee osata vetää rajat ja suojata itseään. Välttelevän kiintymyssuhteisen tulisi myös aktiivisesti yrittää käsitellä kiintymyssuhteeseen liittyviä asioita esim. terapeutin kanssa.
Suomessa on niin valtavat määrät vältteleviä, ettei niille jokaiselle riitä terapeuttia. Jotain järkeä noihin vaatimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiintymyssuhteenkin voi parantaa. Kiintymyssuhteeseen vaikuttavat kaikki läheiset elämän varrella olevat suhteet. Toki lapsuuden aikainen kiintymyssuhde vaikuttaa usein vahvimmin, niin hyvässä kuin pahassa, mutta ei se mahdotonta ole, etteikö välttelevä kiintymyssuhde voisi muuttua turvalliseksi. Paljon aikaa ja hermoja se tulee vaatimaan ja parisuhteen toisen osapuolen tulee osata vetää rajat ja suojata itseään. Välttelevän kiintymyssuhteisen tulisi myös aktiivisesti yrittää käsitellä kiintymyssuhteeseen liittyviä asioita esim. terapeutin kanssa.
Suomessa on niin valtavat määrät vältteleviä, ettei niille jokaiselle riitä terapeuttia. Jotain järkeä noihin vaatimuksiin.
No ainakin se asennemuutos olisi heille paikallaan että parisuhteen eteen täytyy joskus tehdö työtäkin.Erityisesti itsensä kanssa.
Suhde kun ei ole vain koko ajan leijalevaa hattaraa ja dopamiinin vuoksi syntyviä kuplivia tunteita. Hyvä parisuhde vaatii tunteen lisäksi valintaa sekä joskus tahtotilaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on välttelijöitä mukana, olisi kiva kuulla joltain rehellisesti miten teillä tunnepuoli suhteessa pelaa siellä arjessa, läheisyys, hellyyn, huomioiminen, halaaminen. Onko teillä näitä arjessa?
Halaamista tai suutelemista ei ole. Seksiä normaali määrä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välttelevä kiintymyssuhde ja ihmettelen tätä keskustelua. En ole pettäjä, en ole alkoholisti.. mulla on lapsuudessa ollut tunnekylmät vanhemmat joiden takia luottamuksen rakentaminen toiseen ihmiseen kestää kauemmin. Suomessa aika tavallinen tarina: oli fyysisesti kaikki kunnossa mutta kylmä ilmapiiri. Senkö takia minua pitäisi hyljeksiä koko loppuelämäni? Olen kiltti ja hyväntahtoinen ihminen, joka haluan rakastaa ja tulla rakastetuksi.
"Olen kiltti ja hyväntahtoinen ihminen, joka haluan rakastaa ja tulla rakastetuksi"
Ikävä juttu sinulle. Sinulla on välttelevä kiintymyssuhdemalli, joten sinua kuuluu välttää. Näin se vaan menee. Minä en keksi näitä sääntöjä.
No hyvä ettei mun puolisoni ole kuunnellut noin erikoisia sääntöjä. Olisi meidän ihana lapsikin jäänyt tulematta ja pitkä liitto kokematta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välttelevä kiintymyssuhde ja ihmettelen tätä keskustelua. En ole pettäjä, en ole alkoholisti.. mulla on lapsuudessa ollut tunnekylmät vanhemmat joiden takia luottamuksen rakentaminen toiseen ihmiseen kestää kauemmin. Suomessa aika tavallinen tarina: oli fyysisesti kaikki kunnossa mutta kylmä ilmapiiri. Senkö takia minua pitäisi hyljeksiä koko loppuelämäni? Olen kiltti ja hyväntahtoinen ihminen, joka haluan rakastaa ja tulla rakastetuksi.
"Olen kiltti ja hyväntahtoinen ihminen, joka haluan rakastaa ja tulla rakastetuksi"
Ikävä juttu sinulle. Sinulla on välttelevä kiintymyssuhdemalli, joten sinua kuuluu välttää. Näin se vaan menee. Minä en keksi näitä sääntöjä.
No hyvä ettei mun puolisoni ole kuunnellut noin erikoisia sääntöjä. Olisi meidän ihana lapsikin jäänyt tulemat
Eihän tuollaista sääntöoppikirjaa ole olemassa tietenkään. Jonkun sarkastinen defenssi tuo kommentti. Lieneekö välttelevä tai jotain pahempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä ettei mun puolisoni ole kuunnellut noin erikoisia säänt
Eihän tuollaista sääntöoppikirjaa ole olemassa tietenkään. Jonkun sarkastinen defenssi tuo kommentti. Lieneekö välttelevä tai jotain pahempaa?
Eiköhän tällä palstalla ole vaan paljon rasittavia näsäviisastelijoita purkamassa viikon vitutuksiaan tuntemattomiin
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan molemmat aika vältteleviä ja on läheisyyttä ja hellyyttä. Ajatteletko että välttelevä olisi joku robotti tai vastaava? Ymmärtääkö täällä ihmiset mikä on kiintymyssuhde edes? Ei se ole mikään persoonallisuushäiriö niinkuin joku tuolla aiemmin totesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä ettei
Jota juurikin teet
Jokainen saa itse päättää mitä hyväksyy parisuhteessa. Jos vetäytyvän tavat eivät haittaa niin sittenhän onnellinen parisuhde on mahdollinen.
Itse en oikein kestä vetäytymistä ja on ollut jotenkin helpottavaa tajuta ettei mun tarvitsekaan. Jos mies sanoo ettei halua sitoutua, sanon että sitten me etsitään eri asioita. Jos mies sanoo että tarvitsee tosi paljon omaa aikaa, niin sanon että mä puolestaan haluan ihmisen joka tykkää viettää aikaa yhdessä. En lähde suhteeseen jossa toisen tulisi muuttua ennen kuin olisin onnellinen.
Mutta tulen kyllä vastaan jos toinen haluaa muuttua ja on valmis luopumaan rikkovasta käyttäytymisestä. Kiintymyssuhdemallin korjaamiseen paras keino on avoimuus ja rohkeus olla haavoittuva toisen edessä. Vasta niiden kautta voi saada korjaavia kokemuksia.