Mitä kertoo ihmisestä, jos valmistaa perunamuusin jauheesta eikä oikeista perunoista?
Ainakin laiskuudesta kertoo, mikään ei ole niin helppoa kuin perunoiden keittäminen
Kommentit (211)
En kuulu näihin ihmisiin, mutta vaikka voisin valmistaa tomaattikastikkeen alusta asti itse, useimmiten turvaudun tomaattimurskaan/soseeseen. Voisin myös tehdä esimerkiksi kanaliemen joka kerta alusta asti, ei se vaikeaa ole, mutta ajallisista syistä useimmiten käytän fondia. Kai se jonkin asteista mukavuudenhalua/"laiskuutta" on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vkoloppuna on sitten aikaa hifistellä ruuanlaiton kanssa, arkena lähinnä vaan tankataan.
Tässähän se asian ydin on. Aina ei vain ole aikaa (tai energiaa) tehdä kaikkea alusta saakka itse. Vaikka asuu yksinkin, niin ei sitä aina jaksa työpäivän jälkeen ruveta kokkailemaan sen kummempia, jotain vain nopeasti lautaselle niin ehtii tehdä illalla jotain muutakin.
Niin, ja sitten ruuanlaittoon panostamisen lisäksi myöskin on lepoon panoistaminen monella toisarvoista.
Ja sitten mietitään, että miksi niin monet voivat nykypäivänä pahoin? Missähän ne syyt olisivat?
Ihmettelen myös ihmisiä jotka ostavat mitään valmisruokia tai puolivalmisteita tai käy ravintoloissa syömässä / tilaa ruokaa. Mitä se kertoo tällaisista vähempiosaisista, vähempiälyisistä, laiskoista, uusavuttomista ihmisroskista? Kuka hitto ostaa jotain valmis ketsuppia kun sitä voi tehdä itse? Tai valmis pastaa, oli sitten missä maassa tahansa tehty... Kyllä maailma on pullollaan ihan turhaa tilaa vievää ihmis-saastaa jotka vie tilaa mun erinomaisuudelta, mun ainoalta oikealta mielipiteeltä ja mun ainoista oikeista tavoista elää ja toimia.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu näihin ihmisiin, mutta vaikka voisin valmistaa tomaattikastikkeen alusta asti itse, useimmiten turvaudun tomaattimurskaan/soseeseen. Voisin myös tehdä esimerkiksi kanaliemen joka kerta alusta asti, ei se vaikeaa ole, mutta ajallisista syistä useimmiten käytän fondia. Kai se jonkin asteista mukavuudenhalua/"laiskuutta" on.
Tomaattimurska on kuitenkin paljon lähemmäksi sama valmiina hankittuna, kuin itse tehtynä. Taikka ainakin harvemmin ne tmurskat on myytävänä pussijauheina, kuten tämän ketjun puhutut perunamuusit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo että ihmisellä on muuta tekemistä kuin laittaa ruokaa.
Ja yllätys, yllätys, joidenkin mielestä pussimuusi on myös hyvää.Ihanne siitä, että kaikki ruoka pitää aina tehdä itse alusta asti, on perua agraariyhteiskunnasta. Jos vielä tänäkin päivänä vaaditaan että ruoan eteen pitää raataa vaikkei ole pakko, se kertoo vain siitä että vaatija ei ole itse koskaan päässyt kotipeltoa edemmäs.
Itsetekemisen ihanne Suomessa näkyy todella monessa muussakin asiassa, kuten siinä että kotisiivouksen ostamista saatetaan hävetä. Köyhän maan perintö elää vahvana.
Älä nyt käännä tätä ihan päälaelleen, että vain "sivistymättömät maalaiset hölmöt" tekevät kunnollista ruokaa. Sivistyneet, koulutetut kaupunkilaisetkin kyllä huolehtivat terveydestään ja kunnollisesta ravinnosta. Välttävät lisäaineita ja kaikkea superteollista moskaa. Mitä koulutetumpi sitä parempilaatuista ruokaa kodeissa syödään.
Ei se ole vaikeaa tai vaivalloista tehdä kotona aidoista raaka-aineista ruokia. Ilman lisäaineluetteloa. Se on elämänlaatua, iloa ja nautintoa. Itsensä ja lastensa terveyden ja hyvinvoinnin vaalimista.
Nämä lisäainemoskat eivät ole mitään muuta kuin ihmisten huijaamista. Teollisuus tahkoo rahaa sillä, että aitoja, oikeita, laadukkaista raaka-aineita pihistellään ja kaikki täytetään tyhjillä, halvoilla teollisilla kemikaaleilla ja lisäaineilla. Sillä saadaan paremmat katteet kuin normaaleista ruuista.
Ihmisiltä puuttuu kriittisyyttä ja oman hyvinvoinnin arvostusta.
En käännä päälaelleen. Kyse on kulttuurista ja tekemisen perinteestä.
Käännät sinänsä kyllä päälaelleen, koska tiedostavat, fiksut, itseään arvostavat ja hyvinvointiinsa panostavat ihmiset ei kyllä jauhomuusseilla elä.
Remppoja suomalaiset kyllä tekevät itse ja nikkaroivat mielellään kaikenlaista. Monelle se on mielekästä tekemistä. Kotisiivouksen ostaminen alkaa olla jo ihan peruskauraa ja hyvin harva sitä enää nolostelee ostaa, jos tarvetta on.
Pienelläkin vaivalla voi kotona tehdä ruokaa hyvistä ja normaaleista raaka-aineista. Ei se mitään sirkustemppuja tai kahden tunnin kokkausmaratoneja vaadi.
Jos joku on köyhän maan perintöä, niin nimenomaan se, että syödään halvinta ja kamalinta einestä (vaikka jauhomuussia). Hyvin toimeentulevat panostavat terveyteensä ja hyvinvointiinsa myös ruuan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös ihmisiä jotka ostavat mitään valmisruokia tai puolivalmisteita tai käy ravintoloissa syömässä / tilaa ruokaa. Mitä se kertoo tällaisista vähempiosaisista, vähempiälyisistä, laiskoista, uusavuttomista ihmisroskista? Kuka hitto ostaa jotain valmis ketsuppia kun sitä voi tehdä itse? Tai valmis pastaa, oli sitten missä maassa tahansa tehty... Kyllä maailma on pullollaan ihan turhaa tilaa vievää ihmis-saastaa jotka vie tilaa mun erinomaisuudelta, mun ainoalta oikealta mielipiteeltä ja mun ainoista oikeista tavoista elää ja toimia.
Jokainen taaplaa kuten taaplaa. Eikä se tyyli taaplata ole useinkaan oma, vaan jostakin ympäriltä tai sosiaalisista verkostoista, populismiyhteisön paikallisosastosta ym.omaksuttua. Ehkä sinulla sitten on "ainoat oikeat mielipiteet", mutta ne ovat sitä vain oman tukahdetun "eriomaisuutesi" kautta, ja monet verkostot ovat tästä täysin eri mieltä !!
Entäs se että ostaa valmis perunamuusia ja ei ole edes hyvätuloinen! (oli kuulemma hyvää eikä niin hirmu kallista)
Meillä muusia syö taloudesta vain 2/5 joten en jaksa nähdä vaivaa.
Itse tekemisen halpuus ei toteudu aina kaikkien ruokien kohdalla ja vaikka olisit ok kokki, kyllä jotkut puolivalmisteet on ihan hyviä. Jos euron halvempi teenkö itse vai ostanko valmiina.
Ostan valmiina, jos taso ei huono.
Jotkut on sitten kauheeta kuraa kaupasta ja itsetehtynä parempaa.
Pitää löytää oikeat tuotteet ja makuasioitahan nuo on.
Itse olen perunafani ja kulinriati. Hämmästyin, koska jotkut muusijauheet on ok makuisia.
Sanoisin, että hyvä apu kiireessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Retkioloissa tosi kätevää.
Mut kuka nyt moista kotona laittaisi.
Ainoa kerta, jolloin ole hankkinut on ollut joskus takavuosina retkievääksi. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun valmismuusia hankin. Perunoita on sen sijaan ollut monesti retkieväänä sitä ennen ja sen jälkeen, ja aina on ne tullut syötyä.
Ja tosiaan : kunnollisen makuelämyksen lisäksi kannattaisi ainakin noita valmismössöjen ravintoarvoja hiukan tutkia. Kertoohan se nykyajasta, että ostetaan paljon ylijalostettuja ja sekä maultaan että ravintoarvoiltaan mitätöityjä tuotteita. Missä se kaikki kehitys sitten pään sisältä oikein tuleekaan??!
No nyt on ravintoarvot tutkittu: mummon perunamuusijauhe, energiaa 350kcal / 100g, hiilihydraatteja 72g / 100g, rasvaa 2.4g / 100g, proteiinia 5.9g / 100g.
Oletko nyt tyytyväinen?
Elämänlaatuni ei juurikaan kertomistasi ravintoarvoista parantunut. Mutta ne ovatkin yhä ennallaan. En siis tullut yhtään tyytyväisemmäksi, sillä tietoa olisi ollut muutenkin saatavissa. Kiitos kuitenkin kysymästä, ja mitenkäs oma lauantaiaamusi on tänään mennyt?! Mitä olet esim.syönyt ja kävitkö jo lenkillä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen taaplaa kuten taaplaa. Eikä se tyyli taaplata ole useinkaan oma, vaan jostakin ympäriltä tai sosiaalisista verkostoista, populismiyhteisön paikallisosastosta ym.omaksuttua. Ehkä sinulla sitten on "ainoat oikeat mielipiteet", mutta ne ovat sitä vain oman tukahdetun "eriomaisuutesi" kautta, ja monet verkostot ovat tästä täysin eri mieltä !!
Miksi 2 huutomerkkiä? Kiivastuitko? On jotain myös erinomaisuuden ja mielestään oman oikean mielipiteen välillä, eikä makuasioissa ole varsinaisesti kyse mielipiteistä. Ne on makuasioita.
On hieman kyseenalaista jos henkilön A makuasioihin puututaan rankalla kädellä, mutta ei henkilö B:n Ehkä niistä ei edes puolueellisuuden takia tiedetä.
Kai sä nyt ap kasvatat perunat itse etkä suinkaan kaupasta niitä osta? Ja lypsät itse maidon ja kirnuat voin? Paljon paremman makuista tulee kun kasvattaa itse perunat ja tekee itse voin. Ei mene kauan ja helppoa on. Laiskuudesta kertoo jos perunat ja maidot ostaa kaupasta.
Mun kohdalla sitä että olen vaelluksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tullaan kolmen nälkäkiukkuisen lapsen kanssa päiväkodista, niin perunamuusin tekemiseen "oikeista" perunoista ei ole aikaa!
Työnnä niille banskut käteen siksi aikaa että keität perunat (20 min). Lapset saa nykyään muutenkin niin paljon lisä aineita että jauhe muussin tarjoaminen on suorastaan rikollista touhua
Siis mikä tässä jauhemuusissa nyt on niin kamalaa?
Siinä ei kenenkään kruunu kirkastu sillä että pitkän päivän jälkeen alkaa jotain perunoita kuorimaan ja lapset ei aikuisena edes muista söikö ne päikkyiässä valmista muusia vai itse tehtyä.
Ja 20 min. ei edes riitä perunamuusin tekemiseen alusta saakka.
Minun mielestäni taas kunnon ruuanlaitto on sellainen, joka esim.pitkän päivän jälkeen kirkastuttaa pollaa. Tokihan tyylejä on useita, mutta mukavan tekemisen lisäksi siinä on se hyvä puoli, että tulee kylläiseksi joka tuo loppupäiväksi kuitenkin hyvää oloa paljon ;)
"Mitä kertoo ihmisestä, jos valmistaa perunamuusin jauheesta eikä oikeista perunoista?"
No loppujen lopuksi se ei kerro kyseisestä ihmisestä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 2 huutomerkkiä? Kiivastuitko? On jotain myös erinomaisuuden ja mielestään oman oikean mielipiteen välillä, eikä makuasioissa ole varsinaisesti kyse mielipiteistä. Ne on makuasioita.
On hieman kyseenalaista jos henkilön A makuasioihin puututaan rankalla kädellä, mutta ei henkilö B:n Ehkä niistä ei edes puolueellisuuden takia tiedetä.
En, mutta voit mielessäsi lisätä useitakin huutomerkkejä lisää, mikäli niitä on mielestäsi ollut liian vähän?!
Kuitenkin mielestäni olisi oleellisempaa keskustella tekstin sisällöstä, ja jos tunne-elämässä on jotakin joka vaivaa, niin keskustella niistä asiantuntevien tahojen kanssa, eikä mölistä turhia epäluulojansa tunne-elämästää missään satunnaisissa ketjuissa tai keskusteluissa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla sitä että olen vaelluksella.
Elämä on nykyisellään matka, jonka tarkoituksena on kasvaa maalaisjuntista agraariyhteiskuntalaisesta yhä kohti synteettisempää valmisruokaa, kunnes ollaan onnistuttu tällä matkalla, ja kaikki on lopulta keinotekoista?!
Ap. Yhden muusijauheen käyttö ei kerro ihmisestä yhtään mitään, siihen miljoonaan vivahteeseen luonteesta ja ihmisestä...... Kysyjästä kyllä kertoo....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. meillä omat erikoisuuteni ruokatottumuksissa, joita henkilö ei edes kiistä, mutta nähtävästi on kiirinyt ympäriinsä vähän liioitellenkin, (jotkut ystävällisesti puuttuneet) mutta eipä ehkä levinnyt ympäriinsä ne oikeat syyt siihen, miksi meillä ei syödä esim. makaronilaatikkoa tai on syöty lähinnä vain 7 eri ruokalajia vuosikausia ja syyt niihin, ei ole siinä henkilössä, jolla vähän oudot ruokailutottumukset, vaan siinä toisessa, joka näyttäytynyt ehkä niin "normaalina" ja terveellisenä ruokailutavoiltaan. Tietäisitte vaan kaikki ruokatarinat. Enemmän ongelmia kyllä aiheuttanut tuo, joka ei syö "lapsellisesti"
herkkuja. Ei voi normaaliksi kutsua hänen touhujaan myöskään raukailu puolelta.
Sanonpa vaan että terveellistä ja hyvää ruokaa tekevä mamma olisi ollut pulassa hänen kanssaan, vaikka ammatti kokki olisi.
Vai täällä naiset analysoi muussin perusteella minkälainen ihminen on.. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣.... Jatkakaa. vaan..
Kyllä nekin lapset olisi varmaa usein vähemmän nälkäkiukkuisia, mikäli saisivat useammin kunnon ruokaa. Ja kyllähän kunnon ruoka aikaa vie enemmän kuin valmisruuat, mutta ei sentään niin paljon, että nälkäkiukun tunne kannattaisi sen syyksi pitemmäksi aikaa jättää. Ainakin itse ajattelisin näin.