Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kertoo ihmisestä, jos valmistaa perunamuusin jauheesta eikä oikeista perunoista?

Vierailija
04.08.2023 |

Ainakin laiskuudesta kertoo, mikään ei ole niin helppoa kuin perunoiden keittäminen

Kommentit (211)

Vierailija
121/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tullaan kolmen nälkäkiukkuisen lapsen kanssa päiväkodista, niin perunamuusin tekemiseen "oikeista" perunoista ei ole aikaa!

Työnnä niille banskut käteen siksi aikaa että keität perunat (20 min). Lapset saa nykyään muutenkin niin paljon lisä aineita että jauhe muussin tarjoaminen on suorastaan rikollista  touhua

Siis mikä tässä jauhemuusissa nyt on niin kamalaa?

Siinä ei kenenkään kruunu kirkastu sillä että pitkän päivän jälkeen alkaa jotain perunoita kuorimaan ja lapset ei aikuisena edes muista söikö ne päikkyiässä valmista muusia vai itse tehtyä.

Ja 20 min. ei edes riitä perunamuusin tekemiseen alusta saakka.

Vierailija
122/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekana tulee mieleen, että eikö se ole koskaan syönyt oikeaa muussia. Toisena tulee mieleen, että mitä se mulle kuuluu, syön mäkin sellaista jota muut saattaa ihmetellä.

Niin no, minä olen useinkin elämäni aikana (joka on kestänyt 61 vuotta) syönyt itse perunoista tehtyä muussia. Nykyään en kertakaikkiaan edes viitsi ryhtyä mokomaan hommaan, kun pussimuusi on helppoa ja hyvää, kun sen osaa tehdä oikein. 

Keitän tilkkasen vettä, sitten  lisään maitoa. 

Lisään muusijauheen ja mausteita (suolaa ja perunamaustetta). Loraus kermaa sekaan, sekä juoksevaa flooraa tai nokare voita/margariinia. Päälle esim. koristukseksi yrttejä. Avot, on hyvää ja helppoa!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pussimuusi on helppoa ja hyvää, kun sen osaa tehdä oikein. 

Keitän tilkkasen vettä, sitten  lisään maitoa. Lisään muusijauheen ja mausteita (suolaa ja perunamaustetta). Loraus kermaa sekaan, sekä juoksevaa flooraa tai nokare voita/margariinia. Päälle esim. koristukseksi yrttejä. Avot, on hyvää ja helppoa!!!

Tuon sörsselin bioenergia on nolla. Toisin kuin kotimaisen luomuperunan, joka on keitetty merisuolavedessä. Bioenergia 200.

Vierailija
124/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekana tulee mieleen, että eikö se ole koskaan syönyt oikeaa muussia. Toisena tulee mieleen, että mitä se mulle kuuluu, syön mäkin sellaista jota muut saattaa ihmetellä.

Niin no, minä olen useinkin elämäni aikana (joka on kestänyt 61 vuotta) syönyt itse perunoista tehtyä muussia. Nykyään en kertakaikkiaan edes viitsi ryhtyä mokomaan hommaan, kun pussimuusi on helppoa ja hyvää, kun sen osaa tehdä oikein. 

Lisään muusijauheen ja mausteita (suolaa ja perunamaustetta). Loraus kermaa sekaan, sekä juoksevaa flooraa tai nokare voita/margariinia. Päälle esim. koristukseksi yrttejä. Avot, on hyvää ja helppoa!!!

Juoksevaa flooraa, hyi hemmetti! Ihan oikeasti. Ole nyt edes hiljaa. Kauppiaat kyllä kiittää ja nauraa.

Vierailija
125/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksevaa flooraa, hyi hemmetti! Ihan oikeasti. Ole nyt edes hiljaa. Kauppiaat kyllä kiittää ja nauraa.

Juokseva floora, upea tuote: Kasviöljy , vesi, kokonaan kovetettu rypsiöljy, suola (1,5%), emulgointiaine , aromi, happamuudensäätöaine

Vierailija
126/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo että ihmisellä on muuta tekemistä kuin laittaa ruokaa.

Ja yllätys, yllätys, joidenkin mielestä pussimuusi on myös hyvää.

Ihanne siitä, että kaikki ruoka pitää aina tehdä itse alusta asti, on perua agraariyhteiskunnasta. Jos vielä tänäkin päivänä vaaditaan että ruoan eteen pitää raataa vaikkei ole pakko, se kertoo vain siitä että vaatija ei ole itse koskaan päässyt kotipeltoa edemmäs.

Itsetekemisen ihanne Suomessa näkyy todella monessa muussakin asiassa, kuten siinä että kotisiivouksen ostamista saatetaan hävetä. Köyhän maan perintö elää vahvana.

Vierailija
127/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juokseva floora, upea tuote: Kasviöljy , vesi, kokonaan kovetettu rypsiöljy, suola (1,5%), emulgointiaine , aromi, happamuudensäätöaine

Niinpä, kerrassaan upeaa! Lisää lisäaineita. Lisää karrageeniä jo muussijauhossa olevan päälle, kun ei riittävän moni ole vielä suolistosairas Suomessa!

Vierailija
128/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muussin teen kyllä itse mutta siitä muussijauheesta saa nopiaa perunarieskoja jos on leipä loppu

Olisiko vinkkejä hyviin ohjeisiin, juuri muussijauhtetta käyttäen? Kaapissa olisi muussijauhetta ja tuota tekisi mieli kokeilla.

Vierailija
129/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanne siitä, että kaikki ruoka pitää aina tehdä itse alusta asti, on perua agraariyhteiskunnasta. Jos vielä tänäkin päivänä vaaditaan että ruoan eteen pitää raataa vaikkei ole pakko, se kertoo vain siitä että vaatija ei ole itse koskaan päässyt kotipeltoa edemmäs.

Itsetekemisen ihanne Suomessa näkyy todella monessa muussakin asiassa, kuten siinä että kotisiivouksen ostamista saatetaan hävetä. Köyhän maan perintö elää vahvana.

Älä nyt käännä tätä ihan päälaelleen, että vain "sivistymättömät maalaiset hölmöt" tekevät kunnollista ruokaa. Sivistyneet, koulutetut kaupunkilaisetkin kyllä huolehtivat terveydestään ja kunnollisesta ravinnosta. Välttävät lisäaineita ja kaikkea superteollista moskaa. Mitä koulutetumpi sitä parempilaatuista ruokaa kodeissa syödään.

Ei se ole vaikeaa tai vaivalloista tehdä kotona aidoista raaka-aineista ruokia. Ilman lisäaineluetteloa. Se on elämänlaatua, iloa ja nautintoa. Itsensä ja lastensa terveyden ja hyvinvoinnin vaalimista.

Nämä lisäainemoskat eivät ole mitään muuta kuin ihmisten huijaamista. Teollisuus tahkoo rahaa sillä, että aitoja, oikeita, laadukkaista raaka-aineita pihistellään ja kaikki täytetään tyhjillä, halvoilla teollisilla kemikaaleilla ja lisäaineilla. Sillä saadaan paremmat katteet kuin normaaleista ruuista.

Ihmisiltä puuttuu kriittisyyttä ja oman hyvinvoinnin arvostusta.

Vierailija
130/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muussin teen kyllä itse mutta siitä muussijauheesta saa nopiaa perunarieskoja jos on leipä loppu

Olisiko vinkkejä hyviin ohjeisiin, juuri muussijauhtetta käyttäen? Kaapissa olisi muussijauhetta ja tuota tekisi mieli kokeilla.

Täähän alkaa haista jo muussijauhotehtaan mainokselta :D 

Oi mahtavaa, suomalaiset ovat perin ihastuneita passkaan jauhomuussiin! 

Vierailija
131/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Retkioloissa tosi kätevää.

Mut kuka nyt moista kotona laittaisi.

Ainoa kerta, jolloin ole hankkinut on ollut joskus takavuosina retkievääksi. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun valmismuusia hankin. Perunoita on sen sijaan ollut monesti retkieväänä sitä ennen ja sen jälkeen, ja aina on ne tullut syötyä.

Ja tosiaan : kunnollisen makuelämyksen lisäksi kannattaisi ainakin noita valmismössöjen ravintoarvoja hiukan tutkia. Kertoohan se nykyajasta, että ostetaan paljon ylijalostettuja ja sekä maultaan että ravintoarvoiltaan mitätöityjä tuotteita. Missä se kaikki kehitys sitten pään sisältä oikein tuleekaan??!

Vierailija
132/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, kerrassaan upeaa! Lisää lisäaineita. Lisää karrageeniä jo muussijauhossa olevan päälle, kun ei riittävän moni ole vielä suolistosairas Suomessa!

Karrageeni?

Vierailija
133/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti en oo syömässä mitään perunoita. Lidlin muussijauhe paras.

Vierailija
134/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt käännä tätä ihan päälaelleen, että vain "sivistymättömät maalaiset hölmöt" tekevät kunnollista ruokaa. Sivistyneet, koulutetut kaupunkilaisetkin kyllä huolehtivat terveydestään ja kunnollisesta ravinnosta. Välttävät lisäaineita ja kaikkea superteollista moskaa. Mitä koulutetumpi sitä parempilaatuista ruokaa kodeissa syödään.

Ei se ole vaikeaa tai vaivalloista tehdä kotona aidoista raaka-aineista ruokia. Ilman lisäaineluetteloa. Se on elämänlaatua, iloa ja nautintoa. Itsensä ja lastensa terveyden ja hyvinvoinnin vaalimista.

Nämä lisäainemoskat eivät ole mitään muuta kuin ihmisten huijaamista. Teollisuus tahkoo rahaa sillä, että aitoja, oikeita, laadukkaista raaka-aineita pihistellään ja kaikki täytetään tyhjillä, halvoilla teollisilla kemikaaleilla ja lisäaineilla. Sillä saadaan paremmat katteet kuin normaaleista ruuista.

Ihmisiltä puuttuu kriittisyyttä ja oman hyvinvoinnin arvostusta.

En käännä päälaelleen. Kyse on kulttuurista ja tekemisen perinteestä.

Vierailija
135/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa kerta, jolloin ole hankkinut on ollut joskus takavuosina retkievääksi. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun valmismuusia hankin. Perunoita on sen sijaan ollut monesti retkieväänä sitä ennen ja sen jälkeen, ja aina on ne tullut syötyä.

Ja tosiaan : kunnollisen makuelämyksen lisäksi kannattaisi ainakin noita valmismössöjen ravintoarvoja hiukan tutkia. Kertoohan se nykyajasta, että ostetaan paljon ylijalostettuja ja sekä maultaan että ravintoarvoiltaan mitätöityjä tuotteita. Missä se kaikki kehitys sitten pään sisältä oikein tuleekaan??!

"Kukin taaplaa tyylillään."

Vierailija
136/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lapsena tiennyt, että perunamuusia voi tehdä oikeistakin perunoista. Ihmettelin kyllä, miksi koulussa muusi maistui paljon paremmalta kuin kotona.

Olen einesruokien tai ainakin pakasteannosten kasvatti. Yksinhuoltajaäiti kokkasi ehkä kerran viikossa tai kahdessa, isomman määrän pakkaseen esim. makaronilaatikkoa, ja sitä sitten sulatettiin ja lämmitettiin paistinpannulla käristämällä. Vieläkään en syö makaronilaatikkoa, vaikka tiedän, että tuoreena se maistuu ihan hyvältä. 

Enkä ole kyllä pussimuusia tehnyt ikinä aikuisena kotona, mieluummin olen syömättä.

Enkä kritisoi äitiäni, kasvatti lastaan täysin ilman turvaverkkoja yksin, samalla tehden uraa joka takasi myöhemmin kelpo toimeentulon. Jostain piti tinkiä, ja meillä se oli ruoan laatu.

Vierailija
137/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on ravintoarvot tutkittu: mummon perunamuusijauhe, energiaa 350kcal / 100g, hiilihydraatteja 72g / 100g, rasvaa 2.4g / 100g, proteiinia 5.9g / 100g.

Oletko nyt tyytyväinen?

Vierailija
138/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ruuan eteen vieläkin täytyy "raataa" vaikka sitä ei pakosti enää ymmärretä. Jos maalaiset suhtautuisi yhtä leväperäisesti tynnyrissä kasvaneina kaupunkilaisiin, niin eipä taitaisi kauppojen hyllyillä paljon mitään löytyä. Ja yhä enemmän vuosi vuoden jälkeen tuntuu, että tälläiset kovat ajat ovat tulossa !!

Vierailija
139/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusi on vain halpaa lisäenergiaa, ihan sama mistä sen tekee.

Vierailija
140/211 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vkoloppuna on sitten aikaa hifistellä ruuanlaiton kanssa, arkena lähinnä vaan tankataan.

Tässähän se asian ydin on. Aina ei vain ole aikaa (tai energiaa) tehdä kaikkea alusta saakka itse. Vaikka asuu yksinkin, niin ei sitä aina jaksa työpäivän jälkeen ruveta kokkailemaan sen kummempia, jotain vain nopeasti lautaselle niin ehtii tehdä illalla jotain muutakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi