Lasten hankkiminen on naiselle todella huono diili
En yhtään ihmettele miksi niin moni nainen ei nykyään enää tuohon lähde. Iso osa miehistä edelleen ulkoistaa itsensä perhe-elämästä ja poimii rusinat pullasta, käy silloin tällöin vähän harrastelemassa lapsen kanssa ja ottaa kivoja kuvia someen. Edelleen 2020-luvulla liian iso osa miehistä ei tunnu ymmärtävän sitä, että vastuu lapsista ja perheestä kuuluu tasapuolisesti molemmille. Nainen joutuu useimmiten tekemään ne isoimmat uhraukset. Ei ihme miksi niin moni valitsee elää toisin nykyään kun vaihtoehtoja on.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen näissäkin kommenteissa näkee että äitien kokemukset mitätöidään ja huudetaan ettei se niin ole. Ihan yleisesti on tehty tutkimuksiakin joissa selviää että naiset huolehtivat edelleen eniten kotitöistä ja lapsiin liittyvistä metatöistä. Esim minä tienaan miestä 2000 e kk vähemmän ja hoidan lapsia iltapäivät ja illat ja usein viikonloput yksin mies harrastaa ja käy työmatkoilla. Maksan silti puolet kaikesta ja kuljen rääsyissä. Suunnittelen ja varaan lomamatkat ja lasten hankinnat. Siivoan kaapit jotta tilaa uusille vaatteille ( yllätys että lapset kasvavat) hankkiudun eroon vanhasta tavarasta. Hoidan harrastukset ja synttärit jne. Siivoan yksin ja pyykkään lasten pyykit mies pesee omansa. Mies on tavallinen akateeminen ja asui vuosia itsekseen siistissä kodissa ennen yhternmuuttoa. Kaikki muuttui kun erikoinen syntyi. mutta ilmeisesti se on minun syyni kun olen ulkoistanut miehen perheestä eikä miehellä ole mitään tekemistä asian kanssa? Hän ei ole kertaakaan esim.joutunut olemaan sairasta lasta hoitamassa tai valvonut öitä lasten kanssa. Tässä välissä on valmistunut tohtoriksi ha edennyt urallaan ja tietysti palkka noussut. Arvaatte varmaan onko minulle käynyt samoin?
Pakko kysyä, että miksi et ole lähtenyt suhteesta?
En halua sinua enkä muitakaan huonoihin suhteisiin jääneitä syyllistää, kun en kokonaistilannetta tiedä, mutta jotkut naiset antavat lapsilleen huonoa esimerkkiä jäämällä suhteeseen, jossa äiti kärsii. Tytöt joko oppivat, että äitiä ja puolisoa saa kohdella noin ja tulevat itsekin hyväksymään tuollaista käytöstä aikuisina tai sitten eivät halua itse koskaan perhettä ja pojat samaten oppivat malliin, että tuo on ok käytöstä isältä
Ja toki vastaavasti sukupuolet edellisessä viestissä vaihtaen: vaikka se on harvinaisempaa, niin tiedän sellaisiakin perheitä, joissa isän asema on huono.
Miten onkin, miettikää millaisen mallin annatte lapsillenne siitä, miten kohtelette puolisoanne ja miten sallitte puolison kohtelevan sinua.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella miehellä on aidosti vauvakuume? Hyviä myötäilijöitä ovat.
Loppupeleissä epäluotettavia sluibailijoita.
Lähipiirissäni monet miehetkin on ollut niitä jotka ovat vauvakuumeilleet ensin ja alkaneet puhumaan perheen perustamisesta. Aika monellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän tarkoitus on lisääntyminen. Miten lasten hankkiminen voisi siten olla huono diili?
Juuri näin. Surullista, että lapsista tehdään jokin ihmeen talouskysymys.
Vastuulliset vanhemmat huomioivat myös talouskusymykset, sillä lapsiköyhyys on todellinen ongelma Suomessa ja nykyinen hallitusohjelma leikkaa ja kurjistaa sitä vielä enemmän, se pallo äitiyspakkauksessa ei anna ruokaa ja vaatteita lapselle.
Ja joka toinen parisuhde päättyy eroon ja Suomessa äidin asema on erotilanteessa todella heikko, samoin lapsen, kun usein lapsi jää äidin huolettavaksi ja hoidettavaksi ja isä hoitaa parin sadan elareilla vastuunsa ja velvollisuutena. Erityisestä teini-ikäisten lasten asema on heikko.
https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2021/lapsia-elaa-tulojakaum…
Vielä 70- luvulla äiti saattoi jäädä kotiin hoitamaan lasta ja mies maksoi maksut. Nyt naiset hoitavat lapset ja maksavat puolet vuokrasta, niin itse ainakin tein.
Niinpä tein vain yhden. Ei ollut varaa olla kotona.
Allekirjoitan. Toki osa nauttii kovasti lapsiarjesta ja osalla mies tekee osansa. Mutta normaalisti lapset tarkoittaa naiselle 15-20 vuotta äärimmäistä uupumusta ja loputonta työtä, heikentynyttä urakehitystä ja huonompaa varallisuutta. Lisäksi vielä raskaudet ja synnytykset ja niiden aiheuttamat pysyvät ongelmat ja muutokset.
Ymmärrän hyvin miksi yhä useampi nainen ei halua lapsia.
Onhan se huono diili, jos on kuullut anopin valitusta lapsien tuomasta rahanmenosta, murheista ja synnytyksestä jääneistä vaivoista.. lista on loputon. Toisena hetkenä alkaa taas anopin utelut perheenlisäyksestä.. ja ihmettelyt miksi niitä ei halua hankkia...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen näissäkin kommenteissa näkee että äitien kokemukset mitätöidään ja huudetaan ettei se niin ole. Ihan yleisesti on tehty tutkimuksiakin joissa selviää että naiset huolehtivat edelleen eniten kotitöistä ja lapsiin liittyvistä metatöistä. Esim minä tienaan miestä 2000 e kk vähemmän ja hoidan lapsia iltapäivät ja illat ja usein viikonloput yksin mies harrastaa ja käy työmatkoilla. Maksan silti puolet kaikesta ja kuljen rääsyissä. Suunnittelen ja varaan lomamatkat ja lasten hankinnat. Siivoan kaapit jotta tilaa uusille vaatteille ( yllätys että lapset kasvavat) hankkiudun eroon vanhasta tavarasta. Hoidan harrastukset ja synttärit jne. Siivoan yksin ja pyykkään lasten pyykit mies pesee omansa. Mies on tavallinen akateeminen ja asui vuosia itsekseen siistissä kodissa ennen yhternmuuttoa. Kaikki muuttui kun erikoinen syntyi. mutta ilmeisesti se on minun syyni kun olen ulkoistanut miehen perheestä eikä miehellä ole mitään tekemistä asian kanssa? Hän ei ole kertaakaan esim.joutunut olemaan sairasta lasta hoitamassa tai valvonut öitä lasten kanssa. Tässä välissä on valmistunut tohtoriksi ha edennyt urallaan ja tietysti palkka noussut. Arvaatte varmaan onko minulle käynyt samoin?
Meillä on puolison kanssa sama koulutus. Me olemme molemmat töissä ja "osallistumme" kumpikin kotihomiin & lastenhoitoon. Myös mies jää kotiin sairaan lapsen kanssa ja on valvonut öisin, kun pätkissä nukkuva lapsi herätteli. Oli aikoinaan myös kotona 6 kk vuorotteluvapaalla lapsen kanssa, kun minä menin takaisin töihin. Asioita voi tehdä monin eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Syytätte nyt miehiä omasta haluttomuudestanne tehdä lapsia.
Nainen ei päätä miesten vastuista eikä miehille ole ongelma etteivät naiset tee lapsia.
Näyttää monelle miehelle olevan ongelma, ainakin kun kuuntelee mediaa, naisia syyllistetään kun syntyvyys laskee ja Suomi on kuolemassa sukupuutton, eikä tulevaisuudessa ole työvoimaa, kun 60-70-luvulla jäävät eläkkeelle ja yhä pienempi ryhmä pyörittää yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppupeleissä epäluotettavia sluibailijoita.Lähipiirissäni monet miehetkin on ollut niitä jotka ovat vauvakuumeilleet ensin ja alkaneet puhumaan perheen perustamisesta. Aika monellakin.
Juu, ei harvinaista että menee näin. Tosin se miehen vauvakuume ei takaa että mies olisi hyvä isä kun lapsi tulee maailmaan. Miehille on yleensä shokki tajuta millaista pikkulapsiarki ja vanhemmuus oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 70- luvulla äiti saattoi jäädä kotiin hoitamaan lasta ja mies maksoi maksut. Nyt naiset hoitavat lapset ja maksavat puolet vuokrasta, niin itse ainakin tein.
Niinpä tein vain yhden. Ei ollut varaa olla kotona.
70-luvulla oli pienten lasten kunnallinen päivähoito surkeassa jamassa. Olen syntynyt 60-luvulla ja minua hoiti sukulaiset ja naapurin täti. Pikkuveli syntyi 70-luvun lopulla ja päivähoitoa löytyi jo eri tavoin.
Kannattaa harkita hyvin, hyvin tarkkaan kenen kanssa niitä lapsia lähtee tekemään. Ei ole pakko ottaa ketä tahansa vätystä. Ja sen jälkeen pitää vielä varmistaa, että molemmat haluavat lasta yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa se puhelin käteen ja soittakaa teidän äidillenne ja jos on vielä sielun ja ruumiin voimissa niin kertokaa äidillenne että kuinka oli huono diili synnyttää teidät tähän maailmaan!
Voi että kun äiti tulee iloiseksi siitä.
tai säästäkää se äitienpäivään kuinka on pskdiili kun synnytti sut ja heittäkää siihen viel jotain tilastoja niin kyllä jo lämmittää äidin sydäntä.
Tsiisus kun jotkut ihmispolot voivat ajatella niin harhaisesti.
Olen ihan varma, että näiden vihaan miehiä/vihaan naisia/vihaan perheitä tyyppien äidit ovat saaneet jo täyslaidallisen niskaansa ja useaan kertaan.
-ohis
Oma äiti on sanonut meille lapsille ihan suoraan, että me ollaan vahinkoja ja että lapset pilaa naisen elämän. Eihän se kivalta lapsesta tuntunut ja ihan itkin, kun äidin elämä oli pilalla meidän takia. Kovan kurin perheessä vanhemmille ei sanottu vastaan, mutta nyt aikuisina olen kertonut asiasta mielipiteeni. Se kai on sallittua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppupeleissä epäluotettavia sluibailijoita.Lähipiirissäni monet miehetkin on ollut niitä jotka ovat vauvakuumeilleet ensin ja alkaneet puhumaan perheen perustamisesta. Aika monellakin.
Juu, ei harvinaista että menee näin. Tosin se miehen vauvakuume ei takaa että mies olisi hyvä isä kun lapsi tulee maailmaan. Miehille on yleensä shokki tajuta millaista pikkulapsiarki ja vanhemmuus oikeasti on.
Shokki se tuntuu olevan monelle vanhemmalle sukupuolesta riippumatta. Tällainen mielikuva syntyy, kun joku aina valittaa joka paikassa, kuinka hirveää, kamalaa ja raskasta vanhemmuus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, että miksi et ole lähtenyt suhteesta?
En halua sinua enkä muitakaan huonoihin suhteisiin jääneitä syyllistää, kun en kokonaistilannetta tiedä, mutta jotkut naiset antavat lapsilleen huonoa esimerkkiä jäämällä suhteeseen, jossa äiti kärsii. Tytöt joko oppivat, että äitiä ja puolisoa saa kohdella noin ja tulevat itsekin hyväksymään tuollaista käytöstä aikuisina tai sitten eivät halua itse koskaan perhettä ja pojat samaten oppivat malliin, että tuo on ok käytöstä isältä
Miksi ihmeessä ihmiset valitsevat itselleen puolisoita, joissa on vikana tyyliin kaikki? Tai eivät lähde noin huonoista suhteista? Sitten eron jälkeen vastuu lapsista 50-50, niin ei tarvitse enää ilmaispalveluita tarjota.
Lasten hankkiminen (saaminen!) ei ole mikään helkkarin diili vaan ihan normaalia elämää. Onko elämä hyvä diili kellekkään, kuolemaan päättyy. Oikeasti nyt, missään ei luvata, että elämä on yhtä juhlaa ja helppoa. Olen kolmen äiti, nyt jo aikuisia. Joo on ollut rankkaa, välillä on itketty ja valvottu ja välillä miehen kanssa kiistelty työnjaosta. Entä sitten, lapset on parasta ja ihaninta mitä minulle on tässä elämässä (jota siis jo yli puoli vuosisataa takana) tapahtunut. Ja varmasti myös lasten isälle. Älkää aina kitiskö. Anteeksi, nyt kiehahti.
Se että osa kokee äitiyden ja lapsen elämänsä tärkeimmäksi sisällöksi ei tarkoita, että kaikki muut haluaisivat samaa tai tulisivat onnellisiksi perhe-elämästä. Nykyisin naisilla voi olla muitakin tavoitteita ja sisältöjä elämässä. Moni saa elämässään onnen ja täyttymyksen paljon paremmin muualta kuin lapsiperhe-elämästä ikinä voisi saada. Se ei tarkoita ettei joku muu voisi olla onnellinen siinä perhe-elämässään. Se vaan ei ole kaikkia varten ja ei ole mikään ihme jos nykyään halutaan valita toisin. Iät ja ajat varmasti osa naisista olisi halunnut tehdä muita valintoja, mutta vaihtoehtoja ei ollut ja oli pakko elää sen tietyn mallin mukaan halusi sitä tai ei. Osa naisistahan nytkin elää sen perinteisen mallin mukaisesti koska ei uskalla tehdä toisin ja osa todellakin kadehtii heitä joilla on ollut rohkeutta tehdä elämästä omannäköistä.
Ruotsissa syntyvyys on suurempi, koska siellä miehet ottavat hoitavat velvollisuutensa lasten suhteen paremmin kuin Suomessa. Siellä miehet pitävät isyysloman mielellään. Niiden kanssa on kivempi lisääntyä kun tietää, ettei tarvitse yksin ruveta hoitamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Se että osa kokee äitiyden ja lapsen elämänsä tärkeimmäksi sisällöksi ei tarkoita, että kaikki muut haluaisivat samaa tai tulisivat onnellisiksi perhe-elämästä. Nykyisin naisilla voi olla muitakin tavoitteita ja sisältöjä elämässä. Moni saa elämässään onnen ja täyttymyksen paljon paremmin muualta kuin lapsiperhe-elämästä ikinä voisi saada. Se ei tarkoita ettei joku muu voisi olla onnellinen siinä perhe-elämässään. Se vaan ei ole kaikkia varten ja ei ole mikään ihme jos nykyään halutaan valita toisin. Iät ja ajat varmasti osa naisista olisi halunnut tehdä muita valintoja, mutta vaihtoehtoja ei ollut ja oli pakko elää sen tietyn mallin mukaan halusi sitä tai ei. Osa naisistahan nytkin elää sen perinteisen mallin mukaisesti koska ei uskalla tehdä toisin ja osa todellakin kadehtii heitä joilla on ollut rohkeutta tehdä elämästä omannäköistä.
Se, että on lapsia ei estä töissä käymistä.
Ja tästä huolimatta ne on yleensä naiset, jotka lapsia haluaa.
🇺🇦🇮🇱