Mikä vanhassa taksisysteemissä oli niin huonoa, etttä se piti romuttaa?
Satunnaisena taksin käyttäjän en huomannut aiemmassa systeemissä mitään vikaa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Kilpailun puute.
Berner halusi vapauttaa markkinat. Ja myös purkaa byrokratiaa.
Pieleen meni, tuo byrokratian purku.
Aina haukutaan suomalaista byrokratiaa, mutta kyllä sillä on hyvät puolensakin.Silloin kaikki menee lain mukaan ja luvat ja pätevyydet on kirjoissa ja kansissa.
Sipilä tämän masinoi. Sillä oli joku sukulainen, joka teki bisnestä niillä maksulaitteilla, siksi niille piti luoda markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täytyy toivoa, etten tule taksia tarvitsemaan. Täällä Treella on paljon "niitä" taksikuskeina ja ovat luokattoman huonoja ajajia. Joistakin ei vaan ole auton rattiin.
Itsekin Tampereella asuvana en ole kokenut eri värisiä taksikuskeja lainkaan ongelmaksi. Ihan normaaleja kuskeja ovat. Sen sijaan minua tosiaan haittaa se, että 10km päässä kaupungista asuva äitini on käytännössä jumissa kotonaan koska ei murtuneen ranteen takia pysty ajamaan ja taksit ei suostu syrjäkulmalle lähtemään. Ja nyt se ranne ei näytä edes paranevan kunnolla.
No mä ihan oikeasti tarkoitin ajotaitoa, liikennekäyttäytymistä, ajoneuvon hallintaa jne, se on huonoa.
Jos et itse näe sitä, niin eihän sille sitten mitään voi.
Mihin syrjäkulmille? Ei tuon välimatkan vielä pitäisi olla liikaa. Tulenko kuskaamaan?
Periaate, että sulla piti olla joku neukkuaikainen valtion lupa harjoittaa taksin ammattia ja että valtio päätti hinnat. Persiilleenhän se byrokratian purku meni, mutta kai se olisi joku välimalli pitänyt olla.
Kun olin teini tai nuori nainen, käytin taksia aina turvallisuussyistä, lähinnä iltaisin. Vanhempani maksoivat sen näissä tilanteissa. Nykyään en uskalla toimia enää samoin: vältän turvallisuussyistä takseja, ellei kyseessä ole etukäteen taksikeskuksen kautta tilattu taksi. En myöskään uskalla laittaa omaa teiniä taksin kyytiin, vaikka välillä se olisi fiksua - itse kun en omista autoa.
Eivät suomalaiset halua muutenkaan neuvotella etukäteen taksin hinnasta. En halua kilpailuttaa 2-10 euroa, vaan haluan vakaat, turvalliset taksipalvelut.
En ottaisi enää tolpalta taksia. Jos tarvitsen, soitan erääseen luotettavaksi tiedettyyn taksifirmaan. Heidän järjestelmästään myös löytyy tieto jälkeenpäin, mikä auto ja kuljettaja on ollut kyseessä. Sukulaisvanhukset käyttävät ainoastaan tuota firmaa.
Vierailija kirjoitti:
Se oli Bernerin märkä uni,jonka hän toteutti! Sitten ko henkilö katosi julkisuudesta.
Katosi julkisuudesta omalla autollaan.
Kun ei saanut tilattua taksia.
Tai kävi siinä pihassa lommoinen bemari jonka katolla rikkinäinen kyltti "taxi".
Kyljessä oli tarra jossa luki "Helsingi taki".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kartellitaksi ei kuulu markkinatalouteen!
nykyinen on hyvä kunhan matkustajat ymmärtäisi oikeutensa ja toimisivat oikein. Huonoa palvelua ei pidä käyttää eikä epävarmoihin kyyteihin hypätä.
No mistäs se matkustaja etukäteen tietää onko kyyti hyvä ja varma?
Tämä. Persut tykkää mainostaa että älkää menkö erivärisen kyytiin niin kyyti on hyvä ja varma. Kuitenkin se oli perussavolainen taksikuski joka taannoin raiskasi ja tappoi asiakkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi tilaus taksifirmalle jossa olisi vain turvallisia ja rehellisiä suomalaisia naiskuskeja. Voisin minäkin alkaa taas käyttää sitä taksia.
Vinkkinä ainakin isoilta taksitoimijoilta voi pyytää naispuolista kuskia. Minä tuppaan pyytämään jos yöaikaan haluan baarista kotiin (sen kaksi kertaa vuodessa kun siellä tulee käytyä). Voivat suhtautua vähän nyreisesti ja sanoa että joutuu hetken odottamaan, mutta onnistuu :)
Suomessa halutaan tietysti ottaa oppia Ruotsista niin hyvässä kuin pahassa. Taksi uudistus ja koulu-uudistus ovat niitä huonoja, vai 🤔
Olen asunnut Tukholmassa yli 20 vuotta. Joskus olen hakenut vanhempani satamasta niin että ajetaan sieltä taksilla kotiini. käytän vain Taxi Stockholmin autoja koska niitä pidetään luotettavina. Mutta saa siinäkin olla turistina tarkkana. Monensti ihan piruuttani haluan kuskin luulevan että olen myös itse turisti. Se käy helposti kun puhun vanhempieni kanssa Suomea. Kerron osoitteen ja eikun matkaan... Useasti joudun kuskille ihmettelemään että miten me lähdettiin vasemmalle kun oikealta olisi ollut lyhyempi ja nopeampi matka. Niitä selityksiä on sitten hauskaa kuunnella (jos sinulla sattuu olemaan yhteinen kieli kuskin kanssa) 🤣
Ja... Jos kuskin värillä on väliä niin saat varnasti kävellä kotiin 😁
Kirjoitin väärin: tarkoitin että halutaan ottaa mallia Ruotsista... Ei oppia. Mielestäni pitäisi riittää että ruotsalaiset tekee virheet ja niistä opetaan oppia. Mutta Suomessa halutaan katsoa jos se silti meillä onnistuu vaikka naapurissa ei onnistunut?
Äitini asuu maalla. Siellä ei saa lainkaan taksia enää.
Kaikki ovat lähikaupungissa, ajavat Kela taksia.
Lähikauppa lopetti kotikassipalvelun, tai min on 250 e. Ei mun äiti osta niin paljoa.
Me käydään siellä veljeni kanssa ja viedään äiti kauppaan
Muistaakseni johtui sitä että Uberia lobattiin tänne, joka tietenkin byrokratiasta johtuen oli vähän vaikeampi juttu.
Ellei suomessa olisi niin vahva usko byrokratiaan olisi Uber voinut aloittaa toimintansa vähän "normaalimmin" jolloin tätä järjestelmää ei olisi koskaan vedetty läpi. Osittain täysin Bernerin vika (kuka helvetti häntä edes äänesti??) ja osittain vahvan byrokratian.
Mä oon kerännyt pk-seudulla vajaalta kymmeneltä suomalaiselta taksikuskilta yhteystiedot. On sovittu, että soitan heille, kun tarvitsen kyytiä. Sanoin ihan suoraa syyksi, että en lähde kun kotimaisen suharin kyytiin. Jos tilaan taksin taksi Helsingiltä, pyydän ihan samoin/naiskuskin.
Maksavana asiakkaansa saan valita, kenelle rahani annan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittajat jaksoivat märistä aina pikkujoulu- ja vapputaksiruuhkan jälkeen, että mikä kumma siinä on ettei Suomessa saada taksilupia vapautettua ja sallittua vapaan maailman Uberia. Nevostoliitto hajosi, mutta tsaarinaikuinen suvussa kulkeva taksilupajärjestelmä on ja pysyy.
Nyt ehkä on enemmän takseja, mutta kukaan ei uskalla mennä niihin, vaan kävelevät pikkujouluista kotiin.
No tämäpä se juuri. Minä en kaupungilta taksia ota ellei ole perheestä miessaattaja mukana. Täällä maalla uskaltaakin auton ottaa.
Kommodoori kirjoitti:
Muistaakseni johtui sitä että Uberia lobattiin tänne, joka tietenkin byrokratiasta johtuen oli vähän vaikeampi juttu.
Ellei suomessa olisi niin vahva usko byrokratiaan olisi Uber voinut aloittaa toimintansa vähän "normaalimmin" jolloin tätä järjestelmää ei olisi koskaan vedetty läpi. Osittain täysin Bernerin vika (kuka helvetti häntä edes äänesti??) ja osittain vahvan byrokratian.
Berner oli taitavan imagokampajan tuote. Hänet ajettiin sisään suomalaisten mieliin Sveitsistä tulleena rahakkaana enkelinä joka alkoi lastensairaalan suojelijaksi. SIllä tunnetuksi sitten.
Muistuu mieleen, että Berner olisi mennyt kokoomukseen mutta siellä hänelle ei luvattu ministerin pestiä. Niinpä kepu oli sopiva lähes tai jopa tuplasti yhtä oikeistolaisena puolueena. Oli ennustettavissa että kepu tulee tekemään jytkyn joten sinne vaan sitten. Jostakin syystä oli jo ennen vaaleja selvää että Berneristä utlee ministeri.
Suunnitelmissa taisi olla kaikenlaista alkaen jopa yksityisautoilun verottamisen siirtämisestä vähitellen yrityksille. Ehdotukset aiheutti myötähäpeää varsinkin kun huomattiin heti että Bernerin lausumat ideat ei olleet ede hänen omia ajatuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa halutaan tietysti ottaa oppia Ruotsista niin hyvässä kuin pahassa. Taksi uudistus ja koulu-uudistus ovat niitä huonoja, vai 🤔
Olen asunnut Tukholmassa yli 20 vuotta. Joskus olen hakenut vanhempani satamasta niin että ajetaan sieltä taksilla kotiini. käytän vain Taxi Stockholmin autoja koska niitä pidetään luotettavina. Mutta saa siinäkin olla turistina tarkkana. Monensti ihan piruuttani haluan kuskin luulevan että olen myös itse turisti. Se käy helposti kun puhun vanhempieni kanssa Suomea. Kerron osoitteen ja eikun matkaan... Useasti joudun kuskille ihmettelemään että miten me lähdettiin vasemmalle kun oikealta olisi ollut lyhyempi ja nopeampi matka. Niitä selityksiä on sitten hauskaa kuunnella (jos sinulla sattuu olemaan yhteinen kieli kuskin kanssa) 🤣
Ja... Jos kuskin värillä on väliä niin saat varnasti kävellä kotiin 😁
Tukholmassa on kai 2 sellaista taksifirmaa joihin voi luottaa. Ainakin Arlandassa niitä kyllä mainostetaan isoilla kylteillä ja varoitetaan muista.
No on on... Taxi Stockholm ja 020 taxi. Mutta just kerroin tuossa ylempänä. Miten esim taxi Stockholm eräät kuskit tekevät aina kun siihen pystyvät. Eivät he toki kuseta ruotsalaisia liikemiehiä tai naisia vaan niitä jotka eivät tunne kaupunkia, niitä jitka eivät ole yritysasiakkaita jne. Siis lähinnä turisteilla on ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Periaate, että sulla piti olla joku neukkuaikainen valtion lupa harjoittaa taksin ammattia ja että valtio päätti hinnat. Persiilleenhän se byrokratian purku meni, mutta kai se olisi joku välimalli pitänyt olla.
Valehtelet tai et tiedä! "Valtio" päätti vain ylärajan, sai ajaa niin halvalla kuin halusi.
Ylärajan poisto EI alentanut hintoja, nyt saa rahastaa vapaasti.
Ei siinäkään ollut mitään järkeä kun joskus takavuosina polttoaineen hinta nousi yhtäkkiä jotain 50 senttiä niin taksiliitto mafia nosti heti taksoja reilusti.
Hinta laski melkein muutaman viikon kuluttua takaisin niin eipä laskenut taksi taksat. Oli kuulemma "korotuspaineita" jo ennestään.
Mafia hommaa. Tervemenoa vaan sinne historiaan vahtimaan kuka saa kuljettaa ihmisiä autolla ja kuka ei
Berner ja Sipilä elivät niin kuplassa, ettei ymmärrystä, eikä kiinnostusta seurauksista ollut. Ruotsi varoitti Suomea muutoksesta, nämä eivät kuunnelleet. Klassinen johtamismoka, joka ei tule yksityisellä sektorilla niin näkyväksi, mutta politiikassa virheet näkyvät kaikille.
Aikaisemmin taksi tuli aina paikalle, palvelu oli hyvää ja myös tavarat nostettiin mukisematta kyytiin. Nyt ei mitään näistä ja lisäksi kyydissä voi joutua pahoinpidellyksi.