Lähihoitaja vanhustyössä-kamalaa työtä
Äitinikin opiskeli aikuisiällä lähihoitajaksi. Hän sanoi minulle kauhuissaan "Älä ikinä mene tehostettuun palveluasumiseen töihin!" No... sinnehän hyve:n käytyäni pääsin kesätöihin, ja sillä tiellä olen ollut nyt 1-2 vuotta. JA tämä on aivan järkyttävää työtä. Tämän joutuu tehdä kiireessä, sinnepäin, kropalla(kaikilla vanhoilla hoitajilla on joko selkä/ranteet/lonkka pas ka na.) Alimitoitettua, aliarvostettua, ulosteen siivousta, nyrkkeilysäkkinä oloa, meidän osastolla on 1 asukas 10:stä joka kiittää avusta. Muut ovat hoitokielteisiä. Yksi vetää turpaan kun häntä hoitaa. Yksi seuraa minua "äiti, äiti, äiti"....En jaksa enää ja minulla on täällä vielä 1 vuosi jäljellä määräaikaista sopimusta.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten työtähän tuo nostelu olisi, eikä hentojen naisten. Miettikää niitä 150 cm filippiiniläishoitajia nostamassa 190 cm 100 kg miestä.
Miksei ala kiinnosta miehiä?
Ei kai niitä kukaan nostele ilman apuvälineitä? Nostolaitteella ei omia voimia tarvitse käyttää kuin siinä, että saa liinan tungettua nostettavan pyllyn alle (toki jopa vain sekin voi suht rankkaa olla yksinään).
Siksi koska on niin kiire, että sitä nostolaitetta ei ehdi hakea, eikä potilas itsestään siihen mene. Ei se mikään taikakone ole. Siinäkin pitää käyttää omia voimia, nostaa/työntää että saa painavan potilaan liikkumaan.
Mieheni viihtyy hyvin.
10 vuoden aikana olen saanut huomata kerta toisensa jälkeen, että hänellä on joku taika ihmisten suhteen, enkä ole vieläkään perillä, mikä se tarkalleen on, mutta se vaikuttaa toimivan myös vaikeisiin asiakkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene valittaja ja säälin kerjäläinen muihin töihin.
Mikä sua estää?
No niin menenkin. Etkö osaa lukea? Olen sitoutunut tänne vielä vuodeksi, minulla on määräaikainen työsopimus.
Aina saa irtisanoutua kesken sopimuksen!!
Vierailija kirjoitti:
Isäni on juuri joutumassa hoivakotiin varmaan pysyvästi, kun on ollut sairaalassa jo keväästä lähtien muilla osastoilla, eikä en pysty edes nousemaan istumaan tai seisomaan.
Itse olen yhä kotihoidon kannalla, mutta äitini ei halua. Hän ajattelee, että pitäisi olla hoitamassa 24/7 niin, ettei voi edes poistua kauppaan käymään. Mutta eihän laitoksessakaan ole koko ajan hoitaja läsnä, yksinhän ne potilaat ovat huoneissaan.
Tässä on kyse siis muistisairaasta, joka on liikuntakyvytön ja joka ei osaa enää esim painaa hoitajan kutsunappia, vaan on ihan sen varassa, sattuuko joku menemään huoneeseen vai ei. Olen välillä miettinyt, että mitä jos itse ottaisin hänet olohuoneeseen sairaalaaänkyyn. Käyn kuitenkin töissä, enkä ole paikalla koko ajan.
Miten te ammattilaiset vertailisitte koti- ja laitoshoitoa vuodepotilaana? Montako kotihoidon käyntiä per päivä vastaisi vuodepotilaan hoitoa laitoksessa? Jos saisi kunnalta 4 käyntiä ja ostaisi lisäksi yksityisesti lisäkåyntejä?
Entä yö, käyvätkö hoitajat laitoksessa potilaan luona öisin valvomassa?
Mitä mieltä olette, miten itse järjestäisitte hoidon? Olen kiitollinen kaikista näkemyksistä.
Oletko tarkemmin ajatellut arjen sujumista isäsi (koti)hoidon suhteen? Esim. suihkussa käynti, ehkä tarvitsee jo suihkulaverilla pesun eli makuuasennossa.
Uskoisin, että jos hoivakotipaikka tässä vaiheessa olisi järjestymässä niin isäsi tarvitsee oikeasti paikan. Ja jos äitisi on omaishoitajan asemassa, niin eikö hänen toive paina enemmän kuin sinun.
Kokeilepa itse muistisairaan isäsi hoitamista vaikka kesälomasi ajan! Ota myös huomioon äitisi ikä ja terveys. En suosittele kenellekään noin huonokuntoisen potilaan kotihoitoa. Hoidettavan tila myös huononee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua estää?
No niin menenkin. Etkö osaa lukea? Olen sitoutunut tänne vielä vuodeksi, minulla on määräaikainen työsopimus.
Joo soitan liittoon huomenna ja kysyn neuvoa. Taas olen tulossa töistä läpimärkähikisenä, univelkaisena, paskaisena, suihkutin yhden papan, hän oli sitä mieltä että "naminami sinä tulit minua suihkuttamaan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten työtähän tuo nostelu olisi, eikä hentojen naisten. Miettikää niitä 150 cm filippiiniläishoitajia nostamassa 190 cm 100 kg miestä.
Ei kai niitä kukaan nostele ilman apuvälineitä? Nostolaitteella ei omia voimia tarvitse käyttää kuin siinä, että saa liinan tungettua nostettavan pyllyn alle (toki jopa vain sekin voi suht rankkaa olla yksinään).
Et ole varmaan tehnyt päivääkään hoitajan työtä.
Dementikoille tehdään jatkuvia asentohoitoja, ettei tule rikkeymiä ja puutumisia, ei siinä mitään laitteita käytetä.
Nämä asentohoidot tehdään yksin samoin kun vaippojen vaihdot ja pesut sängyssä.
Ja vaipathan on yleensä niin täynnä joko kusta tai paskaa tai molempia, että sitä helposti roiskuu päällekin, kun siinä yksin yrität tempoilla.
Saa siinä väännellä ja käännellä potilasta, joka saattaa suuttua, kiroilla ja motata, koska ei tajua, mitä tapahtuu.
Ainoastaan kun viedään suihkuun käytetään lautaa apuvälineenä tai nostinta, jos on raskas ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua estää?
Joo soitan liittoon huomenna ja kysyn neuvoa. Taas olen tulossa töistä läpimärkähikisenä, univelkaisena, paskaisena, suihkutin yhden papan, hän oli sitä mieltä että "naminami sinä tulit minua suihkuttamaan"
Minusta jotenkin järkyttävintä on yötyö, jossa käydään vähänväliä vaippakierroksella ja vaihdetaan vauhdilla 20-30 vanhuksen vaipat.
Siinä on kaikki kädet ja vaatteet kusessa ja paskassa ja kun menet vuoron jälkeen bussiin tuntuu se kauhea haju leijailevan kaikkialla ympärilläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska on niin kiire, että sitä nostolaitetta ei ehdi hakea, eikä potilas itsestään siihen mene. Ei se mikään taikakone ole. Siinäkin pitää käyttää omia voimia, nostaa/työntää että saa painavan potilaan liikkumaan.
Niin kiire ei koskaan ole, etteikö nostolaitetta ehtisi hakea. Mitä järkeä on rikkoa oma selkä työn takia? Et sinä siitä mitään lisäkiitosta saa. Tuo on totta, että senkin kanssa täytyy käyttää omia voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa papoille pillua joka päivä niin rauhoittuvat. Nuoret hoitajat heti panohommiin.
Läheiset varmaan maksaisivat hyvin tästä. Naisille pitäisi olla Suomessa asevelvollisuuden sijaan vanhustenhoitovelvollisuus. Joka vuosi kymmenet tuhannet nuoret naiset nussittavaksi hoitokoteihin.
Tästä pitää ehdottomasti tehdä adressi. Allekirjoitan heti. M55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole varmaan tehnyt päivääkään hoitajan työtä.
Dementikoille tehdään jatkuvia asentohoitoja, ettei tule rikkeymiä ja puutumisia, ei siinä mitään laitteita käytetä.
Nämä asentohoidot tehdään yksin samoin kun vaippojen vaihdot ja pesut sängyssä.
Ja vaipathan on yleensä niin täynnä joko kusta tai paskaa tai molempia, että sitä helposti roiskuu päällekin, kun siinä yksin yrität tempoilla.
Saa siinä väännellä ja käännellä potilasta, joka saattaa suuttua, kiroilla ja motata, koska ei tajua, mitä tapahtuu.
Ainoastaan kun viedään suihkuun käytetään lautaa apuvälineenä tai nostinta, jos on raskas ihminen.
Olen tehnyt pitkän pätkän, kuvauksestasi päätellen tosin hyvin erilaisessa paikassa, koskaan ei ole tarvinnut yksinään nostella ketään ja sängyssä pyörittelemisetkin tehdään kahden ihmisen voimin. Väkivaltaa olen minäkin kohdannut jatkuvasti, siihen on vaan niin turtunut ettei sitä osaa edes ajatella väkivallaksi.
Runkkaatteko jos vanhalla miehellä seisoo? Mielestäni se kuuluu hoitoon.
Miten laitosolosuhteissa se paino pysyy noin korkeana?? Luulin ettei sitä ruokaa tule kuin sopivasti. Lihaakin saa todella vähän. Monen monen kymmenen kilon ylipaino vaatii kuitenkin todella paljon liikakalorien syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitokodeissa tuskin on 100 kiloisia miehiä. Ne, jotka hoitokotiin joutuvat, ovat sairauksien jäljiltä hyvin laihoja.
Olisivatpa. Jotkut ovat, mutta valitettavan paljon on niitä, joita on todella raskasta käännellä kaksinkaan ja nosturilla autettaessa pelottaa, etteivät välineet kestä. Yksi työkaveri oli pitkällä saikulla, kun melkein 150kg asukasta autettaessa nosturi kaatui päälle kera asukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten laitosolosuhteissa se paino pysyy noin korkeana?? Luulin ettei sitä ruokaa tule kuin sopivasti. Lihaakin saa todella vähän. Monen monen kymmenen kilon ylipaino vaatii kuitenkin todella paljon liikakalorien syömistä.
Laihdutuskuureja ei ikäihmisille terveyssyistä suositella ja puutteellisella ravitsemuksella aiheutetaan vuodepotilaalle hyvin äkkiä mm. makuuhaavoja. Kyllähän se usein mietityttää, että miten tämä reilusti satakiloinen pysyy niillä hoitajan syöttämillä lusikallisilla painossaan ja jopa lihoo, mutta kulutus on pelkällä makaamisella kai niin vähäistä. Moni asukas kun ei tosiaan itse liikuta oikeastaan kuin silmiään ja suutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua estää?
Minusta jotenkin järkyttävintä on yötyö, jossa käydään vähänväliä vaippakierroksella ja vaihdetaan vauhdilla 20-30 vanhuksen vaipat.
Siinä on kaikki kädet ja vaatteet kusessa ja paskassa ja kun menet vuoron jälkeen bussiin tuntuu se kauhea haju leijailevan kaikkialla ympärilläsi.
Ei kai missään käydä vaippakierroksella monta kertaa yössä, pitäähän potilaidenkin saada nukkua. Asentoa käydään kyllä vaihtamassa parin tunnin välein. Tietysti vaippa vaihdetaan, jos se on todella märkä ja päästänyt jo ohi, tai jos siellä on ulosteet. Raskaimmille tai muuten vaikeammin hoidettaville, esim. aggressiivisille, ei vaippaa vaihdeta koko yön aikana kuin aivan hätätapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Esim. pyörätuolissa istuvalla kulutus on todella pientä. Eräs painava tyyppi ainakin söi esim. jo aamupalalla 2-3 meetwursti-juustovoileipää, puuron ja kiisselin. Joka aterialla leipää ja jälkiruoan. Omassa huoneessakin evästä. Kyllä se paino nousee tai ei pääse laskemaan, jos syö yli kulutuksen. Pyörätuolissa istuvan kulutus on paljon vähemmän, kuin kevyttä toimistotyötä tekevällä naisella. Ruokaa voi silti syödä kuin paljon kuluttava raksamies.
Ei kaikki laitosasujat saa jotain valmiiksi annosteltua soseannosta eteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, ihmistä ei nosteta kuin nostolaitteella, kannatta opetella käyttämään niitä koneita ja ihmisen omia voimavaroja, siinä kiskomisessa ja vääntämisessä saat vain itsesi rikki ja vastustavan hoidettavan.
Kannattaa tutustua kinestetiikkaan, esim jos annat kätesi kun toinen tarvitsee vähän apua ylös nousemiseen, älä sinä vedä vaan jännitä kätesi ja anna avustettavan vetää, jos ei kunnolla onnistu auta hartiasta toisella kädellä. Tai kun käännät ihmistä kerro mitä teet, sen puolen jalka suoraksi mihin käännytään ja toinen koukkuun jne ihan perusjuttuja mutta helpottaa työtä paljon.
Ja omaiset vaatii jatkuvaa rokottamista ja ihmetellään miksi vanhuksia ei tehohoideta ja soitetaabln iltalehteen koska elvytyskielto on tälläiselle vihannekselle asetettu kysymättä tyttäreltä