Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja vanhustyössä-kamalaa työtä

Vierailija
01.08.2023 |

Äitinikin opiskeli aikuisiällä lähihoitajaksi. Hän sanoi minulle kauhuissaan "Älä ikinä mene tehostettuun palveluasumiseen töihin!" No... sinnehän hyve:n käytyäni pääsin kesätöihin, ja sillä tiellä olen ollut nyt 1-2 vuotta. JA tämä on aivan järkyttävää työtä. Tämän joutuu tehdä kiireessä, sinnepäin, kropalla(kaikilla vanhoilla hoitajilla on joko selkä/ranteet/lonkka pas ka na.) Alimitoitettua, aliarvostettua, ulosteen siivousta, nyrkkeilysäkkinä oloa, meidän osastolla on 1 asukas 10:stä joka kiittää avusta. Muut ovat hoitokielteisiä. Yksi vetää turpaan kun häntä hoitaa. Yksi seuraa minua "äiti, äiti, äiti"....En jaksa enää ja minulla on täällä vielä 1 vuosi jäljellä määräaikaista sopimusta.

Kommentit (214)

Vierailija
141/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa nyt kiireesti jo alaa jos ette kykene siihen hommaan. Pitäis nyt sanomattakin jo tajuta itse.

Vierailija
142/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urani alussa (yli 20 vuotta sitten) tein reilun vuoden vanhusten palvelutalossa sijaisuuksia, tein keikkaa myös vanhainkodeissa.

Koulutukseni on terveydenhoitaja, valmistumiseni jälkeen asuin pienehköllä paikkakunnalla missä ei terveydenhoitajalle tai sairaanhoitajille ei juurikaan töitä löytynyt.

Kokemukseni näistä vanhusten palveluasumisista ja vanhainkodeista oli kauheat.

Raskasta työtä, kiireettä oli joka vuorossa.

Henkilökuntaa liian vähän ja nekin vähäiset jotka tuolla töitä tekivät, olivat katkeroituneita selän takana pahaa puhuvia naisia.

Reilun vuoden jaksoin ja sitten lähdimme toiselle puolelle Suomea ja sain heti terveydenhoitajan töitä mahtavasta työyhteisöstä. Nyt viihdyn työssäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät iäkkäät jaksa riepottelua ja vaativaa päiväohjelmaa. Siksi kielteisiä. Ja lääkkeiden vaikutus sekä ympäristö. Varmaan pakotettu jotenkin heitä. Onko heillä valinnan mahdollisuutta elämänsä suhteen mitenkään, vaikka onkin liikuntavamma tai muu. Jokin on vialla jos 9/10 iäkkäästä ei ole tyytyväisiä, ei se ole heidän syy. Lähihoitajan koulutus ei ole riittävä yksistään toimimaan siellä, omin päin, pitää olla enemmän asiantuntemusta. Nostoon on apuvälineitä ja on pyörätuolia, osalle rollaattoria, kävelykeppiä, siteitä niveliin hetkeksi jos pääsee kävelemään jne. Osa haluaisi asua mahdollisimman itsenäisesti ja olla rauhassa, omat harrasteet.

Joo en tiennytkään. Riuhdon, pakotan ja huudan asukkaille, näinhän kuvittelet. Heitän heidät sängystä p-tuoliin. Not. Yleisesti tämä ala ja työ on ihan sairasta, tämä ei ole minun juttu!!!!!

Vierailija
144/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hölmöä ajatella, että vanhusten pitäisi osata kiittää hoidosta. Hoitokodissa on vain hyvin sairaita ihmisiä, jotka ovat joutuneet sinne odottamaan kuolemaa.

Ei siinä ole mitään hölmöä, kyllä avusta kiittäminen kuuluu hyvään kotikasvatukseen ja ystävällinen käytös puolin ja toisin tekee työstä hiukan siedettävämpää.

Vaikeasti muistisairas, joka ei edes tiedä missä on ja mikä päivä..... Odottelee äitiäänvanhuksena...

Tältä ihmiseltä odotetaan hyvää kotikasvatusta ja kiitoksia. Paras kiitos on asiallisesti hoidettu asukas. Työnantaja voisi antaa kiitoksia ja katsoa että resurssit ovat kunnossa.

Tiedän, koska olen vanhustyön lh, muistihoitaja ja saatellut muistsairaan äitini sairauden eri vaiheissa.

Minulla omaisen sairauden nopea eteneminen arkea tällä hetkellä. Raskaampaa, kuin 30 vuotta vieraiden parissa toimiminen.

Vierailija
145/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät iäkkäät jaksa riepottelua ja vaativaa päiväohjelmaa. Siksi kielteisiä. Ja lääkkeiden vaikutus sekä ympäristö. Varmaan pakotettu jotenkin heitä. Onko heillä valinnan mahdollisuutta elämänsä suhteen mitenkään, vaikka onkin liikuntavamma tai muu. Jokin on vialla jos 9/10 iäkkäästä ei ole tyytyväisiä, ei se ole heidän syy. Lähihoitajan koulutus ei ole riittävä yksistään toimimaan siellä, omin päin, pitää olla enemmän asiantuntemusta. Nostoon on apuvälineitä ja on pyörätuolia, osalle rollaattoria, kävelykeppiä, siteitä niveliin hetkeksi jos pääsee kävelemään jne. Osa haluaisi asua mahdollisimman itsenäisesti ja olla rauhassa, omat harrasteet.

En tiennytkään!

Vierailija
146/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten työtähän tuo nostelu olisi, eikä hentojen naisten. Miettikää niitä 150 cm filippiiniläishoitajia nostamassa 190 cm 100 kg miestä.

Miksei ala kiinnosta miehiä?

Hoitokodeissa tuskin on 100 kiloisia miehiä. Ne, jotka hoitokotiin joutuvat, ovat sairauksien jäljiltä hyvin laihoja.

Miksi ihmeessä nostelette?! On olemassa moottoroituja sänkyjä. Niillä voi helpottaa tosi paljon niitä nostoja. Ja muitakin apuvälineitä on keksitty jo vuosikymmenet sitten. Henkilönostin on otettu käyttöön vuosikymmenet sitten.

Nyrkkeilysäkkinä oleminen pystytään minimoimaan kiirehtimättä. Kiireettömyys on avainsana vanhustyössä. Joka väittää, että repimällä ja kiireellä saa nopeampaa asiat tehtyä, puhuu sontaa.

Vanhukset, varsinkin muistisairaat tai psykogeriatriset kokevat olonsa uhatuksi, turvattomaksi ym., kun siihen mennään kommunikoimatta, ilman empatiaa sähläämään. Pahinta on, kun revitään ensimmäisenä peitto pois päältä.

32 vuotta alalla ollut vanhustyön osaamisalan lähihoitaja

No, minun oma (uusi) asukkaani on kuulemma konkarihoitajan mukaan haastavin asukas 30 vuoteen. Nyrkkiä tulee ei voi mitään. Olen ottanut 0-toleranssin tähän, yksikin lyönti ja jätän hänet hoitamatta. Ei kuulu olla, että joudun töissä hakatuksi. N. 5 kertaa hän on yllättänyt minua sain kerran mustelman kylkeen.

No lääkäriin yhteys! Kait se sinun konkari työkaveri ymmärtää, että yksin ei hoideta?!

On otettu! Menee risperdal ja ennen hoitotoimia diapam. Vaste on minimaalinen.

No jos vaste minimaalinen, on väärä/väärät lääkkeet. Toki vasteen löytäminen vie aikaa.

Vierailija
147/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten työtähän tuo nostelu olisi, eikä hentojen naisten. Miettikää niitä 150 cm filippiiniläishoitajia nostamassa 190 cm 100 kg miestä.

Hoitokodeissa tuskin on 100 kiloisia miehiä. Ne, jotka hoitokotiin joutuvat, ovat sairauksien jäljiltä hyvin laihoja.

Miksi ihmeessä nostelette?! On olemassa moottoroituja sänkyjä. Niillä voi helpottaa tosi paljon niitä nostoja. Ja muitakin apuvälineitä on keksitty jo vuosikymmenet sitten. Henkilönostin on otettu käyttöön vuosikymmenet sitten.

Nyrkkeilysäkkinä oleminen pystytään minimoimaan kiirehtimättä. Kiireettömyys on avainsana vanhustyössä. Joka väittää, että repimällä ja kiireellä saa nopeampaa asiat tehtyä, puhuu sontaa.

Vanhukset, varsinkin muistisairaat tai psykogeriatriset kokevat olonsa uhatuksi, turvattomaksi ym., kun siihen mennään kommunikoimatta, ilman empatiaa sähläämään. Pahinta on, kun revitään ensimmäisenä peitto pois päältä.

No, minun oma (uusi) asukkaani on kuulemma konkarihoitajan mukaan haastavin asukas 30 vuoteen. Nyrkkiä tulee ei voi mitään. Olen ottanut 0-toleranssin tähän, yksikin lyönti ja jätän hänet hoitamatta. Ei kuulu olla, että joudun töissä hakatuksi. N. 5 kertaa hän on yllättänyt minua sain kerran mustelman kylkeen.

No lääkäriin yhteys! Kait se sinun konkari työkaveri ymmärtää, että yksin ei hoideta?!

No jos vaste minimaalinen, on väärä/väärät lääkkeet. Toki vasteen löytäminen vie aikaa.

No kerro sitten parempi lääkecocktail tyhmä. En minä ole mikään lääkäri.

Vierailija
148/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ymmärtää. Yhdellä on mentaliteetti "pienet" lyönnit ja potkut kuuluu ottaa vastaan"...

Vierailija
149/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa papoille pillua joka päivä niin rauhoittuvat. Nuoret hoitajat heti panohommiin.

Läheiset varmaan maksaisivat hyvin tästä. Naisille pitäisi olla Suomessa asevelvollisuuden sijaan vanhustenhoitovelvollisuus. Joka vuosi kymmenet tuhannet nuoret naiset nussittavaksi hoitokoteihin.

Tästä pitää ehdottomasti tehdä adressi. Allekirjoitan heti. M55

Paremminkin jokainen armeijassa oleva velvoitetaan, niin naiset kuin miehetkin, viikoksi auttamaan vahustenhoidossa johonkin laitoshoitoon.  Nuo nuoret kun on tulevaisuuden päättäjiä.  Jo viikko avaa todellisuuden.

Vierailija
150/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn arvostus on kieroutunut.  Kaikilla aloilla:  joku somevaikuttaja tms on hienoa, mutta todellinen "raaka" työnteko eihän se hiutaleille käy.

Vierailija
151/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. On käynyt selväksi, että :

Mennään alimitoitetulla henkilökunnalla

Kikkaillaan liian lyhyiksi merkityillä työvuoroilla, jotka kuitenkin venyvät pidemmiksi = työnantaja voi laittaa aamuvuoroon iltavuoron jälkeen niin, ettei rikota lakia= hoitajan yöunet ja palautuminen jäävät olemattomiksi

Palkka maksetaan aina jälkijunassa

Aikamitoitus per asiakas merkataan lian lyhyeksi, eikä siinä kerkeä kuin suunnilleen antamaan lääke ja morjestamaan

Lääkelupia ei tarvita käytännössä

Henkilökunta vaihtu jatkuvasti

Palkka on surkea

Välillä asiakkaat eivät arvosta ollenkaan

Työntekijöitä revitään pystymetsästäkin

Vierailija
152/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tuli mieleen, että onkohan ihan tavallista tuo, että 9/10 on hoitokielteisiä. Ja jos ei ole tavallista, niin onko sattunut osumaan tähän hoivakotiin epätavallinen otanta, vai onko kyseisen paikan työntekijöiden tavoissa ja tyyleissä jotain, joka aiheuttaa tuollaisen reaktion. Ei välttämättä edes kaikilla, vaan kai yksikin kovakourainen voi jo aiheuttaa yleistä pelkoa hoitajia kohtaan? Mutta en viitsinyt ennen tätä kommenttia ottaa asiaa esiin, kun en ole hoitaja enkä tiedä, onko tuollainen kenties yleistäkin.

Vierailija
153/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten hoidossa saat palvella lähimmäistäsi, joka on jo kaikkensa antanut ja työnsä suorittanut. Hoivaat häntä kohti tuonpuoleista.  Asenne!

Toki soisin että palkka olisi suurempi ja työssä ei tarvitsi "venyä" alimitoitusten vuoksi. Kuitenkin silloinkin, kun pyyhit pyllyn, sinä hoivaat, pidät huolta=asenne.

Suihkussa, se ryppyinen mummo ujostelee, ja silti omat voimat ei riitä peseytymiseen, siksi olet siinä, hoivaaassa, auttamassa ihmistä, kaltaistasi.

Kaikista ei ole, ja silloin hakee muuta, mutta ala sinnällään on ihan kunnioitusta ansaitseva ja hieno työ.

Vierailija
154/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tule itse hoitamaan kun osaat paremmin

Mullekin tuli mieleen, että onkohan ihan tavallista tuo, että 9/10 on hoitokielteisiä. Ja jos ei ole tavallista, niin onko sattunut osumaan tähän hoivakotiin epätavallinen otanta, vai onko kyseisen paikan työntekijöiden tavoissa ja tyyleissä jotain, joka aiheuttaa tuollaisen reaktion. Ei välttämättä edes kaikilla, vaan kai yksikin kovakourainen voi jo aiheuttaa yleistä pelkoa hoitajia kohtaan? Mutta en viitsinyt ennen tätä kommenttia ottaa asiaa esiin, kun en ole hoitaja enkä tiedä, onko tuollainen kenties yleistäkin.

Vierailija
155/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on otanta. Olen ollut muissa ryhmäkodeissa, ja meille vain on sattunut vastarannan kiiskit. Kuullut myös keikkalaisilta, opiskelijoilta samaa.

Vierailija
156/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä kukaan nostele ilman apuvälineitä? Nostolaitteella ei omia voimia tarvitse käyttää kuin siinä, että saa liinan tungettua nostettavan pyllyn alle (toki jopa vain sekin voi suht rankkaa olla yksinään).

Selkäydinvammaisten yksikössä työskentely oli todella rankkaa fyysisesti, vaikka käytössä olikin paljon nostolaitteita.

Esim. isokokoisen ihmisen käyttäminen pyörillä kulkevalla suihkutuolilla suihkussa oli kamalaa. Kylpytilojen lattiat viettävät lattiakaivoon päin, jolloin tuolin liikuttaminen on vaikeaa rikkomatta vaikka omia polviaan. Varsinkin, jos tuolissa istuu vaikkapa 150kg mies...

Työssä oli myös paljon kyykkimistä. Lisäksi täysin liikuntakyvyttömien siirrot, pukemiset tai pesut vaativat kyllä hyvää fyysistä kuntoa apuvälineistä huolimatta. Vaikeisiin tapauksiin olisi tarvinnut työparin, jota ei ollut lähes koskaan saatavilla.

Irtisanouduin 2kk jälkeen ja vaihdoin toimistotyöhön.

Vierailija
157/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta asti ovat olleet hoitokielteisiä. Se on otanta, olen ollut muuallakin ja ei ole niin hoitokielteisiä ainakaan pääsääntöisesti se vaihtelee muualla päivän mukaan.

Vierailija
158/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro sitten parempi lääkecocktail tyhmä. En minä ole mikään lääkäri.

Niin, siksi justiin, yhteys lääkäriin! Niitä koktaileja on ja rutosti. Geriatriaan erikoistunut lääkäri tietää näistä asioista paljon. Olen ollut alalla yli 30 vuotta ja mainitsemaasi koktailia en ole antanut. Olen toiminut myös psykogeriatrisessa hoitotyössä.

Vierailija
159/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla nyt ajattelen kun edellinen kirjoittaja. Ajattelen olevani lähimmäisenpalvelutyössä ja teen jotakin vastikkeeksi yhteiskunnassa siitä, että voin täällä asua, syödä ja rakastaa.

On käynyt jo selväksi, etten maallista mammonaa tule paljoakaan kokoamaan ja hyvä niin, koska käärinliinoissa ei ole taskuja.

En silti väitä, etteikö hoitajalle kuuluisi isompi palkka tai inhimillisemmät työolosuhteet.

Olen miettinyt, miten Suomesta puuttuu yhteisöllisyys nykyään ja monet hoivaa tarvitsevat tungetaan hoivalaitoksiin ja usein vielä monikansallisiin yrityksiin joita kiinnostaa vain raha.

Ennenvanhaan monisukupolvinen asumismiljöö mahdollisti osallisuuden ihan eri tavalla kuin nykyään kaikille, vauvasta vaariin.

Jokaisen suomalaisen, jos vaan soveltuu, tulisi elämässään käydä vanhusten parissa työskentelemässä esim. hoivakodissa, jotta näkisi asiain nykytilan. Sekä oppiakseen ihmiselämästä esim. satavuotiaita jututtaen.

Antaa vähän perspektiiviä omaan elämään.

Myöskin kokeilla esim. pätkätöitä ja koettaa hallita talouttaan, kun palkka maksetaan jälkijunassa.

KUn ihminen on älykäs ja ajattelevainen, kaikesta melkein voi saada jotakin itselleen. Minä saan tällä hetkellä tästä työstä paljon ajateltavaa, elämänkokemusta ja perspektiiviä omaan elämään ja sen jäljellä olevien päivien sisällön suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Vierailija
160/214 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ymmärtää. Yhdellä on mentaliteetti "pienet" lyönnit ja potkut kuuluu ottaa vastaan"...

Sinä itse päätät otatko minkäänlaisia iskuja vastaan. Yksikään kolleeka ei sitä voi päättää, ei edes esimies!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän