Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja vanhustyössä-kamalaa työtä

Vierailija
01.08.2023 |

Äitinikin opiskeli aikuisiällä lähihoitajaksi. Hän sanoi minulle kauhuissaan "Älä ikinä mene tehostettuun palveluasumiseen töihin!" No... sinnehän hyve:n käytyäni pääsin kesätöihin, ja sillä tiellä olen ollut nyt 1-2 vuotta. JA tämä on aivan järkyttävää työtä. Tämän joutuu tehdä kiireessä, sinnepäin, kropalla(kaikilla vanhoilla hoitajilla on joko selkä/ranteet/lonkka pas ka na.) Alimitoitettua, aliarvostettua, ulosteen siivousta, nyrkkeilysäkkinä oloa, meidän osastolla on 1 asukas 10:stä joka kiittää avusta. Muut ovat hoitokielteisiä. Yksi vetää turpaan kun häntä hoitaa. Yksi seuraa minua "äiti, äiti, äiti"....En jaksa enää ja minulla on täällä vielä 1 vuosi jäljellä määräaikaista sopimusta.

Kommentit (214)

Vierailija
201/214 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten työtähän tuo nostelu olisi, eikä hentojen naisten. Miettikää niitä 150 cm filippiiniläishoitajia nostamassa 190 cm 100 kg miestä.

Miksei ala kiinnosta miehiä?

Ei kai niitä kukaan nostele ilman apuvälineitä? Nostolaitteella ei omia voimia tarvitse käyttää kuin siinä, että saa liinan tungettua nostettavan pyllyn alle (toki jopa vain sekin voi suht rankkaa olla yksinään).

Et ole varmaan tehnyt päivääkään hoitajan työtä.

Dementikoille tehdään jatkuvia asentohoitoja, ettei tule rikkeymiä ja puutumisia, ei siinä mitään laitteita käytetä.

Nämä asentohoidot tehdään yksin samoin kun vaippojen vaihdot ja pesut sängyssä.

Ja vaipathan on yleensä niin täynnä joko kusta tai paskaa tai molempia, että sitä helposti roiskuu päällekin, kun siinä yksin yrität tempoilla.

Saa siinä väännellä ja käännellä potilasta, joka saattaa suuttua, kiroilla ja motata, koska ei tajua, mitä tapahtuu.

Ainoastaan kun viedään suihkuun käytetään lautaa apuvälineenä tai nostinta, jos on raskas ihminen.

Sinä olet kurjassa paikassa töissä tai ammattitaidoton, minä en suostu kääntelemään ihmistä joka vastustaa yksin, toisaalta ihmistä joka mittailee ei niin kauhean usein tarvitse käännellä. Jos ihmisen saa siirtolevyllä suihkutuoliin miksi hän makaa muuten sängyssä?

Miksi ihmeessä tempoilet vaippaa vaihtaessa totta kai ihminen mottaa tuollaisessa hoidossa.

Ja 23v olen tehnyt lähihoitajan töitä vanhushoidossa.

Vierailija
202/214 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene valittaja ja säälin kerjäläinen muihin töihin.

Mikä sua estää?

No niin menenkin. Etkö osaa lukea? Olen sitoutunut tänne vielä vuodeksi, minulla on määräaikainen työsopimus.

Aina saa irtisanoutua kesken sopimuksen!!

Joo soitan liittoon huomenna ja kysyn neuvoa. Taas olen tulossa töistä läpimärkähikisenä, univelkaisena, paskaisena, suihkutin yhden papan, hän oli sitä mieltä että "naminami sinä tulit minua suihkuttamaan"

Minusta jotenkin järkyttävintä on yötyö, jossa käydään vähänväliä vaippakierroksella ja vaihdetaan vauhdilla 20-30 vanhuksen vaipat.

Siinä on kaikki kädet ja vaatteet kusessa ja paskassa ja kun menet vuoron jälkeen bussiin tuntuu se kauhea haju leijailevan kaikkialla ympärilläsi.

Miksi ihmeessä niitä vaippoja vaihdetaan monta kertaa yössä , ei meillä vaihdeta jos niissä ei ole ulostetta tai eivät ole vuotaneet yli?

Ei vauvankaan vaippaa vaihdeta yöllä jos siinä ei ole ulostetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/214 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa rakkaat alaa ajoissa. Itse olen aiva loppuunuupunut, parin vuoden kuluttua eläkkeelle jäämässä, raihnaana, naama kurtussa, ennenaikojaan vanhentunut raskaassa vuorotyössä.  Älkää jääkö tähän alipalkattuun, aliarostettuun työhön. IEn usko että mikään alalla tulee muuttumaan

tselläni aivan kaikki paikat paskana, vaikka olen normaalipainoinen ja liikunnallinen ollut aina, huolehtinut kunnostani. Nyt ei enää vaan jaksaisi ja tuntuu että mielenterveyskin menee. Aina vaan haukkumista ja arvostelua johdolta.

OLtuani 20 jo alalla, vaihdoin työpistettä. Niin eikö alkanut haukkuminen ja arvostelu johdon taholta. KUn ei mitään osaa.... Siinä kiitos vuosien raatamisesta.

Kuka sinut sitten hoitaa kun joudut hoivakotiin?

Luuletkos että kaikki joutuvat hoivakotiin?

Voin kertoa että vain pieni osa vanhuksista sinne onneksi joutuu. Suvussani on paljon äkkikuolemia suorilta jaloilta, toivon itselleni käyvän niin. Suurin osa sairastaa kotonaan, ja ehkä max muutaman päivän viettää lopussa vuodeosastolla, esim syövän loppuvaiheessa tmv.

En ainakaan siksi kehoita ketään jäämään aliarvostettuun työhön että" minulla olisi hoitajia" !!  Toivon myöskin että eutanasia laillistetaan. Sekä olen laatinut omakantaan hoitotahtoni.

Sama, ei tuo ole mitään elämää ei hoidettavalle eikä hoitajalle. Voi myös miettiä, onko onnistunut "vaihtokauppa" se, että raihnaita vanhuksia hoitamalla menee terveys ja elämänilo jopa yli puolta nuoremmilta?

Vierailija
204/214 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten työtähän tuo nostelu olisi, eikä hentojen naisten. Miettikää niitä 150 cm filippiiniläishoitajia nostamassa 190 cm 100 kg miestä.

Hoitokodeissa tuskin on 100 kiloisia miehiä. Ne, jotka hoitokotiin joutuvat, ovat sairauksien jäljiltä hyvin laihoja.

Miksi ihmeessä nostelette?! On olemassa moottoroituja sänkyjä. Niillä voi helpottaa tosi paljon niitä nostoja. Ja muitakin apuvälineitä on keksitty jo vuosikymmenet sitten. Henkilönostin on otettu käyttöön vuosikymmenet sitten.

Nyrkkeilysäkkinä oleminen pystytään minimoimaan kiirehtimättä. Kiireettömyys on avainsana vanhustyössä. Joka väittää, että repimällä ja kiireellä saa nopeampaa asiat tehtyä, puhuu sontaa.

Vanhukset, varsinkin muistisairaat tai psykogeriatriset kokevat olonsa uhatuksi, turvattomaksi ym., kun siihen mennään kommunikoimatta, ilman empatiaa sähläämään. Pahinta on, kun revitään ensimmäisenä peitto pois päältä.

32 vuotta alalla ollut vanhustyön osaamisalan lähihoitaja

No, minun oma (uusi) asukkaani on kuulemma konkarihoitajan mukaan haastavin asukas 30 vuoteen. Nyrkkiä tulee ei voi mitään. Olen ottanut 0-toleranssin tähän, yksikin lyönti ja jätän hänet hoitamatta. Ei kuulu olla, että joudun töissä hakatuksi. N. 5 kertaa hän on yllättänyt minua sain kerran mustelman kylkeen.

No lääkäriin yhteys! Kait se sinun konkari työkaveri ymmärtää, että yksin ei hoideta?!

Moni ymmärtää. Yhdellä on mentaliteetti "pienet" lyönnit ja potkut kuuluu ottaa vastaan"...

Sinä itse päätät otatko minkäänlaisia iskuja vastaan. Yksikään kolleeka ei sitä voi päättää, ei edes esimies!

Aikanaan minulla oli sanallisesti hankala asiakas, mikään ei kelvannut. Sanoin esimiehelle, että en enää mene sinne. Esimies piti vakavan puhuttelun asiakkaalle, jonka jälkeen ei ollut ilkeä. Pyysi minulta myös anteeksi ikävää käytöstään. Toki näitä on vain pisara meressä. En myöskään suostu ottamaan iskuja vastaan.

Työnohjaus on yksi hyvä keino aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kohtaamiseen.

Yleensä ne aggressiiviset ovat dementikkoja ja siinä ei puhuttelut auta eikä takaisin lyönti niinkuin toinen asukas joka päivä ehdotti kun syötimme pappaa joka nipisteli pyllystä, lopulta opimme syöttämään takaviistosta.

Vierailija
205/214 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa rakkaat alaa ajoissa. Itse olen aiva loppuunuupunut, parin vuoden kuluttua eläkkeelle jäämässä, raihnaana, naama kurtussa, ennenaikojaan vanhentunut raskaassa vuorotyössä.  Älkää jääkö tähän alipalkattuun, aliarostettuun työhön. IEn usko että mikään alalla tulee muuttumaan

tselläni aivan kaikki paikat paskana, vaikka olen normaalipainoinen ja liikunnallinen ollut aina, huolehtinut kunnostani. Nyt ei enää vaan jaksaisi ja tuntuu että mielenterveyskin menee. Aina vaan haukkumista ja arvostelua johdolta.

OLtuani 20 jo alalla, vaihdoin työpistettä. Niin eikö alkanut haukkuminen ja arvostelu johdon taholta. KUn ei mitään osaa.... Siinä kiitos vuosien raatamisesta.

Kuka sinut sitten hoitaa kun joudut hoivakotiin?

Luuletkos että kaikki joutuvat hoivakotiin?

Voin kertoa että vain pieni osa vanhuksista sinne onneksi joutuu. Suvussani on paljon äkkikuolemia suorilta jaloilta, toivon itselleni käyvän niin. Suurin osa sairastaa kotonaan, ja ehkä max muutaman päivän viettää lopussa vuodeosastolla, esim syövän loppuvaiheessa tmv.

En ainakaan siksi kehoita ketään jäämään aliarvostettuun työhön että" minulla olisi hoitajia" !!  Toivon myöskin että eutanasia laillistetaan. Sekä olen laatinut omakantaan hoitotahtoni.

Sama, ei tuo ole mitään elämää ei hoidettavalle eikä hoitajalle. Voi myös miettiä, onko onnistunut "vaihtokauppa" se, että raihnaita vanhuksia hoitamalla menee terveys ja elämänilo jopa yli puolta nuoremmilta?

Jep. Tästä pitäisi saada 4000-5000e kuussa.

Vierailija
206/214 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä kukaan nostele ilman apuvälineitä? Nostolaitteella ei omia voimia tarvitse käyttää kuin siinä, että saa liinan tungettua nostettavan pyllyn alle (toki jopa vain sekin voi suht rankkaa olla yksinään).

Siksi koska on niin kiire, että sitä nostolaitetta ei ehdi hakea, eikä potilas itsestään siihen mene. Ei se mikään taikakone ole. Siinäkin pitää käyttää omia voimia, nostaa/työntää että saa painavan potilaan liikkumaan.

Höpöhöpö, ihmistä ei nosteta kuin nostolaitteella, kannatta opetella käyttämään niitä koneita ja ihmisen omia voimavaroja, siinä kiskomisessa ja vääntämisessä saat vain itsesi rikki ja vastustavan hoidettavan.

Kannattaa tutustua kinestetiikkaan, esim jos annat kätesi kun toinen tarvitsee vähän apua ylös nousemiseen, älä sinä vedä vaan jännitä kätesi ja anna avustettavan vetää, jos ei kunnolla onnistu auta hartiasta toisella kädellä. Tai kun käännät ihmistä kerro mitä teet, sen puolen jalka suoraksi mihin käännytään ja toinen koukkuun jne ihan perusjuttuja mutta helpottaa työtä paljon.

Höpö höpö itsellesi.

Monessa palveluyksikössä on vain sen 1 tai 2 nosturia ja potilaita esim. 40. Miten luulet kaikille riittävän?

Kyllä on jouduttu nostoja tekemään ihan asentolakanaa käyttäen, omin voimin.

Itselleni tuli välilevyn pullistuma, kun jouduin isoa, yli satakiloista ukkoa nostamaan yksin.

Tämä on karu totuus nykyisestä vanhainkotien tilanteesta. Hoitajia ei ole tarpeeksi, eikä hoitajat pääse valikoimaan töitään.

T: tuntematon

Vierailija
207/214 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasian salliminen ratkaisisi monta ongelmaa. Myös geriatrian hoitajapulan kertalaakista.

Ei eutanasian sallimista voida loputtomiin estää.

Vierailija
208/214 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks kertaa päiväs panette jokaista ukkoa niin rauhoittuvat ja samalla saatte isoa suonekasta nuori hoitaja voi jopa saada pullat uuniin! Win-Win!

Vierailija
209/214 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa pidetään hengissä näitä vanhuksia, jotka kuuluisivat jo herran huomaan. Ihan sairasta. Kärsivät aivan varmasti olostaan, siksi ovat myös kiukkuisia. Mielestäni tuollainen on kidutusta vanhuksille, että elossa vaan, vaikka aivot eivät enää pelaa, eikä oikein mikään muukaan. Sveitsissä on eutanasia, miksi Suomessa ei ole. Sveitsi on länsimainen HYVINVOINTIVALTIO kirjoitin isolla, koska Sveitsi on todellakin HYVINVOINTIVALTIO, Suomi ei ole.

Ymmärtäisin että Sveitsissäkin eutanasiaan tarvitaan kuolevan oma tahto ja ymmärrys, dementikko ei pysty kumpaankaan.

Eikös tuo hoito- tai hoitamattomuustahto ilmaista ennekuin on dementti, periaatteella, sitten kun-. Kyllä se täytyy riittää, ei vakuutuksiakaan oteta vasta siinä vaiheessa, kun talo jo palaa.

Vierailija
210/214 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa pappojen nussia teitä! Ei teidän velttopilimiehet kuitenkaan jaksa kotona! Papat nussivat isorintaisia hoitajia paremmin! Uuuuuaaaah!

Vierailija
211/214 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaan muistisairas isäsi kotiin ja hanki sairaalasänky olohuoneeseesi. Jää pois töistä häntä hoitamaan niin huomaat mitä 24/7 vastuu vaatii. Sinä et nyt ajattele äitisi jaksamista lainkaan ja luulet neljän muutaman minuutin pituisen kotisairaanhoidon käynnin olevan pelastus. Sinulla on oma elämäsi, työsi, harrastuksesi yms etkä näkyään osaa ajatella asioita äiti kannalta. Anna äitisi viettää vielä omaa vanhuuttaan äläkä vaadi häneltä mahdottomia.

Vierailija
212/214 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
213/214 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks olekin kiva tehdä töikseen ihmisten takapuolen, haarovälien pesua?

Syöttää niitä ja pedata petejä?

Tuohan on normaalia, kunniallista ja arvokasta työtä. Ei se aina kivaa ole, mutta kaikkeen tottuu.

Itse asiassa tuo tällä palstalla usein kauhisteltu "perseen pesu" on melkein helpointa tässä työssä. Vaikeinta ja raskainta on se jatkuva henkinen ja fyysinen väkivalta, jota hoitajat kohtaavat lähes päivittäin. 

Vierailija
214/214 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaanko takapuolen pesuun oikein koulutustakin???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi