Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?

Vierailija
01.08.2023 |

Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.

Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?

Kommentit (521)

Vierailija
461/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen väärä ihminen vastaamaan kysymykseesi, mutta teen sen siitä huolimatta. Olin samanlaisessa tilanteessa kanssasi ja vasta eläköitymisen jälkeen pääsin stressistä - vieläkään en täysin ja tuskin koskaa tulen kokonaan pääsemään. Helpompaa kuitenkin.

Mielihyvää en saa mistään niin kuin päihteistä sain ja joskus vieläkin nollaan sillä tilannetta.

Olen samaa kanssasi miettinyt ja varsinkin sillon, kun päihteet olivat osa lähes jokaista päivääni.

Tsemppistä ja toivottavasti täältä saat jonkun paremman vastauksen, josta hyötyäkin olisi.

Sama täällä. Alkuun, monta monituista vuotta sitten, piti ehdottomasti saada viinipullo perjantaina. Sitten pian myös lauantaina. Tässä se pysyi pitkään, mutta viime vuosina tilanne on luisunut siihen, että se on saatava joka päivä. Muuten ei tule rentoutumisesta mitään. En kertakaikkiaan keksi mitä tehdä, jos ei ole viiniä. Toivottomalta näyttää.

Vierailija
462/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakke 78 kirjoitti:

Etpä oikein mistään saa vastaavaa nollausta mitä alkoholi antaa..

Vaikka täällä kuinka mainostetaan kaikkea.

Ei ne kuitenkaan vastaa sitä nousuhumalan tuomaa huumaa.

Mutta, jos tuntuu , että se tuntuu ongelmalta niin sitten vaan tänne seesteisempään elämään.

Ihan ensin toivon, että sinulla on ystäviä ja ystäviä ennenkaikkea muistakin piireistä kuin päihteistä.

Koska mikäli sosiaalinenelämäsi on pyörinyt esim.töiden ja päihteiden ympärillä.

Saattaapi ainakin alkuun olla todella yksinäistä, kun jätät itse päihteet pois ja vaihdat piirejä.

Mutta ajan kanssa löytää kyllä uusia ystäviä, oppii arvostamaan seesteisempää elämää, hyviä

yöunia ja luonnon rauhaa.

Mitä sinä Sakke nollaat? Mitä se on mitä pitää nollata juomalla? Häviääkö jokin, tuleeko tehdystä tekemätöntä? En oikein ymmärrä tätä nollaamistarinaa. Eihän alkoholilla saa kuin humalan ja krapulan. Ei se mitään paranna, päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan mutta kauhean tylsiä ovat vaihtoehtonne, terv. Aapeen kohtalontoveri

Ongelma taitaakin olla se, kun pitäisi saada niitä kicksejä jostakin. Sen takia päihteitä kai käytetään, kun ei osata olla läsnä arjessa.

Tässä ollaan tämän ongelman ytimessä. Vuosikausia luulin, että ongelmani on päihteet. En siis mikään juoppo ollut, mutta kuitenkin alkoholia meni keskimäärin ehkä 4 annosta päivässä. Koska koin, että elämäni ei ole kunnossa, päätin ryhtyä raittiiksi. Puoli vuotta raittiina oltuani tajusin, että ongelma ei alunperinkään ollut päihteet, vaan se, että tarvitsen päivittäin "kicksejä" eri asioista, jotta elämä ylipäätään tuntuu miltään. Ja minulle nämä kicksit eivät synny eteerisenä liplattavan meren katselemisesta tai meditoinnista, vaan kaikenmaailman extreme-jutuista (crossfit-harjoittelu, matkustelu, raju seksi ym.). 

Raitis olen edelleen, mutta muuten koen etten juurikaan kyllä ole elämässäni mennyt eteenpäin raittiuden myötä. Ainoa hyöty tuosta on ollut pienoinen taloudellinen säästö.

Vierailija
464/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen väärä ihminen vastaamaan kysymykseesi, mutta teen sen siitä huolimatta. Olin samanlaisessa tilanteessa kanssasi ja vasta eläköitymisen jälkeen pääsin stressistä - vieläkään en täysin ja tuskin koskaa tulen kokonaan pääsemään. Helpompaa kuitenkin.

Mielihyvää en saa mistään niin kuin päihteistä sain ja joskus vieläkin nollaan sillä tilannetta.

Olen samaa kanssasi miettinyt ja varsinkin sillon, kun päihteet olivat osa lähes jokaista päivääni.

Tsemppistä ja toivottavasti täältä saat jonkun paremman vastauksen, josta hyötyäkin olisi.

Sama täällä. Alkuun, monta monituista vuotta sitten, piti ehdottomasti saada viinipullo perjantaina. Sitten pian myös lauantaina. Tässä se pysyi pitkään, mutta viime vuosina tilanne on luisunut siihen, että se on saatava joka päivä. Muuten ei tule rentoutumisesta mitään. En kertakaikkiaan keksi mitä tehdä, jos ei ole viiniä. Toivottomalta näyttää.

Minä olin luisumassa tähän, mutta sain ajoissa pysäytettyä kierteen. Jälkeenpäin ajattelin, että join osaksi tylsyyteen, koska yhdistin rentoutumisen tekemättömyyteen ja sohvalla istuskeluun sekä telkkarin katsomiseen. Siihen viinilasi käteen, koska toinen vaihtoehto siinä kuviossa olisi syöminen ja napostelu.

Nyt rentoudun tekemällä: käyn pikku kävelyillä, hankin uuden harrastuksen ja muutenkin suuntauduin kodista ulospäin. Myös käsityöt ja askartelu auttaa rentoutumaan, jos ei halua lähteä ulos.

Vierailija
465/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne ihmiset jotka eivät ole koskaan tupakoineet ovat saaneet kaikki rahansa tuhlattua?

Meillä muijan kanssa on yli 30 vuotta mennyt molemmilla iso aski vuorokaudessa riippuvuuden hoitoon ns ylimääräistä jo kertaalleen verotetuista tuloista,viimeisin tupakkalasku kuukaudessa oli noin 750 euroa.

Mihin noin isojen ylimääräisten rahojen kanssa oikein joutuu, lahjoitetaanko narkkareille?

Vierailija
466/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki ammattiapua stressin käsittelyyn, esim. terapiaa. Siinä samalla puhut juomisesta.

En ole itse koskaan juonut, enkä ole kaivannut sitä.

Harrastukset, luonnossa liikkuminen, läheiset ihmissuhteet, siinä muutamia keinoja millä rentoudun. Yritän aina opetella jotain uutta harrastusten parissa, se virkistää ja antaa onnistumisen iloa. Nukun pitkät yöunet säännöllisesti, se vaikuttaa koko kehoon, myös aivoihin virkistävästi.

Monia ihmisiä on usko Jeesukseen auttanut päihdeongelmissa. Jeesus tekee ihmeitä, kun uskaltaa häneen luottaa ja hän antaa sisäisen rauhan, jollaista mikään muu maailmassa ei voi antaa.

Pilasit hyvän alun tällä jessehölinällä. Itse olen mieluummin juoppo, kuinka jätän elämäni elämättä uskomalla henkiolentoihin ja satuihin.

Vierailija
467/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki ammattiapua stressin käsittelyyn, esim. terapiaa. Siinä samalla puhut juomisesta.

En ole itse koskaan juonut, enkä ole kaivannut sitä.

Harrastukset, luonnossa liikkuminen, läheiset ihmissuhteet, siinä muutamia keinoja millä rentoudun. Yritän aina opetella jotain uutta harrastusten parissa, se virkistää ja antaa onnistumisen iloa. Nukun pitkät yöunet säännöllisesti, se vaikuttaa koko kehoon, myös aivoihin virkistävästi.

Monia ihmisiä on usko Jeesukseen auttanut päihdeongelmissa. Jeesus tekee ihmeitä, kun uskaltaa häneen luottaa ja hän antaa sisäisen rauhan, jollaista mikään muu maailmassa ei voi antaa.

Pilasit hyvän alun tällä jessehölinällä. Itse olen mieluummin juoppo, kuinka jätän elämäni elämättä uskomalla henkiolentoihin ja satuihin.

Näin,minäkin menen ja poltan raamatun julkisella paikalla :D

Vierailija
468/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan suurin valhe raitistumaan pyrkiville olisi väite siitä, että elämä dramaattisesti muuttuu heti parempaan raitistumisen myötä. Toki varmasti mukavaa on, kun krapulaa ei ole joka aamu, mutta muuten on kyllä varauduttava siihen, että niitä oman mielen sisäisiä haasteita riittää myös jatkossa. Ja jos olet ryyppäämisen takia esim. ajautunut talousahdinkoon, jättänyt opiskelematta tai ollut työelämästä poissa, niin ihan myös arkielämän haasteita rahan riittämisestä alkaen kyllä piisaa. Mutta silti hirmu monet kokevat, että päihteettömyys on kuitenkin parempi ratkaisu kuin addiktiossa pysyminen.

Enkä siis missään nimessä kirjoittanut äskeistä lannistaakseni ketään raitistumiseen pyrkivää, vaan ainoastaan tuomaan esille realiteetit. Moni kuitenkin retkahtaa päihteisiin juuri siksi, kun huomaa alkuinnostuksen jälkeen ettei kaikki ongelmat ratkenneetkaan raitistumalla.

Vierailija
469/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan suurin valhe raitistumaan pyrkiville olisi väite siitä, että elämä dramaattisesti muuttuu heti parempaan raitistumisen myötä. Toki varmasti mukavaa on, kun krapulaa ei ole joka aamu, mutta muuten on kyllä varauduttava siihen, että niitä oman mielen sisäisiä haasteita riittää myös jatkossa. Ja jos olet ryyppäämisen takia esim. ajautunut talousahdinkoon, jättänyt opiskelematta tai ollut työelämästä poissa, niin ihan myös arkielämän haasteita rahan riittämisestä alkaen kyllä piisaa. Mutta silti hirmu monet kokevat, että päihteettömyys on kuitenkin parempi ratkaisu kuin addiktiossa pysyminen.

Enkä siis missään nimessä kirjoittanut äskeistä lannistaakseni ketään raitistumiseen pyrkivää, vaan ainoastaan tuomaan esille realiteetit. Moni kuitenkin retkahtaa päihteisiin juuri siksi, kun huomaa alkuinnostuksen jälkeen ettei kaikki ongelmat ratkenneetkaan raitistumalla.

Se on juuri näin. Jos vuosikausia olet lääkinnyt tyhjyyttä ja paennut tylsyyttä päihteisiin, niin tottakai se elämä ilman niitä voi tuntua hyvinkin tylsältä. Tavallisen ihmisen tavallinen elämähän on itse asiassa periaatteessa helvetin tylsää ja toisteista. Ainoa viisaus on siinä, että oppisi näkemään vilauksia onnesta myös tällaisessa elämässä. Itselle tämä ohikiitävinä hetkinä onnistuu esim. kun näen koirani nauttivan pitkillä ulkoiluilla.

Vierailija
470/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen totaalinen juoppo, mutta minulla ei ole mitään näistä ongelmista. Olen vakituisessa työssä, tulen hyvin toimeen, en koe mitään "ongelmia" joita ratkaisisin juomalla. Ei vaan kiinnosta muu kuin päivittäinen juopottelu. Tai sanotaanko, että en vaan jaksa istua iltojani juomatta. Olen sinkku eikä sosiaalista elämää juuri ole, joten se voi vaikuttaa, mutta toisaalta sosiaalisissa tilanteissa sitä viinaa vasta vedetäänkin. Useimmiten kieltäydynkin niistä harvoista kutsuista erilaisiin rientoihin.

Vierailija
471/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukous ja raamatunluku. Mielenkiintoisten aiheiden tutkiminen netistä kuten laihdutus ja hiusten ja kauneudenhoito. Haaveilu siitä että tekisi vaatteensa itse sitten kun on sen kokoinen kuin haluaa, ja kaiken tällaisen suunnittelu. Joissain kirjastoissa saa käyttää ompelukoneitakin ilmaiseksi. Saan paljon voimaa haaveesta että joskus vielä olen kaunis. Mietin miten se voisi tapahtua ja satsaan siihen. Ja todellakin, luonto! Shoppailu ihanissa kosmetiikka putiikeissa kuten vaikkapa body shopissa. Tai muualla jos ei bodyshoppiin ole varaa. Huumori on ihanaa! YouTubesta vaikka jotain Ricky Gervaisia. Yritän itsekin opetella hauskaksi lohkojaksi. Flirttailu lähikaupan myyjien kanssa. Terveellisten herkullisten ruokien kokkailu. Musiikki. Ystävät joskus, mutta minulla ei ole kovin hyviä ystäviä koska olen (vielä) ruma ja lihava. Siksi ystävätkin ovat usein ylemmyydentuntoisia ja se rasittaa, siksi se ei ole jatkuvasti niin hyvä ilonlähde.

Vierailija
472/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sanonnan mukaan asiat ei ole koskaan niin huonosti etteikö niitä juomalla saisi vielä enemmän v*tuilleen. Eikä toki kaikki ongelmat ratkea raitistumalla ja alkoholistille saattaa olla hankala kohdata ongelmat selvinpäin. Mutta sairauden puhjettua juomisen jatkaminen kyllä tyrkkää kelkkaa aika rivakasti alamäkeen. 

Sen verran vielä että kyseessä on myös kieltosairaus ja ilmiselviä ongelmia ei itse näe vaikka muille ne on täysin selkeitä.

Nojoo, enpä saarnaa enempää :D jokainenhan voi käyttää elämänsä kuten haluaa

Vierailija
473/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on liikunta. Liikunta aktivoi samoja alueita aivoissa, kuin päihteet. Liikunta lisää esimerkiksi endorfiinin tuotantoa ja sitä kautta hyvänolon tunnetta, samoin kuin päihteet. Myös liikuntaan tulee riippuvaiseksi, mutta riippuvuus on melko heikkoa. Se on kuitenkin parempi riippuvuus.

Vierailija
474/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on liikunta. Liikunta aktivoi samoja alueita aivoissa, kuin päihteet. Liikunta lisää esimerkiksi endorfiinin tuotantoa ja sitä kautta hyvänolon tunnetta, samoin kuin päihteet. Myös liikuntaan tulee riippuvaiseksi, mutta riippuvuus on melko heikkoa. Se on kuitenkin parempi riippuvuus.

Itse liikun melkein joka päivä hikeen asti. Sen jälkeen on ihana tulla kotiin ja sihauttaa olut tai siideri auki, ja alkaa juopotella. Eli kaikilla toimi tämäkään.

Vierailija
475/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto hoitaa kirjoitti:

Mä luen ja joka päivä ulkoilen, yleensä metsässä tai järven rannalla. Aina olen kotini halunnut että luonto on vieressä.. Pyöräilen, kävelen. Mökkikin on pohjoisessa, palvelut kaukana ja järvi vieressä, eväät mukaan ja ulos.. Maistuukin paremmalle kun kannon päällä syö leipää ja juo kahvit/ mehut.. Joka päivä on ulos päästävä, nukkuukin paremmin ja ns. pää tuulettuu, hissukseen kuljen ja kuuntelen, juttelen linnuille, oraville.. Pähkinöitäkin löytyy taskusta..

Kuulostaapa mukavalta!

Vierailija
476/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakke 78 kirjoitti:

Etpä oikein mistään saa vastaavaa nollausta mitä alkoholi antaa..

Vaikka täällä kuinka mainostetaan kaikkea.

Ei ne kuitenkaan vastaa sitä nousuhumalan tuomaa huumaa.

Mutta, jos tuntuu , että se tuntuu ongelmalta niin sitten vaan tänne seesteisempään elämään.

Ihan ensin toivon, että sinulla on ystäviä ja ystäviä ennenkaikkea muistakin piireistä kuin päihteistä.

Koska mikäli sosiaalinenelämäsi on pyörinyt esim.töiden ja päihteiden ympärillä.

Saattaapi ainakin alkuun olla todella yksinäistä, kun jätät itse päihteet pois ja vaihdat piirejä.

Mutta ajan kanssa löytää kyllä uusia ystäviä, oppii arvostamaan seesteisempää elämää, hyviä

yöunia ja luonnon rauhaa.

Kyllä, nousuhumalassa omistaa koko maailman eikä ole köyhä eikä kipeä  :D

Vierailija
477/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan mutta kauhean tylsiä ovat vaihtoehtonne, terv. Aapeen kohtalontoveri

Kyllä. Ja vaihtoehdot ovat myös sellaisia, joihin saa kulumaan tunnin-pari. Jos jo arkena makaa töiden jälkeen katsomassa elokuvaa/telkkaria ja käy kävelyllä luonnossa, niin viikonloppuun kaipaisi jotain muutakin. Jos viikonloppuna käy vaikka jossain ulkona syömässä, on se muutaman tunnin puuha ja loppuaika sitten on sitä samaa kuin arkenakin. Booring. Juhlimaan jos lähtee niin siinä on koko illaksi puhdetta, joten ei mielestäni vertaudu johonkin "käy kävelyllä, katso elokuva, syö herkkuja". 

Ehkä ongelma on siinä, että Suomessa ei koeta normaalina olla tuntemattomien kanssa vuorovaikutuksessa selvin päin? Luulisi, että esimerkiksi alkoholittomille baareilu ja yökerhoille olisi enemmän kysyntää kuin arvataankaan. Ei vaativassa työelämässä ole aikaa eikä varaa krapulapäiviin. Krapulathan pahenevat kun ikää kertyy.

Varsinkin jos on kiskonut monta viikkoa aamusta iltaan kaksin käsin voi kankkunenkin olla melkos julma  ; )

Vierailija
478/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditointi. Aluksi tuntuu tylsältä, mutta mitä kauemmin harjoittelet sitä enemmän aivosi harjaantuvat ja pääset meditoidessa yhä syvempiin tiloihin, jotka parhaimmillaan tuntuvat huumeiden kaltaisilta olotiloilta, joissa olet yhtä universumin kanssa. Gong-äänikylvyt ovat myös todella rentouttavia, samoin kundaliinijooga.

Vierailija
479/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukous ja raamatunluku. Mielenkiintoisten aiheiden tutkiminen netistä kuten laihdutus ja hiusten ja kauneudenhoito. Haaveilu siitä että tekisi vaatteensa itse sitten kun on sen kokoinen kuin haluaa, ja kaiken tällaisen suunnittelu. Joissain kirjastoissa saa käyttää ompelukoneitakin ilmaiseksi. Saan paljon voimaa haaveesta että joskus vielä olen kaunis. Mietin miten se voisi tapahtua ja satsaan siihen. Ja todellakin, luonto! Shoppailu ihanissa kosmetiikka putiikeissa kuten vaikkapa body shopissa. Tai muualla jos ei bodyshoppiin ole varaa. Huumori on ihanaa! YouTubesta vaikka jotain Ricky Gervaisia. Yritän itsekin opetella hauskaksi lohkojaksi. Flirttailu lähikaupan myyjien kanssa. Terveellisten herkullisten ruokien kokkailu. Musiikki. Ystävät joskus, mutta minulla ei ole kovin hyviä ystäviä koska olen (vielä) ruma ja lihava. Siksi ystävätkin ovat usein ylemmyydentuntoisia ja se rasittaa, siksi se ei ole jatkuvasti niin hyvä ilonlähde.

Tuo kuulostaa aika epäterveellisesltä ajattelulta, että et voi olla onnellinen tässä hetkessä, koska et ole tarpeeksi kaunis tai laiha. On tärkeää oppia elämään onnellisena juuri siinä hetkessä eikä elää "sitku" -elämää. Toki on ihan hyvä, että tavoitteitakin on, mutta oikeat ihmiset hyväksyvät sinut juuri sellaisena kuin olet.

Vierailija
480/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi. Olen addiktoituva luonne, viihdekäytössä menee päihteitä ja alkoa muutaman vkon välein. Sen jälkeen hyvää ruokaa, seksimaratoneja. Saa samat kiksit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi