Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?
Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.
Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?
Kommentit (521)
mulle täysin käsittämätön kysymys! voisin kysyä päihteitä käyttäviltä: miten rentoudutte/ mistä saatte mielihyvää!?
ehdotan Teille Minnesota-hoitoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoruudessani parikymppisenä otin muutaman drinkin tanssi iltoina.
Sen jälkeen en ole päihteitä käyttänyt.Ja elämä on ollut hauskaa. Ja kun juhlimassa , konserteissa tai festareilla olen käynyt olen nauttinut siellä olosta täysillä,
Ilman päihteitä.Minun ajatusmaailmani sanoo että päihteet ovat täysin turhia ja miksi ihmeessä PITÄÄ OLLA MUUTA KUIN oikeesti on !
Se on mulle täysin vieras asia.Haluan joskus juhlia ja käydä yöelämässä, täysin omana itsenäni.
Enkä päihteiden seko-boltsina.Rohkaisuna päihteiden käyttäjille :
Elämä EI koskaan ole niin huonosti,
etteikö se ryyppäämällä mene VIELÄ huonommaksi.Näillä mennään 😍
Tässä varmaankin nyt kysyttiin ihmisiltä, jotka ovat ennen olleet päihderiippuvaisia. Olen iloinen puolestasi, että sinä et ole ollut, mutta näin ollen sinulla ei oikein ole nyt oikeutta myösään jaella neuvojasi, koska et tiedä mistä puhutaan.
Kun on päihderiippuvuudesta kysymys, AINA neuvotella raittiuteen ovat arvokkaita .
Sulla itselläsi on tuo perus kettuilu asenne.
Joten suksi vattuun siitä typerine kommenteinesi
Katselin tässä taas päivänä eräänä eksää päihderiippuvuuksineen. Hän niin haluaa kuvitella, että elämänsä on kivaa ja menevää, mutta sitten aina jää joku ryyppyputki päälle. Ei näytä voivan hyvin fyysisesti tai henkisesti. Mutta ilmeisesti apua aitoon muutokseenkaan ei osaa hakea tai kokea tarvetta sille (paitsi aina liian rankan putken jälkeen, mutta se unohtuu, kun on ollut riittävän pitkään selvänä). Säälittää.
Vierailija kirjoitti:
Katselin tässä taas päivänä eräänä eksää päihderiippuvuuksineen. Hän niin haluaa kuvitella, että elämänsä on kivaa ja menevää, mutta sitten aina jää joku ryyppyputki päälle. Ei näytä voivan hyvin fyysisesti tai henkisesti. Mutta ilmeisesti apua aitoon muutokseenkaan ei osaa hakea tai kokea tarvetta sille (paitsi aina liian rankan putken jälkeen, mutta se unohtuu, kun on ollut riittävän pitkään selvänä). Säälittää.
Onkohan mun nykyinen sun eksä. Välillä aina pitkäänkin selvänä, toitottaa kuinka on kivempi olla selvänä ja kuinka ei edes tee mieli juoda, kunnes sitten taas juo ja jää putki päälle. Tai eihän sitä putkeksi lasketa jos on muutaman päivän selvänä ennen uusia "menoja".
Pyysi minua aikoinaan mainitsemaan asiasta jos niin käy, mutta jos mainitsen, niin olen kontrolloiva ja kuinka hänelläkin on vapaus elää.
Itse en juo tai käytä päihteitä ollenkaan, enkä myöskään rajoita läheisiäni käyttämästä, toki koitan keskustella asiasta mikäli toisten päihteet vaikuttavat omaan arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kyllä auta kuin alkoholi. Ihana tunne kun on juonut itsensä känniin ja voi yhden yön bailata baareissa vailla huolta huomisesta, töistä tai mistään muustakaan. Seuraavana päivänä herätessä kauhea olo tietysti mutta on se sen arvoista.
Minusta tuo iltakaan ei vaikuta niin kovin ihanalta. Loppuillasta jo itkeskellään ja tilitetään omaa surkeutta kaikille jotka vaan jaksavat kuunnella.
Unirytmin pitäminen mahdollisimman samana viikonlopuista ja juhlapyhistä huolimatta. Luonto ja lenkkeily terveellisesti syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kyllä auta kuin alkoholi. Ihana tunne kun on juonut itsensä känniin ja voi yhden yön bailata baareissa vailla huolta huomisesta, töistä tai mistään muustakaan. Seuraavana päivänä herätessä kauhea olo tietysti mutta on se sen arvoista.
Minusta tuo iltakaan ei vaikuta niin kovin ihanalta. Loppuillasta jo itkeskellään ja tilitetään omaa surkeutta kaikille jotka vaan jaksavat kuunnella.
Tai parannetaan maailmaa jollain känniläisten jargonilla. Kuvitellaan olevansa fiksuja ja filmaattisia, mutta sama levy pyörii vuodesta toiseen. Ja se keskustelukin on siinä mielessä itsekästä, että se koskee joko itseä tai sitten profeettamaisesti julistaa muille omia filosofioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen en ole päihteitä käyttänyt.Ja elämä on ollut hauskaa. Ja kun juhlimassa , konserteissa tai festareilla olen käynyt olen nauttinut siellä olosta täysillä,
Ilman päihteitä.Minun ajatusmaailmani sanoo että päihteet ovat täysin turhia ja miksi ihmeessä PITÄÄ OLLA MUUTA KUIN oikeesti on !
Se on mulle täysin vieras asia.Haluan joskus juhlia ja käydä yöelämässä, täysin omana itsenäni.
Tässä varmaankin nyt kysyttiin ihmisiltä, jotka ovat ennen olleet päihderiippuvaisia. Olen iloinen puolestasi, että sinä et ole ollut, mutta näin ollen sinulla ei oikein ole nyt oikeutta myösään jaella neuvojasi, koska et tiedä mistä puhutaan.
Kun on päihderiippuvuudesta kysymys, AINA neuvotella raittiuteen ovat arvokkaita .
Joten suksi vattuun siitä typerine kommenteinesi
Kyllä, varmaankin neuvot raittiuteen ovat arvokkaita, mutta päihderiippuvuudesta irti pyrkivälle ei näitä neuvoja voi antaa ihminen, jolla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta. Miksikö? No puhtaasti siksi, että tällainen ihminen ei tiedä päihderiippuvuudesta mitään. Olen huomannut, että julkisuudessakin suurimman numeron "korkin kiinni laittamisesta" tekevät ihmiset, jotka eivät lähtökohtasestikaan juoneet käytännössä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten suksi vattuun siitä typerine kommenteinesiKyllä, varmaankin neuvot raittiuteen ovat arvokkaita, mutta päihderiippuvuudesta irti pyrkivälle ei näitä neuvoja voi antaa ihminen, jolla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta. Miksikö? No puhtaasti siksi, että tällainen ihminen ei tiedä päihderiippuvuudesta mitään. Olen huomannut, että julkisuudessakin suurimman numeron "korkin kiinni laittamisesta" tekevät ihmiset, jotka eivät lähtökohtasestikaan juoneet käytännössä lainkaan.
Olen tästä täysin samaa mieltä. Hirmu helppo on ohjeita ylimielisenä antaa, kun itsellä ei tuota ongelmaa ole koskaan ollut. Ihan sama kuin laihdutusneuvojen saaminen ihmiseltä, joka aineenvaihduntansa takia liho millään, vaikka mitä söisi (oma mieheni).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten suksi vattuun siitä typerine kommenteinesiKyllä, varmaankin neuvot raittiuteen ovat arvokkaita, mutta päihderiippuvuudesta irti pyrkivälle ei näitä neuvoja voi antaa ihminen, jolla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta. Miksikö? No puhtaasti siksi, että tällainen ihminen ei tiedä päihderiippuvuudesta mitään. Olen huomannut, että julkisuudessakin suurimman numeron "korkin kiinni laittamisesta" tekevät ihmiset, jotka eivät lähtökohtasestikaan juoneet käytännössä lainkaan.
Riittänee varmaan myös se, että on koulutus ilman omakohtaista kokemusta, mutta täältä puskista on ihan turha ruveta huutelemaan omia arveluitaan. Jokainen alkoholisti on hoidon tarpeessa ja raitistuminen olisi pitkällä tähtäimellä hyvä fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on alko-ongelmaiselle hyvin tyypillistä. Moni heistä pitää itseään juurikin "menevänä ja täysillä eläjänä" ja päihteettömät ovat tylsiä jne. Tämä siltikin, vaikka ryypättäisin vain yksin kotona naureskellen joillekin youtube-videoille koko ilta ja sammuu sohvalle ja pissaa alleen. Samaan aikaan tämä ihminen katsoo muita alaspäin, kun "eivät osaa elää ja nauttia täysillä". Joskus oma tilanne tajutaan ja haetaan apua, jota kestää viikon pari ja sitten taas juodaan entistä kovempaa, "otetaan kiinni" se juomaton aika jonka tämä ongelmainen henkilö kokee "menneen hukkaan" kun on ollut selvänä, vaikkakin selvänä on itsekin huomannut kuinka paljon olo ja kunto paranee lähes välittömästi kun saa muutamankin raittiin päivän alle. Erittäin vaikea ongelma ja kaikki (joilla ei koskaan alko-ongelmaa ole ollut) jotka tätä vähättelevät eivät tiedä edes mistä puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on alko-ongelmaiselle hyvin tyypillistä. Moni heistä pitää itseään juurikin "menevänä ja täysillä eläjänä" ja päihteettömät ovat tylsiä jne. Tämä siltikin, vaikka ryypättäisin vain yksin kotona naureskellen joillekin youtube-videoille koko ilta ja sammuu sohvalle ja pissaa alleen. Samaan aikaan tämä ihminen katsoo muita alaspäin, kun "eivät osaa elää ja nauttia täysillä". Joskus oma tilanne tajutaan ja haetaan apua, jota kestää viikon pari ja sitten taas juodaan entistä kovempaa, "otetaan kiinni" se juomaton aika jonka tämä ongelmainen henkilö kokee "menneen hukkaan" kun on ollut selvänä, vaikkakin selvänä on itsekin huomannut kuinka paljon olo ja kunto paranee lähes välittömästi kun saa muutamankin raittiin päivän alle. Erittäin vaikea ongelma ja kaikki (joilla ei koskaan alko-ongelmaa ole ollut) jotka tätä vähättelevät eivät tiedä edes mistä puhuvat.
Jotenkin niin surullista ulkopuolisen silmin, että ihminen yrittää hukuttaa pahaa oloaan jonnekin, missä se allas vaan täyttyy ja täyttyy eikä tyhjene. Mutta ilmeisesti kemiallinen koukku on todella kova ja kyvyttömyys itsereflektioon mennyt tai ollut kateissa aina.
Musiikki = elämä. Miten paljon maailmassa onkaan hienoa musiikkia ja kirsikkana kakun päällä se kun sitä aina silloin tällöin pääsee kuuntelemaan livenä. Tunnen asiat tosi vahvasti, joten hyvällä musiikilla on tosi suuri vaikutus muhun. Samoin elokuvan katsominen saattaa vaikuttaa paljon, tosin katson niitä todella harvoin. Mutta musiikkia kuuntelen oikeastaan joka päivä, elämä olisi tosi harmaata ilman.
Lisävinkkinä vielä, luonnossa liikkuminen on aivan huippua myös. Luontoyhteys on ihmiselle todella tärkeetä :)
N31
Vierailija kirjoitti:
Liikunta, luonto, netti, telkkari, elokuvat,herkut, sauna, nettishoppailu - siinä jotain rentoutumisjuttuja mulle.
Mä en käytä päihteitä, stressaan välillä muuten vaan. Mulle auttaa tekeminen ja ihan vaan oleskelu.
Kesä stressaa mua kun se on yhtä ryyppäämistä joillakin eli ei ole kivaa.
Hikiliikunta. Endorfiinit toimivat kuten päihteet.
Ryyppäämällä, ilo ilman viinaa on teeskentelyä vaan
Punnusten nostelulla. Ei tulisi mieleenikään pilata hyvää kuntoani jollain alkoholipaskalla.
Tanssiminen. Lajihan voi olla mikä tahansa kiinnostaa. Itse harrastan lavatansseja. Siinä tutustuu uusiin ihmisiin ja vaikka olen tanssinut yli 20 vuotta, aina voi oppia jotain uutta, kun menee kurssille tai ihan tanssiparilta oppii. Ravintolatansseja en alkoholistille suosittele. Lavoillakin on erilaisia käytäntöjä alkoholin suhteen, kaikissa paikoissa ei myydä alkoholia ja nykyään nurkan takana ryyppääminen on harvinaista, tai sekin riippuu paikasta.