Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?
Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.
Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?
Kommentit (521)
Netistä tulee seurattua youtube-kanavia, joissa on itseä kiinnostavia aiheita. Sen lisäksi tapaan epäsäännöllisesti sisaruksiani. Tykkään myös käydä kahvilla itsekseni läheisillä huoltoasemilla tai kauppakeskuksissa ja vain katsella ihmisten päätöntä toohottamista. Aiemmin harrastin erilaisten musiikki-instrumenttien opiskelua omaksi huvikseni mutta kun en ole selvästi millään soittimella lahjakas niin se on jäänyt. Joskus käynyt kielikursseja työväenopistossa.
Treenaaminen, luonto ja musiikki, varsinkin Mistreat kolahtaa, kun laittaa välillä iltaisin levyn pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki ammattiapua stressin käsittelyyn, esim. terapiaa. Siinä samalla puhut juomisesta.
En ole itse koskaan juonut, enkä ole kaivannut sitä.
Harrastukset, luonnossa liikkuminen, läheiset ihmissuhteet, siinä muutamia keinoja millä rentoudun. Yritän aina opetella jotain uutta harrastusten parissa, se virkistää ja antaa onnistumisen iloa. Nukun pitkät yöunet säännöllisesti, se vaikuttaa koko kehoon, myös aivoihin virkistävästi.
Monia ihmisiä on usko Jeesukseen auttanut päihdeongelmissa. Jeesus tekee ihmeitä, kun uskaltaa häneen luottaa ja hän antaa sisäisen rauhan, jollaista mikään muu maailmassa ei voi antaa.
Pilasit hyvän alun tällä jessehölinällä. Itse olen mieluummin juoppo, kuinka jätän elämäni elämättä uskomalla henkiolentoihin ja satuihin.
Näin,minäkin menen ja poltan raamatun julkisella paikalla :D
Viitsisitkö polttaa samalla koraanin puolestani?
Selvästä elämästä, kokee kaiken niin kuin kuuluukin ilman päihteitä.
Nuoruudessani parikymppisenä otin muutaman drinkin tanssi iltoina.
Sen jälkeen en ole päihteitä käyttänyt.
Ja elämä on ollut hauskaa. Ja kun juhlimassa , konserteissa tai festareilla olen käynyt olen nauttinut siellä olosta täysillä,
Ilman päihteitä.
Minun ajatusmaailmani sanoo että päihteet ovat täysin turhia ja miksi ihmeessä PITÄÄ OLLA MUUTA KUIN oikeesti on !
Se on mulle täysin vieras asia.
Haluan joskus juhlia ja käydä yöelämässä, täysin omana itsenäni.
Enkä päihteiden seko-boltsina.
Rohkaisuna päihteiden käyttäjille :
Elämä EI koskaan ole niin huonosti,
etteikö se ryyppäämällä mene VIELÄ huonommaksi.
Näillä mennään 😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta kauhean tylsiä ovat vaihtoehtonne, terv. Aapeen kohtalontoveri
Ongelma taitaakin olla se, kun pitäisi saada niitä kicksejä jostakin. Sen takia päihteitä kai käytetään, kun ei osata olla läsnä arjessa.
Tässä ollaan tämän ongelman ytimessä. Vuosikausia luulin, että ongelmani on päihteet. En siis mikään juoppo ollut, mutta kuitenkin alkoholia meni keskimäärin ehkä 4 annosta päivässä. Koska koin, että elämäni ei ole kunnossa, päätin ryhtyä raittiiksi. Puoli vuotta raittiina oltuani tajusin, että ongelma ei alunperinkään ollut päihteet, vaan se, että tarvitsen päivittäin "kicksejä" eri asioista, jotta elämä ylipäätään tuntuu miltään. Ja minulle nämä kicksit eivät synny eteerisenä liplattavan meren katselemisesta tai meditoinnista, vaan kaikenmaailman extreme-jutuista (crossfit-harjoittelu, matkustelu, raju seksi ym.).
Raitis olen edelleen, mutta muuten koen etten juurikaan kyllä ole elämässäni mennyt eteenpäin raittiuden myötä. Ainoa hyöty tuosta on ollut pienoinen taloudellinen säästö.
Haluaisitko seesteisempää elämää? Olla irti addiktioista ja extremestä vai koetko sen omaksi jutuksesi?
Psykologiassa tuo nähdään niin, että lapsuudessasi on ollut jotain erittäin kuormittavaa. Ehkä alkoholistivanhempi, perheväkivaltaa tms. Elimistösi on joutunut olemaan varuillaan ja sinusta on tullut adrenaliinihakuinen (samalla myös dopamiinihakuinen).
Tunnistan tuon ainakin itsessäni ja herkkyyden addiktoitua ja vaimentaa tunteita jollain muulla kuin tuntemalla ne. Olen todennut omalla kohdallani, että ne huumetta olevat asiat ovat niin hasardeja eivätkä sovi perusluonteeseeni, että pitäydyn niistä ja terapiassa ja self helpillä olen alkanut ymmärtää itseäni ja heikkoa kohtaani.
Lukeminen. Suklaa. Kävelyt. Antikvariaatit. Uutissivut. Kirjoittaminen. Tavaroiden järjestely. Musiikki.
Vierailija kirjoitti:
Lukeminen. Suklaa. Kävelyt. Antikvariaatit. Uutissivut. Kirjoittaminen. Tavaroiden järjestely. Musiikki.
Itse taas välttelisin uutissivuja jos tarkoituksena rentoutua. Niin paljon negatiivista täynnä noi, että tulee vain entistä ahdistuneempi olo.
Kotiaskareet, telkka, puhelimella nettailu, kissan silitys ja hoito, laavuilu, kävelylenkit, hyvä ruoka joko kotona tai ravintolassa, karkkien ja sipsien syöminen, tuttavan koiran lenkittäminen, laitumella olevien nautojen katselu, autoilu.
Nämä kotona ollessa.
Sitten tietysti matkustelu ja mökkeily mökkiaskareineen on ihan must-juttu kesäaikaan <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta kauhean tylsiä ovat vaihtoehtonne, terv. Aapeen kohtalontoveri
Ongelma taitaakin olla se, kun pitäisi saada niitä kicksejä jostakin. Sen takia päihteitä kai käytetään, kun ei osata olla läsnä arjessa.
Tässä ollaan tämän ongelman ytimessä. Vuosikausia luulin, että ongelmani on päihteet. En siis mikään juoppo ollut, mutta kuitenkin alkoholia meni keskimäärin ehkä 4 annosta päivässä. Koska koin, että elämäni ei ole kunnossa, päätin ryhtyä raittiiksi. Puoli vuotta raittiina oltuani tajusin, että ongelma ei alunperinkään ollut päihteet, vaan se, että tarvitsen päivittäin "kicksejä" eri asioista, jotta elämä ylipäätään tuntuu miltään. Ja minulle nämä kicksit eivät synny eteerisenä liplattavan meren katselemisesta tai meditoinnista, vaan kaikenmaailman extreme-jutuista (crossfit-harjoittelu, matkustelu, raju seksi ym.).
Raitis olen edelleen, mutta muuten koen etten juurikaan kyllä ole elämässäni mennyt eteenpäin raittiuden myötä. Ainoa hyöty tuosta on ollut pienoinen taloudellinen säästö.
Haluaisitko seesteisempää elämää? Olla irti addiktioista ja extremestä vai koetko sen omaksi jutuksesi?
Psykologiassa tuo nähdään niin, että lapsuudessasi on ollut jotain erittäin kuormittavaa. Ehkä alkoholistivanhempi, perheväkivaltaa tms. Elimistösi on joutunut olemaan varuillaan ja sinusta on tullut adrenaliinihakuinen (samalla myös dopamiinihakuinen).
Tunnistan tuon ainakin itsessäni ja herkkyyden addiktoitua ja vaimentaa tunteita jollain muulla kuin tuntemalla ne. Olen todennut omalla kohdallani, että ne huumetta olevat asiat ovat niin hasardeja eivätkä sovi perusluonteeseeni, että pitäydyn niistä ja terapiassa ja self helpillä olen alkanut ymmärtää itseäni ja heikkoa kohtaani.
Ei tarvitse olla mitään "vikaa" että ihminen kaipaa rajumpia elämyksiä. Ihmisiä on erilaisia, ei kaikki ole sisäänpäin kääntyneitä mietiskelijöitä tai kotihyggeilijöitä. Eikä tarvitse olla.
Kaikki ihmiset eivät halua juoda alkoholia. Toiset haluavat, liikaakin.
Tässä on tilanne kuin sokea taluttaisi sokeaa.
Aika harva taitaa laskea kahvin tai teen päihteeksi, mutta ne nyt ainakin. Kunnon reeni kuntosalilla tai lenkki jättää miellyttävän euforian tunteen ja tyhjentää pään huminan. Meditointi ja hengitysharjoitukset (tai jopa hengityksen pidättäminen) ovat myös hyviä keinoja rauhoittaa autonomista hermostoa ja laskea levottomuutta, stressiä ja jännitystä. Yksi hyvä keino joka muistuttaa noita on myös tehdä jotain itselleen merkityksellistä joka vaatii keskittymistä hyvän aikaa, ja asioiden hoitaminen to-do listalta. Saunominen.
Suklaata:D tollainen ei tiedä alkoholin vaikutusmekanismeista mitään. Haha
Suklaa on erittäin lihottavaa. Vai riittääkö yksi pala/ pv saamaan euforisen olon?
Ja sitten hyvää ruokaa: D ja paha mieli on tiessään. Vai onko?
50 minuutin hieronnasta saa hetkeksi about saman raukean olon kuin jostain päihteestä. Se on paras selväpäinen rentoutus mitä keksin.
Liikunta (pitää olla laji josta oikeasti tykkää) ja hieronta minunkin keinojani
Teen vuorotyötä ja työkavereissa on ollut ja edelleenkin tietenkin näitä, jotka "nollaavat" itsensä työputken jälkeen. Mulla ei ole koskaan ollut mitään nollauksen tarvetta, en keksi mitä mä teen itse arjessa mikä vastaisi tuota päihteillä nollausta. Mulle riittää, että työputki loppuu ja vapaat alkaa.
Vapailla teen asioita mistä tykkään, mitä pitäätehdä, sen mitä ehdin ja viitsin.
Miksi dokaaminen pitäisi korvata jollain tajunnanräjäyttävällä. Miksi saunassakäyminen ja ikkunasta ulos katselu ei riitä?
Päihteillä stressin hoitaminen johtuu siitä, että tunteidenkäsittely/säätelytaidot on heikot. Mikään saunominen tai treenaaminen ei poista perimmäistä ongelmaa. Tarvitset ammattimaista apua tunnesäätelyn parantamiseksi samalla kun luovut alkoholista/ muista päihteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas välttelisin uutissivuja jos tarkoituksena rentoutua. Niin paljon negatiivista täynnä noi, että tulee vain entistä ahdistuneempi olo.
Some ja uutiset on tänä päivänä suurimpia stressin aiheuttajia. Uutisotsikot on pelkkää kauhua, pelkoa, vihaa, sairautta, mollaamista...
Telkkari ja radio kiinni plus sometauko, niin alkaa stressi helpottamaan.
Keskity omaan elämää, omiin tunteisiin, omiin ajatuksiin, niin alkaa elämä helpottamaan.
Joku luova tekeminen, laulu, soitto, tanssi, maalaaminen, piirtäminen... jonnekin alkeiskurssille vaan mukaan. Pitää löytää mikä tahansa intohimo johonkin asiaan.