Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?

Vierailija
01.08.2023 |

Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.

Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?

Kommentit (521)

Vierailija
441/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan mutta kauhean tylsiä ovat vaihtoehtonne, terv. Aapeen kohtalontoveri

Ongelma taitaakin olla se, kun pitäisi saada niitä kicksejä jostakin. Sen takia päihteitä kai käytetään, kun ei osata olla läsnä arjessa.

Vierailija
442/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktivinen poliittinen / yhteiskunnallinen / filosofinen jne...  toiminta maapallon pelastamiseksi, se johtaa

opiskelemaan, uusiin ihmissuhteisiin, ystävyyksiin, mahdollisesti rakkauteen - ainakin seksiin, ehkä duuniin jollei sellaista ole - kaikenkaikkiaan merkitykselliseen elämään.  Jeee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yritän päästä eroon samalla alkoholista, tupakasta ja ylensyönnistä. En tiedä millä ne kaikki korvaisin. Seksi toimii itsellä parhaiten, mutta olen sinkku niin sekin toimii huonosti.

Miksi ne pitäisi korvata jollakin? Eikö niitä vaan voi lopettaa ottamatta tilalle muuta?

Vierailija
444/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse yritän päästä eroon samalla alkoholista, tupakasta ja ylensyönnistä. En tiedä millä ne kaikki korvaisin. Seksi toimii itsellä parhaiten, mutta olen sinkku niin sekin toimii huonosti.

Miksi ne pitäisi korvata jollakin? Eikö niitä vaan voi lopettaa ottamatta tilalle muuta?

Paheiden loppusumma on vakio.

-ohis

Vierailija
445/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samanlainen, nollasin alkoholilla. Sitten tuli stressiä; töissä helvettiä, läheisen sairastuminen ja itseltä löytyi pieni kasvain joka piti leikata. Yhtäkkiä päätin, että katsompa tämän tilanteen nyt selvinpäin. Siinä vierähti kuukausi-pari - yhtäkkiä puoli vuotta. Varmaan se yleinen elämän stressi ajoi myös siihen, että ne pienet yksinkertaiset asiat: Rauhallinen viikonloppu, musiikki, ulkoilu ym. oli parasta purkua siihen hetkeen. Kuuntelin äänikirjoja, laitoin ruokaa, keräsin sieniä ja marjoja. 

Vierailija
446/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join ahdistukseen, masennukseen ja yksinäisyyteen. Syön kyllä masennuslääkkeitä ja psyk. sairaanhoitaja soittaa kahdesti kuukaudessa.

No joo.. Liikun kyllä luonnossa jne. Ei se nyt mitään suurta iloa tuo.

Juodessa tunsi edes välillä elävänsä. Aika tylsää paskaa elämä on nyt raittiina. Mutta vielä kauheampaa juodessa.

Vierailija
447/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te ihmiset teette esimerkiksi viikonloppuisin jos ette juo? Tai mitä te teette uutenavuotena,juhannuksena tai vappuna?

Yksin kotonako kun muut pitää hauskaa?

On surullista, jos ei voi viettää viikonloppua tai juhlia ystävien kanssa ilman alkoholia. Miksi edes pitäisi juoda viikonloppuna tai juhlapäivänä?

Vierailija
448/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma taitaakin olla se, kun pitäisi saada niitä kicksejä jostakin. Sen takia päihteitä kai käytetään, kun ei osata olla läsnä arjessa.

Joo. On kyllä sellaisia vinkkejä täällä, ettei minuakaan kiinnosta yhtään. Olisi mukaavaa hengailla muiden raitistuneiden kanssa. (AA:n fanaatikkoja suorastaan vihaan.)

Vierailija
449/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloa tuottaa itse raittiina oleminen. Vapaus juomisen pakkomielteestä on elämäni suurin lahja. Asumismuotoni antaa mahdollisuuden viettää paljon aikaa ulkoilmassa kaikenlaista puuhaillen. Kaikki on vapaaehtoista - voin tehdä tai olla tekemättä. Mitään tuottavaa työtä en enää tee, joten työstressiä ei ole. 

Olen elämästä nautiskelija, yksi tärkeä itsensä hemmottelun muoto on hyvän ruuan nauttiminen. Tykkään tehdä ateriat itse, en osta mitään valmista. Kesän lopussa voin hakea kasvimaalta ruoka-ainekset ja tehdä joka päivä maittavaa ruokaa. 

Yksinkertainen, vaatimaton elämä, siitä nautin. 

Raitistuminen tuo mukanaan muutoksen joka vaikuttaa niin henkisesti kuin fyysisestikin, kroppa kiittää ja antaa palautetta kun elämäntapa on terve. Kiitollisuus kaikesta alkaa leimata ajatusmaailmaa päivä päivältä vahvemmin.

Voimat lisääntyvät, ongelmia pystyy ratkaisemaan ja siitäkin koituu iloa ja kiitollisuutta.

Vierailija
450/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te ihmiset teette esimerkiksi viikonloppuisin jos ette juo? Tai mitä te teette uutenavuotena,juhannuksena tai vappuna?

On surullista, jos ei voi viettää viikonloppua tai juhlia ystävien kanssa ilman alkoholia. Miksi edes pitäisi juoda viikonloppuna tai juhlapäivänä?

Jotkut on saaneet lapsesta pitäen mallin, että juhliminen tarkoittaa ryyppäämistä. Erityisesti Lapissa miehet ryyppää paljon. "Juo kuin mies sanoi mieheni veli pojalleni" Ai että mua otti päähän. Siinäpä hyvää asennekasvatusta. Ovat oppineet sen kulttuurin, niin eivät osaa edes kyseenalaistaa sitä. Mieheni isä oli alkoholisti. Mieheni juo olutta, onneksi teräviä vain näiden sukulaistensa seurassa. Siellä ryypätään hyvin humalahakuisesti. Itse en enää ole käyttänyt alkoholia 20 vuoteen. Saatan pari kertaa vuodessa ottaa yhden tai kaksi. En tykkää mausta enkä tarvitse sitä humalaa.

Vierailija
451/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n avaus on hyvä ja mietin asiaa omalta kohdaltani: kun vielä käytin alkoholia niin ajattelin samoin, että rentoudun ja nollaan ajatuksia viinilasin äärellä.

Eri syiden johdosta motivoiduin lopettamaan alkoholin käytön ja näin jälkeenpäin olen ymmärtänyt, että se rentoutuminen oli tyhjäpäistä istumista tv:n edessä passiivisena viiniä lipittäen ilman mitään ajatusta. Elämä valui hukkaan niinä iltoina.

Nyt pelkkä tavallinen elämä on sitä rentoutumista: käyn eri paikoissa, tapahtumissa, ulkoilen ja harrastan. En ehkä osaa selittää, mutta tavallaan aistit ovat heränneet ympäröivään maailmaan enkä istuskele sohvan nurkassa lasi kädessä vaan oikeasti elän elämääni.

Vierailija
452/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlitaan samat juhlat selvin päin. Panostetaan hyvään ruokaan ja ystäviin. Ollaan aidosti läsnä. Nautitaan toisten seurasta, hyvistä keskusteluista, peleistä, tanssitaan. Juhliminen ei ole sama asia kuin vetää pää täyteen. Mainitsemiisi juhliin liittyy paljon asioita, joita voi tehdä ja joista voi nauttia ilman päihteitä. Sinulta on tainnut mennä ne ohi, kun olet vain keskittynyt humaltumiseen.

Vierailija
453/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlitaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlitaan samat juhlat selvin päin. Panostetaan hyvään ruokaan ja ystäviin. Ollaan aidosti läsnä. Nautitaan toisten seurasta, hyvistä keskusteluista, peleistä, tanssitaan. Juhliminen ei ole sama asia kuin vetää pää täyteen. Mainitsemiisi juhliin liittyy paljon asioita, joita voi tehdä ja joista voi nauttia ilman päihteitä. Sinulta on tainnut mennä ne ohi, kun olet vain keskittynyt humaltumiseen.

Tämä. Jotenkin Suomessa mitään ei voi "juhlia" ilman viinaa ja raittiina ainut vaihtoehto on tutkia yksin kotona AA:n isoa kirjaa kaikki illat. Tähän päättyy sarkasmi.

Olen itse käynnyt useammatkin festarit raittiina selvinpäin. Ei multa ole pois että muut juovat. Jännästi saa esim. keikoista enemmän irti kun muistaa seuraavanakin päivänä mitä on nähnyt. 

Suurimpana ongelmana näen ajatusmallin juhlat = viinaa. 

Alkoholismi sairautena erikseen mutta siitä tässä ei kysytty

Vierailija
454/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tarvitse päihteitä mihinkään. Tanssia voi ihan selvin päin ja kunnon hikeen. Nauraa voi ihan selvin päin. Ystäviä voi tavata selvin päin. Lintsin vuoristorataan voi mennä ihan selvin päin. Meidän juhlissa harva on niin humalassa, että simahtaa. Onnistuu tikanheitot, saunomiset, tanssit (mieheni soittaa haitaria, tytär viulua ja minä kitaraa), puheenpidot ja kortinpeluut. Ihan selvin päin. 

N53ve

Vierailija
455/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä päihteitä, mutta vodkaa juon joka viikonloppu ja toisinaan myös arkena.

Alkoholi on myös päihde! Eli käytät päihteitä. Kannattaa myöntää itselleen. Se on ensimmäinen askel ongelmasta pois.

Vierailija
456/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja vaihtoehdot ovat myös sellaisia, joihin saa kulumaan tunnin-pari. Jos jo arkena makaa töiden jälkeen katsomassa elokuvaa/telkkaria ja käy kävelyllä luonnossa, niin viikonloppuun kaipaisi jotain muutakin. Jos viikonloppuna käy vaikka jossain ulkona syömässä, on se muutaman tunnin puuha ja loppuaika sitten on sitä samaa kuin arkenakin. Booring. Juhlimaan jos lähtee niin siinä on koko illaksi puhdetta, joten ei mielestäni vertaudu johonkin "käy kävelyllä, katso elokuva, syö herkkuja". 

Minkä takia sitä tekemistä pitää koko ajan olla? Täyttääkö se jotakin tyhjyyttä elämässä?

Vierailija
457/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä levollinen mieli, mutta jos esim. nykyinen maailmantilanne ahdistaa, hyvä kirja on aina pelastus. Pääsee hetkeksi pois tästä sirkuksesta.

Vierailija
458/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlitaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jotenkin Suomessa mitään ei voi "juhlia" ilman viinaa ja raittiina ainut vaihtoehto on tutkia yksin kotona AA:n isoa kirjaa kaikki illat. Tähän päättyy sarkasmi.

Olen itse käynnyt useammatkin festarit raittiina selvinpäin. Ei multa ole pois että muut juovat. Jännästi saa esim. keikoista enemmän irti kun muistaa seuraavanakin päivänä mitä on nähnyt. 

Suurimpana ongelmana näen ajatusmallin juhlat = viinaa. 

Alkoholismi sairautena erikseen mutta siitä tässä ei kysytty

Miehelläni on tuo ongelma, että juhlissa täytyy juoda. Mihinkään pippaloihin ei voi osallistua selvinpäin vaikka muuten ei alkoholia kovinkaan paljon juo. Jos tulossa on mitkä tahansa kissanristiäiset, jotka eivät ole kävelyetäisyyden päässä, niin minun pitäisi käydä viemässä ja hakemassa pois. Ajatus siitä, että olisi juhlissa selvinpäin ja autolla on tuntematon käsite hänelle. Itse en käytä juurikaan alkoholia, koska juominen on mielestäni tylsää.

Vierailija
459/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä oikein mistään saa vastaavaa nollausta mitä alkoholi antaa..

Vaikka täällä kuinka mainostetaan kaikkea.

Ei ne kuitenkaan vastaa sitä nousuhumalan tuomaa huumaa.

Mutta, jos tuntuu , että se tuntuu ongelmalta niin sitten vaan tänne seesteisempään elämään.

Ihan ensin toivon, että sinulla on ystäviä ja ystäviä ennenkaikkea muistakin piireistä kuin päihteistä.

Koska mikäli sosiaalinenelämäsi on pyörinyt esim.töiden ja päihteiden ympärillä.

Saattaapi ainakin alkuun olla todella yksinäistä, kun jätät itse päihteet pois ja vaihdat piirejä.

Mutta ajan kanssa löytää kyllä uusia ystäviä, oppii arvostamaan seesteisempää elämää, hyviä

yöunia ja luonnon rauhaa.

Vierailija
460/521 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt ja ulkoilu. Nettishoppailu oli aluksi rentoutumista mutta sai lopulta riippuvuuden piirteitä joten sen jätin tauolle.

Tulee aina surullinen olo kun mieheni "lievittää stressiä" juomalla ja joskus seurauksena onkin alakuloisuus. Aloitti nuorena + luovuttaa helposti jos vaikeaa, niin tavasta mahdotonta päästä eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi