Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?
Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.
Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?
Kommentit (521)
Mulla ihan samanlaisia mietteitä. Työkyvyttylmyyseläkkeellä ja en saa mistään iloa kun alkoholista ja sitäkin vaan hetken. Mut aamusta iltaan tissuttelemalla sitä kestää vaan ne päivät. Selvinpäin ei jaksais.
Ulkoilu, tv, kotityöt, sauna, puutarha, shoppailu.. Saahan niistä mielihyvää, muttei lähellekään sellaista, mitä päihteestä. Tai esimerkiksi seksistä.
Rentoutuskeinoja ja nautintoja on eri tasoisia. Olisi kiva kuulla niitä, jotka tuottavat sitä suurinta nautintoa tai suurinta rentoutusta päihteettä.
Ehkä päihteitä ei kannata pyrkiä korvaamaan toisella addiktiolla. Usein on näitä, jotka kohtuuttoman käytön lopetettuaan muuttuvat himourheilijoiksi tai korvaavat hyvän olon kaipuuta syömällä liikaa tai vääriä asioita ja niin pois päin. Olen itsekin addiktoituvaa mallia, ja se on vaikeaa joskus.
Kohdallani myös tietynlainen jännityksen ja seikkailun kaipuu pahentaa halua juoda. Olen onnistunut aika hyvin tätä kompensoimaan keksimällä asioita joissain on jännitystä, mutta jotka eivät ole harmillisia. Yksi on matkustelu. Ei tarvitse ottaa menolippua Timbuktuun, vaan hypätä vaikkapa lähijunaan ja matkustaa toiselle paikkakunnalle kahvittelemaan. Pitkät vaellukset ajavat saman asian - mukaan jotain grillattavaa ja vaikkapa kahvia tai kaakaota, ja sopivan mittainen vaellus suunnitteille. Esimerkiksi 20km kulkeminen tuulettaa uskomattomalla tavalla ajatuksia, ja inspiroi esimerkiksi kirjoittamaan tai pohtimaan muita meneillä olevia projekteja, olipa se sitten puutarhan suunnittelua, remppaa tai isoäidin hoitoa.
Joskus ihan vain saunassa tai kylvyssä oleminen muutaman tunnin ajan kirjaa lueskellen on saanut aikaan saman rauhallisen tunteen kuin viinilasillisen juominen.
Kesäisin kallioille tai uimarannalle meno ja vain siellä oleilu kirjan tai ristikkolehden kanssa on mukavaa. Jos et ole töissä, voisiko joku hyväntekeväisyyshomma auttaa saamaan ajatuksia kanavoitua muualle?
Yhdelle jo yli 40 vuotta selvinpäin olleelle tuttavalleni isoin motoivoija oli paitsi sairastuminen, myös juomiseen käytetyn rahan sivuun laittaminen. Eli joka päivä, kun oli ostamassa viinapullon tai pari päkkiä olutta, hän laittoi rahan sivuun. Vasta parinkymmenen vuoden päästä alkoi tuota rahaa käyttää, ja on matkustellut pitkin maailmaa, rempannut mökkiä ja hankkinut koiran "tienesteillään". Aika uskomatonta. Tavallaan vaihtanut juomiseen menneen rahan noihin miellyttäviin tekemisiin.
Tärkeintä on ottaa päivä kerrallaan. Tavoitteet olla vaikkapa kuukausi juomatta eivät usein toimi, tai ajavat sen kuukauden jälkeen samaan jamaan.
Henkiset jutut on ainoa mikä auttaa stressiin oikeasti. Toisaalta niistäkin kaikki muut, paitsi Jeesus, vaatii harjoitteita. Eli ihminen on synnin orja ja stressi on siis syntiä koska Raamattu sanoo: älä murehdi vaan tuo kiitoksen kera asia Jumalalle. Näin siis ihminen luonnostaan ja syntyjään on orjuutettu ja lievittääkseen stressiä ja Jumalan puutteesta johtuvaa tyhjää oloaan, alkaa käyttämään päihteitä tai joutuu koukkuun muihin asioihin kuten pelaamiseen, seksiin jne. Ihminen luotiin Jumalan yhteyteen ja kokee tyhjyyttä irrotettuna tästä alkuperäisestä olotilasta. Jeesus on ainoa, joka katkaisee synnin kahleen ja antaa sisäisen rauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua myös se ihmetyttää että mitä ihmiset sitten oikein tekee viikonloppuisin jos ne ei juo 🤔 Kotona yksin ei ole kiva nyhjöttää joten siksi joko otan kotona alkoholia, selvinpäin se yksinoleminen on tylsää kun taas humalassa se on ihan hauskaa.
Baareissa käyn tosi harvoin koska siellä on kallista ja se on ihan sama juoko kotona vai baarissa.
En ole itse alkoholisti, juon vain vapaapäivisin sekä juhlapyhäni ja alkoholi on minulle vain nautintoa tuova juttu kuten myös on vaikka formuloiden seuraaminen.Olen pahoillani tylyydestä, mutta jos et kestä yksinoloa selvinpäin, suhteesi alkoholiin ei ole terve. Tarvitset apua, jos et kestä omaa seuraasi ilman päihteitä. Tsemppiä jatkoon!
Tylsyyttä on kyllä elämä mutta kestän kyllä yksinoloa selvinpäin, en minä esimerkiksi arkisin juo koskaan vaikka olen yksin koska töihin mentävä aamulla. Jos en kestäisi yksinoloa selvinpäin niin silloin minä joisin päivittäin. 🤔
Olet siis selvinpäin arkisin, koska on pakko, ettei työ kärsi. Onneksi olkoon, et ole vielä rappioalkoholisti. Jos ei olisi töitä, joisitko?
Jos ei olisi töitä niin varmasti joisin myös arkisin sitten koska muuten elämä olisi todella tylsää. 🤔
Onko työsi mukavaa??? Ja sen takia jaksat olla viikot selvinpäin? Jos työsi ei edes ole mukavaa ja silti jaksat olla viikot sen takia selvinpäin, niin mitäpä jos keksisit itsellesi jotakin mukavaa tekemistä viikonlopuille ja olisit sen takia juomatta viikonloputkin????
Alkaisit vaikka keilaamaan tai seinäkiipeilemään? Patikoimaan luonnossa jne.
Alkuun ne ei tietenkään tunnu mukavalta, jos on tottunut vain lojumaan sohvalla, mutta lyön vetoa, että kun vain aikasi sinnittelet, harrastuksesta voi tulla elämääsi niin tärkeä tekijä, että siinä viina jää toiseksi.
Työni ei ole mukavaa, teen töitä vain rahan takia koska saan paremman elintason kuin jos olisin työtön. Ei minua oikein mikään kiinnosta enkä jaksa tehdä oikein mitään. 🤔
Ensimmäinen muutos, minkä pitää tapahtua, on hyväksyntä, että päihteiden käyttö on terveydelle vaarallista pitemmän päälle.
Eikä vain fyysiselle terveydelle, vaan myös mentaalisesti.
Se muuttaa ihmisen käyttäytymistä lyhytjännitteiseksi ja agressiiviseksi.
Miehet muuttuvat naisellisemmaksi ja naiset miehekkäämmiksi. .
Toiseksi on ymmärrettävä, että se elämä, mutä et arvosta, missä ei oikein tapahdu erityistä, on elämää, jossa pienet ilot ovat tärkeimpiä asioita.
Mieti, mitkä muut asiat tuottavat itsellesi iloa ja hyviä tuntemuksia, mitä et ole aiemmin arvostanut.
Huomioi muut. Anna heidän kokea olevan tärkeämpiä kuin alkoholi.
Ja se vaikein, tee pysyvä päätös ja muuta näkökulma terveempään suuntaan, ja näe , että päihteetön elämä on hyvää ja tavoittelemisen arvoista.
Kasvonaamio kerran viikossa, ajoittain kahvilla käynti, sauna 2x viikossa, lenkkeilyä täyttäen 12000 askelta päivässä, Netflix, Vauva.fi:n selailu
Pilvihän ei ole edes päihde, luonnotuote se on mut juokaa vaikka naiset viinaa ja kiskokaa herskaa. Ja muistakaa moralisoida ja vihata iigooreeiiita,
Liityin kuntosalille ja käyn joka päivä jotain tekemässä vaikka vain kävelen ja samalla pääsee saunaan, jutellaan saunan lauteilla tuntemattomien kanssa ja sitten tutustuu eri ikäisiin melkein samaa jutustelua kuin baarissa. Jonain päivänä käyn kävelemässä metsälenkin tutussa kuntolenkillä pari tuntia ja taas saunaan. En kaipaa alkoholia missään vaiheessa. Lounaalle syömään johonkin lounasruokalaan niin sielläkin tutustuu eri ikäisiin ja tulee juteltua pitkässä pöydässä. Kotona voi siivoilla kaappeja ja viedä käyttämätön tavaraa fidaan ja saa hyvän mielen. En osta paljon turhaa tavaraa, niin ei stressaa ylimääräiset tavarat. Siivoan päivittäin ja pesen pyykit usein niin puuhaa riittää ja aika menee mukavasti. Asun vuokralla pienessä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pyrkimässä eroon ilmeisen huonosta tavasta; joka perjantai-lauantai-iltaisin napsin
viskiä puolesta pullosta jopa kokonaiseenkin joskus.
En humaltumistarkoituksessa, enkä stressinpurkuun, minusta on vain tosi mukava naukkailla tuota jaloa juomaa ja katsella teeveetä.
Nyt on pari viikonloppua mennyt paljon vähemmällä, olen sitten naukkaillut jotain PepsiMaxia.. eihän se samalta tunnu.
Minä voisin myös istua ihmetteöemässä viskimoukku hyppysissä vaikka joka ilta. Ensinnäkin tykkään sen mausta. Toisekseen tykkään sen vaikutuksesta. Juomaa voi riipiä jonkin verrankin ennen kuin alkaa olla humaltunut. Se vain lämmittää, rentouttaa. Ikävä kyllä puolen pullon kanssa ei ole ongelmaa. Kokonaista tuskin saisin alas. Mutta en voi ostaa kuin hyvin harvakseltaan, koska jos viinaa on, niin sen myös juon. Ja varsinkin viskin.
N56
Vierailija kirjoitti:
Liikunta, luonto, netti, telkkari, elokuvat,herkut, sauna, nettishoppailu - siinä jotain rentoutumisjuttuja mulle.
Noitahan voi tehdä, vaikka käyttäisi päihteitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ilman hauskaakin voi olla viinaa.
Juurikin näin. Kovat housunkastelukännit voi vetäistä vaikka ei olisi hauskaa. Etenkin silloin kun on ahdistunut olo ja päässä pyörii vainoharhaisia pakkoajatuksia on hyvä hakea useamman päivän alkoholiannokset ja alkaa pistää asioita kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Kovat housunkastelukännit voi vetäistä vaikka ei olisi hauskaa. Etenkin silloin kun on ahdistunut olo ja päässä pyörii vainoharhaisia pakkoajatuksia on hyvä hakea useamman päivän alkoholiannokset ja alkaa pistää asioita kuntoon.
"Ilman hauskaakin voi olla viinaa." Ihmiset usein juovat murheeseen ja kohta vituttaa entistä enemmän, kun juodessa ikävät asiat eivät unohtuneetkaan. Sitten on suurinpiirtein hirttäjäiset.
Vuosia sitten luin jutun, kuinka eräässä ryyppykämpässä oli mies ottanut huikan kaverin pullosta. Kaveri hermostui tästä niin, että työnsi ilman lupaa huikan ottaneen tyypin parvekkeelta alas. Vai tunkiko se kaverinsa jostain ikkunasta alas. No, kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiltti mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiltti mies kirjoitti:
En saa mielihyvää mistään. Elämäni on tyhjä paperi jossa ei ole mitään sisältöä. Lopetin alkoholin juomisen vuosia sitten ja samalla loppui sosiaalinen elämä. Ei kavereita, ei läheisiä eikä mitään. Olen kuin haamu, ihmiset ei puhu minulle eikä ne edes näe minua.
Mene mt-palveluihin kertomaan tilanteestasi. Saat apua.
en ole mt ongelmainen. Se ettei elämässä ole tekemistä ei tarkoita että olisi mielenvikainen.
"En saa mielihyvää mistään. Elämäni on tyhjä paperi jossa ei ole mitään sisältöä. Ei kavereita, ei läheisiä eikä mitään."
Juu, sun ongelmat on pikkuisen syvempiä kuin että ei ole tekemistä. Jos sulla olisi nuppi kunnossa kykenisit ihmissuhteisiin ja järjestämään itsellesi mielekästä tekemistä vauvapalstalla roikkumisen sijaan.
Mikä oikeus sulla on lyödä lyötyä?
-ohis
Liikun luonnossa ja valokuvaan sitä, kuntourheilen, käyn elokuvissa, keikoilla, keilaamassa, taidenäyttelyissä ja museoissa ja töissä. Vuorotyö vie paljon voimia , niin lepäilen ja laiskottelen myös paljon.
Käyn myös ravintoloissa syömässä ja otan silloin alkoa hieman, mutta tämä ei taida sopia sinulle, jos se vie sulta koko käden?
Vierailija kirjoitti:
Vastaukset näyttää olevan enimmäkseen ihmisiltä, joilla ei ole koskaan ollutkaan pakottavaa tarvetta päihteidenkäyttöön. Sitä Ap toki kysyikin, mutta liekö näistä vastauksista hyötyä hänelle. Ehkä jotain inspiraatiota voi saada?
Itse olen päihderiippuvainen ja taas vierottautumassa. Pari päivää mennyt nyt ilman päihteitä. Nyt on tämä vaihe, kun kaikki tuntuu epämiellyttävältä. Kohta sitten tulee se tyhjyys ja sitten taas ahdistus ja sitten tyhjyys jne.
Pari kertaa olen päässyt siihen asti, että vieroitusvaihe on ohi. Sillon olen saanut ihania kiksejä taiteesta, liikunnasta ja luonnosta. Tarve kikseille ja toisaalta ahdistuneisuus onkin ne syyt, miksi päihteet on aina houkutelleet. Näistä pyrin oppimaan pois, mutta ei se helppoa ole.
Jos ei ole ollut riippuvainen, ei voi edes tietää, mikä urakka vierottumisessa on. Muutenhan meillä ei olisi edes päihderiippuvuutta.
Luonnosta vielä se, että jossain landella on mielestäni huomattavasti helpompi olla selvinpäin. Kaupunkiympäristössä on jotain, joka ruokkii riippuvuustaipumusta. Harkitsen maallemuuttoa tämän takia. Luulen, että halonhakkuu ja kaikki sellainen tekisi poikaa.
Ehkä paras tapa päästä eroon päihteistä on kuitenkin joku suuri intohimo, jonka toteuttaminen vaatii selvää päätä. Sellaisen löytäminen on vaan usein vaikeaa.
Tämä! Itse olin vuoden verran ilman alkoholia, ja oli kyllä hemmetin tylsä vuosi 😅. Oon saanut useamman lapsen, eikä ollut mtn.ongelmaa olla ilma.n alkoholia odotusaikoina jne. Nyt kun lapset ovat aikuisia, mulla on joku tyhjän sylin syndrooma ilmeisesti. Kun on alkoholisti, siinä ei paljon luonto ja liikunta auta, ne syyt siihen juomiseen on jossain tosi syvällä. En mä ainakaan halunnut tällaista elämää, tuskin moni muukaan alkoholisti. Älkää tuomitko, jos ette tunne ihmistä 🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ilman hauskaakin voi olla viinaa." Ihmiset usein juovat murheeseen ja kohta vituttaa entistä enemmän, kun juodessa ikävät asiat eivät unohtuneetkaan. Sitten on suurinpiirtein hirttäjäiset.
Vuosia sitten luin jutun, kuinka eräässä ryyppykämpässä oli mies ottanut huikan kaverin pullosta. Kaveri hermostui tästä niin, että työnsi ilman lupaa huikan ottaneen tyypin parvekkeelta alas. Vai tunkiko se kaverinsa jostain ikkunasta alas. No, kuitenkin.
Ja toisaalta moni juo ilman että on murheita. Tai että muuttuu väkivaltaiseksi. Alkoholisti voi olla ilman rappioromantiikkaakin.
Visitor V3 kirjoitti:
Käsittääkseni muut asiat tuntuvat joltakin vasta kun
a) päihteiden käytöstä on oltu erossa jonkin aikaa (viikkoja, pari kuukautta?) ja
b) arki ja mieli on saatu normalisoitua / rauhoitettua niin, ettei koko ajan ole jokin kivi kengässä eli hirveä stressi tai kiire
Tuottaako siis marjanpoiminta, ristikko ja kävely mielihyvää, kun ei käytä päihteitä. Mielestäni ne voivat olla korkeintaan mukavaa tekemistä. Mitään tunneryöppyä niistä ei tule ( vaikea uskoa, että kenellekään).
Ymmärrän kyllä että luonto rentouttaa monia. Mutta kyse onkin siitä että jos sosiaalinen elämä ja vilinä rentouttaa miten luonnossa liikkuminen voi korvata sen? Ja mitä tarjota tilalle mikäli sosiaalinen elämä on keskittynyt samankaltaisiin ihmisiin?