Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestänne "oikeasti köyhä"?

Vierailija
30.07.2023 |

Millaisista asioista sen huomaa? Olen mielestäni vähävarainen, mutta eräs tuttava sitten nauroi päin naamaa ja sanoi että en edes ole oikeasti köyhä. Joten siksipä haluaisin nyt tietää, mitä se tarkoittaa olla -oikeasti köyhä- ?

Kommentit (172)

Vierailija
41/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut opiskeluaikana vähätuloinen, mutta en pitänyt itseäni köyhänä, koska mulla oli rahallista puskuria vanhoista säästöistä ja kesätöistä.

Tiesin pystyväni halutessani ostamaan ja tekemään haluamani. Ostin vain hyvää, jos ostin.

Mielestäni köyhyys liittyy jonkinlaiseen mielenmalliin. Säästetään vääristä asioista ja käytetään raha johonkin, mikä ei pysy. Se on sitä, että etsitään aina sitä halvinta, huonointa ja heikkolaatuisinta, mutta syödään surutta kallista pitsaa ja ajetaan taksilla kuppilasta kotiin.

Ei syödä ravintolapitsaa koska siihen ei yksinkertaisesti ole rahaa ja taksilla olen ajanut viimeksi 15 vuotta sitten sairaalaan.

Aika kapea näkemys sinulla köyhyyden syistä.

Vierailija
42/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on monesti rahan käyttämistä vääriin asioihin. Se on myös mentaliteetti.

Pienempikin raha sivussa ja sen luoma varmuus veisi eteenpäin. Nykyinen yhteiskunta tukisääntöineen ei tuota tue. Vielä pystyy pullonpalautusrahat säästämään käteisenä. Kuitenkin nyt yritetään saada rahakin digitaaliseksi ja tukkia kaikki mahdollisuudet parantaa elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla 100% selkeää kriteeriä, koska niin moni asia vaikuttaa toimeentuloon.

Minä koen olevani köyhä, mutta en oikeasti ole (tulot an. 40 000 euroa/vuosi, säästöjä 50 000 euroa, ei omistusasuntoa).

Minusta köyhä on ainakin silloin kun joutuu laskemaan jokaisen sentin vaikka eläisi nuukasti ja esimerkiksi kodinkoneen uusiminen vaatisi käymistä sossussa tai veisi viimeisetkin sukanvarsisäästöt pitkäksi aikaa.

Kaikkien kolmen pitää toteutua. Jos tulot eivät ole minimaaliset, menot eivät ole minimaaliset, tai on olennaisia säästöjä - en laskisi köyhäksi.

Tyypillisintä on tuo, että menot ovat kaukana minimaalisista. On hankittu kaikkea velaksi, tai alko/tupakka/valmisruoka syö jopa satasia kuussa verrattuna siihen jos ei polta eikä juo, ja valmistaa itse ruuan edullisista raaka-aineista.

Vierailija
44/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellän itseni köyhäksi, vaikka olemme onnistuneet säästämään noin 17 000 euroa lasten kanssa. Rahat on säästetty opiskelua varten, jotta opintolainaa ei tarvitsisi ottaa niin paljon. Syksyllä koossa pitäisi olla 20 000 euroa. Ollaan pihistelyn mestareita. Tänään vietettiin tyttären kanssa kolme tuntia metsässä ja tienattiin 50 euroa mustikoilla. Leikkasin myös pojan hiukset itse, säästöä sekin. Kaupan roskiksesta kaivoin kaksi panttitölkkiä, kurkkaan sinne aina mennessäni kauppaan. Syksyllä aika kuluu sienestäessä. Niitä myydään ja käytetään myös itse. Poika on kesätöissä ja saa mukavat säästöt siitä ja tunteja on luvattu jatkossakin.

Vierailija
45/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko köyhän määritelmä se, ettei ole mahdollisuutta parantaa elintasoaan?

Se toteutuu nykyisillä TT-säännöillä. Mitään ei saa olla säästössä. Kaikki kuuluu käyttää. Töihinkään ei pääse, koska ei tule palkatuksi.

Vierailija
46/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaara paleltua eli ei ole vaatteita, kattoa pään päällä ja lämmitystä tai jos on vaara kuolla nälkään, eli raha ei riitä kunnon ruokaan vaan aliravinnolla mennään, niin on oikeasti köyhä. Suomessahan tällaista ei ole. Suomessa on vain suhteellista köyhyyttä, joka poistuu vain sillä, että kaikista tehdään oikeasti köyhiä eikä kukaan siis kadehdi naapuria. Silloin ihminen on yleensä onnellinen. Eli onni ei tule siitä mitä itsellä on vaan siitä mitä naapurilla ei ole. Valitettavasti ihmisluonto on tällainen.

Vierailija
47/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti köyhiä ei ole Suomessa eikä Euroopassa. Kukaan ei kuole nälkään. Ja Suomessa ei edes tarvitse asua ulkosalla, jos vain elämäntavat ovat sellaiset että yhteiskunnan maksamassa  asunnossa pystyy ihmisen lailla asumaan.

Kannattaa välillä katsoa kauemmaksi kuin omaan napaan.

Vierailija
48/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miellän itseni köyhäksi, vaikka olemme onnistuneet säästämään noin 17 000 euroa lasten kanssa. Rahat on säästetty opiskelua varten, jotta opintolainaa ei tarvitsisi ottaa niin paljon. Syksyllä koossa pitäisi olla 20 000 euroa. Ollaan pihistelyn mestareita. Tänään vietettiin tyttären kanssa kolme tuntia metsässä ja tienattiin 50 euroa mustikoilla. Leikkasin myös pojan hiukset itse, säästöä sekin. Kaupan roskiksesta kaivoin kaksi panttitölkkiä, kurkkaan sinne aina mennessäni kauppaan. Syksyllä aika kuluu sienestäessä. Niitä myydään ja käytetään myös itse. Poika on kesätöissä ja saa mukavat säästöt siitä ja tunteja on luvattu jatkossakin.

Ette te mitään köyhiä ole!

Vierailija
49/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei suomessa ole oikeasti köyhiä.

Kyllä on, mutta Suomessa köyhiä autetaan enemmän kuin monessa muussa maassa, mikä tarkoittaa sitä, että Suomessa köyhän elintaso on inhimillisellä tasolla. Se ei silti tarkoita, etteikö suomalainen köyhä olisi köyhä.

Minusta parempi sana olisi "köyhempi". Köyhempi kuin hyvätuloiset suomalaiset. Absoluuttisesti köyhä ei ole kukaan Suomessa.

Vierailija
50/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Vuokranmaksun kanssa tekee tiukkaa

- Perusruoan, kuten leivän, hintoja pitää tarkkailla

- Rahat usein loppu ennen kuun loppua

- Pesukoneen, jääkaapin tai kännykän hajoaminen pelottaa

- Huonosti hoidetut hampaat (hammashoitoa ei ole Suomessa resurssoitu kuten terveydenhoitoa)

Vierailija
51/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on, mutta Suomessa köyhiä autetaan enemmän kuin monessa muussa maassa, mikä tarkoittaa sitä, että Suomessa köyhän elintaso on inhimillisellä tasolla. Se ei silti tarkoita, etteikö suomalainen köyhä olisi köyhä.

Minusta parempi sana olisi "köyhempi". Köyhempi kuin hyvätuloiset suomalaiset. Absoluuttisesti köyhä ei ole kukaan Suomessa.

Sitä kukaan ei tiedä, koska sitä ei ole tutkittu. Suomessa ei tilastoida muuta kuin suhteellista köyhyyttä, mikä on tietty % mediaanituloista. Liekö pelko siitä, mitä sieltä paljastuisi...

Vierailija
52/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko köyhän määritelmä se, ettei ole mahdollisuutta parantaa elintasoaan?

Se toteutuu nykyisillä TT-säännöillä. Mitään ei saa olla säästössä. Kaikki kuuluu käyttää. Töihinkään ei pääse, koska ei tule palkatuksi.

Eikä toteudu. Suomessa saa opiskella ilmaiseksi, työn perässä muuttamiseen saa avustusta, yrittäjyyttä tuetaan, on vaikka sun mitä työkokeiluja ja ammatinvalintapsykolgeja ym ym. Vaihtoehtoja on vaikka miten paljon, jos kiinnostaa yrittää. Monia kiinnostaa enemmän tekosyiden keksiminen.

Vierailija
53/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

550euroa kuukaudessa ei ole mielestäsi köyhä?

-Ja itse tienaat?

miksi pummin asumistuki ja työttömyystuki puuttuu?

Kaikki ei saa asumistukea (esim. puolison tulojen takia). Ja toi 500e just on se työttömyystuki.

Juuri näin. Työtön ei tarkoita köyhää. Moni asustelee mukavasti kauniisti sisustetussa omakotitalossa. Talo voi olla velaton.

Täällä yksi ilmoittautuu. Olen ollut työttömänä jo yli neljä vuotta mutta en ole köyhä kuitenkaan. Ei ole velkaa, auto ja kaikki muukin on velatonta.

Vierailija
54/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kuukauden olin rutiköyhä , kun jäin pitkälle sairaslomalle mutta kela alkoi maksaa vasta kuukausien kuluttua . Sossu ei auttanut , koska odottivat kelan päätöstä . Diakoniasta sain onneksi kaksi maksulappua ruokaan tuona 4kk aikana . Leipäjonoon en sairaana päässyt . Lopulta soitin kelaan että rahat on loppu eikö lääkkeisiin yhtään niin sain käydä kerran apteekissa maksusitoumuksella. 4kk ilman rahaa on pitkä aika .

Vierailija
55/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

550euroa kuukaudessa ei ole mielestäsi köyhä?

-Ja itse tienaat?

550e + maksetaan vuokra, sähkö, vakuutukset, lääkkeet.

Ei moni saa tuon 550e päälle mitään muuta. Täytyy elää yksin ja ilman omaisuutta jotta saa jotain extraa

jos et saa mitään muuta, sulla on omaisuutta tai toimeentuleva puoliso

Jos Pekka saa kelasta 570€ /kk ja hänen puolisonsa Kerttu saa palkkaa 2500€, niin onko Pekka silloin köyhä? Mielestäni pariskunnan kohdalla toinen voi olla köyhä ja toinen hyvin toimeentuleva. Välttämättä ne toisen tulot eivät aina hirmuisesti rikastuta sitä köyhempää, ja joskus parisuhde voi tuottaa vaan isommat menot - jos vaikka sillä tienaavalla on isommat vaatimuksen eikä hän huomioi toisen kyvyttömyyttä ylläpitää sellaista elämänlaatua. Toki rikkaampi puoliso toki toimii puskurina.. Pekka tuskin joutuu katuojaan niin pitkään kun Kertulla riittää töitä. Mutta tässä tullaankin nyt siihen miten köyhyys määritellään... Pointtini on kuitenkin se että ihminen voi tuntea köyhyttä ja taloudellista ahdinkoa vaikka puolisolla pyyhkisi paremmin.

Vierailija
56/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kukaan ei tiedä, koska sitä ei ole tutkittu. Suomessa ei tilastoida muuta kuin suhteellista köyhyyttä, mikä on tietty % mediaanituloista. Liekö pelko siitä, mitä sieltä paljastuisi...

Mitä ihmettä? On tutkittu vaikka miten paljon. Harvoja asioita tutkitaan yhtä paljon kuin köyhyyttä.

Vierailija
57/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itselläni ei ole varaa ruokaan, joten olen kyllä köyhä

Vierailija
58/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tarkoittaa sitä että rahaa on pakollisten menojen jälkeen vain ruokaan ja kaupassa joutuu miettimään että mitä ruokaa on varaa ostaa. Ja pakolliset menot on karsittu niin minimiin kuin pystyy. Oikeasti köyhä ei myöskään omista mitään rahallisesti arvokasta eikä hänellä ole varaa maksaa suoratoistoja/ kuntosalijäsenyyttä tms ei välttämätöntä menoa.

Tosin, vaikka oikeasti köyhä on rahallisesti köyhä, niin hän voi elää henkisesti rikasta elämää eikä näin ollen tunne itseään välttämättä ollenkaan köyhäksi.

No ei noin voi sanoa. Kuntosalijäsenyys voi maksaa vaikka 20 eur /kk ja halvin suoratoisto maksaa alle kympin. Kyllä tällaisia pystyy aika moni köyhäkin rahoittamaan. Se, että köyhäksi katsotaan sellaiset, jotka eivät saa edes yhtä muumitikkaria, on vain yritys selittää pois köyhyyttä, jotta voisi esimerkiksi oikeuttaa epäinhimillisetkin leikkaukset. Kun ajattelee, että köyhä "ei ole oikeasti köyhä", tuntuu enemmän siltä, että köyhältä on varaa ottaa paljonkin pois.

Nytkö se kolme kymppiä onkin pikkuraha köyhälle? Kun yleensä väitetään että edes kymppiä ei saa säästöön kuukaudessa, vaikka miten pihistelisi.

Joka joulu täällä voivotellaan miten ei ole yhtään rahaa jouluksi ja joka vuosi huomautetaan että säästämällä kympin kuussa olisi yli sata euroa ylimääräistä. Mutta ei kuulemma voi kolikkoakaan säästää kun menee ihan välttämättömyyksiin kaikki. Kuten kuntosaliin ja netflixiin. Joten tietenkin pitää saada jouluavustusta.

Vierailija
59/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette te mitään köyhiä ole!

Kuitenkin tulonsiirroilla eletään, on eletty jo vuosia. Poika sai tälle kesälle töitä. Tottahan toki säästäminen vaatii monesta asiasta kieltäytymistä. Meillä ei ole autoa, asutaan halvassa vuokrakasarmissa, mitään turhuuksia ei ostella, ei merkkivaatteita tms. Kirppariltakin ostetaan vain tarpeeseen. Ei ole suoratoistopalveluja. Kaikki liikenevä laitetaan säästöön. Puhelimet ja muut härpäkkeet käytetään loppuun, ruoat teen itse sekä leivon paljon. Leikkaan itse myös omat hiukseni, olen käynyt kampaajalla viimeksi kymmenen vuotta sitten. Osamaksuja tai lainaa ei ole.

Vierailija
60/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? On tutkittu vaikka miten paljon. Harvoja asioita tutkitaan yhtä paljon kuin köyhyyttä.

On olemassa kaksi määritelmää, suhteellinen ja absoluuttinen köyhyys. Yhdysvalloissa mitataan sitä absoluuttista. Suomessa ei - kuulemma - tarvitse, kun olemme pohjoismainen hyvinvointivaltio, vaikka täällä maksetaan Romanian tasoista (ostovoimakorjattu) sosiaaliturvaa. Miten sen nyt ottaa. Väitän edelleen, että tuo on sellainen tunkio, ettei kenelläkään ole halua tai poliittista tahtoa sen tonkimiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän