Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestänne "oikeasti köyhä"?

Vierailija
30.07.2023 |

Millaisista asioista sen huomaa? Olen mielestäni vähävarainen, mutta eräs tuttava sitten nauroi päin naamaa ja sanoi että en edes ole oikeasti köyhä. Joten siksipä haluaisin nyt tietää, mitä se tarkoittaa olla -oikeasti köyhä- ?

Kommentit (172)

Vierailija
21/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tarkoittaa sitä että rahaa on pakollisten menojen jälkeen vain ruokaan ja kaupassa joutuu miettimään että mitä ruokaa on varaa ostaa. Ja pakolliset menot on karsittu niin minimiin kuin pystyy. Oikeasti köyhä ei myöskään omista mitään rahallisesti arvokasta eikä hänellä ole varaa maksaa suoratoistoja/ kuntosalijäsenyyttä tms ei välttämätöntä menoa.

Tosin, vaikka oikeasti köyhä on rahallisesti köyhä, niin hän voi elää henkisesti rikasta elämää eikä näin ollen tunne itseään välttämättä ollenkaan köyhäksi.

No ei noin voi sanoa. Kuntosalijäsenyys voi maksaa vaikka 20 eur /kk ja halvin suoratoisto maksaa alle kympin. Kyllä tällaisia pystyy aika moni köyhäkin rahoittamaan. Se, että köyhäksi katsotaan sellaiset, jotka eivät saa edes yhtä muumitikkaria, on vain yritys selittää pois köyhyyttä, jotta voisi esimerkiksi oikeuttaa epäinhimillisetkin leikkaukset. Kun ajattelee, että köyhä "ei ole oikeasti köyhä", tuntuu enemmän siltä, että köyhältä on varaa ottaa paljonkin pois.

Vierailija
22/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei suomessa ole oikeasti köyhiä.

550euroa kuukaudessa ei ole mielestäsi köyhä?

-Ja itse tienaat?

miksi pummin asumistuki ja työttömyystuki puuttuu?

Puoliso käy töissä ja on sijoituksissa 200 000 ekeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä köyhyyden merkkinä pidän sitä että jos esimerkiksi joutuu aina välillä käymään nälissään nukkumaan.

Vierailija
24/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut opiskeluaikana vähätuloinen, mutta en pitänyt itseäni köyhänä, koska mulla oli rahallista puskuria vanhoista säästöistä ja kesätöistä.

Tiesin pystyväni halutessani ostamaan ja tekemään haluamani. Ostin vain hyvää, jos ostin.

Mielestäni köyhyys liittyy jonkinlaiseen mielenmalliin. Säästetään vääristä asioista ja käytetään raha johonkin, mikä ei pysy. Se on sitä, että etsitään aina sitä halvinta, huonointa ja heikkolaatuisinta, mutta syödään surutta kallista pitsaa ja ajetaan taksilla kuppilasta kotiin.

Toisaalta paljon on varmasti pihejä rikkaitakin, jotka toimivat noin: ostelevat halvinta ja wolttaavat silti pizzaa. Joten ei tuo täysin käy köyhän määritelmästä

Vierailija
25/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää pohtia, lääkkeet vai ruoka.

Vierailija
26/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ja itse tienaat?

Kaikki ei saa asumistukea (esim. puolison tulojen takia). Ja toi 500e just on se työttömyystuki.

Vierailija
27/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on, mutta Suomessa köyhiä autetaan enemmän kuin monessa muussa maassa, mikä tarkoittaa sitä, että Suomessa köyhän elintaso on inhimillisellä tasolla. Se ei silti tarkoita, etteikö suomalainen köyhä olisi köyhä.

Vierailija
28/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää pohtia, lääkkeet vai ruoka.

Sekin riippuu siitä, että onko sitä päätöstä ennen tuhlannut muut rahansa vaikka uuteen käsilaukkuun tai kaljaan.

Vierailija
29/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäm köyhyys on sitä oikeaa köyhyyttä eli, huutelee alle 200t€ vuosituloilla muita köyhiksi.

Vierailija
30/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan tukia 1300€/kk ja mitään ei ole varaa ostaa kuin halvinta ruokaa.

Vierailija
31/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ja itse tienaat?

550e + maksetaan vuokra, sähkö, vakuutukset, lääkkeet.

Ei moni saa tuon 550e päälle mitään muuta. Täytyy elää yksin ja ilman omaisuutta jotta saa jotain extraa

Vierailija
32/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ja itse tienaat?

Kaikki ei saa asumistukea (esim. puolison tulojen takia). Ja toi 500e just on se työttömyystuki.

Silloin varmasti se puolisokin maksaa osuutensa esimerkiksi vuokrasta, ei se köyhä joudu maksamaan kaikkia menoja sillä 500€:lla.

Vierailija
33/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla rahallisesti miljardööri, mutta voit silti olla köyhä. Kyllä oikeat ystävät on arvokkaampaa kuin mikään raha tai materia maailmassa. Ja joka taas luopuisi ystävästä rahan edessä on emotionaalisesti köyhä, joka taas on suurinta köyhyyttä maailmassa.

Rahallinen rikkaus lisää vain loputtomasti saada sitä lisää ja lisää. Tosiystävien osalta tätä ongelmaa ei synny.

Vierailija
34/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ja itse tienaat?

Ei moni saa tuon 550e päälle mitään muuta. Täytyy elää yksin ja ilman omaisuutta jotta saa jotain extraa

Jos sinulla on niin merkittävä määrä omaisuutta ettet sen takia saa muuta tukea niin silloin et ole köyhä.

Vierailija
35/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pitää arpoa ostaako vessapaperia vai ruokaa.

Laskee kaupassa ostosten loppusummaa.

Lapset ei voi harrastaa koska ei ole rahaa ja rikkoutuneen tilalle ei osteta uutta.

Vierailija
36/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ja itse tienaat?

Juuri näin. Työtön ei tarkoita köyhää. Moni asustelee mukavasti kauniisti sisustetussa omakotitalossa. Talo voi olla velaton.

Vierailija
37/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ja itse tienaat?

jos et saa mitään muuta, sulla on omaisuutta tai toimeentuleva puoliso

Vierailija
38/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole varaa ostaa lääkärin määräämiä lääkkeitä.

Aika harva tarvitsee lääkkeitä ennen eläkeikää. Silloin tulot tippuu ja menoja täytyykin karsia.

Todella moni opiskelija syö mielialalääkkeitä. Tai ainakin söisi, jos olisi varaa niihin.

Vierailija
39/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ja itse tienaat?

jos et saa mitään muuta, sulla on omaisuutta tai toimeentuleva puoliso

Monella on. Kuten myös työhistoria ja kaikenmaailman koulutukset ja kurssit takataskussa.

Vierailija
40/172 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tarkoittaa sitä että rahaa on pakollisten menojen jälkeen vain ruokaan ja kaupassa joutuu miettimään että mitä ruokaa on varaa ostaa. Ja pakolliset menot on karsittu niin minimiin kuin pystyy. Oikeasti köyhä ei myöskään omista mitään rahallisesti arvokasta eikä hänellä ole varaa maksaa suoratoistoja/ kuntosalijäsenyyttä tms ei välttämätöntä menoa.

Tosin, vaikka oikeasti köyhä on rahallisesti köyhä, niin hän voi elää henkisesti rikasta elämää eikä näin ollen tunne itseään välttämättä ollenkaan köyhäksi.

No ei noin voi sanoa. Kuntosalijäsenyys voi maksaa vaikka 20 eur /kk ja halvin suoratoisto maksaa alle kympin. Kyllä tällaisia pystyy aika moni köyhäkin rahoittamaan. Se, että köyhäksi katsotaan sellaiset, jotka eivät saa edes yhtä muumitikkaria, on vain yritys selittää pois köyhyyttä, jotta voisi esimerkiksi oikeuttaa epäinhimillisetkin leikkaukset. Kun ajattelee, että köyhä "ei ole oikeasti köyhä", tuntuu enemmän siltä, että köyhältä on varaa ottaa paljonkin pois.

Nytkö se kolme kymppiä onkin pikkuraha köyhälle? Kun yleensä väitetään että edes kymppiä ei saa säästöön kuukaudessa, vaikka miten pihistelisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi