Mikä on mielestänne "oikeasti köyhä"?
Millaisista asioista sen huomaa? Olen mielestäni vähävarainen, mutta eräs tuttava sitten nauroi päin naamaa ja sanoi että en edes ole oikeasti köyhä. Joten siksipä haluaisin nyt tietää, mitä se tarkoittaa olla -oikeasti köyhä- ?
Kommentit (172)
Köyhyys on omaa syytä työtä tekemällä elää hyvää elämää. Se on oma valinta...
Köyhyys on oma vika, kun työ ei maita...
Irtisanottu
Häätö(uhka)
Ulosotto
Työtön
Ulosotossa,ei omaisuutta,elää kädestä suuhun
Taloudessa on enemmän henkilöitä kun on lakanoita tai pyyhkeitä.
Kollegani mukaan hän on köyhä, koska hänen omakotitalonsa ei sijaitse Helsingissä eikä Tampereella. Heillä on kaksi autoa, joku monta tonnia maksanut rotukoira ja lapset harrastaa ratsastusta, viulunsoittoa, jne överikallista.
Tällä "olen löyhä" selityksellä sitten varastetaan töistä kaikenlaista ja ei siis pelkkää pikkusälää. Hän on varastanut mm. työtuolin (KABin ns valvomotuoli, nuo maksaa tonneja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei suomessa ole oikeasti köyhiä.
550euroa kuukaudessa ei ole mielestäsi köyhä?
-Ja itse tienaat?
miksi pummin asumistuki ja työttömyystuki puuttuu?
Kaikki ei saa asumistukea (esim. puolison tulojen takia). Ja toi 500e just on se työttömyystuki.
Köyhyys lasketaan perhekunnittain, ei yksilötasolla, sillä köyhyysmääritelmissä kaikkien perheenjäsenten tulot lasketaan yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut opiskeluaikana vähätuloinen, mutta en pitänyt itseäni köyhänä, koska mulla oli rahallista puskuria vanhoista säästöistä ja kesätöistä.
Tiesin pystyväni halutessani ostamaan ja tekemään haluamani. Ostin vain hyvää, jos ostin.
Mielestäni köyhyys liittyy jonkinlaiseen mielenmalliin. Säästetään vääristä asioista ja käytetään raha johonkin, mikä ei pysy. Se on sitä, että etsitään aina sitä halvinta, huonointa ja heikkolaatuisinta, mutta syödään surutta kallista pitsaa ja ajetaan taksilla kuppilasta kotiin.
Ei syödä ravintolapitsaa koska siihen ei yksinkertaisesti ole rahaa ja taksilla olen ajanut viimeksi 15 vuotta sitten sairaalaan.
Aika kapea näkemys sinulla köyhyyden syistä.
En ole ajanut taksilla 15 vuoteen, enkä syönyt ravintolassa, ei ole kuntosalijäsenyyttä eikä suoratoistopalveluja. Kuulun varakkaimpaan kymmenykseen. Olenko mielestäsi köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei suomessa ole oikeasti köyhiä.
550euroa kuukaudessa ei ole mielestäsi köyhä?
-Ja itse tienaat?
Jos maksat sillä kaikki menot kuten vuokran, veden, sähköt, ruuat ja tarvitsemasi lääkkeet niin sitten on. Mutta en usko että maksat. -eri
Aika moni maksaa asumisen, auton ja lääkkeet tuosta työmarkkinatuesta. Uskot tai et. Asumista on myös muuta kuin vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko köyhän määritelmä se, ettei ole mahdollisuutta parantaa elintasoaan?
Se toteutuu nykyisillä TT-säännöillä. Mitään ei saa olla säästössä. Kaikki kuuluu käyttää. Töihinkään ei pääse, koska ei tule palkatuksi.
Saako sijoittaa osakkeisiin/rahastoihin tms. jos hakee toimeentulotukea?
Jos ei niin ostaisin käteisellä kultaa. 1g kultaharkko maksaa 80e. Sellaisen voisi ostaa aina kun suinkin pystyy.
1kg kultaharkko maksaa tällä hetkellä 56 683€.
80€:llä saat jonkun minikokoisen hipun.
Kullan hinta on noussut aika mukavasti vajaassa kahdessa vuodessa. Nyt gramman kultaharkosta saa maksaa jo 126,20€ ja kilo maksaa 95 535,55€.
No niinhän tuossa kirjoitettiinkin. Hän ajatteli ostaa 1g hipun.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole varaa ostaa lääkärin määräämiä lääkkeitä.
Lääkkeissä omavastuun maksukatto on 600€ vuodessa. Sen enempää ne ei maksa kenellekään.
Tietysti jos kaikki rahat on laitettu röökiin ja kaljaan ja ässäarpoihin ennen apteekkireissua niin voihan se olla, että rahat ei riitä niihin lääkkeisiin. Sellaista se on.
Et selvästikään tiedä, miten lääkkeiden maksukatto toimii. Kun se on täynnä, maksetaan korvauksen piiriin kuuluvasta lääkkeestä 2,50 euroa per kerta. Läheskään kaikki lääkkeet eivät kuitenkaan ole korvattavia, ja itselläni on mennyt lääkekuluihin omaa rahaa noin 750 euroa tänä vuonna.
Olen kiitollinen siitä, että suurin osa käyttämistäni lääkkeistä kuuluvat korvauksen piiriin, sillä joillain voi mennä perussairauteen lääke, joka ei ole korvattava. Korvaus saattaa vaihdella myös pakkausten välillä - itselleni oli kirjoitettu 6 kappaleen pakkaus lääkkeestä, mutta apteekissa oli saatavilla vain yksittäin pakattuja tai 5 kappaleen pakkaus. Tuli edullisemmaksi ottaa 6 yksittäistä lääkettä (alle 3 euroa) kuin 5 kappaleen pakkaus (110 euroa).
Raharajoitteinen. Voi olla myös muutenkin rajoitteinen, äly, mielukuvitus, huumori jne. Köyhyyttä voi olla monenlaista, joihinkin voi itse yrittää vaikuttaa.