Isovanhempi - Millaisten asioiden huomaat muuttuneen lasten hoidossa omista vanhemmuuden ajoista?
Oletko huomannut eroja lastenhoidossa, käytännöissä tai välineissä verrattuna siihen aikaan kuin itse olit vanhempi?
Ehkä vaipat ja vaunut tai vaatteet ovat erilaisia kuin ennen. Tai suhtautuminen vanhemmuuteen tai kasvatukseen. Lapsi ehkä nukutettiin tai syötettiin eri tavalla.
Millaisia eroja olet huomannut?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä isovanhempi, mutta sain lapsen vasta 36-vuotiaana. Kaverini sai lapsen 19-vuotiaana (eli kauan ennen minua). Kävin sitä silloin sairaalassa katsomassa ja havaitsin heti itse lapsen saatuani merkittävän eron. Hänen lapsensa oli vauvahuoneessa ja tuotiin tietyin väliajoin imetettäväksi.
Kun itse synnytin, sielläkin oli vauvahuone. Vein kerran lapsen sinne kokeeksi, mutta toivat heti ruokinnalle, kun alkoi itkeä. Idea on nykyään, että imetetään aina, kun lapsi haluaa. Tämä on minusta oikein.
Kun äitini odotti minua, käski neuvola syödä 1 raa'an kananmunan päivässä. (Yök, äitini teki, vaikka iljetti.) Sitten synnyttyänihäntä neuvottiin antamaan päivittäin rintamaidon lisäksi sokerivettä. (Äitini korvasi sen hunajavedellä, mikä sekään ei enää ole suositeltavaa.)
Huh, kävi tuuri ettet saanut botuliinia. Ei koskaan hunajaa vauvalle.
En tykkää tästä keskustelusta, kun "aina ennen oli noin, mutta nyt on näin" jne... Eikähön kaikkina aikakausina ole ollut monenlaisia vanhempia.
Oma äitini oli etäinen ja kerran kesässä käytiin jossain esim. huvipuistossa, jossa oltiin yhdessä ja hän oli läsnä. Itse teen lasteni kanssa joka viikko jotain sellaista että ollaan varmasti yhdessä ja läsnä olen heille aina, mennään heidän ehdoillaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut mökillä 3 esiteiniä kaksi kuukautta ja nyt vanhempansa tulivat tänne mökille.
Nuotet sanoivat, että ihana loma, kun ei ole tarvinnut suorittaa koko ajan ja nyt se show taas alkaa🤣
Ovat koko ajan saaneet tehdä, mitä haluavat ilman mitään vouhkaamista.
Anna kun arvaan... ovat olleet 2 kk puhelimella? :)
Hassu ketju, kun kysytään erilaisuutta ja sitten kun kerrotaan eroja, niin alapeukkuja pukkaa.
Ei kaikki nykyään ole paremmin ja varsinkin luetun ymmärtäminen on huonommin.
Ei kysytty sitä lainkasn vaan ihan keskustelua eroista eikä kiistaa kuks on oikeassa. Huoh teidän kanssanne.
T. Nykyäiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut mökillä 3 esiteiniä kaksi kuukautta ja nyt vanhempansa tulivat tänne mökille.
Nuotet sanoivat, että ihana loma, kun ei ole tarvinnut suorittaa koko ajan ja nyt se show taas alkaa🤣
Ovat koko ajan saaneet tehdä, mitä haluavat ilman mitään vouhkaamista.Anna kun arvaan... ovat olleet 2 kk puhelimella? :)
Menipä pieleen. Uineet ja harjoitelleet sukellusta. Kiipeilleet kallioilla. Rakentaneet penkkejä, ajelleet mönkijällä, kalastaneet ja viime viikon marjastaneet.
Tykkäävät kerätä poimurilla mustikoita.
Tytöt keppareilla ratsastaneet pitkiä lenkkejä.
Meillä mökillä on niin huono netti, että ei riitä luin ajoittain yhteyksiin.
Joten koneet olleet todella vähällä käytöllä.
Puhu vain omista nuoristasi, jos eivät osaa itse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ovat koko ajan saaneet tehdä, mitä haluavat ilman mitään vouhkaamista.
Niin. Koulu alkaa. Ei se ajankohta vanhemmista ole kiinni.
Nykyään on äärettömän raskasta olla vanhempi, koska kaikki palvelut on heikentyneet surkealle tasolle ja samaan aikaan vaatimukset ovat kasvaneet tähtitieteelliksi.
Uusi ilmiö on myös se, että jokaikinen mökin miina ja lapseton liisa ja pöheikön paavo kommentoivat kaikkea kaiken aikaa ja kaikkialla. Ja aina negatiivisesti haukkuen ja solvaten.
Minun äitini ei ikinä leikkinyt minun kanssa, ei puuhastellut kotitöitä, ei ylipäätään mitään. Silti oli minusta ihana äiti, syliin pääsi aina.
Ihmettelen silti eroa, itse puuhailen omien lasteni kanssa jotain joka päivä.
Vm 1983
Onko nykyään synnytyssairaalassa edes mitään paikkaa mihin vauvat vietäisiin pois vanhempien luota?
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään synnytyssairaalassa edes mitään paikkaa mihin vauvat vietäisiin pois vanhempien luota?
Hoitajien koppiin sai viedä. Itse kehtasin jättää korkeintaan pariksikymmeneksi minuutiksi, kun kävin ulkona kävelyllä. En sitten tiedä miten toimitaan, jos äiti on heikossa hapessa synnytyksen jäljiltä.
Nykyään monet tilat ovat aiempaa helpompia lastenvaunujen kanssa. Ei tehdä samalla tavalla kynnyksiä ja portaita joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään monet tilat ovat aiempaa helpompia lastenvaunujen kanssa. Ei tehdä samalla tavalla kynnyksiä ja portaita joka paikkaan.
Ja bussit on nykyään matalalattiabusseja ja ratikkaankin pääsee, sen kun vaan ajaa sisään.
Just katsoin SuperNannya, jossa opetettiin 4 v lapsi leikkimään itsekseen, ettei aikuiset saa olla mikään ohjelmatoimisto.