Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempi - Millaisten asioiden huomaat muuttuneen lasten hoidossa omista vanhemmuuden ajoista?

Vierailija
29.07.2023 |

Oletko huomannut eroja lastenhoidossa, käytännöissä tai välineissä verrattuna siihen aikaan kuin itse olit vanhempi?

Ehkä vaipat ja vaunut tai vaatteet ovat erilaisia kuin ennen. Tai suhtautuminen vanhemmuuteen tai kasvatukseen. Lapsi ehkä nukutettiin tai syötettiin eri tavalla.

Millaisia eroja olet huomannut?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Italiassa reissulla kyllä oudolta näyttää kun siellä oli 4-5 vuotiaat lapset tutti suussa rattaissa.

Vierailija
22/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkään ei saa kiivetä. En tosin ole isovanhempi vaan 7, 14 v lasten isä. Lapset on aina tykännyt kiivetä kuten minäkin aikanani. Muut aikuiset panikoivat että apua nyt tuo putoaa miksi et pelasta kun lapseni kiipeilevät kotipihassa ylös vanhoihin omenapuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsi napattiin aamulla syliin, imetettiin ja jätettiin jatkamaan turvallisesti unia peitteen sisällä karsinassa äidin mennessä lypsylle. Nyt lapsi viedään varhaiskasvatuksen ammattilaisille oppimaan vaikka sitä, miltä tuntuu hoitokaverin hampaat poskessa tai lyönti nenässä. Nykylapsilla on paljon paremmat valmiudet kohdata maailma!

Ai kauhee 🤣

Vierailija
24/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan ei tarvittu kuin vaunut, tutti ja äitiysavustuspakkaus sängyksi vauvalle. Nyt tyttärilläni on koko huoneellinen tavaraa per lapsi. On vaipparoskis, härpäke, jolla imetään räkää lapsen nenästä, laite, joka hyrisee vauvan nukkumaan, vaippahousuja jne jne. Millähän ilveellä vauvat edes pysyivät hengissä meidän nuoruudessamme.

Kuinka vanha olet? Synnytin ensi kertaa 1991. Nuo olivat silloin jo kuuminta hottia.

Vierailija
25/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä isovanhempi, mutta sain lapsen vasta 36-vuotiaana. Kaverini sai lapsen 19-vuotiaana (eli kauan ennen minua). Kävin sitä silloin sairaalassa katsomassa ja havaitsin heti itse lapsen saatuani merkittävän eron. Hänen lapsensa oli vauvahuoneessa ja tuotiin tietyin väliajoin imetettäväksi.

Kun itse synnytin, sielläkin oli vauvahuone. Vein kerran lapsen sinne kokeeksi, mutta toivat heti ruokinnalle, kun alkoi itkeä. Idea on nykyään, että imetetään aina, kun lapsi haluaa. Tämä on minusta oikein.

Kun äitini odotti minua, käski neuvola syödä 1 raa'an kananmunan päivässä. (Yök, äitini teki, vaikka iljetti.) Sitten synnyttyänihäntä neuvottiin antamaan päivittäin rintamaidon lisäksi sokerivettä. (Äitini korvasi sen hunajavedellä, mikä sekään ei enää ole suositeltavaa.)

Vierailija
26/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään ei saa kiivetä. En tosin ole isovanhempi vaan 7, 14 v lasten isä. Lapset on aina tykännyt kiivetä kuten minäkin aikanani. Muut aikuiset panikoivat että apua nyt tuo putoaa miksi et pelasta kun lapseni kiipeilevät kotipihassa ylös vanhoihin omenapuihin.

Ja sitten kun istut jatkuvasti lasun kuulusteluissa pienimmänkin ruhjeen tai mustelman takia, ymmärrät miksi.

Vierailija
27/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin päin, että minä kannustan lapsia kiipeilemään, tekemään uimahyppyjä ym, mutta lasten isä kauhistelee "ettei nyt vaan satu". Lapsista on tullut pelokkaita kokeilemaan uusia asioita.

Vierailija
28/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan ei tarvittu kuin vaunut, tutti ja äitiysavustuspakkaus sängyksi vauvalle. Nyt tyttärilläni on koko huoneellinen tavaraa per lapsi. On vaipparoskis, härpäke, jolla imetään räkää lapsen nenästä, laite, joka hyrisee vauvan nukkumaan, vaippahousuja jne jne. Millähän ilveellä vauvat edes pysyivät hengissä meidän nuoruudessamme.

1960-luvulla tai aiemmin?

Vierailija
29/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsi ei ollut kaikki! Perheen elämä ei koostunut oppimistuokioista ja pedagogisesti suunnitelluista tehtävistä, vaan lapsi oli tuosta vain mukana kaikessa tekemisessä. Nyt kodinhoito on oma asiansa, se tehdään lapsen nukkuessa, koska aikaa ei ole kuin vuorovaikutukseen lapsen kanssa, vanhemman tulee olla läsnä ja katsekontaktissa koko valveillaolon ajan.

Ennen lapsen saattoi tiskikoneen täytön ajaksi  huoleti jättää lattialle pehmeälle alustalle ihmettelemään maailmaa, nyt pitää olla vierellä selittämässä ja sanoittamassa sitä, mitä lapsi näkee. Nukuttaminen on 4 tunnin mittainen rutiini, jonka aikana silitetään, hyräillään, hymistellään, taputellaan jne. tietyssä järjestyksessä, koska lapsi ei muuten uskalla nukahtaa.

Sitten nämä lapset ovat ennen 10 vuoden ikää terapian tarpeessa.

Kateus ja katkeruus säteilee kuin Tshernobyl tästäkin tekstistä.

Vierailija
30/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jassoo. Neuvolan (jossa olon asiakas) terveydenhoitajan lapsi putosi omenapuusta ja kuoli pyöräilykypärän vuoksi)

Mitä hyötyä kiipeilemisestä on, ei mitään.

Vierailija
31/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille, jo ihan pienille, selitetään juurta jaksain miksi ei voi saada tai tehdä jotain asiaa. Suurin osa perusteluista menee kuuroille korville. Ennen vain sanottiin; se ei käy tai ei nyt.

Mä oon vm-71 ja kyllä mulle asiat selitettiin.

Vierailija
32/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on parodiaa. On pakko olla.

Vierailija
33/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jassoo. Neuvolan (jossa olon asiakas) terveydenhoitajan lapsi putosi omenapuusta ja kuoli pyöräilykypärän vuoksi)

Mitä hyötyä kiipeilemisestä on, ei mitään.

Sitä hyötyä, että lihakset kehittyy. Ei kai lapset muuten kiipeilisi luonnostaan?

Vierailija
34/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tuntuu että ihan kaikki on muuttunut. Rento meininki on hävinnyt ja tilalle on tullut kauheaa tiukkapipoisuutta. Kaikella on kamalan hieno nimi, kuten keija (ennen potta) sormiruokailu (ennen ei ollut omaa  termiä) ja paljon paljon muuta. Kyttäys ja tarkkailu ovat lisääntyneet. Ennen luotettiin siihen mitä psykan opettaja koulussa sanoi "aika paljon saa tehdä että lapsi kasvaa ihan kieroon." 

Keija-sana on vanhaa kveenimurretta 1800-luvulta.

Mikå on kveenimurre.

Meillä sanottiin keija ja asuin Turussa.

Vierailija
35/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimustaso kasvaa sitä mukaan kun ymmärrys lapsen psyykkeen kehityksestä lisääntyy. Kun ei mistään mitään tiedä niin voihan sen lapsen sitoa vaikka sänkyyn päiväksi ja mennä omiin menoihinsa. Stressi ja suorittaminen tulee siitä että nykyvanhemmat tietää niin paljon. Nykyään lapsia myös tekee enimmäkseen vain ne, jotka on oikeasti kiinnostuneita olemaan vanhempia. Ennen lapsia teki kaikki ja siinä tietenkin sitten osa sellaisia jotka ei ehkä ole vanhemmiksi edes sopineet.

Vierailija
36/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tuntuu että ihan kaikki on muuttunut. Rento meininki on hävinnyt ja tilalle on tullut kauheaa tiukkapipoisuutta. Kaikella on kamalan hieno nimi, kuten keija (ennen potta) sormiruokailu (ennen ei ollut omaa  termiä) ja paljon paljon muuta. Kyttäys ja tarkkailu ovat lisääntyneet. Ennen luotettiin siihen mitä psykan opettaja koulussa sanoi "aika paljon saa tehdä että lapsi kasvaa ihan kieroon." 

Mikå on kveenimurre.

Mun mummoni sanoi keija, s 1931, länsirannikolta.

Vierailija
37/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Italiassa reissulla kyllä oudolta näyttää kun siellä oli 4-5 vuotiaat lapset tutti suussa rattaissa.

Mulla oli tutti koulun alkuun asti, olen syntynyt 70-luvun lopulla. Tutin takia meni hampaat pilalle. Rattaissa ei muistaakseni kuljetettu kun en enää niihin mahtunut, mutta pulkassa vedettiin tai pyörän kyydissä, ei tarvinnut itse kävellä. Nykyään jo pieniä kävelytetään, eikä tutteja anneta noin pitkäksi aikaa.

Vierailija
38/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, lasten perään katsomisella voi olla jotain tekemistä sen kanssa että lapsikuolleisuus on pudonnut mittavasti. Ne jotka tipahtivat puolilahon omenapuun oksan pettäessä alta ja löivät päänsä lopullisesti eivät ole täällä nyt kertomassa selviämisestään. 

Vierailija
39/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikå on kveenimurre.

Mun mummoni sanoi keija, s 1931, länsirannikolta.

Mun isä on Mynämäeltä Turun läheltä ja äitini Tampereelta.

Mulla oli nimenomaan keija.

Ei todellakaan ole mitään kveenejä suvussa. Isovanhemmat ovat: itä-suomesta (Liperi), Tampereelta, Tampereelta, Turusta. Ja edellinenkin polvi noilta paikkakunnilta.

Vierailija
40/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsi ei ollut kaikki! Perheen elämä ei koostunut oppimistuokioista ja pedagogisesti suunnitelluista tehtävistä, vaan lapsi oli tuosta vain mukana kaikessa tekemisessä. Nyt kodinhoito on oma asiansa, se tehdään lapsen nukkuessa, koska aikaa ei ole kuin vuorovaikutukseen lapsen kanssa, vanhemman tulee olla läsnä ja katsekontaktissa koko valveillaolon ajan.

Ennen lapsen saattoi tiskikoneen täytön ajaksi  huoleti jättää lattialle pehmeälle alustalle ihmettelemään maailmaa, nyt pitää olla vierellä selittämässä ja sanoittamassa sitä, mitä lapsi näkee. Nukuttaminen on 4 tunnin mittainen rutiini, jonka aikana silitetään, hyräillään, hymistellään, taputellaan jne. tietyssä järjestyksessä, koska lapsi ei muuten uskalla nukahtaa.

Sitten nämä lapset ovat ennen 10 vuoden ikää terapian tarpeessa.

Olen itse lapseton parikymppinen, mutta nyt täytyy kyllä kysyä että mistä sinulle on tällainen kuva nykyisestä lastenkasvatuksesta tullut, omien lastesi perheestäkö siis? Koskaan aikaisemmin historiassa vanhemmat eivät ole olleet yhtä vähän suorassa kontaktissa lapsiinsa, kiitos teknologian vallankumouksen ja älylaitehypnoosin joka on lumonnut sekä lapset että aikuiset ja tehnyt ihan aikuistenkin välisen kanssakäymisen erilaiseksi kuin aikaisemmin. Jatkuvasti julkisen liikenteen kulkuvälineissä näkee vanhempia lapsineen, sekä vanhemmalla että rattaissa istuvilla alle kouluikäisillä penskoilla silmät tapittavat kohti ruutua, ei tietoakaan siitä että vanhemmat kommunikoisivat lapsensa kanssa sanallisesti, katselisivat maisemia, vastailisivat kysymyksiin tai juttelisivat päivän tapahtumista ihan normaalisti. Tästä niitä ylivirikeistettyjä ja kuormittuneita lapsia tulee, ei suinkaan siitä että vanhemmat kiinnittäisivät nykyään lapsiinsa jotenkin liikaa huomiota.

Nythän psykologian ja neurologian ammattilaiset puhuvat jatkuvasti julkisuudessa tästä kehityssuunnasta ja paljon on ollut keskustelua siitä kuinka vanhemmat hylkäävät lapsensa ruutujen ääreen ja antavat mieluummin pienten aivojen mössööntyä ärsyketulvassa kuin ihan oikeasti olla niiden omien lastensa kanssa kontaktissa ja tekemisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme