Miksi jalkaterä on kipeä?
Mistä voi johtua jalkaterän kipu? Kivun paikka vielä vaihtelee. Kipu voi olla isovarpaan tyvessä, päkiöiden alla, jalan sisäsyrjällä kantapään vieressä, ulkosyrjällä kantapään vieressä. Usein nilkka on myös jäykkä. Jalkoja on tutkittu, mutta syytä ei ole löytynyt. Olen tehnyt jalkalihasten jumppaliikkeitä, mutta apua ei ole tullut. Olen vasta 40-vuotias, en halua kipeitä jalkoja vielä vuosikymmeniin. Onko kohtalotovereita? Mistä tämä johtuu ja mikä auttaa?
Kommentit (10)
Pitäisi kuvata se. Syitä voi olla monia. Isovarpaan tyveen tulee usein nivelrikko vanhemmalla iällä. Myös nilkassa voi olla jotain vikaa. Päkiän rasvapatja voi myös vähetä ja kantapäässä se leviää reunoille. Luukudoksen rappeuma aiheuttaa myös kipuja päkiän ja isonvarpaan seudulle. Voi olla muukin kuin osteoporoosi. Jos on ylipainoa niin jalka ei välttämättä kestä sitä. Ym.
Ruoka-aineallergiat myös aiheuttaa särkyjä. Itsellä hedelmäsokeri saa sormet ja varpaat särkemään.
Mulla v.2020 alkoi muutaman varpaantyven kipuilu. Aina 2km kävelyn jälkeen alkoi sattua. Silloin sain jumppaohjeet jotka autoivat. Nyt viime elokuusta alkaen jalanpohjat kipeät ja taas nuo pari varpaantyveä. Jalka kuvattu, eikä sillä mitään ole - ehkä joku olematon rasitusmurtuma. Jalkapöytä on todettu madaltuneeksi. Missään vaiheessa ei lääkäri eikä fyssari ole ottanut puheeksi mahdollista nivelrikkoa, vaikka sellainenkin on käynyt mielessä.
Sain päivitetyt jumppaohjeet. Ikää 47v ja kesäisin tykkään patikoida ja vaeltaa, joten ei ole vaihtoehto olla kävelemättä. Totesinkin fyssarille että joko kävelen tai sitten kävelen ja itken. Yksi kipeytymisen syy voi olla lihaskalvojen kireys ja ne saa auki vain venytyksillä, jumpalla ja hieromisella. Olen rullannut jalkapohjia sellaisella hierontatuplapallolla. Ja sormin jalkapohjan hierontaa ja kalvon painelua. Tekee kipeää, mutta niin ne aukeavat. Edelleen nuo varpaan tyvet kyllä kipuilevat sen 2 kilometrin jälkeen, mutta ei ihan niin pahasti.
Osaavalta fyssarilta voi saada ohjeita. Mullekin sanoi, että jalat ja jalkojen lihaskalvot olisi hyvä kaikki käydä läpi. Ja itse runttaamalla pystyy säätelemään kuinka paljon kipua kestää.
Nivelreuma tai joku muu reumatauti? Onko otettu reumakokeet?
Kiitos kommenteista. Minäkään en halua luopua liikkumisesta, mutta kipu alkaa olla ikävä. En ole lihava, bmi on normaalipainon keskivaiheilla. Reumaverikoe on otettu kolmisen vuotta sitten toisen vaivan vuoksi, tulos oli normaali. Jumppaliikkeitä olen saanutkin, niitä teen ja myös pyörittelen tennispalloa jalan alla pari kertaa viikossa.
Ruoka-allergioita minulla on, mutta niistä on nähdäkseni tullut vain iho-oireita.
Kihti? Oireilee mm noin. Kaikilla ei reumatekijä näy veressä, meidän suvulla ei kellään näy, ja on eri reumoja, nivelreumaa, psorireumaa, fibromyalgiaa.. Reuman selvä merkki on nivelen turvotus ja kuumotus sekä nivelenjäykkyys aamuisin, itselläni auttaa käsien lämmittäminen lämpimän veden alla. Liikunta on hyväksi, ensin on kankeaa mutta sitten notkistuu kun lämpenee lihakset.. Toivottavasti saat selvyyden ja heti apua..
Kihdille ääni myös täältä. Lääkäri laittaa verikokeisiin ja katsoo reuma-arvot.