Yksin asuvan kokkailu ja leipominen - paljon hukkaan
Ärsyttää tämä, tykkään tosi paljon kokkailla ja leipoa erinäisiä juttuja, testata uutuus soosseja, kastikkeita, kahvisiirappeja ja mitä vielä. Välillä raahaan leipomuksia töihin mutta siinäkin on oma vaivansa pakkaamisen kanssa ja sit taas niitä on ehkä kuitenkin sen verran vähän ettei riitä yli 10 hengelle ja liikaa yhdelle. Minulle riittäisi että saan kahtena-kolmena päivänä sen yhden pienehkön kakkupalan. Turhauttaa jo leipoessa kun tiedän miten paljon siitä menee roskiin. Joskus olen koittanut kutsua kaveria tai sukua käymään "tänään tai huomenna" kahville ja juuri koskaan kellekään ei käy extemporekahvittelut, olisi pitänyt sopia jo edellisellä viikolla vähintään. Minä taas leivon mieluiten silloin kun sen idean tai inspiraation saan ja on aikaa. Eli nauttikaa te, joilla on oma perhe tai paljon kavereita lähellä ja aina löytyy herkuttelijoita!
Kommentit (82)
Kyllä on avutonta jos ei keksi puolikkaalle tuorejuustolle käyttöä!
Sehän menee vaikka leivän päällä tai keittoon/kastikkeeseen/mihin tahansa lisättynä.
Ruokahävikkiä tulee tuolla ihmisellä.
Hapanmaitotuotteet kestävät hyvin jääkaapissa. Piimänloput voit juoda sellaisenaan tai lisätä siihen jotakin mehua lisämauksi.
Älä tuijota päiväyksiä vaan luota haju- ja makuaistiisi.
Ala pakastamaan ja syömään niitä kokkailuja. Et tee joka päivä viittä eri reseptiä vaan teet yhden kerrallaan syöt ja sitten uutta reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ratkaissut ongelman sillä, että lahjoitan syys-talvikaudella ylijäämät pihan linnuille. Pizzanjämät ja leipomusten jämät esimerkiksi katoavat suit sait eikä lintujen tarvitse kaivella roskiksia hengenpitimikseen. Win-win.
Luonnoneläimiä ei saa ruokkia roskaruoalla sanovat asiantuntijat. Heikentää selviytymismahdollisuuksia luonnossa. Ainoastaan talvella saa antaa siemeniä tms. ravintopitoista.
Linnut ovat ikuisuuden kaivaneet ihmisten tunkioita ja syöneet sieltä ihmisiltä jääneet ruuan loput yms. Monenkaam ihmisen kotona itselleen tekemä ruoka ei taida olla ns, roskaruokaa. Kyllä siitä ruuasta ainakin saa kaloreita, joilla selviää seuraavaan päivään.
Varislinnut ovat kaikkiruokaisia niille kelpaa ja sopii hyvin varsinkin talvella kaikki mitä ihminenkin voi syödä. Aiheesta löytyy runsaasti tietoa hakusanoilla esim, harakan ruokavalio.
"Roskaruoka ajoi varikset synkkään kierteeseen tuhosi ulkonäön ja vei lentokyvyn niin, etteivät ne kelpaa enää puolisoksi
Roskaruuan syöminen aiheuttaa kaupunkivariksille puutostilan, jonka seurauksena sen höyhenpeite kärsii."
Suola, rasva ja valkoinen sokeri eivät kuulu minkään linnun luontaiseen ruokavalioon. Varmasti mielellään syövät, se ei tarkoita että se tekisi niille hyvää.
Ei hävikkiä. Teen vain sen minkä syön. Monta pvää sama ruoka. No problem. Leivon, osan pakastan. Mukava sitten joskus päästä helpolla ja ottaa pakasteesta valmis.
Vie töihin niin saa työkaverit valittaa ja lihoa.
Onko ylipäätään pakko maanisesti leipoa?
Leivo kerta silloin tällöin ja osta kakunpaloja leipomosta.
Kysy ruoka-avusta, voisitko lahjoittaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ratkaissut ongelman sillä, että lahjoitan syys-talvikaudella ylijäämät pihan linnuille. Pizzanjämät ja leipomusten jämät esimerkiksi katoavat suit sait eikä lintujen tarvitse kaivella roskiksia hengenpitimikseen. Win-win.
Luonnoneläimiä ei saa ruokkia roskaruoalla sanovat asiantuntijat. Heikentää selviytymismahdollisuuksia luonnossa. Ainoastaan talvella saa antaa siemeniä tms. ravintopitoista.
Linnut ovat ikuisuuden kaivaneet ihmisten tunkioita ja syöneet sieltä ihmisiltä jääneet ruuan loput yms. Monenkaam ihmisen kotona itselleen tekemä ruoka ei taida olla ns, roskaruokaa. Kyllä siitä ruuasta ainakin saa kaloreita, joilla selviää seuraavaan päivään.
Varislinnut ovat kaikkiruokaisia niille kelpaa ja sopii hyvin varsinkin talvella kaikki mitä ihminenkin voi syödä. Aiheesta löytyy runsaasti tietoa hakusanoilla esim, harakan ruokavalio.
"Roskaruoka ajoi varikset synkkään kierteeseen tuhosi ulkonäön ja vei lentokyvyn niin, etteivät ne kelpaa enää puolisoksi
Roskaruuan syöminen aiheuttaa kaupunkivariksille puutostilan, jonka seurauksena sen höyhenpeite kärsii."Suola, rasva ja valkoinen sokeri eivät kuulu minkään linnun luontaiseen ruokavalioon. Varmasti mielellään syövät, se ei tarkoita että se tekisi niille hyvää.
Tuskin monenkaan ihmisen ruuanloput ovat pelkkää suolaa ja rasvaa. Kaupunkien linnuilla on hankalampaa nokkivat pelkkiä hampurilaisten paperikääreitä. Tuon tilan aiheuttaa tämä ruokavalio. Ei se, että omakotialueella tai maaseudulla asuvat ihmiset syöttävät niile normaalien kotiruokiensa loput. Näillä aluiella niille on tarjolla myös muunlaista ruokaa, joka tasapainottaa ruokavalion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee pienempiä. Erikokoisua vuokia ja kakkukippoja on saatavilla.
Kyllä sekin tuntuu hölmöltä ostaa kokonainen tuorejuusto, käyttää siitä puolet ja heittää loput roskiin tai piimä, käyttää kolmasosa ja loput viemäriin tai mikä vaan joka täytyy avata ja säilyvyys avattuna n.5vrk.Ap
Olen aina kuvitellut, että tällainen uusavuttomuus on vain urbaanilegenda, mutta näköjään näitä on oikeasti olemassa. Ei helevetti nyt sentään. :D
Kädettömiä uusavuttomia on nykyään sankat joukot. Ok-taloasuminenkin kuolee kun eivät ole ikinä vasaraa ja ruuvimeisseliä nähneetkään saatikka kuokkaa ja lapiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta pakastin ja sijoita sinne, niin ei mene hukkaan. Kutsu joku vanhempi eläkeläisnaapuri kahville.
Olisikin ihana ajatus, mikäli olisin höpöttelijäluonne. En ole, vaan tällainen tuntemattoman kutsuminen kotiini aiheuttaisi niin paljon stressiä etten saisi syötyä itse leivoksiani ollenkaan. Eikä ihan kaikkea voi pakastaakaan, pakastan kyllä ne mitä voi ja sit heitän roskiin vuoden päästä sieltä. Teen mielummin aina tuoretta. Ap
Älä ap välitä eines "herkkujen" tai pakastin ihmisten alapeukuista. Tuore on vain aina tuore. Yksin asuvana itsellä on sama ongelma, tykkään kokata hyvää. Pakkauskoot kaupoissa on liian isoja yhdelle ja itsekkin tungen pakastimeen ja myöhemmin tyhjään pakastimen kompostiin. Enemmistö suomalaisista ei jaksa edes puuroa keittää tai sekoittaa kaakaojauhetta veteen, heille myydään valmispuuroa ja kaakaojuomaa. Sitten kun kokkaavat niin Kape Aihisen ylivetinen umpiopakattu vispilä jauheliha maistuu hyvälle?
Roskiin heitetty ruoka on kaikkein kalleinta ruokaa. Järjetön määrä eri ainesosia jotka on tuotettu, pakattu, kuljetettu, lajiteltu, varastoitu, ostettu, kannettu kotiin ja valmistettu syötäväksi. Koko tähän prosessiin on mennyt luonnonvaroja, energiaa, resursseja ja rahaa. Kaikki täysin turhaan, ei muuta kuin roskiin tai linnuille vaan. Ja uutta tekemään samantien. Ei kukaan tarvitse päivittäin kakkuja tai pullaa. Kannattaa opetella järkevä ruokarutiini ja ymmärtää arjen ja juhlan ero.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on avutonta jos ei keksi puolikkaalle tuorejuustolle käyttöä!
Sehän menee vaikka leivän päällä tai keittoon/kastikkeeseen/mihin tahansa lisättynä.
Ruokahävikkiä tulee tuolla ihmisellä.
Vierailijana tuli mieleen mihin moni kommentoija voisi käyttää juustoa täytteenä. Onko teillä tarkoitus keskustella vai pelkästään päivitellä ja jeesustella?
Ei joka päivä tartte olla eri ruoka. Miten edes ehditte päivittäin valmistaa?!
Vierailija kirjoitti:
Roskiin heitetty ruoka on kaikkein kalleinta ruokaa. Järjetön määrä eri ainesosia jotka on tuotettu, pakattu, kuljetettu, lajiteltu, varastoitu, ostettu, kannettu kotiin ja valmistettu syötäväksi. Koko tähän prosessiin on mennyt luonnonvaroja, energiaa, resursseja ja rahaa. Kaikki täysin turhaan, ei muuta kuin roskiin tai linnuille vaan. Ja uutta tekemään samantien. Ei kukaan tarvitse päivittäin kakkuja tai pullaa. Kannattaa opetella järkevä ruokarutiini ja ymmärtää arjen ja juhlan ero.
Eli syöt eneksiä jotka on pakattu moneen kertaan ja kujetettu jos mistä maasta, etkä omista kompostia?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
En lukenut muiden vastauksia, mutta hanki pienempiä ruuanvalmistusastioita. Kun lapseni aikuistuivat, mulla oli aivan liian suuret astiat. Hommasin pienempiä. Esimerkiksi kakkuvuokani on halkaisijaltaan vain noin 10 cm.
Ei hänen ongelmansa olekaan annoskoot ja iso astiat vaan se, että jää syömättä loput juustoista, piimästä ja erikoisemmista aineksista. Hän ei ole tullut ajatelleeksi, voi piimää vaan juoda, ja muitakin aineksia syödä eikä vain käyttää ruuanlaitossa. Ja kyllä erikoisemman aineksen voi aika usein korvata jollakin muulla, joka tulee syödyksi tai käytetyksi johonkin muuhun.
Kyllä mä tunnistan ap:n ongelman. On kuitenkin hienoa, että ap viitsii ja jaksaa kokata ja leipoa. Ja kaiken lisäksi kokeilla uutta!
Vaikuttaa nimittäin harmillisesti siltä, että moni nykyisin syö mikroruokia tai tilaa kotiin. Eikä nämä "koska mä voin" -ihmiset tietenkään tunnista ongelmaa.
Mulla on samoja pulmia. On totta, että kokkaus ja leipominen järkevästi vaatii suunnitelmallisuutta. Yleensä se kuitenkin onnistuu mutta jos inspis iskee, tuleekin niitä säilyvyysongelmia.
Lisäksi raaka-aineet usein myydään tosi isoissa erissä, ainakin liki kaikki tarjoustuotteet.
Mä olen yrittänyt omaksua sellaisen näkökulman asiaan, että tämähän käy harrastuksesta ja mikä tahansa muukin harrastus yleensä maksaa. Teen kun inspis iskee, meni syteen tai saveen - siis suihin tai kompostiin.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
En lukenut muiden vastauksia, mutta hanki pienempiä ruuanvalmistusastioita. Kun lapseni aikuistuivat, mulla oli aivan liian suuret astiat. Hommasin pienempiä. Esimerkiksi kakkuvuokani on halkaisijaltaan vain noin 10 cm.
Ei hänen ongelmansa olekaan annoskoot ja iso astiat vaan se, että jää syömättä loput juustoista, piimästä ja erikoisemmista aineksista. Hän ei ole tullut ajatelleeksi, voi piimää vaan juoda, ja muitakin aineksia syödä eikä vain käyttää ruuanlaitossa. Ja kyllä erikoisemman aineksen voi aika usein korvata jollakin muulla, joka tulee syödyksi tai käytetyksi johonkin muuhun.
Mun käsittääkseni hän kuitenkin leipoi isomman satsin kuin mitä itse pystyi syömään. Joten kannattaa hankkia esim 1-2 hengen kakkuvuoka sen 10-hengen kakkuvuuan tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei joka päivä tartte olla eri ruoka. Miten edes ehditte päivittäin valmistaa?!
Mä teen yleensä niin, että tämän päivän päivällisestä riittää huomiseksi myös lounaaksi. Huomenna sitten taas teen päivällisen, josta riittää ylihuomiseksi lounaaksi. Ymmärrän hyvin sen, että joku syö samaa soppaa viisikin päivää, mutta mä tein sitä nuoruudessani opiskeluaikoina rahapulan vuoksi ja nyt, kun ei enää taloudellisista syistä tarvitse, en tykkää syödä samaa ruokaa montaa päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee pienempiä. Erikokoisua vuokia ja kakkukippoja on saatavilla.
Kyllä sekin tuntuu hölmöltä ostaa kokonainen tuorejuusto, käyttää siitä puolet ja heittää loput roskiin tai piimä, käyttää kolmasosa ja loput viemäriin tai mikä vaan joka täytyy avata ja säilyvyys avattuna n.5vrk.Ap
Käytä se tuorejuusto ruoanlaitossa.
Suunnittele paremmin, tee erilaisia leivonnaisia ja ruokia, mihin nuo loput menevät.