Yksin asuvan kokkailu ja leipominen - paljon hukkaan
Ärsyttää tämä, tykkään tosi paljon kokkailla ja leipoa erinäisiä juttuja, testata uutuus soosseja, kastikkeita, kahvisiirappeja ja mitä vielä. Välillä raahaan leipomuksia töihin mutta siinäkin on oma vaivansa pakkaamisen kanssa ja sit taas niitä on ehkä kuitenkin sen verran vähän ettei riitä yli 10 hengelle ja liikaa yhdelle. Minulle riittäisi että saan kahtena-kolmena päivänä sen yhden pienehkön kakkupalan. Turhauttaa jo leipoessa kun tiedän miten paljon siitä menee roskiin. Joskus olen koittanut kutsua kaveria tai sukua käymään "tänään tai huomenna" kahville ja juuri koskaan kellekään ei käy extemporekahvittelut, olisi pitänyt sopia jo edellisellä viikolla vähintään. Minä taas leivon mieluiten silloin kun sen idean tai inspiraation saan ja on aikaa. Eli nauttikaa te, joilla on oma perhe tai paljon kavereita lähellä ja aina löytyy herkuttelijoita!
Kommentit (82)
Epäilen tätä Porvoolaiseksi ongelmaksi. Voiko joku olla oikeasti noin epäkäytännöllinen? Tai heittää ruokaa oikeasti roskiin? Yksin asumisessa on musta just se hyvä puoli, että mitään ei mene koskaan hukkaan. Tiedän mitä syön ja jaan kokkaamani ruoan osiin sen mukaan. Yleensä kokkaan 3-4 päiväksi yhdellä kertaa. Tai sitten pakastan osan, mikä on hyvin helppoa ja kätevää. Teen joskus myös kakkuja, jälkiruokia tms. ja nämäkin on erittäin helppo säilöä jääkaapissa ja pakasteessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ratkaissut ongelman sillä, että lahjoitan syys-talvikaudella ylijäämät pihan linnuille. Pizzanjämät ja leipomusten jämät esimerkiksi katoavat suit sait eikä lintujen tarvitse kaivella roskiksia hengenpitimikseen. Win-win.
Luonnoneläimiä ei saa ruokkia roskaruoalla sanovat asiantuntijat. Heikentää selviytymismahdollisuuksia luonnossa. Ainoastaan talvella saa antaa siemeniä tms. ravintopitoista.
Sun tarttis varmaan perustaa pieni kahvila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee pienempiä. Erikokoisua vuokia ja kakkukippoja on saatavilla.
Kyllä sekin tuntuu hölmöltä ostaa kokonainen tuorejuusto, käyttää siitä puolet ja heittää loput roskiin tai piimä, käyttää kolmasosa ja loput viemäriin tai mikä vaan joka täytyy avata ja säilyvyys avattuna n.5vrk.Ap
Juo loput piimästä ja levitä tuorejuusto leivälle tai keksille ja syö pois. Leipomuksissa voit korvata piimän jollakin viilillä, jugurtilla tai muulla sellaisella, joka myydään parin desin pakkauksissa.
Hanki isoruokainen koira, jonka kanssa voit jakaa leipomuksia. Myös piimä ja tuorejuustot maistuvat koirille, ja kissoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sekin tuntuu hölmöltä ostaa kokonainen tuorejuusto, käyttää siitä puolet ja heittää loput roskiin tai piimä, käyttää kolmasosa ja loput viemäriin tai mikä vaan joka täytyy avata ja säilyvyys avattuna n.5vrk.Ap
Juo loput piimästä ja levitä tuorejuusto leivälle tai keksille ja syö pois. Leipomuksissa voit korvata piimän jollakin viilillä, jugurtilla tai muulla sellaisella, joka myydään parin desin pakkauksissa.
Hanki isoruokainen koira, jonka kanssa voit jakaa leipomuksia. Myös piimä ja tuorejuustot maistuvat koirille, ja kissoille.
Kylläpä olisi ylipainoinoa äkkiä jos nautiskelee vähän kakkuja ja leipää sekä keksejä tuorejuustolla, jugurtteja hillolla jne. Sit sillä aikaa pilaantuisi aiemmin ostetut leikkeleet leivälle kun syön noita tuorejuustoleipiä. Ymmärrän pointtinne enkä ole uusavuton mutta selkeästi tänne kommentoi sellaiset, jotka ei kokkaile mistään erikoisemmista aineksista tai leivo. Mihin käytät melkein täyden purkillisen kimchiä tai muita erikoismausteita. Kyllähän johonkin makaroonilaatikkoon ja perunaan ja jauhelihakastikkeeseen on hieman helpompi säännöstellä tarvikkeet ja hukkaa ei tule. Ap
Kimchiä voi syödä sellaisenaan. Olet näköjään pelkkä trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta pakastin ja sijoita sinne, niin ei mene hukkaan. Kutsu joku vanhempi eläkeläisnaapuri kahville.
Olisikin ihana ajatus, mikäli olisin höpöttelijäluonne. En ole, vaan tällainen tuntemattoman kutsuminen kotiini aiheuttaisi niin paljon stressiä etten saisi syötyä itse leivoksiani ollenkaan. Eikä ihan kaikkea voi pakastaakaan, pakastan kyllä ne mitä voi ja sit heitän roskiin vuoden päästä sieltä. Teen mielummin aina tuoretta. Ap
No kuule! Eti jokin paikka, johon voisit pystyttää pop-up kahvilan! SItte siihen vaan leipomuksia luomaan ja kokeilemaan!
Tai onko siinä naapurissa vanhaninkotia, päiväkottiin ei kai saa viedä leipomuksia, kysy, mutta semmonen luulo että ei sais viedä...Vanhainkodin kahvilaan jne
Ei mene hukkaan, laita pakkaseen. Samaten pullat sun muut.
Lihakaalilaatikon tein ja söin 2 pvää ja ei jäänyt yhtään. Samaten monen muun ruoan kanssa. Yritän tehä niin ison satsin että jää pakkaseen kuen lasagne, makaronilaatikko
Sama juttu se on esim. käsitöiden kanssa. Villapaitaa en jaksa neuloa, mutta villasukkia on jo ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ratkaissut ongelman sillä, että lahjoitan syys-talvikaudella ylijäämät pihan linnuille. Pizzanjämät ja leipomusten jämät esimerkiksi katoavat suit sait eikä lintujen tarvitse kaivella roskiksia hengenpitimikseen. Win-win.
Luonnoneläimiä ei saa ruokkia roskaruoalla sanovat asiantuntijat. Heikentää selviytymismahdollisuuksia luonnossa. Ainoastaan talvella saa antaa siemeniä tms. ravintopitoista.
Linnut ovat ikuisuuden kaivaneet ihmisten tunkioita ja syöneet sieltä ihmisiltä jääneet ruuan loput yms. Monenkaam ihmisen kotona itselleen tekemä ruoka ei taida olla ns, roskaruokaa. Kyllä siitä ruuasta ainakin saa kaloreita, joilla selviää seuraavaan päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, eihän ne loput juustot ja piimät syötäväksi kelpaa, yksineläjälle :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rottaongelma taattu.
Ja sairaat linnut, kun pullalla on syötetty.
Air fryerillä saa kätevästi miniannoksia, olen kokannut sillä esim. valkosipuliperunoitakin kun en viitsinyt uunia lämmittää vain 2 annosta varten, litran vuokaan meni.
Ylensa asunoissa kiinteinä kalusteina on jääkaappi pakastin.Miksi et hyödynnä pakastinta? itse ollut yksin 13v. En leivo,en tee ruokaa.Ei kiinosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapurustossa on rottaongelmaa jo valmiiksi. Eikä pizza ja pulla ole linnuille terveellistä ravintoa muutenkaan. Nyt jo on uutisoitu kaupunkioloissa elävistä linnuista jotka ei esim pysty lentämään kun ovat hakeneet ruokansa vaan mäkkärin roskiksista ja sen takia kehittyneet epänormaalisti.
En asu kerrostalossa vaan okt:ssa eikä kaupungissa. Narise mitä nariset, jatkan tavallani.
Voi lintuparat.
En lukenut muiden vastauksia, mutta hanki pienempiä ruuanvalmistusastioita. Kun lapseni aikuistuivat, mulla oli aivan liian suuret astiat. Hommasin pienempiä. Esimerkiksi kakkuvuokani on halkaisijaltaan vain noin 10 cm.
Tee pienempi "taikina" tai pakasta osa. T: Kotikokki M43
Puolitan reseptejä ihan suosiolla ja olen ostanut pienempiä vuokia ja astioita. Leipominen on toki kemiaa mutta vähän kokeneempi kokki osaa suunnilleen arvioida enkä noudata reseptejä koskaan ihan tarkalleen.
Pakkoko tehdä, niin isoja, osta pienempiä formuja, tee pienempiä satseja...