Pelottaako teitä muita lapsettomia lainkaan yksinäinen vanhuus?
Minusta tämä on vähän erikoinen tabu. Julkisesti hehkutetaan vain miten hienoa on olla pari-kolmekymppinen, menevä ja matkusteleva ikisinkku tai DINK. Ihan hirveän vähän olen nähnyt juttua siitä, miltä tämä elämä näyttää kahdeksankymppisenä. Mies kuolee todennäköisesti ennen minua, ja itse en ainakaan koe että kaverisuhteista välttämättä on vanhuuden turvaksi.
Kommentit (547)
Eikös ne muut valita kuinka lapset ei käy koskaan?
Kotihoitaja antaa lääkkeet, auttaa pukemisessa ja aamupalaa, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Pyykkipalvelut ja kodin siivous ostetaan erikseen.
Mä nyt ehkä tähän nostaisin sen että ei ne lapset mikään tae ole että se vanhuus ei ole yksinäinen. Mun äiti on leskeksi jäänyt mieleltään sairas alkoholisti. Lapsia paljon enemmän mitä olisi ikinä kannattanut hommata. On polttanut sillat kaikkiin: sukulaisiinsa, lapsiinsa, sisaruksiinsa.
Aikuisiällä ei yhtäkään ystävyyssuhdetta kehenkään. Yksin on (ja ihan ymmärrettävästi).
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys ei pelota, mutta jos sairastuu vakavasti eikä tässä idioottimaassa saa eutanasiaa.
Vangeilla on loistava terveydenhuolto ja asuminenkin on edullista. Japanissa vanhukset on pitkään tehny rikoksia päästäkseen täyshoitoon.
Kuka tietää, ehkäpä päästän jonku poliitikon päiviltä kun sen aika koittaa.
Ihan sama niin kauan kuin pää toimii, sen jälkeen ei kai ole millään enää väliä, kun ei vartin päästä edes muista kävikö joku kylässä ei ei.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäistä se on kaikilla vanhana. Toivon etten elä 100-vuotiaaksi.
Tuo toive kaiken todennököisyyden mukaan toteutuu. Melko harva elää edes 90-vuotiaaksi.
Yksinäisyys ei itseäni pelota, vaan se että joutuu avuttomana hoitohenkilökunnan kynsiin jossain surkeassa hoitopaikassa.
Koska TE kävitte viimeksi katsomassa iäkkäitä vanhenpianne? Jouluna?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on linkki, että vurokausi sairaalassa maksaa 22,80 sen jälkeen kun maksukatto täynnä. Kohta hoitopäivämaksut.
https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/potilasmaksut#hoitopäiväm…
Ja kun olet vanhuksena ampunut poliitikon hengiltä niin pääset mukavaan vankilaan, siellä on terveydenhuolto, katto pään päällä, ravintoa...
miettikää sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt vanhusten hoitolaitoksissa ja ei siellä näkynyt kenenkään lapsia eikä lapsenlapsia ikinä. Yhdessäkään niistä. Että kyllä 100% on vanhana yksin oli lapsia tai ei.
Ikinä? *Ikinä* ei näkynyt? Aikamoisia juttuja ja aikamoinen hoitolaitos sitten kun kaikkien itse tuntemieni ikääntyneiden lapset ovat kyllä mukana vanhempiensa elämässä viikoittain ja loppua kohden jopa päivittäin.
Elät varmaan jossain lahkossa sitten. Yleensä välimatkaa on vanhempiin satoja kilometrejä.
Yleensäkö? Ei tule heti mieleen yhtään kaveria tai tuttua, joka asuisi edes sadan kilometrin etäisyydellä vanhemmistaan. Ei sillä että tietäisin kuinka usein ovat tekemisissä.
Heti tulee mieleen kavereita joilla lapsia asuu Ruotsissa, Saksassa, yks Kiinassa asti.
Aina joku poikkeus löytyy tietysti.
Ei ole nykyään saati tulevaisuudessa mikään poikkeus.
Minua pelottaa vanhuudessa ihan muut asiat kuin yksinäisyys.
Olen introvertti, enkä kaipaa paljoa ihmisseuraa muutenkaan. Lisäksi globaalissa ja kansainvälistyvässä maailmassa on todella itsekästä olettaa tai edes pitää todennäköisenä että lapset EIVÄT muuttaisi kotipaikkakunnaltaan muualle. Itsekin asun 800km päässä vanhemmistani eikä tämä ole mikään väliaikainen elämänvaihe vaan elämäni on täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mä nyt ehkä tähän nostaisin sen että ei ne lapset mikään tae ole että se vanhuus ei ole yksinäinen. Mun äiti on leskeksi jäänyt mieleltään sairas alkoholisti. Lapsia paljon enemmän mitä olisi ikinä kannattanut hommata. On polttanut sillat kaikkiin: sukulaisiinsa, lapsiinsa, sisaruksiinsa.
Aikuisiällä ei yhtäkään ystävyyssuhdetta kehenkään. Yksin on (ja ihan ymmärrettävästi).
Eipä siinä tarvitse siltojakaan polttaa, kun riittää että lapset elää yli 100km päässä, niin eivät käy kuin kerran vuodessa katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa syödä terveellisesti ja harrastaa paljon liikuntaa niin on eläkkeellä hyvässä kunnossa.
Mulla on 85-vuotias sukulainen joka matkustaa, siivoaa kotinsa ja mökkinsä itse.
Minullakin on 85 v äiti. Vielä 2 vuotta sitten hän teki tuon kaiken. Sitten hän sairastui syöpään ja sai syöpälääkkeistä vaikean sydämen vajaatoiminnan. Nyt hän ei pysty edes siivoamaan mitään.
Ja todekkakin eli koko elämänsö terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitaja antaa lääkkeet, auttaa pukemisessa ja aamupalaa, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Miten tämä liittyy yksinäisyyden kokemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Viime lauantaina, jos kiinnostaa noin kovasti. Eikä olla ihan lähekkäin.
Millainen ihminen hankkii lapsia omaishoitajiksi?
Sellainenko, joka ei kykene solmimaan ystävyyssuhteita tai tulemaan toimeen naapuriensa kanssa?
Ja jonka koko suku syntymästä kuolemaan asuu samoilla ahtailla kulmilla liikkumatta sieltä mihinkään koulutuksen ja työn takia, eli joku maatiainen joka kuuluu lahkoon?
Lapsilla on oikeus omaan elämään. Eivät ne ole velkaa vanhemmilleen mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos sulla on lapsia niin joudut maksamaan avusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos sulla on lapsia niin joudut maksamaan avusta.
Siis sorry jos ei ole lapsia tai lapset ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt vanhusten hoitolaitoksissa ja ei siellä näkynyt kenenkään lapsia eikä lapsenlapsia ikinä. Yhdessäkään niistä. Että kyllä 100% on vanhana yksin oli lapsia tai ei.
Tämä. Ei se että on lapsia takaa sitä, että he olisivat turva ja seura vanhuudessa. Moni vanhempi voi varmasti katsoa peiliin kun miettii miksei kukaan jaksa heitä enää. Mutta hehän ovat omasta mielestään olleet aina tasapuolisia sisaruksen suhteen jne. skeidaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 min sitten. Olen 84 v äidin kanssa mökillä. Molemmilla omä tönö.
Tässä on linkki, että vurokausi sairaalassa maksaa 22,80 sen jälkeen kun maksukatto täynnä. Kohta hoitopäivämaksut.
https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/potilasmaksut#hoitopäiväm…