Pelottaako teitä muita lapsettomia lainkaan yksinäinen vanhuus?
Minusta tämä on vähän erikoinen tabu. Julkisesti hehkutetaan vain miten hienoa on olla pari-kolmekymppinen, menevä ja matkusteleva ikisinkku tai DINK. Ihan hirveän vähän olen nähnyt juttua siitä, miltä tämä elämä näyttää kahdeksankymppisenä. Mies kuolee todennäköisesti ennen minua, ja itse en ainakaan koe että kaverisuhteista välttämättä on vanhuuden turvaksi.
Kommentit (547)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitaja antaa lääkkeet, auttaa pukemisessa ja aamupalaa, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Pyykkipalvelut ja kodin siivous ostetaan erikseen.
Miten tämä liittyy yksinäisyyden kokemiseen?
No, jos sulla on lapsia niin joudut maksamaan avusta.
Siis sorry jos ei ole lapsia tai lapset ei auta.
Eläkeläiset matkustelevat ja kuvittelevat, että heille tulee ilmaissiivooja, jos terveys pettää. No, ei tule.
Mieheni teki aikoinaan siviilipalveluksen (ei kelvannut armeijaan suolistosairautensa takia, mutta halusi mieluummin tehdä edes jotain, vaikka olisikin saanut vapautuksen halutessaan) vanhainkodissa. Hän sanoi, ettei suurinta osaa vanhuksista kukaan tullut tapaamaan sen vuoden aikana, vaikka lähes kaikilla oli useampia lapsia ja lapsenlapsia. Vainhainkodissa oli vain muutama lapseton vanhus, mutta useilla heistä oli järjestötuttuja, eli vaikkapa lintubongauskerhosta tai vastaavasta, jotka kävivät heitä edelleen tapaamassa. Tästä toki on aikaa, sillä olemme nyt 32-vuotiaita, mutta en usko, että tilanne on ainakaan parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Koska TE kävitte viimeksi katsomassa iäkkäitä vanhenpianne? Jouluna?
Ketkä te? Minä, ap? Näin eläkeikäiset vanhempani viimeksi tämän viikon maanantaina. Mitä ajat takaa? - Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa syödä terveellisesti ja harrastaa paljon liikuntaa niin on eläkkeellä hyvässä kunnossa.
Mulla on 85-vuotias sukulainen joka matkustaa, siivoaa kotinsa ja mökkinsä itse.
Ei se mitään takaa vaikka eläisi elämänsä terveellisesti ja jokainen voi sairastua. Tosin siinä mielessä se olisi varmaan kannattavaa kun moni terveellisesti elänyt tuntuu kokevan nopean ennenaikaisen poistumisen elämästä niin eipähän jää kitumaan.
Ei varsinaisesti pelota, mutta huolestuttaa. Sinänsä olen tottunut yksinäisyyteen, sillä koko ikäni olen ollut enemmän tai vähemmän sivustakatsoja, kaukana ekstrovertista. Se mikä huolettaa, on että saan esim. jonkin sairauskohtauksen ja kidun kenties monta päivää ennen kuin henki lähtee tai joku tulee käymään. Turvapuhelin olisi kenties hyvä hankkia, niin voisi pyytää apua, vaikka ei ylettyisi puhelimaan.
Lähisuvussa on tapaus, kun suht iäkäs täti sai aivoinfarktin ja makasi ainakin kaksi päivää lattialla, ennen kuin joku hoksasi pyytää huoltomiehen avaamaan oven, kun asunnosta kuului outoa ääntä, mutta kukaan ei tullut avaamaan ovea. Epäily on, että siinä rytäkässä hän oli saanut myös lievän sydäninfarktin. Liikuntakyky meni, mutta puhe palasi vähitellen. Joutui viettämään loppuelämänsä vuodeosastolla, mitä hän oli aina pelännyt, sillä hän oli aina elänyt hyvin itsellistä elämää. Sopeutui kuitenkin, kun ei muuta vaihtoehtoa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitaja antaa lääkkeet, auttaa pukemisessa ja aamupalaa, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Eläkeläiset matkustelevat ja kuvittelevat, että heille tulee ilmaissiivooja, jos terveys pettää. No, ei tule.
Vaikka täytä 97-vuotta ja olet syöpäsairas niin ei tule ilmaissiivoojaa. Koto siivoojia ei ole edes kaupungin palkkalistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa syödä terveellisesti ja harrastaa paljon liikuntaa niin on eläkkeellä hyvässä kunnossa.
Mulla on 85-vuotias sukulainen joka matkustaa, siivoaa kotinsa ja mökkinsä itse.
Varmasti kannattaa syödä terveellisesti ja liikkua, mutta on täysin naurettavaa kuvitella, että se sairastumisen estäisi. Syöpä, parkinson, aivohalvaus, altzheimer jne. jne. voi tulla aivan kenelle tahansa vaikka olisi minkälainen terveysintoilija ollut koko ikänsä.
Sinun yhtä aktiivista sukulaistasi kohti on sata jotka joko horisevat hoitolaitoksessa tai raahustavat rollaattorilla korkeintaan vessaan ja takaisin. Yhden ihmisen tilanne ei todista yhtään mitään.
Ei pelota, kunhan Vauva.fi:tä ei lopeteta.
Mulla on lapsia mutta enpä usko että ne hoitaa mua kun oon vanha. Tai heittävät oman elämänsä nurkkaan vanhan äitinsä takia.
Miksi kukaan ajattelee että lapset pelastavat yksinäisyydeltä?
Yksinäistä tämä on vaikka on liuta lapsia, lastenlapsiakin. Kävisipä murhaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka täytä 97-vuotta ja olet syöpäsairas niin ei tule ilmaissiivoojaa. Koto siivoojia ei ole edes kaupungin palkkalistoilla.
Veteraanit saavat kodin siivouksen, ei kukaan muu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapsia mutta enpä usko että ne hoitaa mua kun oon vanha. Tai heittävät oman elämänsä nurkkaan vanhan äitinsä takia.
Miksi kukaan ajattelee että lapset pelastavat yksinäisyydeltä?
Ei kai sitä hoitaa tartte kunhan käy kaffeella silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää keksiä tekemistä itse esim. seuraat sarjoja telkkarista, luet kirjoja jne.
On yksi lapsi. En odota, että hän minua sitten passaa vanhana.
Omasta halustaan toki saa, mutta toivon että hän elää itsellensä.
Omia vanhempia en myöskään aio hoitaa. Järjestän toki heille mahdollisimman hyvät avut kotiin ja laitoshoidon.
Jos ikäihminen "jää yksin" se on yleensä oma valinta tai looginen seuraus vittumaisesta luonteesta, ei lapsettomuudesta.
Moni lapseton tosin on itsekäs ja ahne sekä huono tutustumaan ihmisiin ja lapsettomuus luonnollinen seuraus siitä.
INCELeille tulee yksinäinen vanhuus, mutta onneksi yleensä lyhyt huonojen elintapojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää keksiä tekemistä itse esim. seuraat sarjoja telkkarista, luet kirjoja jne.
Sinkkusaari 15 on ihan sopivaa ajanvietettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkusaari 15 on ihan sopivaa ajanvietettä.
Mä katson ex on the beach ja temppareita, vaikka olen melkein 50.
Nuoret osaa muuten keskustella todella fiksusti ja hyvin nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei vissiin onnistu muiden ihmisten seuraan hakeutuminen. Eihän ketään kotoa haeta, pitää olla itse aktiivinen.
Ikäihminen voisi joutessaan matkustella lastensa luo. On typerää ajatella, että niillä olisi aikaa tulla ikäihmisen nurkkiin "viihdyttämään".
Jaa, mä asun 150 km päässä vanhemmistani ja käyn 2-3 viikon välein.