Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Lääkäripariskunta kohtaa päivittäin rasismia

Vierailija
28.07.2023 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html

Lääkärin arvokas aika valuu hukkaan, kun potilaat eivät halua olla hoidossa pelkän lääkärin ihonvärin vuoksi. Sydänkohtauksenkin saaneet mieluummin kuolevat kuin ottavat hoitoa vastaan. Miten on, onko näille pakko edes etsiä toista lääkäriä tilalle?

Kommentit (1113)

Vierailija
1081/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen lääkäreistä työskentelee geriatrian alalla, eli iäkkäiden ihmisten kanssa. 2000-luvun alkuun asti n  --  -- e   --- - keri oli täysin neutraali sana ja oli myös niiden N e  --- e rin pusujen nimi. Ei voi olettaa, että joku 90-vuotias ihminen, varsinkin sairaana, tietäisi mikä on just se oikea termi du jour. Koska ne termit muuttuvat about parin vuoden välein. Tuollaisessa tilanteessa ilmaisee lääkärin äärimmäistä empatiakyvyttömyyttä, että keskittyy vain omiin tunteisiinsa ja miten on loukkaantunut jonkun termin käytöstä jota käytetään täysin neutraalisti, ilman tarkoitusta loukata. Ja sitähän noille lääkäreille työyhteisö on yrittänyt selittää monta kertaa.

Tekin todennäköisesti käytätte iäkkäinä termejä jotka eivät enää silloin ole hyväksyttäviä.

Niinpä. Kun me ollaan 90, niin vaikka sana lääkäri voi olla haukkumasana. Ikinä ei tiedä mikä tulee olemaan.

Täsmälleen näin. Nykyäänhän jo myös sanat "mies" ja "nainen" ovat kiellettyjä. Pitää sanoa "naisoletettu" ja "miesoletettu" tai "muunsukupuolinen" tai jotain muuta. Kukaan ei voi edes kuvitella mitä kaikkia muutoksia kieli on käynyt läpi siinä vaiheessa kun nykypäivän 2-kymppiset ovat 9-kymppisiä. Jos vanhojen ihmisten kanssa työskentelevä, varsinkin lääkäri, kykene löytämään itsestään empatiaa ja ymmärrystä niin on täysin väärällä alalla.

Tosin toinen noistahan on nyt yksityisellä puolella. Tsemppiä vaan asiakkaiden hankkimiseen tällaisella ulostulolla.

Vierailija
1082/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista ennakkoluuloisuutta tässä ketjussa!

Tuntuu siltä kuin moni kirjoittaja ei lainkaan olisi ollut edes arkisessa keskusteluyhteydessä muslimien kanssa. Jos tunnet ihmisen, et ryhmitä häntä, vaan otat kaikki yksilöinä. Kuten kantaväestössä, myös maahanmuuttajissa on monenlaisia ihmisiä.

Voit ottaa yksilön yksilönä mutta viimekädessä he itse tuntevat kuuluvansa ja toimivansa niinkuin uskontonsa määrää.  Eikä siitä ole lipsuminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on taas tarina väännetty stadariin.

Vierailija
1084/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen lääkäreistä työskentelee geriatrian alalla, eli iäkkäiden ihmisten kanssa. 2000-luvun alkuun asti n  --  -- e   --- - keri oli täysin neutraali sana ja oli myös niiden N e  --- e rin pusujen nimi. Ei voi olettaa, että joku 90-vuotias ihminen, varsinkin sairaana, tietäisi mikä on just se oikea termi du jour. Koska ne termit muuttuvat about parin vuoden välein. Tuollaisessa tilanteessa ilmaisee lääkärin äärimmäistä empatiakyvyttömyyttä, että keskittyy vain omiin tunteisiinsa ja miten on loukkaantunut jonkun termin käytöstä jota käytetään täysin neutraalisti, ilman tarkoitusta loukata. Ja sitähän noille lääkäreille työyhteisö on yrittänyt selittää monta kertaa.

Tekin todennäköisesti käytätte iäkkäinä termejä jotka eivät enää silloin ole hyväksyttäviä.

Niinpä. Kun me ollaan 90, niin vaikka sana lääkäri voi olla haukkumasana. Ikinä ei tiedä mikä tulee olemaan.

Täsmälleen näin. Nykyäänhän jo myös sanat "mies" ja "nainen" ovat kiellettyjä. Pitää sanoa "naisoletettu" ja "miesoletettu" tai "muunsukupuolinen" tai jotain muuta. Kukaan ei voi edes kuvitella mitä kaikkia muutoksia kieli on käynyt läpi siinä vaiheessa kun nykypäivän 2-kymppiset ovat 9-kymppisiä. Jos vanhojen ihmisten kanssa työskentelevä, varsinkin lääkäri, kykene löytämään itsestään empatiaa ja ymmärrystä niin on täysin väärällä alalla.

Tosin toinen noistahan on nyt yksityisellä puolella. Tsemppiä vaan asiakkaiden hankkimiseen tällaisella ulostulolla.

*ei kykene*

Vierailija
1085/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, onko muslimien työsopimuksessa joku lisäpykälä niin että he voivat rukoilla viisi kertaa päivässä ja pitää näin taukoa työnteosta? Jos lääkäri tekee leikkausta tai hoitaja jotain toimenpiteitä, keskeyttävätkö he ne kun on rukouksen aika?

Kätteleekö muslimi mieslääkäri suomalaista naispotilasta? Saako suomalainen mieslääkäri kätellä muslimi naispotilasta?

Tietääkö joku?

Edelleenkään kaikki muslimit eivät noudata kaikkia uskontonsa sääntöjä läheskään samalla tarkkuudella. Ihan samoin kuin on pelkkiä tapakristittyjä niin osa muslimeista on sitä vain muodollisesti. Esimerkiksi tuosta kättelystä, olin työmatkalla eräässä muslimimaassa ja paikallisista miehistä vain muutama kieltäytyi kättelemästä minua koska olen nainen, loput eivät nähneet siinä mitään ongelmaa.

Liikuit työpiireissä jossa voi olla muitakin kuin muslimeja.

Enköhän itse tiedä paremmin kenen seurassa liikuin.

Vierailija
1086/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kolme vuotta sitten  nee kerinsuukkopakkauksessa oli  nee kerit pussaamassa.

Todellista rasismia on, että n e e k e r i t on poistettu siitä  rasiasta, samoin muistakin tuotteista kuten Uncle Ben's riisistä. Toisaalta, mustat pitävät ilmeisesti tuotteita nyt laadukkaampina tai ainakaan niihin ei liity mustiin liitettäviä negatiiviisia mielikuvia kun heitä ei ole enää pakkauksen kyljessä?

Niin muuten onkin rasismia. Miksi pakkauksien kylkeen kelpaa vain vaaleat ihmiset? Onko edes hiusväripaketeissakaan ketään mustaa?

Pakkauksiinhan nimenomaan ei saa laittaa mustien ihmisten kuvia koska se olisi rasismia. Siksi Uncle Ben's pakkauksetkin muutettiin.

Kukakohan sulttaani pahoitti mielensä kun kondomienkin nimi piti muuttaa?

Ei varmaan kukaan. Vaan tässä hölmöläisten maassa tehdään itse omat naurettavat woke uudistukset. Sama juttu eskimopuikon kanssa. Tuon sulttaanikondomin nimeksi varmaan laitetaan Pekka jolla on karjalalippis päässä niin ei loukkaantunut woke intoilijoita.

Tunto. Sen nimeksi tuli kuulemma tunto.

Voiko typerämpää nimeä kortsulle enää ollakaan?

Vierailija
1087/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on n e eke rin pusui eikä mitään suukkoja. On aina ollut ja meidän vanhojen mielestä ovat vieläkin. Kaikki tietää mitä ostaa kun sanoo et tuo n e e kerin pusui, jos sanoo et tuo suukkoja ni ovat että mitä?

Sama es.k.i.m.o jäätelön kanssa, kukaan ei tajua jos pyytää tuomaan puikkoja.

t:40v

Totta. Oon samanikäinen ja kyllä minäkin sanon että tuo e skimoita tai n eekerin pusuja kuin että  alan selittää pitkät pätkät puikoista ja suukoista, kunnes toinen vihdoin oivaltaa mitä ihmettä tarkoitan. Jäätelöpuikkoja on sadanlaisia, ei kukaan pelkästä puikosta tajua mitä pitää tuoda eikä suukoista että mitä h iton suukkoja. Pelkkä suukko on pusu poskelle eikä mikään syötävä.

Ne on Brunbergin pusuja tai vaahtosuukkoja.

Mutta tunnetaan paremmin n**kerin suukkoina.

Eikä tunneta. Ne on tunnettu Brunbergin pusuina ainakin 80-luvulta asti, sitä aiemmasta ei ole iän takia muistikuvaa.

Niitä haettiin Porvoosta tehtaanmyymälästä.

Vierailija
1088/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, onko muslimien työsopimuksessa joku lisäpykälä niin että he voivat rukoilla viisi kertaa päivässä ja pitää näin taukoa työnteosta? Jos lääkäri tekee leikkausta tai hoitaja jotain toimenpiteitä, keskeyttävätkö he ne kun on rukouksen aika?

Kätteleekö muslimi mieslääkäri suomalaista naispotilasta? Saako suomalainen mieslääkäri kätellä muslimi naispotilasta?

Tietääkö joku?

Edelleenkään kaikki muslimit eivät noudata kaikkia uskontonsa sääntöjä läheskään samalla tarkkuudella. Ihan samoin kuin on pelkkiä tapakristittyjä niin osa muslimeista on sitä vain muodollisesti. Esimerkiksi tuosta kättelystä, olin työmatkalla eräässä muslimimaassa ja paikallisista miehistä vain muutama kieltäytyi kättelemästä minua koska olen nainen, loput eivät nähneet siinä mitään ongelmaa.

"If a Muslim shakes the hands of a non-Muslim, whether a Christian or anyone else, his ablution is not invalidated. The impurity of the non-Muslim is abstract, because his soul is impure as a result of his Kufr (disbelieving in Allaah). This is the meaning of the verse of Allaah (which translates): {Verily, the disbelievers (are impure}[9:28]. So it is not a corporeal impurity. Moreover, some scholars stated that if one is pretty sure that the clothes of the non-Muslims are touched by an impurity; they should not be worn unless they are washed. So if one shakes the hand of a non-Muslim and his hand gets wet by what he thinks is an impurity, then it is more appropriate to wash his hand. But his ablution is not void because of touching the impurity, but he has to get rid of it [by washing what is affected by it].

Allaah knows best."

Vierailija
1089/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on n e eke rin pusui eikä mitään suukkoja. On aina ollut ja meidän vanhojen mielestä ovat vieläkin. Kaikki tietää mitä ostaa kun sanoo et tuo n e e kerin pusui, jos sanoo et tuo suukkoja ni ovat että mitä?

Totta. Oon samanikäinen ja kyllä minäkin sanon että tuo e skimoita tai n eekerin pusuja kuin että  alan selittää pitkät pätkät puikoista ja suukoista, kunnes toinen vihdoin oivaltaa mitä ihmettä tarkoitan. Jäätelöpuikkoja on sadanlaisia, ei kukaan pelkästä puikosta tajua mitä pitää tuoda eikä suukoista että mitä h iton suukkoja. Pelkkä suukko on pusu poskelle eikä mikään syötävä.

Eikä tunneta. Ne on tunnettu Brunbergin pusuina ainakin 80-luvulta asti, sitä aiemmasta ei ole iän takia muistikuvaa.

Nee .ke .rinpusuiksi me niitä ollaan sanottu about 50 vuotta.

Vierailija
1090/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö taas noita porvoolaispuheitasi, nimi ja kuva muutettiin v. 2001. Olet melkoisen tyh mä ihminen kun luulet ettei internet muista vanhoja uutisia. Brunbergin edustajakin PAHOITTELI nimenmuutosta.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000299441.html

Vierailija
1091/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä kokenut paljon pahempaa, enkä hae sympatiaa somesta.

Vierailija
1092/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö taas noita porvoolaispuheitasi, nimi ja kuva muutettiin v. 2001. Olet melkoisen tyh mä ihminen kun luulet ettei internet muista vanhoja uutisia. Brunbergin edustajakin PAHOITTELI nimenmuutosta.

Ne oli Brunbergin pusuja jo kasarilla. Niitä harttiin suoraan sieltä tehtaanmyymälästä.

Olennaista oli se BRUNBERG siinä. Samasta paikasta sai riisisuklaata, tryffeleitä ja lakritsia.

Sittemmin heille tuli oikea myymälä myös Vanhaan Kaupunkiin.

Vierailija
1093/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kolme vuotta sitten  nee kerinsuukkopakkauksessa oli  nee kerit pussaamassa.

Todellista rasismia on, että n e e k e r i t on poistettu siitä  rasiasta, samoin muistakin tuotteista kuten Uncle Ben's riisistä. Toisaalta, mustat pitävät ilmeisesti tuotteita nyt laadukkaampina tai ainakaan niihin ei liity mustiin liitettäviä negatiiviisia mielikuvia kun heitä ei ole enää pakkauksen kyljessä?

Niin muuten onkin rasismia. Miksi pakkauksien kylkeen kelpaa vain vaaleat ihmiset? Onko edes hiusväripaketeissakaan ketään mustaa?

Pakkauksiinhan nimenomaan ei saa laittaa mustien ihmisten kuvia koska se olisi rasismia. Siksi Uncle Ben's pakkauksetkin muutettiin.

Kukakohan sulttaani pahoitti mielensä kun kondomienkin nimi piti muuttaa?

Ei varmaan kukaan. Vaan tässä hölmöläisten maassa tehdään itse omat naurettavat woke uudistukset. Sama juttu eskimopuikon kanssa. Tuon sulttaanikondomin nimeksi varmaan laitetaan Pekka jolla on karjalalippis päässä niin ei loukkaantunut woke intoilijoita.

Tunto. Sen nimeksi tuli kuulemma tunto.

Voiko typerämpää nimeä kortsulle enää ollakaan?

Todellakin. Tunto saa jäädä kaupanhyllylle.

Vierailija
1094/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen korstu jonka nimi olisi Gambialainen olisi Bueno. Irmelikin voisi tykätä ja ihanat muistot matkasta saisi tortunkin hiukan kosteammaksi.

Vierailija
1095/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne oli Brunbergin pusuja jo kasarilla. Niitä harttiin suoraan sieltä tehtaanmyymälästä.

Olennaista oli se BRUNBERG siinä. Samasta paikasta sai riisisuklaata, tryffeleitä ja lakritsia.

Lopeta valehtelu, linkissä kuva mitä paketissa luki ennen vuoden 2001 uudistusta. Turhaan höpötät riisisuklaista ja tehtaanmyymälästä, se ei kuulu tähän asiaan mitenkään.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002743961.html

Vierailija
1096/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://3.bp.blogspot.com/-rTdX_xjen-U/V2Q06jsZ1wI/AAAAAAAAE6I/LDKxwhQv…

-sivusta

Vierailija
1097/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, itse en ole lääkärinvaihtoa koskaan pyytänyt, mutta huonot kokemukset on ulkomaalaisista lääkäreistä. Myös kavereilta kuullut ties mistä puoskaroinneista. Joten ymmärrän, jos ei halua ulkomaalaista konitohtoria. Esimerkkinä nyt, että määrätty jotain kokeita, joita ei sitten olekaan tullut tai lääkkeitä, että lääkemääräys puuttuu..

Vierailija
1098/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovatkin Suomessa haitallinen rotu. Pois maasta vaan kaikki lääkärit.

Vierailija
1099/1113 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah haa, niitä on iät ja ajat myyty kaupoissa ja kioskeissa nimellä nkerin suukko. Muuta nimeä ei edes tunnettu niille. Pakkauksessa kaksi nkeriä pussaa renkaat korvissa ja nenissä. Vieläkin niitä yleisesti kutsutaan em. nimellä puhekielessä, koska se on vakiintunut. Kukaan ei niiden takia todellakaan matkusta Porvooseen. Nimen muutoksesta ei ole kovin pitkä aika eikä todellakaan tapahtunut 80-luvulla Suomessa.

Vierailija
1100/1113 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin saadaan mustat pois mainoksista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan