HS: Lääkäripariskunta kohtaa päivittäin rasismia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html
Lääkärin arvokas aika valuu hukkaan, kun potilaat eivät halua olla hoidossa pelkän lääkärin ihonvärin vuoksi. Sydänkohtauksenkin saaneet mieluummin kuolevat kuin ottavat hoitoa vastaan. Miten on, onko näille pakko edes etsiä toista lääkäriä tilalle?
Kommentit (1113)
Onko minun tehtäväni opettaa sille lääkärille suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä näillä nyt ongelma? On koulutus, hyväpalkkainen työ, asunto, avioliitto, paljon seuraajia ja kannattajia sometilillään, saavat asua hyvinvointivaltiossa jossa asiat toimivat ja on turvallista ja puhdasta.
Ongelma on se, että Somaliassa lääkäri on Jumalasta (siis Allahista) seuraava.
Imaami ja sharialakia käytäntöön paneva pyö
veli ovat siinä välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se syrjintää, jos haluaa samaa sukupuolta olevan lääkärin ja vaihtaa lääkärin sukupuolen perusteella? Mielestäni täysin verrattavissa ihonväriin.
Hyvä kysymys mutta oikeuttaako siis mielestäsi syrjinnän ihonväriin perustuen?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Takapäivystäjää ei kutsuta pelkän rasistisen asenteen vuoksi. Sorry, lääkäriä ei päivystyksessä voi valita. Moni valkoinen lääkäri opiskelee Romaniassa. Useimmat somalit ovat syntyneet Suomessa ja siksi puhuvat suomea täysin. Onhan nuokin käynyt lukion Suomessa, vaikka lähtivät opiskelemaan Britanniaan.
Miksi kaikissa ketjuissa, joissa sanotaan vaikka, että jonkun lapsia kohdellaan raistisesti, suurin osa kommenteista mitätöi ja kieltää tapahtuneen? Sen perään kirjoitetaan mielipiteitä, kuin tässä ketjussa?
Älkää ikinä enää väittäkö etteikö Suomessa olisi vahvaa rasismia. Suomessa on selkeää rasismia, joka on osaksi piilossa ja sitten näkyy selvästi poliitikkojen kirjoituksissa ja asenteissa esim tumaihoiseen lääkäriin tai mitätöidää toisten kokemukset tai niin kuin tässä, ammattitaito.
Kyllä, joka ikisessä maassa on rasismia ja ihan syystä.
Siinäs kohtaa. Kohtaan minäkin syrjintää ikäni takia työmarkkinoilla jatkuvasti.
Mua sylettää tuommoiset ulkkisten kitinät. Oikeasti. Painukoot kotiinsa jos ei Suomi tällaisena kelpaa.
Onko se ihme että Suomessa haluaa suomalaisen lääkärin? Se oli itsestään selvä asia vielä 20 vuotta sitten. Ei tämä mikään Amerikka ole. Monella on todella negatiivisia kokemuksia näistä "tummista" lääkäreistä.
asdfsadf kirjoitti:
Rotuja ei ole joten ei voi ottaa vastaan rasismia eli rotuismia
Kerro tuo kennelväelle!
Eo oo todellista. Pyörittävät sitä rinnakkaisyhteiskuntaansa ja valittavat rasismista !?
Iso ikäluokkalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se syrjintää, jos haluaa samaa sukupuolta olevan lääkärin ja vaihtaa lääkärin sukupuolen perusteella? Mielestäni täysin verrattavissa ihonväriin.
Olenko rasisti, koska olen halunnut 45 vuotta asioida naispuolisen gynekologin vastaanotolla? En vain halua esitellä toosaani vieraille miehille.
Juu, yksityisellä voit valita.
Kyse on siitä että esim. päivystyksenä synnytystä avustavasta gynekologista joka tulee pelastamaan lapsen tai äidin (normaalisti sujuvassa synnytyksessähän ei lääkäriä näy) kielletään astumasta huoneeseen koska hän on mies. Varmaan gynekologimies katselee synnyttäjää sillä silmällä. Hoh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
On se järkyttävää, kun ymmärrän, että tämä vakavasti sairastunut ihminen ei halua minun hoitavan häntä. Ihminen ottaa mieluummin riskin, että vaikka kuolee, hän sanoo."
Nämä eivät näköjään ymmärrä, mikä on PERIAATEKYSYMYS.
Olisi minustakin aika järkyttävää huomata että vaikka minulla olisi kaikki mahdollisuudet pelastaa joku ihminen, niin jos hän periaatteen vuoksi silti haluaisi kuolla vain siksi että minulla on silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Jos rasismi on kerran ongelma, niin miksi nuo eivät mene lääkäreiksi esim. kotimaahansa? Siellä tarve olisi heidän ammattitaidolleen suuri ja takuuvarmasti ei olisi rasismia.
Klaaneja on. Voi olla ettei täälläkän klaanit asioi keskenään. Pitää olla omaa. Rasismin kanssa tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
asdfsadf kirjoitti:
Rotuja ei ole joten ei voi ottaa vastaan rasismia eli rotuismia
Eurooppalaisilla ja kauko-idän asukeilla on tunnetusti noin 3 prosenttia neandertalilaisilta perittyä geenistöä, joka neekeriläisiltä kansoilta puuttuu täysin.
Toisaalta homo sapiensin ja pan troglodytesin geenistöt eroavat toisistaan noin kolmen prosentin osalta.
Voidaan siis sanoa, että eurooppalaiset ja nee*erit eroavat geenistöltään toisistaan yhtä paljon kuin eurooppalaiset ja simpanssit eroavat toisistaan.
Tiedä tuota geeniasiaa, tärkeämpää on sopeutuuko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se järkyttävää, kun ymmärrän, että tämä vakavasti sairastunut ihminen ei halua minun hoitavan häntä. Ihminen ottaa mieluummin riskin, että vaikka kuolee, hän sanoo."
Nämä eivät näköjään ymmärrä, mikä on PERIAATEKYSYMYS.Olisi minustakin aika järkyttävää huomata että vaikka minulla olisi kaikki mahdollisuudet pelastaa joku ihminen, niin jos hän periaatteen vuoksi silti haluaisi kuolla vain siksi että minulla on silmälasit.
Ihmisillä on oikeus vakaumuksiinsa ja periaatteisiinsa. Hoitoalalla olevat ainakin tietänevät sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ibrahim Ahmed opiskeli ensin Lontoossa biokemistiksi. Sen jälkeen hän luki lääkäriksi Romanian Oradeassa ja valmistui vuonna 2018. Oradeassa opiskelee parhaillaankin paljon suomalaisia lääkäriksi.
En minäkään kyllä tuolle menisi. Romaniassa lääketiedettä opiskellut on ihan pilipalitutkinto, tutkinnon voi siellä ostaa. Ei voi mitenkään verrata suomalaiseen lääketieteen lisensiaatin koulutukseen.
Niin olisit mielummin ilman lääkäriä? Moni kantasuomalainenkin opiskelee lääkäriksi ulkomailla, esim. Virossa, koska Suomessa opiskelupaikkoja on niin vähän. Lääkäripula olisi vielä hirveämpi jos tätä ei hyväksyttäisi. He joutuvat kyllä käymään Suomessa lisäksi jonkun opintokokonaisuuden jossa tiedot tulee tarkistettua.
Joku enemmän tietävä voi varmaan kertoa tarkemmin.
Riikassa suoritettua tutkintoa ei voi mitenkään verrata Romaniaan. Vaikka rahalla sinnekin pääsee. Latviaan menee ne, jotka eivät pääse suomalaisiin lääkiksiin sisään. Opetus on kuitenkin tasokasta. Romaniasta ei voi sanoa samaa. Jotkin terveysasemat ovat jopa alkaneet kieltäytyä ottamasta Romaniassa tutkintonsa suorittaneita töihin. Semmosia huseltajia sieltä tulee. Opiskelen itse suomalaisessa lääkiksessä.
Ei jeesus oot nolo... "Opiskelen itse suomalaisessa lääkiksessä". Ketään ei vois vähempää kiinnostaa
Aijaa.. kyllä minua ainakin kiinnostaa. Mitä noloa tuossa on, voitko selittää? Vai onko tuo tapa alentaa toista, kuten esim. termi "pelkkä sairaanhoitaja"?
En, päin vastoin. Todella noloa tulla tänne arvostelemaan muualla opiskelevia ja tuoda itseänsä esiin suomessa opiskelevana. NOLOA! Et ole mitään kaupungin kermaa
Sulla on aika ristiriitaiset jutut täällä. Milloin muualla kuin Suomessa opiskelleet on surkeita lääkäreitä ja sekundaa, ja milloin vain Suomessa opiskelleet on kunnon lääkäreitä. Taidat olla trolli. Etkö sä itse ymmärrä, että sun tekstit tunnistaa isojen kirjainten käytöstä? :)
Mitkä ihmeen "sun tekstit" ? Ja kenet olet tunnistavanasi? Lääkäreiden eriarvoisuuttahan täällä jankataan. Potilaat jotka eivät halua muuta kuin suomalaisilta lääkäriltä hoitoa ilman hyvää syytä joutavat kuolla
Älä viitsi esittää. Sinä olet vouhkannut tässä ketjussa pääpöllönä noita typeriä rasistisia juttujasi koko päivän. Voi lopettaa jo.
Hauskaa miten tästä vähemmistö(ja katoava) kansa suomalaisista yritetään nyt leipoa rasisteja keinolla millä hyvänsä. Miten on mahdollista että kansaa jota on orjuutettu vuosisatoja useimpien valtioiden toimesta, yritetty etnisesti puhdistaa ja kielletty käyttämästä omaa kieltänsä(ruotsalaiset) yritetään nyt tehdä joksikin suureksikin valkoinenlänsipaha-symboliksi?? Suomalaiset jos ketkä ovat uhrihierarkiassa korkealla ja näillä ruikuttavilla privileged poceilla ei mitään käsitystä oikeasta rasismista, siitä mitä tälle kansalle tehtiin, meidän omassa kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rasismi on kerran ongelma, niin miksi nuo eivät mene lääkäreiksi esim. kotimaahansa? Siellä tarve olisi heidän ammattitaidolleen suuri ja takuuvarmasti ei olisi rasismia.
He taitavat olla Suomessa syntyneitä ja Suomen kansalaisia.
Mutta kuuluvat todennäköisesti näihin Suomen somalialaisten yhteisöihin, eli ovat joka tapauksessa etnisiä muukalaisia. Jos eivät olisi, niin eipä heillä tuollaisia vaikeuksiakaan olisi.
Kotoutunut somppu ja tutkinto hyvästä koulusta, nou problem. Mutta ei kotoutunut, nouu.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa miten tästä vähemmistö(ja katoava) kansa suomalaisista yritetään nyt leipoa rasisteja keinolla millä hyvänsä. Miten on mahdollista että kansaa jota on orjuutettu vuosisatoja useimpien valtioiden toimesta, yritetty etnisesti puhdistaa ja kielletty käyttämästä omaa kieltänsä(ruotsalaiset) yritetään nyt tehdä joksikin suureksikin valkoinenlänsipaha-symboliksi?? Suomalaiset jos ketkä ovat uhrihierarkiassa korkealla ja näillä ruikuttavilla privileged poceilla ei mitään käsitystä oikeasta rasismista, siitä mitä tälle kansalle tehtiin, meidän omassa kotimaassa.
Niinpä. Toi on hesarilta niin härskiä, että ihan haisee jo.
Kyllä tietyissä tilanteissa valitsen minäkin naislääkärin. Äitini kunnallisessa aina valittaa kun lääkäri on ulkomaalainen eikä hän ymmärrä mitä se lääkäri sanoi. Sitten yritetään tulkita omakannasta että mitä pitää vielä tehdä tai mitä lääkkeitä ostaa. Ei varmaan lääkärissä mitään vikaa mutta voisivat nauhoittaa käynnin ja se tulostuisi paperille selkoa suomeksi. Vanhuksen oisi helpompi muistella
Vierailija kirjoitti:
Ja Suomessa ei muka ole rasismia? Huokaus.
radisteja osa
Diktaattori Siad Barren kannattajien jälkeläisiä he ovat, tervemenoa sinne missä omaa uskontoaan ja kulttuuriaan voi harjoittaa omassa luonnollisessa ympäristössään, Somaliassa odottaa jo useita suomalaisen terveydenhoitoalan koulutuksen saaneita. Somalian presidenttikin on kehottanut ulkomailla asuvia somaleita tulemaan takaisin Somaliaan
https://finlandabroad.fi/web/som/ajankohtaista/-/asset_publisher/TV8iYv…