Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lasta ei saa tuoda päiväkotiin, jos vanhempi itse on sairauslomalla"

Vierailija
27.07.2023 |

Lapseni aloitti vuoropäiväkodissa tällä viikolla ja saatiin päiväkodista "päiväkodin säännöt". Olin todella hämmentynyt yhdestä säännöstä, jossa sanottiin, ettei lasta saa tuoda päiväkotiin vanhemman ollessa sairauslomalla. Ymmärtäisin, jos kyse olisi jostain vatsataudista, mutta kuulemma tämä koskee kaikkea sairastamista. Eli jos esimerkiksi äiti potee kotona migreeniä ja isällä on työpäivä, pitäisi lapsen jäädä kotiin äidin kanssa, jos äiti on pois töistä. Päiväkodista sanottiin, että vuoropäiväkodissa lapsella ei ole oikeutta subjektiiviseen päivähoitoon eli lapsi ei voisi tulla päiväkotiin vanhemman sairastaessa. Onko tämä käytäntö ihan normaali? Nimimerkillä esikoinen kyseessä ja kummalliselta kuulostaa.

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein, piruako nää on koko ajan tyrkkäämässä lapsia muitten hoivaan vaikka ihan ite ne on pukannu tänne.

Jos ihminen on sairas, ei hän kykene hoitamaan sitä lasta. Itseltäni murtui selkäranka. Ei saanut kyykistellä, ei kantaa, eikä kurkotella. Ja alussa olin sairaalassa. Sinnekö se lapsi olisi pitänyt ottaa?

Vierailija
22/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla vuoropäiväkodin työntekijöiltä tästä ihan asiatietoa. Miten tällaiset tilanteet on käytännössä hoidettu?

Ap

Vähän kiinni yleistilanteesta: jos kyseessä pitkä sairausloma, siirtyy lapsi subjektiivisen päivähoito-oikeuden puitteissa päiväryhmään ja jos yksittäinen päivä, niin mistä me sen tiedämme?

Sääntö on siksi, että perhe ei hakisi paikkaa vuorohoidosta ja sitten heittäytyisi työttömiksi vedoten siihen, että lapsella on oikeus 24/7 hoitoon just silloin kun me sanomme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla vuoropäiväkodin työntekijöiltä tästä ihan asiatietoa. Miten tällaiset tilanteet on käytännössä hoidettu?

Ap

Vähän kiinni yleistilanteesta: jos kyseessä pitkä sairausloma, siirtyy lapsi subjektiivisen päivähoito-oikeuden puitteissa päiväryhmään ja jos yksittäinen päivä, niin mistä me sen tiedämme?

Sääntö on siksi, että perhe ei hakisi paikkaa vuorohoidosta ja sitten heittäytyisi työttömiksi vedoten siihen, että lapsella on oikeus 24/7 hoitoon just silloin kun me sanomme.

Sairaus on eri asia kuin työttömyys. Eihän tässä kukaan sitä vaadi että kotona terveen vanhemman pitäisi se lapsi sinne saada.

Ja aika karua jod jo valmiiksi lasta stressaa vanhemman sairaus ja sitten viedään vielä oma pk-ryhmä ja omat aikuisetkin.

Vierailija
24/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuus on kidutusta.

Vierailija
25/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tosiaan saa mistään tietää, että vanhempi on sairaana, jos ei kerro. Lapsenkin möläytykset voi oikaista sanomalla, että puhui höpöjä.

Vierailija
26/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorohoitopäiväkodissa tein sijaisuuksia ja tuntui, että siellä oli tosi tiukkaa kaikki koko ajan. Vanhempia kovisteltiin jatkuvasti milloin mistäkin. Mutta mistäpäs sitä tosiaan kukaan tietää, oletko oikeasti töissä vai et. Jos olet toimittanut työvuorolistasi ajoissa, vie vaan lapsi hoitoon sen mukaan.

Vierailija
27/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorohoitopäiväkodissa tein sijaisuuksia ja tuntui, että siellä oli tosi tiukkaa kaikki koko ajan. Vanhempia kovisteltiin jatkuvasti milloin mistäkin. Mutta mistäpäs sitä tosiaan kukaan tietää, oletko oikeasti töissä vai et. Jos olet toimittanut työvuorolistasi ajoissa, vie vaan lapsi hoitoon sen mukaan.

Mitä tiukkaa ja kovistelun tarvetta vuoropäiväkodissa muka pitäisi olla? Eihän se poikkea muuten kuin että hoitoa saa myös 7-17 välisen ajan ulkopuolella?

Vierailija
28/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kunnan sivuilla sanotaan vuoropäivähoidosta tällaista eli taitaa vähän riippua kunnasta, mikä on tilanne:

"Jos toinen vanhemmista on sairauslomalla, lapsen hoitoajat noudattavat työssä käyvän vanhemman työaikoja. Jos lapsi osallistuu varhaiskasvatukseen huoltajan vapaa-aikana (vapaapäivä, loma, sairausloma) suositellaan sen tapahtuvan arkisin klo 8–16 välillä."

Vierailija
29/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku on yrittäjä. Itse toimittaa oman työlistansa vuoropäiväkotiin. Välillä pitää vapaapäivän, ja vie lapsen päiväkotiin.

Tähän vaan sanoo puolustukseksi, että maksaa niin paljon veroja. Toisaalta tottahan sekin on.

Vierailija
30/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen syvästi, jos henkilökunnalla on aikaa ryhtyä tarkistelemaan, onko jonkun vanhemmat töissä vai eivät.

Vierailija
31/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viisi vuotta kotona lasten kanssa, ja kyllä hoidin heidät miehen työpäivien aikana myös silloin, kun olin kipeä. Vatsataudissa oli aika kurjaa, muttei mitenkään mahdotonta.

Pullamössöt :D

(Sori, oli pakko. Rehellisesti sanoisin, että hoitoon vaan, kun kerran hoitopaikka on.)

Jos sulta murtuu selkäranka tai ihan vaikka nilkka tai puhkeaa äkisti munasarjakysta, se on vähän eri asia kuin vatsatauti.

Vierailija
32/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuorohoidossa töissä ja meillä on käytäntönä että jos vanhempi on sairaana lapsi voi olla hoidossa 8-16 jos ryhmään mahtuu.

Koska voi olla että lapselle on varattu iltahoitoa vanhemman sairastuessa ja tuolloin lapsi on ns.ylimääräinen päivällä.

Vierailija
33/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kotihoidontuella olevatkin joutuu hoitamaan lapsen influenssassa ja norossa. Olen hoitanut monta kertaa.

Eiköhän ihan kaikki vanhemmat ole joutuneet hoitamaan lapsiaan erinäisissä taudeissa.

Mutta muitakin sairauslomia on kuin ne perustaudit.

Vierailija
34/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kotihoidontuella olevatkin joutuu hoitamaan lapsen influenssassa ja norossa. Olen hoitanut monta kertaa.

Eiköhän ihan kaikki vanhemmat ole joutuneet hoitamaan lapsiaan erinäisissä taudeissa.

Mitä tauteja? Influenssassa on 40 astetta kuumetta ja jos jalka murtuu niin ei kotihoidontuella ollessa lasta tarhaan saa.

Vierailija
35/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuorohoidossa töissä ja meillä on käytäntönä että jos vanhempi on sairaana lapsi voi olla hoidossa 8-16 jos ryhmään mahtuu.

Koska voi olla että lapselle on varattu iltahoitoa vanhemman sairastuessa ja tuolloin lapsi on ns.ylimääräinen päivällä.

Lisäyksenä vielä että jos vanhempi on esim.oksutaudissa,ripulissa yms niin silloin ei lapsella ole asiaa hoitoon ollenkaan.

Ja syy on selvä.Kohta laattaa tai ripuloikoko ryhmä...Eli järjenkäyttö sallittu .

Aika usein yritetään tuoda hoitoon vaikka kotosalla jyllää kyseiset taudit.

Vierailija
36/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta parin vuoden ikäerolla.

Silloin kun he olivat päiväkoti-ikäisiä, he olivat vuoropäiväkodissa koska meillä molemmilla on vuorotyö.

Jos meidän päiväkodissa olisi ollut tuo sääntö, että vanhemman sairaslomalla EI saa lapsia tuoda hoitoon, niin kyllä olisi perhe-elämä mennyt sekaisin.

Ensinnäkin jouduin onnettomuuteen jossa sain myös päähäni ison tällin.

Kotiin kun pääsin niin ei mitään toivoakaan hoitaa silloin 3v ja 5v lasta.

Puoliso piti palkattomia ja lomapäiviä, mutta ei niitä kovin paljoa ollut.

Jos hälle oli merkitty yövuoro niin hän vei lapset päiväkotiin koska en olisi mitenkään voinut heitä hoitaa jos olisivat yöllä heränneet tms.

Aamulla toi kotiin koska meillä kävi joka päivä pari tuntia tuttava auttelemassa. Hänkään ei voinut olla jatkuvasti meillä, hänellä oma perhe olemassa.

Mies nukkui sen mitä voi ja onneksi yövuoroja ei ollut kovinkaan paljon tuona aikana. Ilta vuoroja oli enempi.

Onneksi tuo jakso ei kestänyt kuin pari kk, mutta rankkaa oli silti, kaikilla...

Vierailija
37/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tauteja? Influenssassa on 40 astetta kuumetta ja jos jalka murtuu niin ei kotihoidontuella ollessa lasta tarhaan saa.

Ihan kaikki vanhemmat on hoitaneet lapsiaan ties missä pöpöissä. Suurin osa on ollut sillä sun kotihoidontuella ennen sitä päiväkotiaikaa.

Itselläni murtui ensin selkä ja sitten saimme sikainfluenssan. Minä ja lapset. Mies 7 viikon työmatkalla.

Hoidin lapset ja tein työni öisin.

Silti en ymmärrä että miten voi joku päiväkoti päättää että sairauslomalla ei saa lastaan hoitoon josta kuitenkin on sopimus ja josta maksaa.

Fiksut hoitaa lapset kotona, kun ovat itse kipeitä eivätkä vie lasta tartuttamaan muita. Kyllä se tartunta jo lapsellakin on, jos olet kipeä.

On tuhansia sairauksia jotka eivät ole tarttuvia ja paljon tapaturmia joista joutuu sairauslomalle.

Höpinäsi ei liity aiheeseen mitenkään.

Vierailija
38/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noro virus tartuttaa 12 päivää, sitä on ulosteessa ja lapset pesevät kädet huonosti. Ärsyttävää, että jotkut vanhemmat vievät silloin lapsia julkisiin leikkipaikkoihin. Pikaruokalasta voi hakea ruoan kotiin eikä päästää lasta leikkipaikalle ja muut sairastuvat. Me sairastuttiin joskus ja olin kotiäiti eli lapset ei hoidossa.

Vierailija
39/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten ollut helvetistä, kun olen itse ollut kotihoidontuella ollessa vaikeasti sairaana. Ei paljon naurattanut, kun jouduin välillä sairaalaan ja mies yritti hoitaa lapsen, kodin ja työt. 

Vierailija
40/150 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin viisi vuotta kotona lasten kanssa, ja kyllä hoidin heidät miehen työpäivien aikana myös silloin, kun olin kipeä. Vatsataudissa oli aika kurjaa, muttei mitenkään mahdotonta.

Pullamössöt :D

(Sori, oli pakko. Rehellisesti sanoisin, että hoitoon vaan, kun kerran hoitopaikka on.)

Jos sulta murtuu selkäranka tai ihan vaikka nilkka tai puhkeaa äkisti munasarjakysta, se on vähän eri asia kuin vatsatauti.

Onhan se eri asia, mutta vaikeaa silti, jos ruoka ei pysy sisällä, yrjö tulee vähän väliä ja peräpäästäkin tulee ruskeaa lientä. Tuskin on lapsillekaan kivaa nähdä äiti siinä kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi