Onko suursijoittajilta rahat lopussa, kun taviksia yritetään ajaa kuumeisesti sijoittamaan jopa tässä nykyisessä tilanteessa?
Korot nousee, inflaatio syö palkasta ison palan, asunnon arvo laskee ja elinkustannukset kasvaa.
Ja nyt pitäisi lähteä vielä aivan miten sattuu heiluville osakemarkkinoille tukemaan suursijoittajien varallisuutta?
Kommentit (483)
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei vaadi suuria summia joten sopii hyvin myös taviksille, pienituloisillekin. Pienillä sijoituksilla aloittaen voi saada, ja saakin varmasti jos aikaperspektiivi on pitkä, merkittävää kohennusta varallisuuteensa. Vasemmisto ei kannusta tähän koska pelkää kansalaisten varakkuuden kasvun johtavan oman suosionsa vähenemiseen.
Pörssissä on myös häviäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei vaadi suuria summia joten sopii hyvin myös taviksille, pienituloisillekin. Pienillä sijoituksilla aloittaen voi saada, ja saakin varmasti jos aikaperspektiivi on pitkä, merkittävää kohennusta varallisuuteensa. Vasemmisto ei kannusta tähän koska pelkää kansalaisten varakkuuden kasvun johtavan oman suosionsa vähenemiseen.
On toki, mutta riskiä joutua häviäjäksi voi hallita ja pienentää. Esim hajauttamalla. Sijoittaminen EI OLE 0-summa peliä, eli "jos joku voittaa niin toinen häviää" vaan +summa peliä. Eli kaikki voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KUKAAN ei "yritä ajaa kuumeisesti sijoittamaan...". Sijoittaminen vain on järkevää rationaalista tekemistä. Ja tavisten rahat eivät mitenkään "tue suursijoittajien varallisuutta".
Nyt niitä valoja päälle.
Miten raskaana sinä sijoittamisen koet jos se kerta on mielestäsi "tekemistä"?
Sijoittamisen yksi iso ongelma erityisesti suurten sijoittajien kohdalla on se, että he saavat tuottoa sijoitukselleen, eli lisää rahaa, tekemättä itse yhtään mitään. Jotkut muut tekevät likaisen/raskaan työn. Se ei missään tapauksessa ole hyväksi maailman taloudelle, mutta juuri kukaan ei koskaan nosta asiaa esille (oma lehmä ojassa).
Kyllä siihen aikaa menee. On tekemistä. Joutuu käyttämään jopa aivoja. uuden kohteen kohdalla tarvitsee lukea useamman vuoden tilinpäätökset, ananysoida ne, Purkaa taseet auki että mistä oikein muodostunut, Laskea oikaistut tunnusluvut jne. Vai tikkaa heittämällä ne osakkeet valitset. Vai sen perustellaa että mitä stonksia nyt hehkutetaan keskustelupalstalla?
Älä unohda niitä tikkoja heittäneitä apinoita. Siis niitä oikeita apinoita. Pärjäsivät analyytikkoja ja itseään osaajina pitäminään vastaan.
Outo keskustelu, en tajua mitään. Pörssissä ainoa keino menettää rahansa on myydä halvemmalla kuin on ostanut, joten miten ne piensijoittajien rahat valuvat minnekään, jos he eivät itse myy osakkeitaan?
Ja outoa muutenkin niputtaa yhteen joku pörssiin sijoittaminen ja suursijoittajat yrittävät saada ihmisiä sijoittamaan pörssiin, siis mihin pörssiin?? Osakkeita saa ihan vapaasti valikoida, jos joku pankki tai rahalaitos yrittää saada sijoittamaan omiin rahastoihinsa niin ei se ole sama kuin pörssiin sijoittaminen. Sellaiset onkin huijausta juu. Itse olen noin 6-vuoden aikana ostellut osakkeita noin 500€ summilla kerrallaan, aina kun olen saanut säästettyä. On Nokiaa, Sampoa, Keskoa, Tokmannia, Puuiloa yms, olen omaa rahaa laittanut noin 8000 ja salkun arvo on nyt noin 12 000. Eli ihan hyvin on mennyt. Eikä kukaan yrittänyt saada minua mihinkään pörssiin, vaan itse aloin ostelemaan osakkeita kun ajattelin että järkevää ostaa asioita joiden arvo nousee, sen sijaan että inflaatio syö rahat säästötililtä. Ihan tavallinen palkansaaja olen, nettotulot noin 2000€/kk
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä ketjua lukee, alan ymmärtämään paremmin, miksi suomalaiset ovat niin köyhiä - ja jäävät köyhiksi. Uskomatonta ymmärtämättömyyttä taloudesta! Oma salkku porskuttaa hyvin. Parin vuoden sisällä arvo ylittänee 1meur. Olen tavis 44v nainen.
Näin se on. Iso osa kansasta on käsittämättömän tyhmää, pelkäävät sijoittamista, pitävät sitä jonain pelinä, pitävät parhaana sijoituksena pankkitiliä tai omaa asuntoa jne. On käsittämätöntä, että Suomessa lototaan niin paljon ja lähdetään mukaan johonkin WinCapita-tyyppisiin huijauksiin, mutta kun voisi sijoittaa esim. historiallisesti hyvin tuottaneisiin indeksirahastoihin, niin ei pysty, koska naapurin Tarja sanoi, että siinä voi hävitä kaiken ja tulla vedätetyksi rikkaiden toimesta. Näin siitäkin huolimatta, että esim. vakuutusyhtiöt ja pankit ovat sijoittaneet rahojaan näihin samoihin tuotteisiin ja saavat niistä ihan saman tuoton kuin piensijoittaja ja kantavat siis saman riskin.
Suomalaisten tyhmyys on mykistävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit sijoittanut esim. Helsingin pörssin yleisindeksin millä tahansa 20 v ajanjaksolla joka kuukausi saman summan, niin olisit aina selvästi voitolla. Riippumatta siitä, minkä ajanjakson valitsisit. Ihan sama vaikka tähän ajanjaksoon osuisi 90-luvun lama, finanssikriisi tai nykyinen inflaatio-/energiakriisi. Väitteilläsi ei ole mitään pohjaa, jos siis sijoittaa indeksiin.
Toki jos on sijoittanut yksittäiseen osakkeeseen, niin silloin pääomansa on voinut menettää kokonaan. Toisaalta, jos sijoitit esim. Amazonin osakkeeseen 20 v sitten 1000 eur, niin sinulla olisi nyt 65 000 eur tai Applen osakkeeseen 1000 eur, niin sinulla olisi nyt 490 000 eur + osingot. Teslaan vuonna 2010 sijoitettu 1000 euroa on nyt yli 200 000 euroa. Joten tulkaa nyt vielä väittämään, että osakesijoittaminen ei kannata. Aikaa ja pitkäjänteisyyttä se kuitenkin vaatii. Jos haluaa pikavoittoja, niin en suosittele ostamaan osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle aamussa siis oli juuri tästä asiantuntijat puhumassa.
Mitä ne sanoivat? Onko linkkiä?
Areenasta löytyi linkki klippiin aika helposti: https://areena.yle.fi/1-66456736
Sain aikoinaan hyvin pienen perinnön ja jo oli pankki ehdottelemassa sijoittamista rahastoon. En vaan tiennyt koko sijoittamisesta yhtään mitään eikä pankkikaan kovin palkoa valistanut. Se pitäisi ehdottomasti tehdä! Mutta lienee pankin etu, että asiakkaat pysytään tyhminä tässä asiassa. Jonkin aikaa menikin tosi hyvin, luin sentään välillä, miten olenkin valinnut oikean rahaston, tai pankkihan se suositteli. Tuotto oli välillä yli 40 %, Itä-Euroopan rahasto oli siis tämä ja aika n. 15 vuotta sitten. Kuvittelin, että pankki ilmoittaisi, jos alkaisi olla aika vaihtaa rahastoa. Ihan hävettää tyhmyyteni. Työkaveri sitten alkoi puhua, että hän taitaa ottaa kaikki pois rahastoistaan. Olisi pitä nyt kysyä, että miksi ja tehdä samoin. Sillä siitä se alkoi mennä alaspäin, toki vaihdoin sitten "riskittömämpään" rahastoon, jonka tuotto ei ollut kummoinen, mutta pysyi tasaisena. Pankin olisi pitänyt laatia kunnollinen "sijoittajaprofiili". En ikinä enää laittaisi rahaa mihinkään rahastoon, jos nyt sattuisi olemaan ylimääräistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Outo keskustelu, en tajua mitään. Pörssissä ainoa keino menettää rahansa on myydä halvemmalla kuin on ostanut, joten miten ne piensijoittajien rahat valuvat minnekään, jos he eivät itse myy osakkeitaan?
Ja outoa muutenkin niputtaa yhteen joku pörssiin sijoittaminen ja suursijoittajat yrittävät saada ihmisiä sijoittamaan pörssiin, siis mihin pörssiin?? Osakkeita saa ihan vapaasti valikoida, jos joku pankki tai rahalaitos yrittää saada sijoittamaan omiin rahastoihinsa niin ei se ole sama kuin pörssiin sijoittaminen. Sellaiset onkin huijausta juu. Itse olen noin 6-vuoden aikana ostellut osakkeita noin 500€ summilla kerrallaan, aina kun olen saanut säästettyä. On Nokiaa, Sampoa, Keskoa, Tokmannia, Puuiloa yms, olen omaa rahaa laittanut noin 8000 ja salkun arvo on nyt noin 12 000. Eli ihan hyvin on mennyt. Eikä kukaan yrittänyt saada minua mihinkään pörssiin, vaan itse aloin ostelemaan osakkeita kun ajattelin että järkevää ostaa asioita joiden arvo nousee, sen sijaan että inflaatio syö rahat säästötililtä. Ihan tavallinen palkansaaja olen, nettotulot noin 2000€/kk
Tässä on järkevä kirjoitus. Lukekaa vänkääjät tämä ajatuksella.
Laitoin linkin klippiin, mutta varsinainen asiantuntijakeskustelu löytyy täältä: https://areena.yle.fi/1-63223984 noin 16 minuutin kohdalta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki rahat pois tavalliselta tallaajalta ja sitten kadulle asumaan.
Sinä et tule omistamaan mitään, ja sinä tulet olemaan onnellinen. Sinä jaat pikkuruisen asunnon viiden muun kanssa väenpaljoudessa ja olemattomilla varoilla. Sinä syöt ötökät. Kiitos Klaus Schwab
Sijoittaisin mielelläni mutta puuttuu se sata tonnia Muutaman kympin takia ei jaksa siihen karuselliin lähteä
Täh! Ne kaikkiko 1,6 miljoonaa sijoittajaa rikastui, vai rikastuiko vaan 160 000 ja loput köyhtyi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle aamussa siis oli juuri tästä asiantuntijat puhumassa.
Muistakaa pitää jäitä hatussa. Yhtä onnistunutta, iloista "sijoittajaa" kohti on aina yhdeksän sijoituksensa menettänyttä. Tämä on ihan yleinen klopaali nuotan veto. Välillä rahat vedetään takaisin jotta väki tulisi aamusella töihin...
Puhut täyttä paskaa. Näytä YKSIKIN tutkimus missä noin olisi näkynyt. Ensinnäkin Suomessa on sijoittajia noin 1,6 miljoonaa, joten väitteesi mukaan "sijoituksensa menettäneitä" olisi 14,4 miljoonaa.
Jep jep.
Jue kirjoitti:
Sijoittaisin mielelläni mutta puuttuu se sata tonnia Muutaman kympin takia ei jaksa siihen karuselliin lähteä
Sehän juuri on pointti, että kun pystyy säästämään ehkä satasen kuussa max, niin kun sillä vuodessa säästetyllä tonnilla ostaa osakkeita aina kun pörssissä on pieni notkahdus, niin ne rahat pystyy tuplaamaankin järkevässä ajassa. Oman salkun pääoma on tuottanut muutamassa vuodessa lähes +30%, ei sellainen tuotto ole mahdollinen millään muulla säästämisen tai sijoittamisen keinolla. Ja kun jatkan tätä eläkkeelle asti, niin vaikka tulot ovat pienet, on mahdollista kerryttää kuusinumeroinen luku säästöön.
Tarkoitan siis, että ajatus siitä miten täytyisi valmiiksi olla rikas voidakseen sijoittaa, on ihan hölmö.
Pankit rikastuu ihmisten rahoilla. Asiakas saa ihan nimellistä korkoa. Sitten 100 v on hieman enemmän käyttörahaa taskussa
Ai niin, sekin vielä, että osingotkin tuovat vähän lisää omaan kassaan. Minun pikkuinen 12 000 euron salkkuni tuottaa osinkoja noin 100 euroa vuodessa. Se ei ole paljon rahaa, mutta kun keskimäärin saan suht pienestä palkastani säästöön sen satasen, niin osingot tarkoittavat minulle yhtä ylimääräistä kuukausisäästöerää joka vuosi, ja sijoitan kaikki osingot suoraan takaisin osakkeisiin.
En kyllä hahmota sitä että mikä tässä se huijaus ja syy ettei vähävaraisen kannattaisi sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Pankit rikastuu ihmisten rahoilla. Asiakas saa ihan nimellistä korkoa. Sitten 100 v on hieman enemmän käyttörahaa taskussa
Miten pankit liittyvät osakkeisiin? Osakkeille ei makseta korkoa, vaan arvonnousua. Arvonnousun kanssa taas pankeilla ei ole mitään tekemistä, ellet omista ko. pankin osakkeita. Säästötilillä oleville rahoille saattaa nykytilanteessa saada olemattoman pienen koron, joten kuvaamasi tilanne kertoo säästötilille säästämisestä, ei osakkeisiin sijoittamisesta.
Osakkeet ovat yritysten osia, eli kun ostat osakkeen, ostat mikroskooppisen pienen osan kyseisestä yrityksestä. Jos yrityksen arvo kasvaa, niin kasvaa myös omistamasi pienen osan arvo. Jos yrityksen arvo laskee, niin laskee myös omistuksen arvo. Käytännössä arvo heilahtelee jatkuvasti markkinatilanteen, yrityksen tuloksen ja tulosennusteiden mukaan jne. Kun arvo heilahtaa alaspäin, kannattaa ostaa, EI myydä, ja kun se heilahtaa ylöspäin, kannattaa arvioida sitä, tuleeko nousu jatkumaan vai onko näköpiirissä mahdollinen uusi dippi alas. Kannattaa myös arvioita sitä, kuinka hyvä osinkojen maksaja ko. yritys on, eli saako itse kenties paremman hyödyn lunastamalla arvonnousun itselleen myymällä osakkeet, vai jatkamalla omistaja ja keräämällä osinkoja. Osingot ovat mikroskooppisen pieniä osia yrityksen tuloksesta, ja niihin on oikeutettu jokainen osakkeen omistaja, aina siinä suhteessa kuinka iso omistus ko. omistajalla on.
Tässä vähän rautalangasta.
Kyllä siihen aikaa menee. On tekemistä. Joutuu käyttämään jopa aivoja. uuden kohteen kohdalla tarvitsee lukea useamman vuoden tilinpäätökset, ananysoida ne, Purkaa taseet auki että mistä oikein muodostunut, Laskea oikaistut tunnusluvut jne. Vai tikkaa heittämällä ne osakkeet valitset. Vai sen perustellaa että mitä stonksia nyt hehkutetaan keskustelupalstalla?