Yli 40-v. nainen, joka onnistuit kunnolla pudottamaan painoa. Miten?
Onnistuin minäkin aika helposti nuorempana, mutta nyt 40 plus ikäisenä ainakaan samat keinot kuin ennen ei saa painoa putoamaan kiloa enempää, vaikka kuukausia yrittänyt.
Kommentit (143)
Tosi alas saa pitkäksi aikaa kalorit laskea että paino putoaa keski-ikäisenä lyhyenä naisena. Toki jos rankkaa urheilua harrastaa paljon niin pitää syödä enemmän, mutta itse vähensin kalorit tuhanteen per päivä. Tätä kun olin jatkanut tiukasti kolme viikkoa, alkoi paino putoamaan. Kun paino alkoi tippua, se tippui tasaisen varmasti, vaikka nostin kalorit 1200:aan. Sain kevään aikana 16kg pudotettua tällä keinoin, mutta hidas ja tuskainen oli se alku kun piti odottaa niin kauan ennen kuin mitään lähti tapahtumaan!
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino ainakin alkuun on todella raju kalorien vähentäminen ja kaikki nopeat hiilarit pois.
Nälkää saa nähdä ja aivan tuskaa on. Mutta itse en ole löytänyt muuta keinoa. Ennen kesää aloitin 600 kcal dieetillä 2 vkoa (kalorivaje 1000/päivä) ja sen jälkeen nostin kalorit 900 per päivä (vaje 700 kcal/päivä) . Nyt syön 1100 kcal /päivä (vaje 500).Ei kannata uskoa mitään päiväkulutus normaalisti ihmisellä 2000 kaloria. Oli ehkä 35-vuotiaana. 40 kun täyttää niin kaikki jumahtaa. Harrastan liikuntaa yms mutta itselläni laskennallinen kalorivaje liikunnan kautta ei toiminut niin että paino lähtisi. Kovan hikiliikunnan jälkeen tarvitsi vaan syödä enemmän. Nyt liikun joka päivä :venyttely, kävelylenkki , 2 kertaa viikossa sali tai painojumppa plus satunnainen uinti, hulavanne ja pyöräily.
Äläkä usko niitäkään jotka selittää jostain säästöliekistä. Sekään ei ole totta.
Kyllä mulla ainakin oli kroppa säästöliekillä. Sitten koitin sitä vihon viimeistä keinoa : rupesin syömään. Otin myös rasvaa ruokavalioon, kun oli liian rasvaton ja muutenkin-ton-ton syöminen.
Tottakai reippaat kävelylenkit sitten mukaan, niin tippui 71kilosta- 58 kiloon. Tänä päivänä, kun on 6 vuotta mennyt, painan yllätys yllätys 58 kiloa. Bmi 21.
Olin alle 40v, mutta en paljoa. Viimeisen raskauden jälkeen kilot eivät vaan tippuneet, kunnes jätin sokerin kokonaan pois muutamaksi vuodeksi. Nyt saatan välillä syödä, mutta enimmäkseen edelleen välttelen. Syön yleensäkin melko pieniä annoksia, paljon kasvisruokia, en esim makkaraa juuri koskaan. Kevyttuotteita en kuitenkaan syö, koska en pidä niistä. Joten ihan normaalisti kermaa ja voita käytän ruoanlaitossakin.
On tosi tärkeää kuunnella kehoa ja syödä vaan kun on nälkä. Nykyään usein pätkäpaastoan, eli juon aamuisin vaan maidon kahvilla. Lounas klo12 aikaan. Mutta jos aamulla on nälkä (esim illalla ollut jumpassa/salilla) niin syön kyllä tietenkin. Usein ei vaan ole nälkä aamuisin. Vuosia söin aamupalaa turhaan, kun ajattelin että näin kuuluu tehdä.
Ja tosiaan liikun lisäksi vähintään pari kertaa viikossa siten että tulee kunnolla hiki tunnin ajan. Ja arjessa koitan liikkua mahdollisimman paljon ja teen suht liikkuvaa työtä.
Olen pysynyt hoikkana muutaman vuoden ajan ja nyt ikää 40+. Valitsen todella paljon mielummin hoikkuudeen ja hyvän olon kuin jatkuvasti joidenkin herkkujen syömistä. Kurinalaisuuttahan se tietty vaatii, kun nykyään niin paljon epäterveellistä ruokaa ja herkkuja tarjolla. Tai ei minun ole edes vaikea kieltäytyä, mutta silti kieltäytyä pitää usein.
Olen 163cm ja painan n. 56kg, nyt kun lihaskuntotreeniä tehnyt enemmän niin painokin saattaa olla hieman korkeampi.
Minulla toimii tämä:
- Liikuntaa 4-5 päivänä viikossa. Tästä 2 päivänä lihaskuntoharjoittelua, eli raskaat painot, pyritään kasvattamaan/ylläpitämään lihasten kokoa. Muuten ihan sama mitä liikuntaa, jotain mukavaa ja aerobista olen itse tehnyt.
- Syön riittävästi proteiinia, 1,5g proteiinia per 1 painokilo. Eli jos painat vaikka 60kg, niin proteiinia joka päivä 90g. Muilta osin paljon kasviksia, mutta syön ihan normaalia ruokaa (sisältää pastaa, perunaa, soijaa, tofua, lihaa). Pastaa ja kastiketta, perunaa ja lisuketta. Ei siis mitään fitness parsakaalia, kanan rintafilettä ja riisiä. Proteiinilisää syön kyllä.
- En tykkää yhtään laskea kaloreita, mutta sitä on jossain määrin pakko tehdä. Lasken kalorit niin, että joinain päivinä tulee n. 100-200kcal vaje, joinain päivinä n.400kcal vaje. Muutaman kerran kuussa syön sitten kulutukseen nähden n. +500kcal per päivä.
Eli itselläni toimii tämä, ja paino putoaa. Mikään nopea ihmedieetti tämä ei ole, mutta toimiva. Ja kyllä, vaatii liikuntaa runsaasti, tarkkuutta siinä mitä syö ja aikaa. Mutta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto on mulla ollut käänteentekevä juttu. Mutta ei riitä mikään 16 h, vaan paastoa pitää olla 18-24 tuntia. Helpompaa ja tehokkaampaa jos yhdistää ketoon.
Hei kerro lisää, kiinnostaa!! Nimittäin 16:8 pätkäpaasto EI TOIMI minulla, ja mietin voisiko pidempi toimi.
Teen siis ihan kaiken oikein, ihan kaiken, ja paino ei tipu grammaakaan.
Joka aamu 1h kävelyä ja sen lisäksi 4 kertaa viikossa jumppa tai juoksu =10-11h liikuntaa/vko
Joka päivä kalorit alle 2000 (noin 1800-1900)
Joka päivä liikuntakulutus vähintään 400 kcal
Vajetta siis joka päivä vähintään 400-500 kcalTällä ollut nyt 6 kuukautta ja GRAMMAAKAAN EI LÄHTENYT.
Tämä on aidosti fysiikan lakien vastaista.
Asiaa pahentaa krooninen stressi ja unettomuus, ikä on kohta viitosella alkava.Miten huomasit että 16h paasto ei sinulle riitä? Mistä osasit pidentää paastoaikaa? Miten aloit huomata tulokset?
Itse paastoaminen on sinällään helppoa mutta kyllä tämä jo alkaa v*tuttaa kun puoli vuotta hirveällä kitukuurilla mielipuolisesti urheillen ja grammaakaan ei putoa.
Sää nyt itse jo kerroit että missä mättää: krooninen stressi ja unettomuus, kitukuuri.
Rupea nyt ensin vaikka syömään. Tuskin mitään tapahtuu ennen kuin stressi helpottaa ja rupeat nukkumaan. Paastoaminen on kyllä hyvästä ja ainakin itse uskon autofagiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tahdolla, millä tahansa tyylillä putoaa kun pidät määrän kohtuudessa,
Käytä pientä lautasta.
Vaikka pari juustoleipää päivässä poissa,
Kun et korvaa niitä millään paino putoaa kyllä.
Limut ja sauna juomat myös poissa, vesi parasta! Kävelyä, jos mahdollista niin paljon kuin ehtii.
Opettele kasvisten käyttöä, uunivuokaan vaan, tulee näppärästi iso satsi kerralla. Siitä ruuan kylkeen. . Ei kermaa tai voita mielin määrin,) mausta hyvin vaikka yrteillä. Semppiä elämään.
Varmaan hyviä ohjeita sellaisille, jotka syö juustoleipiä ja limuja.
Itsellä leipä minimissä ja syön jo paljon kasviksia. En enää tiedä, mistä voi nipistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä pientä lautasta.
Limut ja sauna juomat myös poissa, vesi parasta! Kävelyä, jos mahdollista niin paljon kuin ehtii.
Opettele kasvisten käyttöä, uunivuokaan vaan, tulee näppärästi iso satsi kerralla. Siitä ruuan kylkeen. . Ei kermaa tai voita mielin määrin,) mausta hyvin vaikka yrteillä. Semppiä elämään.Varmaan hyviä ohjeita sellaisille, jotka syö juustoleipiä ja limuja.
Itsellä leipä minimissä ja syön jo paljon kasviksia. En enää tiedä, mistä voi nipistää.
Sokeri pois? Samalla jää kaikki epäterveelliset herkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto on mulla ollut käänteentekevä juttu. Mutta ei riitä mikään 16 h, vaan paastoa pitää olla 18-24 tuntia. Helpompaa ja tehokkaampaa jos yhdistää ketoon.
Hei kerro lisää, kiinnostaa!! Nimittäin 16:8 pätkäpaasto EI TOIMI minulla, ja mietin voisiko pidempi toimi.
Joka aamu 1h kävelyä ja sen lisäksi 4 kertaa viikossa jumppa tai juoksu =10-11h liikuntaa/vko
Vajetta siis joka päivä vähintään 400-500 kcalTällä ollut nyt 6 kuukautta ja GRAMMAAKAAN EI LÄHTENYT.
Asiaa pahentaa krooninen stressi ja unettomuus, ikä on kohta viitosella alkava.Miten huomasit että 16h paasto ei sinulle riitä? Mistä osasit pidentää paastoaikaa? Miten aloit huomata tulokset?
Itse paastoaminen on sinällään helppoa mutta kyllä tämä jo alkaa v*tuttaa kun puoli vuotta hirveällä kitukuurilla mielipuolisesti urheillen ja grammaakaan ei putoa.
Et laihdu, jos syöt liikaa. Kokeile syödä 1500-1600 kaloria per päivä.
Itselläni peruskulutus on 1400 kaloria, liikuntapäivänä saan syödä 1600 kaloria lihomatta.
Kun laihdutan syön 1000-1100 kaloria per päivä
T pienikokoinen, siro, 48 v istumatyöläinen, pituus 149 cm
Ei voi olla tuosta kiinni (olen tuo jota lainasit), olen 83kg, päivittäinen kalorinsaanti 1900, liikunnalla kulutettu määrä jola päivä 500-900kcal eli todellinen saanti 1000-1400kcal. Ja huomaa että olen iso ja painava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sää nyt itse jo kerroit että missä mättää: krooninen stressi ja unettomuus, kitukuuri.
Rupea nyt ensin vaikka syömään. Tuskin mitään tapahtuu ennen kuin stressi helpottaa ja rupeat nukkumaan. Paastoaminen on kyllä hyvästä ja ainakin itse uskon autofagiaan.
Stressiä ei vaan voi poistaa koska töissä on käytävä. Toki nyt jo yritän kaikkeni, siis joogaan, kuuntelen rentoutusäänitteitä, ei liikaa ruutuaikaa. Mutta täydellinen stressin poisto vaatisi työttömäksi jäämisen. Ja saattaisi sitä sittenkin olla stressiä siitä työttömyydestä
Nyky-yhteiskunta ei oikein sovi ihmisen keholle, jos ajattelette sitä mihin se on alunperin kehitetty (rauhallinen elämä, metsästäjä-keräilijä, vain oman perheen elatus, päivien sisältö koostui tästä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä pientä lautasta.
Opettele kasvisten käyttöä, uunivuokaan vaan, tulee näppärästi iso satsi kerralla. Siitä ruuan kylkeen. . Ei kermaa tai voita mielin määrin,) mausta hyvin vaikka yrteillä. Semppiä elämään.Varmaan hyviä ohjeita sellaisille, jotka syö juustoleipiä ja limuja.
Sokeri pois? Samalla jää kaikki epäterveelliset herkut.
No en syö niitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta peräruiskeet
Ei poisto amalgaamin
Ei tv-shopin tyynykään, se anatoominen
Ei auta voimajooga
Ei auta sorkkarauta
Ei auta ruoho eikä aerobic
Yritin myös nyrkkeilyä, bodausta ja pyöräilyä
Meditoin ja paastosin ja uin ja rakastuinOnko tää joku biisi?
Jos ei, todella pitäisi olla 😊
Ismo Alanko: Kriisistä kriisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et laihdu, jos syöt liikaa. Kokeile syödä 1500-1600 kaloria per päivä.
Itselläni peruskulutus on 1400 kaloria, liikuntapäivänä saan syödä 1600 kaloria lihomatta.
Kun laihdutan syön 1000-1100 kaloria per päivä
T pienikokoinen, siro, 48 v istumatyöläinen, pituus 149 cm
Ei voi olla tuosta kiinni (olen tuo jota lainasit), olen 83kg, päivittäinen kalorinsaanti 1900, liikunnalla kulutettu määrä jola päivä 500-900kcal eli todellinen saanti 1000-1400kcal. Ja huomaa että olen iso ja painava.
Ei sitä lasketa tuolla tavalla... Liikunta on vain kiva lisä. Jos peruskaavaa edes haluat käyttää, niin syö 1500 kcal. Jos mätät 1900 kcal, et tietenkään laihdu, tai laihdut tosi hitaasti, koska vajetta joko ei ole ollenkaan tai on todella minimaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut 15 kiloa, BMI 30 > alle 25. Aloitin 39 vuotiaana ja neljäkymppisenä olin ja olen edelleen vuosia myöhemmin normaalipainossa.
- 16/8 pätkäpaasto eli 2 ateriaa 8 tunnin syömisikkunan sisällä, mulla 12-20. Aamulla vain kuppi kahvia mustana.
- sokeri ml. hedelmät, peruna, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pl. voi, juusto ja ranskankerma pois.
- ehdoton ei keinomakeutetuille juomille, vesi on parasta.
- yksi vapaavalintainen ateria esim. pieni annos pastaa kerran viikossa, ei mitään herkku- tai mättöpäiviä!
- kaloreiden laskeminen on turhaa.
- herkutteluun tuoreet marjat ja pähkinät, tummaa suklaata satunnaisesti.
- keitettyä ja jäähdytettyä riisiä olen syönyt pari kertaa viikossa mutta maltillisesti.
- 8 tunnin yöunet.
- liikuntaa vain liikkuvuuden ylläpitämiseksi ja mielen virkistämiseksi (kävely, pyöräily, uinti, venyttely).Mitä siis syöt?
Tässä eilisen eväät:
06:30 kupillinen kahvia mustana
12:30 170 g lohta, avokado, juustoa, oliiveja ja kurkkua, tuoreita karhunvatukoita ja vadelmia
18:00 2 juustonakkia, kaalisalaattia, balsamico-oliiviöljykastike ja kourallinen pähkinöitä
Näin lomalla tulee syötyä vähän mitä sattuu. Lounas on yleensä kurkkua, hummusta, keitetty kananmuna, oliiveja/juustoa/avokadoa sekä marjoja maustamattomalla kookosjogurtilla tai poke bowl lohella tai valmissalaatti ja kuivalihaa ja juustoa tai juustopannarisiivu tai täytetyt kesäkurpitsanpuolikkaat tai kana-mozzarella-pesto-rucola täytteinen vhh leipä.
Iltaisin syön esim. ruusukaali-lihapullapaistosta tai kana-kukkakaali-parsakaalivuokaa tai grillattua lohta/pihvi ja kasviksia tai club sandwich vhh leivästä tai hampurilainen vhh leivällä tai pizza kukkakaalipohjalla tai tacosalaatti tai kesäkurpitsalasagne tai kaalipata tai karjalanpaisti kukkakaalimuusilla.
Tiukassa on. En meinaa mitenkään päästä 80 kilon rajapyykin alle.
Vierailija kirjoitti:
Tiukassa on. En meinaa mitenkään päästä 80 kilon rajapyykin alle.
Täällä sama! Pit 168 ja sain tiputettua 89:sta 82:een. Ja siihen jämähti. Xxl ja 44-46 vaatetta käytössä. Huokaus.
3 vuotta meni tiputtaa 15 kg !! Ei tipu paino millään.
Ei siihen auta mikään muu kuin että syö vähemmän kuin kuluttaa. Se täytyy uskoa myös illalla kotona. Muuten on kohta 50 ja kyselee samaa asiaa palstalla.
1200 kcl/vrk ja joka päivä tunti tai puolitoista kävelyä. Sillä tavalla tiputin noin kilon kuukaudessa muutama vuosi sitten. Sitten alkoi perimenopaussi jyllätä ja tuli paino takaisin. Viikon antoi kävellä tunnin päivässä kunnes tuli plantaarifaskiitti. Ja nyt sitten ei mennä töihin eikä minnekään kun istutaan kotona, koska ei kykene kävelemään kuin lyhyitä pätkiä huoneiden välillä ja senkin kivuliaasti. Elimistö kehittää kaikki tavat näivettää elämäsi. Mutta hei, vuosia kestänyt unettomuus loppui 3kk doksepiinikuurilla. Sentään nukun taas.
Mietin pitäisikö alkaa tupakoimaan että karsiutuu killot.Tupakka kuivattaa kroppaa. Onhan se viimeinen hätähuuto mutta jos ei muu auta.
Aika tilattu dietistille ja röntgeniin. ( vatsa) .Syön kuin varpunen mutta en vaan laihdu. Ennen oli lähinnä mallin kroppa.
Käytä pientä lautasta.
Opettele kasvisten käyttöä, uunivuokaan vaan, tulee näppärästi iso satsi kerralla. Siitä ruuan kylkeen. . Ei kermaa tai voita mielin määrin,) mausta hyvin vaikka yrteillä. Semppiä elämään.