Yli 40-v. nainen, joka onnistuit kunnolla pudottamaan painoa. Miten?
Onnistuin minäkin aika helposti nuorempana, mutta nyt 40 plus ikäisenä ainakaan samat keinot kuin ennen ei saa painoa putoamaan kiloa enempää, vaikka kuukausia yrittänyt.
Kommentit (143)
Olen laihtunut 15 kiloa, BMI 30 > alle 25. Aloitin 39 vuotiaana ja neljäkymppisenä olin ja olen edelleen vuosia myöhemmin normaalipainossa.
- 16/8 pätkäpaasto eli 2 ateriaa 8 tunnin syömisikkunan sisällä, mulla 12-20. Aamulla vain kuppi kahvia mustana.
- sokeri ml. hedelmät, peruna, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pl. voi, juusto ja ranskankerma pois.
- ehdoton ei keinomakeutetuille juomille, vesi on parasta.
- yksi vapaavalintainen ateria esim. pieni annos pastaa kerran viikossa, ei mitään herkku- tai mättöpäiviä!
- kaloreiden laskeminen on turhaa.
- herkutteluun tuoreet marjat ja pähkinät, tummaa suklaata satunnaisesti.
- keitettyä ja jäähdytettyä riisiä olen syönyt pari kertaa viikossa mutta maltillisesti.
- 8 tunnin yöunet.
- liikuntaa vain liikkuvuuden ylläpitämiseksi ja mielen virkistämiseksi (kävely, pyöräily, uinti, venyttely).
Mua ärsyttää ihan sikana, että työkaveri, mies, 47-vee sai 10 kg painoa alas sillä, että lopetti oluen juomisen ja alkoi polkea kuntopyörää kolmesti viikossa 45 minuuttia. Siis ihan naurettavaa, se ei muuten mitenkään rajoittanut syömisiään ja paino putosi neljässä kuukaudessa.
Minä en juo alkoholia, pyöräilen joka päivä töihin (yhteensä 30min/päivä), käyn 3 kertaa viikossa salilla ja en syö karkkia/leivonnaisia/tms. Kaloreita laskemalla (1700 kcal/vrk ja makrot niin, että proteiinia tuli tarpeeksi) ja ruuat punnitsemalla onnistuin laihtumaan 5 kiloa viidessä kuukaudessa. Sitten loppui sinni, en vaan jaksanut enää merkitä joka hiton suupalaa appiin. Meni pari kuukautta ja olin lihonut takaisin ne viisi kiloa, vaikka en alkanut edes mässäillä.
En tiiä mitä tässä nyt tekisi. Ylipainoa on tällä hetkellä noin 10kg, onneksi olen kuitenkin edelleen terve ja liikunnallinen, eikä paino ole enempää noussut.
Laihduin 54-vuotiaana 10 kiloa laihduttamatta ihan vain stressin ja rahapulan takia. Ensin stressasin työnantajan rahatilannetta, sitten omaani, kun jouduin pakkolomalle viideksi kuukaudeksi. Työttömyysaika oli niin nöyryyttävää taistelua TE-toimiston ja oman toimeentulon kanssa, että stressi vain paheni. Itse olin oikein tyytyväinen, mutta terveydenhoitaja huolestui laihtumisestani ja sanoi minulle: "ymmärräthän, että jos viisikymppinen nainen laihtuu kymmenen kiloa laihduttamatta, jossain on jotain vikaa". Minut laitettiin tutkimuksiin, joissa ei löytynyt mitään (syöpää kai etsivät). Syynä taisi siis olla ihan vaan stressi ja rahapula, jonka ansiosta pulla, suklaa ja muu herkut jäivät ostamatta.
Nainen 43 kirjoitti:
Onnistuin pudottamaan 18 kg mies ystäväni avulla joka on urheilija ja käynyt salilla varmaan 25 vuotta. Pyysin apua ja vähän maksoin sille. Itse yritin vuosia ensin eikä se paino pudonnut. Tein kaiken varmaan väärin ja ainakin sen etten panostanut tarpeeksi kovaan treeniin. Paino putosi sitten melko helposti kun mies ystävä pisti ruokavalioni myös kuntoon. Se oli käytännössä niin että 4 tunnin välein piti syödä. 07.00 , 11.00, 15.00 ja 19.00. Lähdin salille miehen mukaan ja siitä sitten aloin treenaamaan sen ohjeiden mukaan.
Minusta tämä on koko ketjun paras vastaus. Säännöllinen syöminen 4 tunnin välein yhdistettynä salitreeniin. Sali on varmaan ainoa liikuntamuoto joka oikeasti vaikuttaa koko kroppaan.
Nukun pätkäpaastosta huolimatta sikeästi koko yön. Ensimmäiset pari viikkoa oli vähän vaikeampi nukahtaa, sitten totuin. Syön yleensä jotain täyttävää juuri ennen klo 18 niin on vielä ihan kylläinen olo kun menen nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, miten pystytte nukkumaan, jos olette lopettaneet syömisen klo 18:00? Herään muutenkin, jos verensokeri laskee liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Nukun pätkäpaastosta huolimatta sikeästi koko yön. Ensimmäiset pari viikkoa oli vähän vaikeampi nukahtaa, sitten totuin. Syön yleensä jotain täyttävää juuri ennen klo 18 niin on vielä ihan kylläinen olo kun menen nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, miten pystytte nukkumaan, jos olette lopettaneet syömisen klo 18:00? Herään muutenkin, jos verensokeri laskee liikaa.
Paaston lopettamista suositellaan aamulla, koska verensokeri nousee syömättäkin aamulla. Itse lopetan syömisen puolelta öin ja syön sitten 14-36h päästä riippuen kierron vaiheesta. 40+ naisen hormonit vähenevät luonnollisesti, joten kannattaa seurata kiertoa ja paastota sen mukaisesti. Fasting trap on tunnnettu ilmiö siitä, että ihmiset jatkavat monotonista paastoa liian pitkään. Naisilla yleensä iskee päälle kolmen viikon jälkeen. Ja ei tosiaan ole huuhaata, että naisilla on ennen ovulaatiota estrogeeni koholla ja ovulaation jälkeen progesteroni. Eli siinä missä miehillä tasainen 18:6 pätkäpaasto toimii, naisilla sen aiheuttama rasitus ei haittaa estrogeenin määrää, mutta laskee progesteronin määrää elimistössä.
Pätkäpaaston liittyvästä autofagiasta annettiin lääketieteen Nobelin palkinto 2016, joten asiaa on todellakin tutkittu ja sen edut ovat hyvin selkeitä. Tämä on mekanismi, jossa elimistö huoltaa itseään, siivoaa ja käyttää vahingoittuneet solut hyödykseen. Tämä vaatii paasto-tilaa toimiakseen tehokkaasti ja laihdutuksen yhteydessä mm. vähentää roikkuvaa ihoa.
Itse tiputin vuoden alusta 12kg pätkäpaastolla. Nyt loman ajan olen syönyt normaalisti ja paino Ei olle noussut. Syksyn alettua aloitan taas pätkäpaaston, jossa tosiaan pidän eripituisia syömisikkunoita.
Mulla ihan tuskaa laihduttaa normaalipainon sisällä. Haluaisin olla taas mitoissa 172/62. Nyt painoa 67. Kiloakaan ei ole pudonnut, vaikka jätin herkut pois. Polvi vaivaa kovasti, joten kävelyä ja vesijuoksua kummempaa liikuntaa en pysty harrastamaan. Paino nousi ihan kotiruoalla ja viikonloppuisin melko vähäisillä herkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan tuskaa laihduttaa normaalipainon sisällä. Haluaisin olla taas mitoissa 172/62. Nyt painoa 67. Kiloakaan ei ole pudonnut, vaikka jätin herkut pois. Polvi vaivaa kovasti, joten kävelyä ja vesijuoksua kummempaa liikuntaa en pysty harrastamaan. Paino nousi ihan kotiruoalla ja viikonloppuisin melko vähäisillä herkuilla.
Vaikeeta tulee olemaan. Mitäs jos katsoisit, ettei paino nouse enää kiloakaan tuosta. Normaalipainon sisällä laihduttaminen ja siinä pysyminen on tuskaa. Mulla ainakin paino pyrki koko ajan samaan.
Lopetin herkkujen syönnin. En juo mehuja tai limsoja (ei edes sokerittomia, koska ylläpitävät aivojen sokerikoukkua) ei siis edes tuoremehua aamuisin. Tee ja kahvi ilman sokeria tai makeutusaineita.
Ei karkkia, limsaa, jäätelöä, leivoksia, pullaa, sipsejä, suolapähkinöitä ym
Ei kuivattuja hedelmiä, ei mitään mysliä tai muroja (kaloripitoista)
Jätin pois rasvaiset lihat, kuten sianlihan, pekonit, ihan kaikki makkarat
Roskaruoka pois, ei mitään pizzaa, hampurilaista, sushia, kiinalaista ym noutoruokaa, tai kaupan pakaste-eineksiä
Tai mitään uppopaistettua ruokaa
En syönyt eineksiä ollenkaan (suolaisia ja piilorasvaa) ainoa sallittu oli lohikeitto, lihakeitto, ja hernekeitto ja salaatit
En syö maustettuja jugurtteja tai rasvatonta jugurttia (korkea sokeripitoisuus) en syö proteiinipatukoita tai maustettuja rahkoja
En syö vaalean vehnän tuotteita, tai riisiä, ym kaikki aina TÄYSJYVÄNÄ
Alkoton
Mitä sitten syön??
Kanaa, paistijauhelihaa, naudanlihaa, kananmunia, tonnikalaa, kalaa (lohta, siikaa, seitä, muikkua, ahventa ym kalaa)
Kaikkia kasviksia ja juureksia eri tavoin laitettuna
Vettä, rasvatonta maitoa, rasvatonta piimää, teetä, kahvia
Syön marjoja, hedelmiä (välipalana esim yksi omena)
Rasvatonta ja maustamatonta jugurttia, rahkaa, raejuustoa.
Pehmeitä rasvoja (esim 1 rkl salaattiin oliiviöljyä) pähkinöitä kourallinen, avokadoa
Syön paljon salaatteja proteiinin kera ja keittoruokia (vettä niissä 75 % ja siksi vähäkalorillista syötävää)
Kaikki täysjyvänä ja kohtuudella sitäkin, esim lautasella on puolet kasviksia ja siitä 25% on proteiinia ja esim täysjyvä riisiä 1 DL.
Söin kun oli nälkä, söin mahdollisimman hitaasti ja pureskellen, lopetin heti kun ei ollut nälkä enää.
Annoskoko kohtuullinen.
Liikuntaa 4-5 krt viikossa oman kuntotason mukaan. Palkkasin oman PT:n kunnes opin itse hoitamaan nousujohteista urheilua
Nukuin 8-9 tuntia joka yö
Vältin stressiä ja liiallista kuormittavuutta
Vähän se heittelee kierron mukaan ja mitä on nesteitä.
Niin ja aamupalaksi esim täysjyvä puuroa ja keitettyä kananmunaa ja marjoja.
Tai munakasta ja 1 appelsiini
Tai täysjyvä leipää 2 kpl ja kalkkunaleikettä, kurkkua, tomaattia tai paprikaa
Kahvia ja teetä
Ja hedelmät syön hedelminä jotta saan kuidut myös, en juo smuuthieita
En syö nakkeja tai kaupan lijapullia
Melkein Kaikki ruoka itsetehtynä aidoista prosessoimattomista raaka-aineista
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto on mulla ollut käänteentekevä juttu. Mutta ei riitä mikään 16 h, vaan paastoa pitää olla 18-24 tuntia. Helpompaa ja tehokkaampaa jos yhdistää ketoon.
Hei kerro lisää, kiinnostaa!! Nimittäin 16:8 pätkäpaasto EI TOIMI minulla, ja mietin voisiko pidempi toimi.
Teen siis ihan kaiken oikein, ihan kaiken, ja paino ei tipu grammaakaan.
Joka aamu 1h kävelyä ja sen lisäksi 4 kertaa viikossa jumppa tai juoksu =10-11h liikuntaa/vko
Joka päivä kalorit alle 2000 (noin 1800-1900)
Joka päivä liikuntakulutus vähintään 400 kcal
Vajetta siis joka päivä vähintään 400-500 kcal
Tällä ollut nyt 6 kuukautta ja GRAMMAAKAAN EI LÄHTENYT.
Tämä on aidosti fysiikan lakien vastaista.
Asiaa pahentaa krooninen stressi ja unettomuus, ikä on kohta viitosella alkava.
Miten huomasit että 16h paasto ei sinulle riitä? Mistä osasit pidentää paastoaikaa? Miten aloit huomata tulokset?
Itse paastoaminen on sinällään helppoa mutta kyllä tämä jo alkaa v*tuttaa kun puoli vuotta hirveällä kitukuurilla mielipuolisesti urheillen ja grammaakaan ei putoa.
Pätkäpasto ei todellakaan toimi useimmilla naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto on mulla ollut käänteentekevä juttu. Mutta ei riitä mikään 16 h, vaan paastoa pitää olla 18-24 tuntia. Helpompaa ja tehokkaampaa jos yhdistää ketoon.
Hei kerro lisää, kiinnostaa!! Nimittäin 16:8 pätkäpaasto EI TOIMI minulla, ja mietin voisiko pidempi toimi.
Teen siis ihan kaiken oikein, ihan kaiken, ja paino ei tipu grammaakaan.
Joka aamu 1h kävelyä ja sen lisäksi 4 kertaa viikossa jumppa tai juoksu =10-11h liikuntaa/vko
Joka päivä kalorit alle 2000 (noin 1800-1900)
Joka päivä liikuntakulutus vähintään 400 kcal
Vajetta siis joka päivä vähintään 400-500 kcalTällä ollut nyt 6 kuukautta ja GRAMMAAKAAN EI LÄHTENYT.
Tämä on aidosti fysiikan lakien vastaista.
Asiaa pahentaa krooninen stressi ja unettomuus, ikä on kohta viitosella alkava.Miten huomasit että 16h paasto ei sinulle riitä? Mistä osasit pidentää paastoaikaa? Miten aloit huomata tulokset?
Itse paastoaminen on sinällään helppoa mutta kyllä tämä jo alkaa v*tuttaa kun puoli vuotta hirveällä kitukuurilla mielipuolisesti urheillen ja grammaakaan ei putoa.
Et laihdu, jos syöt liikaa. Kokeile syödä 1500-1600 kaloria per päivä.
Itselläni peruskulutus on 1400 kaloria, liikuntapäivänä saan syödä 1600 kaloria lihomatta.
Kun laihdutan syön 1000-1100 kaloria per päivä
T pienikokoinen, siro, 48 v istumatyöläinen, pituus 149 cm
Minä, n47, 4 lasta pudotin painoani kolmessa kuukaudessa 4 kg ihan sillä, että pienensin annoksiani ja korvasin leipää, perunaa, pastaa kasviksilla.
Eli entisen kahden aamupalavoileivän sijaan syönkin yhden leivän + esim puolikkaan paprikan + minitomaatteja.
Jos on tautinen nälkä aterioiden välissä, niin syön pari hedelmää, niin eipä ole kohta nälkä enää. Mutta siis yksi hedelmä ei riitä, pitää syödä kaksi. Persikat ja nektariinit on hyviä tähän, koska ovat varsin makeita, ei tule sitä inhottavaa liian hapan appelsiini - efektiä.
Niin ja edelleen syön yhden herkun päivässä, yleensä se on magnum-tikkujäätelö. Olen tosi tarkka ateriarytmistäni, en ikinä jätä aterioita väliin. Syön 4-5 krt per pv. Mutta joo, jos haluat laihtua niin lisää reilusti kasviksia/hedelmiä ruokavalioosi (+ ja jätä alko kokonaan). Tätä voidaan kutsua myös ruoan kaloritiheyden vähentämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut 15 kiloa, BMI 30 > alle 25. Aloitin 39 vuotiaana ja neljäkymppisenä olin ja olen edelleen vuosia myöhemmin normaalipainossa.
- 16/8 pätkäpaasto eli 2 ateriaa 8 tunnin syömisikkunan sisällä, mulla 12-20. Aamulla vain kuppi kahvia mustana.
- sokeri ml. hedelmät, peruna, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pl. voi, juusto ja ranskankerma pois.
- ehdoton ei keinomakeutetuille juomille, vesi on parasta.
- yksi vapaavalintainen ateria esim. pieni annos pastaa kerran viikossa, ei mitään herkku- tai mättöpäiviä!
- kaloreiden laskeminen on turhaa.
- herkutteluun tuoreet marjat ja pähkinät, tummaa suklaata satunnaisesti.
- keitettyä ja jäähdytettyä riisiä olen syönyt pari kertaa viikossa mutta maltillisesti.
- 8 tunnin yöunet.
- liikuntaa vain liikkuvuuden ylläpitämiseksi ja mielen virkistämiseksi (kävely, pyöräily, uinti, venyttely).
Mitä siis syöt?
Mä laihdutin vähän yli nelikymppisenä parissa kuukaudessa ylimääräiset 7kg 5:2 paastolla. Koska normaalisti syön tosi paljon, siis annoskoon on isoja ja syön ns. jatkuvasti, niin tuo toimi mulla. Ne pari päivää viikossa eivät saaneet ahmimaan yhtään enempää. Muuten olen sitä mieltä, että syy miksi yli 50 v pysyn normaalipainossa kummempia yrittämättä on juuri tuo, että kroppani tietää ruokaa tulevan säännöllisesti 3-4 tunnin välein, joten sen ei tarvitse varastoida energiaa (myös 5:2 paastolla pyrin syömään, hyvin pieniä määriä mutta monta kertaa päivän mittaan). Jos ylimääräistä kertyy (tänä keväänä tuli töissä mässyteltyä suklaapatukka tai pari päivässä kun oli tylsää) niin sitten vaan jätän yksinkertaisesti aamiaisen väliin. Mulle tulee nimittäin säännöllisesti nälkä, riippumatta paljonko olen syönyt, aina 3-4 tuntia syönnin jälkeen. Mutta kun en syö aamiaista, nälkä hädintuskin tulee töissä ennen aamukahvitaukoa klo 9. Nyt lomalla lounas on aamiaiseni. En myöskään illalla usein muista syödä päivällisen, n. klo 18 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni peruskulutus on 1400 kaloria, liikuntapäivänä saan syödä 1600 kaloria lihomatta.
Kun laihdutan syön 1000-1100 kaloria per päivä
T pienikokoinen, siro, 48 v istumatyöläinen, pituus 149 cm
Hyvä, että joku on tajunnut. Tuntuu että täällä on vain luettu maitopurkin kyljestä että kyllä se naisen kulutus on 2000kcal vaikka on niin yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin kans 10kg pois.. mutta en halua nälkää nähdä eikö muka tällä ikää enää auta liikunta ja ruokavalio? Ilman paastoja tms.
Minä olen jo 57 v. ja koko ikäni liikuntaa harrastanut. Keväällä 2022 sairastettu korona (tauti lievä) vei hapenottokyvyn heikoksi pitkäksi aikaa, enkä pystynyt enää tekemään kunnon tehotreenejä. Painoa nousi vuodessa noin 6 kg. Nyt liikunta onnistuu taas ja katselen myös syömisiäni. Kyllä paino putoaa. Käyn myös salilla kaksi kertaa viikossa, koska tässä iässä on syytä pitää lihasmassasta kiinni.
Pätkäpaasto on mun juttu. Nälän tunne menee pois vedellä, teellä tai kahvilla. Vatsalaukku pienenee ja pienempi määrä ruokaa riittää. Sellainen terve nälän tunne ylipäätään palautuu. Mutta minä en napostele pitkin iltaa tai tankkaa hiilareita tms. Kannustan rohkeasti kokeilemaan, itselleni jäi elintavaksi. Lomalla tosin Joutsan fiiliksen mukaan.