Sain kutsun työhaastatteluun palkka bruttona 1800 e kk
Olen 2 lapsen yh Helsingistä. Työ olisi asiakaspalvelua eri toimipisteissä Pk seudulla. Nettona jäisi n 1500 e kk käteen matkalippu n 80 e kk. Vuokra on 900 e kk. Olisin kyllä sosiaaliturvan varassa täysin edelleen:/ Miksi palkat ovat näin huonoja? Työhön vaaditaan tutkinto,kokemusta ja 3 eri kielen osaamista.
Kommentit (592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa suomalaisista ajaa Latvian Ikeaan pakettiautolla ja ostaa sieltä keittiökaapit, saa halvemmalla.
Yksi tuttu osti aikanaan Virosta keittiökaapit ja löi ne Helsingin kerrostalokeittiön seinään. Nyt asunto on jo myyty ja Virossa hinnat nousseet.
Mitä ihmettä yrität tällä tiedolla meille kertoa?
Onneksi olkoon! Olet kohdannut jankuttavan Tradenomin.
Aamusta iltaan, päivästä toiseen, samaa spammaamista.
Suosikkiaiheina mm
- eläkeläiset ja heidän mökkinsä (koska hän ei pidä anopistaan),
- työttömyys ja miten työttömät käy palkkatukitöissä (kuten hän itse),
- hoitsut (joita kaikkia vihaa, koska joku joskus taukohuoneessa oli töykeä) sekä
- joku mystinen Influencer (mies, jonka on joskus tavannut live-elämässä ja kenen kanssa kuvittelee juttelevansa täällä vauvalla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800€ bruttopalkalla tulee kyllä sinkku toimeen. Tässä ei nyt palkka ole se suurin ongelma vaan se, että ap on yh. Täytyy olla todella kovapalkkainen uratykki, jotta kahden lapsen yh-äitinä pärjää ilman tukia.
Toki se palkkakin on alakanttiin, mutta ei 1800€ sentään umpisurkea ole. Sillä tulee yksi ihminen toimeen ihan ok ja jos on pariskunta, jossa molemmat tienaa tuon verran, niin ihan kohtuullisesti pärjäävät. Mutta ei noilla palkoilla lapsiin ole varaa.
Mitä ajattelette minun tilanteestani, olen 62 v ja ollut vuoden työtön. Edellisestä työstäni sain 4000 /kk, mutta uutta työtä en ole saanut. Koulutus: DI.
Perhe koostuu sairaasta vaimosta joka on työkyvyyttömyyseläkkeellä ja opiskelevasta lapsesta joka asuu muualla. Vaimon eläke on 900/kk.
Asuminen: Vanha sähkölämmitteinen OK-talo pk-seudulla jonka ostimme kun mulla oli vielä töitä ja kaikki hyvin. Sen arvo toisaalta niin huono että sen hinnal aei saisi kuin kerrostalokolmion. Emme voi muuttaa maaseudulle koska vaimon terveys vaatii että on HYKSin sairaala lähellä.
Millaisista töistä saa 1800/kk? Olisin halukas lähtemään jos Orpo ja Purra tosissaan leikkaavat ansiosidonnaista, myös meiltä kuuskymppisiltä. Kaksi vuotta eläkkeelle jaksaisin jos on pakko. Voiko Ap kertoa mitä kyseinen työ vaatii?
Siivoojista on melkoinen pula. Voit myös ilmoittautua kuntasi sijaisopettaja- ja lastenhoitajalistoille. Varmasti hommia piisaa, ja varsinkin opettajana tienaa enemmänkin kuin tuon. Eräs tuntemani DI saa jatkuvasti matikan opettajan sijaisuuksia, enemmänkin olisi mutta hänen pitää laskea tarkoin, etteivät tuet laske. Opettajille otetaan ulkopuolisia sijaisia vasta yli kolmen päivän poissaolohin, joten ei tarvitsisi yksittäisten tuntien varassa hypellä. Välillä tämä tuttuni ottaa puolet vuoden pestin, jolloin hän ei ota tukia vastaan eikä tarvitse niitä pähkäillä. Ei ole mikään nuori enää, kuuttakymppiä hänkin hätyyttelee, ja sanoo, ettei viitsi enää muita hommia edes hakea, kun tällä tienaa helposti hyvin.
Vaikka olen DI niin matematiikan osaamiseni on surkeaa. En osannut auttaa lastani edes lukion pitkän matematiikan tehtävissä, se on nykyään aivan toisenlaista kuin 40 vuotta sitten kun opiskelin.
Emme saisi mitään asumis tai toimeentulotukea koska asumme omistusasunnossa.
Sen työn on oltava kokopäivätyötä 5 päivää viikossa, ei mitään mollatuntisoppareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän ongelma on se, että välttämättömään elämiseen nyt vain tarvitaan Suomessa sellainen rahamäärä, joka alkaa olla erittäin lähellä pienimpiä palkkoja. Ja näin ollen myös saatuja sosiaalietuuksia.
Koska sosiaalitukia ei siis ole mahdollista euromääräisesti laskea, ehdottaisin että ne muutettaisiin ainakin osittain esim. ruoka-avuksi, jolloin työnteon kannuste nousisi sillä, että voisit itse tehdä enemmän valintoja mihin rahasi käytät.
Nykyajan versio entisaikojen köyhäintalosta:
Kunnallisessa kerrostalossa asunto, joissa keittiö+pesutilat+10m2/nenä. Yleinen soppakeittiö, josta saa joka päivä kaksi ateriaa pois lukien koululaiset, jotka syövät koulussa yhden aterian. Kalorimäärä tarkoin laskettu. Sähkö, vesi ja puhelinliittymä sisältyy asumiseen. Rahallista tukea kaksisataa per nokka kuussa, siitä aamupalat, hygieniatarvikkeet, vaatteet ja huvitukset. Työvelvollisuus soppakeittiöllä.
Kuulostaa raa'alta, mutta työhaluttomat ovat elättejä ja heitä kohdellaan kuten vanhempiensa nurkissa luuhaavia umpimielisiä teinejä.
Siis että saisi 200€/kk jokaista asukasta kohden vaatteisiin ja huvituksiin!?!?
Ei se mitään raakaa ole! Vaihdan sinne heti nykyisestä palkkatyöstäni. Olisi jopa varaa lapsille harrastuksiin! Mihin ilmoittaudun?...aamu- ja iltapalat, lääkkeet, terveydenhoitokulut, lehtitilaukset, joululahjat, kengät, autokulut, kampaaja, vakuutukset... Teinit tiemmä kuluttavat aika paljon, pitää olla mönkijät ja kännykät viimeistä sorttia. Kasvava lapsi tarvitsee myös koko ajan uusia vaatteita.
Meillä menee nyt aamu- ja iltapalaksi kauden halvimmat kasvikset ja hedelmät sekä itse leivottu leipä. Xtrajauhot on noin 1€/2kg.
Ajatella! Olet oikeassa, jäisi rahaa johonkin kampaajiin ja vakuutiksiin! Sekä saisi säästettyä teinille sitä ajokorttia varten. En ole ennen edes unelmoinut tuollaisista.
Yhä odotan innolla että pääsen sinne maksettuun asuntoon ja soppakeittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee näitä,valituksia, ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmeessä nämä naiset eivät,ole aikanaan kouluttaneet itseään paremmin. Jokaisella on mahdollisuus edetä lukion kautta yliopistoihin tai ammattikorkeakouluihin, mutta ei, mennään suoraan töihin matalapalkka-aloille tienaamaan rahaa ja sitten pyöräytetään pari lasta jonkun luuserin kanssa ja siinä ollaan, valittamassa huonoa toimeentuloa. Kouluttautukaa, naiset, lukekaa ja opiskelkaa, Suoimessa on ilmainen koulutus.
Kouluttauduin, valmistuin juuri, mutta en saa töitä.
Pakko kai mennä mäkkärin kassalle tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee näitä,valituksia, ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmeessä nämä naiset eivät,ole aikanaan kouluttaneet itseään paremmin. Jokaisella on mahdollisuus edetä lukion kautta yliopistoihin tai ammattikorkeakouluihin, mutta ei, mennään suoraan töihin matalapalkka-aloille tienaamaan rahaa ja sitten pyöräytetään pari lasta jonkun luuserin kanssa ja siinä ollaan, valittamassa huonoa toimeentuloa. Kouluttautukaa, naiset, lukekaa ja opiskelkaa, Suoimessa on ilmainen koulutus.
Siitä se lähtee! Voit myös hakeutua päiväkotiin, niissä on jatkuva työntekijäpula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän ongelma on se, että välttämättömään elämiseen nyt vain tarvitaan Suomessa sellainen rahamäärä, joka alkaa olla erittäin lähellä pienimpiä palkkoja. Ja näin ollen myös saatuja sosiaalietuuksia.
Koska sosiaalitukia ei siis ole mahdollista euromääräisesti laskea, ehdottaisin että ne muutettaisiin ainakin osittain esim. ruoka-avuksi, jolloin työnteon kannuste nousisi sillä, että voisit itse tehdä enemmän valintoja mihin rahasi käytät.
Kunnallisessa kerrostalossa asunto, joissa keittiö+pesutilat+10m2/nenä. Yleinen soppakeittiö, josta saa joka päivä kaksi ateriaa pois lukien koululaiset, jotka syövät koulussa yhden aterian. Kalorimäärä tarkoin laskettu. Sähkö, vesi ja puhelinliittymä sisältyy asumiseen. Rahallista tukea kaksisataa per nokka kuussa, siitä aamupalat, hygieniatarvikkeet, vaatteet ja huvitukset. Työvelvollisuus soppakeittiöllä.
Kuulostaa raa'alta, mutta työhaluttomat ovat elättejä ja heitä kohdellaan kuten vanhempiensa nurkissa luuhaavia umpimielisiä teinejä.
Ei se mitään raakaa ole! Vaihdan sinne heti nykyisestä palkkatyöstäni. Olisi jopa varaa lapsille harrastuksiin! Mihin ilmoittaudun?...aamu- ja iltapalat, lääkkeet, terveydenhoitokulut, lehtitilaukset, joululahjat, kengät, autokulut, kampaaja, vakuutukset... Teinit tiemmä kuluttavat aika paljon, pitää olla mönkijät ja kännykät viimeistä sorttia. Kasvava lapsi tarvitsee myös koko ajan uusia vaatteita.
Meillä menee nyt aamu- ja iltapalaksi kauden halvimmat kasvikset ja hedelmät sekä itse leivottu leipä. Xtrajauhot on noin 1€/2kg.
Ajatella! Olet oikeassa, jäisi rahaa johonkin kampaajiin ja vakuutiksiin! Sekä saisi säästettyä teinille sitä ajokorttia varten. En ole ennen edes unelmoinut tuollaisista.
Yhä odotan innolla että pääsen sinne maksettuun asuntoon ja soppakeittiöön.
Hienoa, lähdetäänpä ajamaan tätä sitten eteenpäin! Kunnan vuokra-asuntojen kuntohan on sitten mitä on, ja siellä on narkit ja karkit sikin sokin naapureina. Sitä omaa asuntoa ei voi valita, ja ruokakin on koulukeittiötasoa, mutta maksuttomasti sen saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800€ bruttopalkalla tulee kyllä sinkku toimeen. Tässä ei nyt palkka ole se suurin ongelma vaan se, että ap on yh. Täytyy olla todella kovapalkkainen uratykki, jotta kahden lapsen yh-äitinä pärjää ilman tukia.
Toki se palkkakin on alakanttiin, mutta ei 1800€ sentään umpisurkea ole. Sillä tulee yksi ihminen toimeen ihan ok ja jos on pariskunta, jossa molemmat tienaa tuon verran, niin ihan kohtuullisesti pärjäävät. Mutta ei noilla palkoilla lapsiin ole varaa.
Mitä ajattelette minun tilanteestani, olen 62 v ja ollut vuoden työtön. Edellisestä työstäni sain 4000 /kk, mutta uutta työtä en ole saanut. Koulutus: DI.
Perhe koostuu sairaasta vaimosta joka on työkyvyyttömyyseläkkeellä ja opiskelevasta lapsesta joka asuu muualla. Vaimon eläke on 900/kk.
Asuminen: Vanha sähkölämmitteinen OK-talo pk-seudulla jonka ostimme kun mulla oli vielä töitä ja kaikki hyvin. Sen arvo toisaalta niin huono että sen hinnal aei saisi kuin kerrostalokolmion. Emme voi muuttaa maaseudulle koska vaimon terveys vaatii että on HYKSin sairaala lähellä.
Millaisista töistä saa 1800/kk? Olisin halukas lähtemään jos Orpo ja Purra tosissaan leikkaavat ansiosidonnaista, myös meiltä kuuskymppisiltä. Kaksi vuotta eläkkeelle jaksaisin jos on pakko. Voiko Ap kertoa mitä kyseinen työ vaatii?
Siivoojista on melkoinen pula. Voit myös ilmoittautua kuntasi sijaisopettaja- ja lastenhoitajalistoille. Varmasti hommia piisaa, ja varsinkin opettajana tienaa enemmänkin kuin tuon. Eräs tuntemani DI saa jatkuvasti matikan opettajan sijaisuuksia, enemmänkin olisi mutta hänen pitää laskea tarkoin, etteivät tuet laske. Opettajille otetaan ulkopuolisia sijaisia vasta yli kolmen päivän poissaolohin, joten ei tarvitsisi yksittäisten tuntien varassa hypellä. Välillä tämä tuttuni ottaa puolet vuoden pestin, jolloin hän ei ota tukia vastaan eikä tarvitse niitä pähkäillä. Ei ole mikään nuori enää, kuuttakymppiä hänkin hätyyttelee, ja sanoo, ettei viitsi enää muita hommia edes hakea, kun tällä tienaa helposti hyvin.
Vaikka olen DI niin matematiikan osaamiseni on surkeaa. En osannut auttaa lastani edes lukion pitkän matematiikan tehtävissä, se on nykyään aivan toisenlaista kuin 40 vuotta sitten kun opiskelin.
Sen työn on oltava kokopäivätyötä 5 päivää viikossa, ei mitään mollatuntisoppareita.
Voithan hakeutua koko vuoden sijaiseksikin. Yläkoulun matikka lähtee kertotaulun kertaamisella. Jos ei yläkoulun perusmatikkaakaan DI hallitse, ei ihme, jollei saa enää töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite olin tuolla palkalla lähes 15v kunnes tajusin että lähes saman saa työttömänä ja täyden vapaa-ajan toteuttaa itseään. En mene enää ikinä töihin edes kirveelläkään.
Hyvä sulle, mutta meitä on enemmän, joiden halutaan olevan pelkkiä orjia.
Ei huvita nelikymppisenä elää teinin palkalla ja väsyneenä päivästä toiseen.
Ansiosidonnaista saa vain, jos on ollut ansiotyössä, eikä sitäkään määrättömiä aikoja. Pienellä palkalla saa myös lisäksi asumistuen. Työnteko aloitetaan nuorena pienellä palkalla, sitten sitä palkkaa korotetaan aikojen kuluessa. Vähintäänkin tulee ikälisät. Pakkoko sitä on ruveta väsäämään mukuloita ja jäädä vuosikausiksi kotiin ilman vakityötä, johon palata.
Eibenää ajankohtaista mutta minä menetin työni äitiyslomalla, suuri suomalainen firma joka meni konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä se lähtee! Voit myös hakeutua päiväkotiin, niissä on jatkuva työntekijäpula.
Mitä järkeä on korkea koulutetun mennä mäkkäriin tai päiväkotiin töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan hakeutua koko vuoden sijaiseksikin. Yläkoulun matikka lähtee kertotaulun kertaamisella. Jos ei yläkoulun perusmatikkaakaan DI hallitse, ei ihme, jollei saa enää töitä.
Mulla ei ole opettajan pätevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä odotan innolla että pääsen sinne maksettuun asuntoon ja soppakeittiöön.Hienoa, lähdetäänpä ajamaan tätä sitten eteenpäin! Kunnan vuokra-asuntojen kuntohan on sitten mitä on, ja siellä on narkit ja karkit sikin sokin naapureina. Sitä omaa asuntoa ei voi valita, ja ruokakin on koulukeittiötasoa, mutta maksuttomasti sen saisi.
Hienoa!
Söpöä että taisit kuvitella että kaikki nytkään voi valita missä asuu. Siellä narkkien seassa jo monet työssäkäyvät nyt on. Tilanne ei monelle muutu kuin sillä että skenaariossasi saa helpolla "työllä" enemmän rahaa käyttöön kun ei tarvitse itse olla huolissaan laskuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista palkkaa maksetaan mm. tilitoimistoissa kirjanpitäjille ja palkanlaskijoille. Alalla ei ole mitään tessiä, joten olet täysin työnantajan armoilla.
No ei kyllä pidä paikkaansa. Tampereella sain tilitoimistossa ihan vain reskontranhoitajan nimikkeellä jo 6 v sitten 2800,-/kk.
se, että sinä olet saanut 2800 ei tarkoita sitä, että kaikki tilitoimistot maksaisivat kunnon palkkaa. Samoin nuo palkanlaskentafirmat - ei tessiä, ei kunnon palkkaa.
Kyllä järkevissä firmoissa maksetaan ihan ok palkkoja kirjanpitäjälle, palkanlaskijalle ja reskontranhoitajalle. Pienemmissä tilitoimistoissa näkee tessin mukaista palkkausta. Alalle siis on tes, mutta se on normaalisitova, siksi kaikki eivät käytä sitä. Tes on muutenkin huono, mutta palkkataulukko on varmaan siivoojien tessistä lainattu. Taloushallinnossa on pulaa työntekijöistä, ei missään tapauksessa pidä lähteä tuollaisiin paskafirmoihin paskalla palkalla. Joku muu maksaa takuulla enemmän, ja työsuhde-etuja kaupan päälle.
Aloitin kirjanpitäjänä pikkutoimistossa Tampereella yli 15 vuotta sitten ja palkka oli silloin ilman aiempaa alan kokemusta 1800€/kk bruttona. Nykyään olen töissä yhdessä alan suurimmista toimijoista ja palkka on 3600€/kk. Uskomatonta, jos jossain edelleen maksetaan kirjanpitäjälle viidentoista vuoden takaista alkupalkkaa. 😮
15 vuotta sitten opettajan alkupalkka oli 1800 e/kk, joten ihan keskipalkoilla olit jo silloin...
Nykyrahan arvossa laskettuna tuo 1800€ olisi nykyään 2 340 €. Jos nykypäivänä saat 1800€ se vastaa 1 384€ 15 vuotta sitten. Myös keskipalkka on tippunut. Niin sitä ihmisiä vedätetäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Työttömiä on tarhoissa palkkatuella töissä ja työkokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa suomalaisista ajaa Latvian Ikeaan pakettiautolla ja ostaa sieltä keittiökaapit, saa halvemmalla.
Yksi tuttu osti aikanaan Virosta keittiökaapit ja löi ne Helsingin kerrostalokeittiön seinään. Nyt asunto on jo myyty ja Virossa hinnat nousseet.
Suosikkiaiheina mm
- hoitsut (joita kaikkia vihaa, koska joku joskus taukohuoneessa oli töykeä) sekä
- joku mystinen Influencer (mies, jonka on joskus tavannut live-elämässä ja kenen kanssa kuvittelee juttelevansa täällä vauvalla)
"Kylmäävä raportti paljastaa: Maailmaa uhkaa ennennäkemätön vesikriisi"
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/34c483ed-2c43-4ef6-9cb0-009b01f50977
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka AP saisi 3500 euron palkkaa, niin olisi silti kahden lapsen yh:na sosiaaliturvan varassa, kun silläkin palkalla saa vielä sen 120 euroa asumistukea. Juuri tuon asumistuen ja ansiotulojen progressiivisen verotuksen takia käteen jäävä osuus ei ole 3500 euroa tienaavana kuin enintään satasen enemmän. Eli sinänsä en ymmärrä, miksei sitä 1800 kuukausipalkan pestiä voisi ottaa vastaan tuossa tilanteessa. Joka tapauksessa saa näppiin about 3000 euroa
yli kolmen tonnin liksalla ei mitään asumistukia saada
Ei edes 1500 euron liksalla. Tai en minä ainakaan saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosikkiaiheina mm
"Espanja: Kuumaa on ja vesi vähissä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on korkea koulutetun mennä mäkkäriin tai päiväkotiin töihin?
Miksi ei lähtisi?
https://tes.pam.fi/huvipuisto-tes-taulukkopalkat/?_ga=2.166956670.13090…
Tässä on oman alani TES. Olen töissä järjestyksenvalvojana eräässä huvipuistossa. Aloituspalkka n. 8 euroa tunnissa =).
10 vuoden kokemuksella tuntipalkka päätähuimaavat 11 euroa!!
Mediaa kiinnostaa pelkästään hoitajien palkat, mutta matalapalkkaiset PAMin palvelualoista ei juurikaan puhuta.
Vierailija kirjoitti:
https://tes.pam.fi/huvipuisto-tes-taulukkopalkat/?_ga=2.166956670.13090…
Tässä on oman alani TES. Olen töissä järjestyksenvalvojana eräässä huvipuistossa. Aloituspalkka n. 8 euroa tunnissa =).
10 vuoden kokemuksella tuntipalkka päätähuimaavat 11 euroa!!
Mediaa kiinnostaa pelkästään hoitajien palkat, mutta matalapalkkaiset PAMin palvelualoista ei juurikaan puhuta.
No ei kyllä ole aikuisen ihmisen palkka tuo.
Mulla oli nuorena siivoojan aloitus palkka 6 €/h. Nykyään en lähtisi tollasiin.
Sulla on outo kuva eläkeläisten elämästä.
Mun vanhemmat on eläkkeellä eikä se elämä mitään juhlaa ole. Eivät ole matkustelleen vuosiin minnekään eikä mistään mökeistä ole mitään tietoa. Nojoo, oma talo niillä on mutta jo ne sähkölaskut on semmosia, ettei paljoa rahaa mihinkään jää.
Ei peruseläkeläisellä ole mitään, mistä olla kateellisia.