Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kutsun työhaastatteluun palkka bruttona 1800 e kk

Vierailija
24.07.2023 |

Olen 2 lapsen yh Helsingistä. Työ olisi asiakaspalvelua eri toimipisteissä Pk seudulla. Nettona jäisi n 1500 e kk käteen matkalippu n 80 e kk. Vuokra on 900 e kk. Olisin kyllä sosiaaliturvan varassa täysin edelleen:/ Miksi palkat ovat näin huonoja? Työhön vaaditaan tutkinto,kokemusta ja 3 eri kielen osaamista.

Kommentit (592)

Vierailija
461/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta palkasta jää verojen jälkeen 1550 euroa, asumislisää saat 690 euroa, lapsilisiä 335 ja elareita 370 euroa. Käteen jää siis 2945 euroa kuukaudessa. Minä teen töitä 4000 euron kuukausipalkalla, eikä edes minulla jää käteen tuota summaa.

Mutta vähän sun pitää huijata noissa summissa? Asumistuki ap:n antamilla tiedoilla ei ole 690e, vaan 642,72e. Lapsilisät kahdesta ei ole 335e, vaan n. 326e. Minimielari voi olla tuo, tai sitten ei, nimittäin jos kyseessä on maksuhaluton ex-mies eikä maksukyvytön, elarit kahdesta ovat hieman tuotakin pienemmät eli 357,98.

Asumistuki Helsingissä 1 aikuisen ja 2 lapsen taloudessa kun vuokra on 900 euroa (vesi ja sähkö eivät sisälly) ja bruttotulot 1800 euroa:

690,72 euroa

Lapsilisä kahdesta lapsesta 199,72 euroa + yksinhuoltajakorotus 136,60 euroa

=336,32 euroa

Kelan elatustuki 186,97 euroa eli kahdesta lapsesta

=373,94 (toki tämä voi olla enemmänkin, riippuen ihan lasten isän maksukyvystä)

Yhteensä tukia

1400,98 euroa (netto)

Elari ei aina riipu isän maksukyvystä, vaan myös maksuhalusta. Tiesitkö, että maksukykyisen, mutta maksuhaluttoman elari on pienempi, kuin tuo Kelan minimielari?

Unohdin tuon, että toisesta lapsesta tulee joku 10e lisää. Laskit vedet erikseen, esim. Hekalla se usein sisältyy vuokraan, mutta toki noin laskettuna tukikin on sitten isompi.

Ei pidä paikkaansa. Jos vanhempi on maksukykyinen, se otetaan vaikka ulosotolla. Jos ei ole maksukykyinen, niin kela maksaa minimielarin.

Vierailija
462/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyl ihan paska palkka, mutta mä ottaisin, jos ei oo muuta just näkyvillä.

Se vaan on jostai syystä nii, että sitten kun oot töissä, sua arvostetaan enemmän, kuten tämänkin palstan kommenteista näkee, niin työtöntä ei arvosteta. Sitten kun oot jo töissä, etkä työtön, on helpompi saada seuraava työpaikka, jossa on parempi palkka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ensimmäisessä ns. oikeassa työssä tuolla palkalla ja olin siihen todella tyytyväinen. Nyt palkka noussut 6000 euroon ja edelleen olen tyytyväinen. Aloittajan asenteella tuskin tuosta tosin nousee. Rasittaa tämä nykyajan kiittämättömyys.

Vierailija
464/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi palkkataso on niin huono ja kenen tuollaisella palkalla olisi tarkoitus tulla toimeen? Kyseessä on kokopäivätyö. Iso suomalainen ketju jolla myös pankkitoimintaa. Hakevat koko ajan työntekijöitä. Olen 45 v en halua "laittaa jalkaa oven väliin" vaan saada työn millä voin elättää itseni ja lapseni.

t: ap

Tuohan on ihan normi tai jopa vähän korkeampi palkka kokoaikaisesta toimisto- tai aspatyöstä osa-aikatyössähän palkka jää reiluun tonniin.

Vierailija
465/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin ensimmäisessä ns. oikeassa työssä tuolla palkalla ja olin siihen todella tyytyväinen. Nyt palkka noussut 6000 euroon ja edelleen olen tyytyväinen. Aloittajan asenteella tuskin tuosta tosin nousee. Rasittaa tämä nykyajan kiittämättömyys.

Mitä työtä teet kun saat 6000 euroa palkkaa? Ongelmana Suomessa on se että tuosta perus aspa/toimistotyöstä ei yleensä tulla etenemään mihinkään ja palkka pysyy sitten samana koko työuran ajan.

Vierailija
466/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun arvaan. Sinulta odotetaan innostunutta asennetta hurmata asiakkaat rautaisella ammattitaidolla, samalla, kun vasemmalla kädellä hoitelet kaikki juoksevat asiat. Pääset osaavaan huipputiimiin, ja mitä näitä nyt onkaan. 

Vierailija
467/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun vuokra voi olla noin kallis? Muuta pienempään ja halvempaan asuntoon.

Vierailija
468/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite olin tuolla palkalla lähes 15v kunnes tajusin että lähes saman saa työttömänä ja täyden vapaa-ajan toteuttaa itseään. En mene enää ikinä töihin edes kirveelläkään.

Hyvä sulle, mutta meitä on enemmän, joiden halutaan olevan pelkkiä orjia.

Ei huvita nelikymppisenä elää teinin palkalla ja väsyneenä päivästä toiseen.

Vierailija
469/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi palkkataso on niin huono ja kenen tuollaisella palkalla olisi tarkoitus tulla toimeen? Kyseessä on kokopäivätyö. Iso suomalainen ketju jolla myös pankkitoimintaa. Hakevat koko ajan työntekijöitä. Olen 45 v en halua "laittaa jalkaa oven väliin" vaan saada työn millä voin elättää itseni ja lapseni.

Onko kyseessä työ Prismojen infopisteiden aspana? Sitten pitäisi tulla myös ilta- ja viikonloppulisät peruspalkan päälle.

Vierailija
470/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite olin tuolla palkalla lähes 15v kunnes tajusin että lähes saman saa työttömänä ja täyden vapaa-ajan toteuttaa itseään. En mene enää ikinä töihin edes kirveelläkään.

Saat lähes 1800e työttömänä? Mä en saa ja mulle tuo 1800e olis tosi iso raha ja menisin sillä rahalla töihin.

N42.

Vierailija
471/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

900 e kolmiosta ei ole kallis Helsingissä, Jyväskylässä on ihan sama hintataso, enemmänkin.

Vierailija
472/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat lähes 1800e työttömänä? Mä en saa ja mulle tuo 1800e olis tosi iso raha ja menisin sillä rahalla töihin.

N42.

Tosta verot pois, niin noin 1400e ja ansiosidonnaisena lähes sama raha. Taityöttömyystukena ja asumistukena sama.

Ei kannata enää aikuisena lasten karkkirahapalkat. Tee sinä jos sinua kiinnostaa raataa elimistösi rikki.

Vierailija
473/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N42.

Tosta verot pois, niin noin 1400e ja ansiosidonnaisena lähes sama raha. Taityöttömyystukena ja asumistukena sama.

Ei kannata enää aikuisena lasten karkkirahapalkat. Tee sinä jos sinua kiinnostaa raataa elimistösi rikki.

Kyllä yh saa siihen 1400 e bruttopalkkaankin asumistukea. Toi on tosi pieni palkka, mutta menisin silti töihin ja vaihtaisin sitten parempaan. 

Olin kerran vähän samanlaisessa tilanteessa, työttömänä, ja tuli vain huonoja työmahdollisuuksia. Menin sitten kuitenkin huonolla palkalla töihin, koska ajattelin, että sillä tavalla voi saada helpommin paremman paikan. Niin kävikin, jouduin olemaan huonossa paikassa vain reilun viikon, lähdin koeajalla parempaan paikkaan. Työssäkäyvänä saa paremmin töitä kuin työttömänä. 

Vierailija
474/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

900 e kolmiosta ei ole kallis Helsingissä, Jyväskylässä on ihan sama hintataso, enemmänkin.

No, 900 on paljon rahaa, ihan sama missä olet. Varsinkin jos nettopalkka on 1400. Ehkä kannattaa miettiä, onko pakko asua juuri Helsingissä. Onhan niitä nyt ihan pk-seudun lähialueellakin halvempia paikkoja, ja työmatkakulut voi vähentää verotuksessa, vuokraa ei voi vähentää.

Vierailija
475/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihan normi tai jopa vähän korkeampi palkka kokoaikaisesta toimisto- tai aspatyöstä osa-aikatyössähän palkka jää reiluun tonniin.

Joo normaali palkka naisille. Yksikään mies ei lähtisi tuolla palkalla töihin.

Vierailija
476/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi paremmin palkattua työtä. Toi on ihan ilmaistyötä kun miettii mitkä kulut suomessa on :( 

Vierailija
477/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, 900 on paljon rahaa, ihan sama missä olet. Varsinkin jos nettopalkka on 1400. Ehkä kannattaa miettiä, onko pakko asua juuri Helsingissä. Onhan niitä nyt ihan pk-seudun lähialueellakin halvempia paikkoja, ja työmatkakulut voi vähentää verotuksessa, vuokraa ei voi vähentää.

Kyse ei ole siitä onko se paljon rahaa, vaan siitä että se on ihan normaali kolmion vuokra.

Vierailija
478/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N42.

Juurikin näin. Sain työttömänä 200€ vähemmän käteen mitä nyt töissä ollessa fyysisessä työssä 8h/päivä. Plus työmatkat Kyllä työnteko hei aina kannattaa! Ja palkat on kohdillaan tässä maassa :) kunpa keksisi mitä sitä tekisi muuta...

Vierailija
479/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksamme sinulle siitä, että voit olla kotona?

Vierailija
480/592 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä???

Jos olet ollut töissä 1800e/kk palkalla töissä, niin miten mika voit saada työttömänä saman??? 

Tuosta palkoastahan  saa ansiosidonnaistakin vain reilun 700e/kk.

Työttömänä ei ikinä voi saada samaa, kuin työssä käymällä vai saatko siis lisäksi asumistukia ym????

Mutta kyllä nelikymppisen pitää käydä töissä, eikä loisia yhteiskunnan tuilla elämäänsä.  

Mee vaikka opiskelemaan ja hommaa itsellesi ammatti, jossa tienaat enemmän, kuin tuon 1800e/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi