Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et kerro etukäteen, jos et aio syödä kyläpaikassa? - tapaus lapsiperhe

Vierailija
24.07.2023 |

Luonani kävi viikonloppuna lapsiperhe kylässä. Kysyin etukäteen, onko jotain allergioita tai erityisruokavalioita. Vieras kertoi, ettei heistä kenelläkään ole. Kerroin, että laitan jotain tarjottavaa kahvipöytään. Minulla on itselläni allergioita, joten minulla on aina ollut tapana laittaa tarjolle monipuolista tarjottavaa kahvipöytään. Yritän myös huomioida lapset tarjoamalla yleensä lapsille maistuvaa syötävää. Tällä kertaa olin kattanut kahvin, teen ja parin erilaisen mehun lisäksi tarjolle kinkkupiirakkaa, kasvispiirakkaa, leipää päällisineen, dippivihanneksia, hedelmiä, suklaata ja paria eri sorttia keksejä. Tarjolla oli myös gluteenitonta/sokeritonta tarjottavaa.

Vieraat saapuivat luokseni ja kertoivat käyneensä syömässä juuri ennen luokseni tuloa. Perhe oli kylässä 3 tuntia. Perheen lapsi ei suostunut syömään tarjottavia lainkaan ja vanhemmatkin maistoivat yhtä sorttia ja sitäkin vähän. Lähtöä tehdessään kysyivät, olisiko lähistöllä joku ravintola, johon voisivat mennä syömään, kun alkaa olla ruoka-aika. Tuntui tosi kurjalta, sillä olin etukäteen sanonut tarjoiluista, vieraat eivät luonani juuri syöneet ja silti vieraat olivat menossa muualle syömään. Sen ymmärrän, että lapsille ei välttämättä tarjottavat aina maistu, mutta aikuiset on eri juttu. Tarjolla oli kuitenkin suolaista ja makeaa sekä esimerkiksi niitä hedelmiä, jos ei vaikka suklaastakaan välitä. Miksi ei voi etukäteen sanoa aiomme syödä muualla" niin ei tarvitse nähdä tarjoilujen suhteen turhaan vaivaa? Onneksi sain kinkkupiirakat ja kasvispiirakat pakkaseen, niin eivät mene kokonaan hukkaan.

Ja kun joku sanoo, niin minulla ei ole lemmikkejä, kotini on siisti ja ruoka on valmistettu hygienisesti/ostettu kaupasta valmiina.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei tiennyt etukäteen, että käyvät menomatkalla syömässä ja vatsat oli vielä kylään tullessa täynnä? Tylyä silti tuo ruokapaikasta kysely, jos toinen on laittanut tarjottavia pöytään. 

Vierailija
2/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nokittaa vähän. Meillä vastaavassa tilanteessa perheen äiti kaivoi kahvipöydässä eväät esiin. Ei vain lapselle, vaan myös itselleen. :D Olin ihan hämmentynyt. Eväät oli vielä jotain kuivassa säilyvää pillimehua, myslipatukkaa ja banaania, niin eikö nuo olisi säilyneet vaikka seuraavaan päivään laukussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on suolistosairauksia yms, joista ei halua puhua ääneen

Vierailija
4/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se menee toisin päin, eli syödään talo tyhjäksi ja kiukutellaan päälle.

Itse olen etukäteen ilmoittanut monesti, että ei sitten mitään vettä tai pepsimaxia kummempaa tarjoilua tartte laittaa (tai mulla ei ole), joten tietää varautua puolin toisin.

Vierailija
5/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihan täysin ymmärrettävää, mutta toki tuo ravintolaan meneminen mietityttäisi. En itse kylässä syö sen enempää kuin kotonakaan eli vain sen yhden siivun kakku tai piirakkapalan tms. Ehkä he vain halusivat viettää aikaa kaupungissa ja siksi menivät vielä ravintolaan. Tai olivat menossa vielä johonkin leikkipuistoon tms. kuluttamaan lasten energiat ja sitten vielä syömään ennen kotimatkaa.

Vierailija
6/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se menee toisin päin, eli syödään talo tyhjäksi ja kiukutellaan päälle.

Itse olen etukäteen ilmoittanut monesti, että ei sitten mitään vettä tai pepsimaxia kummempaa tarjoilua tartte laittaa (tai mulla ei ole), joten tietää varautua puolin toisin.

Tämä on paljon parempi, kun tietää onko tarjoilua/eikö ole! Eikä tarvitse arvailla, miten tekee.

Vierailija
7/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla monia syitä, miksi tarjottavat ei maistu. Jos olivat vasta syöneet, niin ehkä ei vain ollut nälkä. Pienellä lapsella taas tuo lämmin ruoka tiettyyn kellonaikaan voi olla tosi tärkeä juttu. En silti olisi mennyt sinulta kyselemään ravintolatarjonnasta. Olisin vain googlannut asian kaikessa hiljaisuudessa. 

Vierailija
8/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teit juhlien verran tarjottavaa yhdelle perheelle? Lisäksi kahvittelu on "välipala", ei oikea ruoka. Kahvin kanssa ei tankata mahaa täyteen. Olisit kutsunut lounaalle jos olisit halunnut että syövät.

Vierailija
9/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kutsuin kylään lapsiperheen. Lapsen äiti ei sitten kertonut, että lapsi on tosi valikoiva syömisissään. Meillä ollessaan äiti sitten sanoi, että lapsi suostuu syömään tuotetta x. Tottakai olisin sitä ostanut, jos äiti olisi siitä minulle etukäteen kertonut! Inhottaa tuo, kun ei voi helpottaa toisten elämää kertomalla asioista avoimesti.

Vierailija
10/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa huononäytöksisiä vieraita. Minulle olisi tarjottavat kelvanneet ja lapsille myös.

Outoa, että lapsiperhe edes kyläilee monta tuntia ilman että edes lapset haluavat maistaa jotain syötävää.

Vierailija
11/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, miksi laitoin paljon tarjottavaa. Kaikki eivät pidä suolaisesta/makeasta, joten haluan, että on vaihtoehtoja. Toiset syövät lihaa, toiset eivät. Lapsen kohdalla ajattelin, että ehkä mehut, dippivihannekset tai suklaa maistuisivat. Ainakin siskoni lapset syövät kurkkutikkuja, porkkanatikkuja yms.

Ap

Vierailija
12/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisilla on suolistosairauksia yms, joista ei halua puhua ääneen

Suolistosairaus ei aiheuta epäkohteliasta käytöstä. Tuo ravintolan kyseleminen on vaan todella törkeätä, kun tarjoilut eivät kelvanneet.

Vierailija
13/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit juhlien verran tarjottavaa yhdelle perheelle? Lisäksi kahvittelu on "välipala", ei oikea ruoka. Kahvin kanssa ei tankata mahaa täyteen. Olisit kutsunut lounaalle jos olisit halunnut että syövät.

Mitä oikein höpiset? Piirakat, voileivät ja keksit on kahvipöytätarjoiluja, ei ateria. Niistä on tarkoitus ottaa lautaselle muutama palanen mieleisiään.

Vierailija
14/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä valitetaan kun ahmitaan joka sorttia. He olivat mielestään kohteliaita. Yhtä sorttia otetaan, jos emäntä ei kehoita ottamaan lisää.

Vierailija
15/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko nokittaa vähän. Meillä vastaavassa tilanteessa perheen äiti kaivoi kahvipöydässä eväät esiin. Ei vain lapselle, vaan myös itselleen. :D Olin ihan hämmentynyt. Eväät oli vielä jotain kuivassa säilyvää pillimehua, myslipatukkaa ja banaania, niin eikö nuo olisi säilyneet vaikka seuraavaan päivään laukussa?

Itselle käynyt vastaavalla tavalla ja minusta tuo on todella loukkaavaa. Se nyt vielä on eri juttu, jos pieni lapsi ei suostu kyläpaikassa syömään muuta kuin eväitä. Aikuisten kohdalla en ymmärrä tätä, poikkeuksena vaikeat allergiat. Jos toiset ovat laittaneet sinua varten tarjottavat, niin ei silloin syödä omia eväitä. Ei ravintolaankaan mennä omien eväiden kanssa.

Vierailija
16/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikein höpiset? Piirakat, voileivät ja keksit on kahvipöytätarjoiluja, ei ateria. Niistä on tarkoitus ottaa lautaselle muutama palanen mieleisiään.

Niinhän edellinen juuri sanoi. Eri.

Vierailija
17/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan sinä jo maailmaa nähnyt. Ihmiset ovat pahoja. Miksi vaivata heillä päätään? Elä hyvää elämää.

Vierailija
18/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea liian pitkää aloitusta......mutta en ole kaikkiruokainen ja harvemmin tulee kyläpaikoista ruokalistaa etukäteen, joten riippuu tarjoiluista syönkö vai en.

Vierailija
19/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ei välttämättä maistu ruoka vieraassa paikassa. On tosi tavallista. Omakin lapseni syö kotona hyvin, mutta varsinkin vieraissa paikoissa kyläillessä syö tavallista huonommin. Ruokahalu palaa sitten kotiin tullessa ja pitkän reissun jälkeen lapsi suorastaan tankkaa pari päivää kotona. Ei tuo silti aikuisten käytöstä oikeuta. Typerää mennä kyselemään ruokapaikan perään, jos toinen olisi tarjonnut ihan kunnolla syötävää kahvin kanssa.

Vierailija
20/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jotenkin ymmärrän sen, että vieraat tulevat lounaan jälkeen kylään eikä vatsa vedä päiväkahviaikaan enempää. Mutta en menisi kyselemään kyläpaikan emännältä, että mihin täältä kannattaisi suunnata päivälliselle. Joko olivat todella ajattelemattomia tai sitten ihan tietoisesti halusivat loukata nälvimällä tarjoiluita rivien välistä.