Miksi et kerro etukäteen, jos et aio syödä kyläpaikassa? - tapaus lapsiperhe
Luonani kävi viikonloppuna lapsiperhe kylässä. Kysyin etukäteen, onko jotain allergioita tai erityisruokavalioita. Vieras kertoi, ettei heistä kenelläkään ole. Kerroin, että laitan jotain tarjottavaa kahvipöytään. Minulla on itselläni allergioita, joten minulla on aina ollut tapana laittaa tarjolle monipuolista tarjottavaa kahvipöytään. Yritän myös huomioida lapset tarjoamalla yleensä lapsille maistuvaa syötävää. Tällä kertaa olin kattanut kahvin, teen ja parin erilaisen mehun lisäksi tarjolle kinkkupiirakkaa, kasvispiirakkaa, leipää päällisineen, dippivihanneksia, hedelmiä, suklaata ja paria eri sorttia keksejä. Tarjolla oli myös gluteenitonta/sokeritonta tarjottavaa.
Vieraat saapuivat luokseni ja kertoivat käyneensä syömässä juuri ennen luokseni tuloa. Perhe oli kylässä 3 tuntia. Perheen lapsi ei suostunut syömään tarjottavia lainkaan ja vanhemmatkin maistoivat yhtä sorttia ja sitäkin vähän. Lähtöä tehdessään kysyivät, olisiko lähistöllä joku ravintola, johon voisivat mennä syömään, kun alkaa olla ruoka-aika. Tuntui tosi kurjalta, sillä olin etukäteen sanonut tarjoiluista, vieraat eivät luonani juuri syöneet ja silti vieraat olivat menossa muualle syömään. Sen ymmärrän, että lapsille ei välttämättä tarjottavat aina maistu, mutta aikuiset on eri juttu. Tarjolla oli kuitenkin suolaista ja makeaa sekä esimerkiksi niitä hedelmiä, jos ei vaikka suklaastakaan välitä. Miksi ei voi etukäteen sanoa aiomme syödä muualla" niin ei tarvitse nähdä tarjoilujen suhteen turhaan vaivaa? Onneksi sain kinkkupiirakat ja kasvispiirakat pakkaseen, niin eivät mene kokonaan hukkaan.
Ja kun joku sanoo, niin minulla ei ole lemmikkejä, kotini on siisti ja ruoka on valmistettu hygienisesti/ostettu kaupasta valmiina.
Kommentit (64)
Jotkut tuntevat häpeää, jos syövät muiden hankkimia ja tarjoamina ruokia tai syötäviä. Malli on usein opittu kotoa,, jossa on valitettu vieraiden syömisiä.
Aivan saatanan huonosti ja kömpelösti kirjoitettu provo. Tässä paskanjauhannasta ansaitset tämän 🖕🏻. Ole hyvä!
Samanlainen tilanne kuin Ap:llä. En ole sitä porukkaa kutsunut enää kylään. Oikeastaan olen ko unohtanut ne ihmiset melkein kokonaan. Keskityn jatkossa hyviin tyyppeihin.
Oliko tämä lapsiperhe kuinka tuttu? Oletko ap ollut itse kylässä tämän lapsiperheen luona? Jos olet, mitä sinulle siellä tarjottiin?