Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et kerro etukäteen, jos et aio syödä kyläpaikassa? - tapaus lapsiperhe

Vierailija
24.07.2023 |

Luonani kävi viikonloppuna lapsiperhe kylässä. Kysyin etukäteen, onko jotain allergioita tai erityisruokavalioita. Vieras kertoi, ettei heistä kenelläkään ole. Kerroin, että laitan jotain tarjottavaa kahvipöytään. Minulla on itselläni allergioita, joten minulla on aina ollut tapana laittaa tarjolle monipuolista tarjottavaa kahvipöytään. Yritän myös huomioida lapset tarjoamalla yleensä lapsille maistuvaa syötävää. Tällä kertaa olin kattanut kahvin, teen ja parin erilaisen mehun lisäksi tarjolle kinkkupiirakkaa, kasvispiirakkaa, leipää päällisineen, dippivihanneksia, hedelmiä, suklaata ja paria eri sorttia keksejä. Tarjolla oli myös gluteenitonta/sokeritonta tarjottavaa.

Vieraat saapuivat luokseni ja kertoivat käyneensä syömässä juuri ennen luokseni tuloa. Perhe oli kylässä 3 tuntia. Perheen lapsi ei suostunut syömään tarjottavia lainkaan ja vanhemmatkin maistoivat yhtä sorttia ja sitäkin vähän. Lähtöä tehdessään kysyivät, olisiko lähistöllä joku ravintola, johon voisivat mennä syömään, kun alkaa olla ruoka-aika. Tuntui tosi kurjalta, sillä olin etukäteen sanonut tarjoiluista, vieraat eivät luonani juuri syöneet ja silti vieraat olivat menossa muualle syömään. Sen ymmärrän, että lapsille ei välttämättä tarjottavat aina maistu, mutta aikuiset on eri juttu. Tarjolla oli kuitenkin suolaista ja makeaa sekä esimerkiksi niitä hedelmiä, jos ei vaikka suklaastakaan välitä. Miksi ei voi etukäteen sanoa aiomme syödä muualla" niin ei tarvitse nähdä tarjoilujen suhteen turhaan vaivaa? Onneksi sain kinkkupiirakat ja kasvispiirakat pakkaseen, niin eivät mene kokonaan hukkaan.

Ja kun joku sanoo, niin minulla ei ole lemmikkejä, kotini on siisti ja ruoka on valmistettu hygienisesti/ostettu kaupasta valmiina.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liuta allergioita ja suolistosairauksia ja sanon aina, etten tarvitse kahvikupillista kummempaa. Sitten loukkaannutaan, kun en maista leipomuksia.

Uskokaa nyt. En epäile hygieniaa enkä halua olla epäkohtelias.

Miksi et sano suoraan etukäteen, että et terveydentilasi vuoksi voi syödä tarjoiluja, mutta kahvikupillinen käy?

Vierailija
42/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän liikaa tarjoilua, kahvipöytään joku leivos ja keksit riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapsille oli luvattu hamppariateria tai ravinlossa joku lemppariateria jos käyttäytyvät kyläillessä. Tai sitten heillä ei syödä juuri sitä mitä olit laittanut tarjolle. Ihmiset on välillä outoja, ei siitä kannata itseensä ottaa. Kinkkua, maitotuotteita, tms. ei välttämättä kaikki halua. Minäkään en olisi syönyt koska en syö kinkkua ja kasvipiirakassa on yleensä  kasviksia joita en pysty syömään. Sama dippivihannesten kanssa, lisäksi en ala säätää kahvipöydässä dipattavien kasvisten kanssa.

Se täytyy sanoa, että älyttömän määrän ruokaa olit tehnyt yhtä perhettä varten. Minä en laita edes puolelle suvulle kerralla noin paljoa ruokaa tarjolle kahvipöytään.

Luetun ymmärtäminen. Ap oli etukäteen kysynyt onko vierailla erikoisruokavalioita. Ei ollut.

Vierailija
44/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kerran käynyt tilanne, jossa menin illalla sovitusti kylään. Olin syönyt todella ison päivällisen ennen kyläilyä. Eiköhän kyläpaikassa ollut iltakahvit, joiden kanssa pöytä oli laitettu koreaksi. En jaksanut syödä juuri mitään. Ei silti olisi käynyt mielessäkään istua kuivin suin pöydässä, vaikka täysi olo olikin. Sen verran sitä haluaa kunnioittaa isäntäväkeä.

Olen opettanut lapsilleni, että ei tarvitse syödä mitään miellyttääkseen muita. Tuolla tavalla päätyy lihavaksi. Syömisen tulee liittyä nälkään, ei hyväksytyksitulemiseen.

Vierailija
45/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi usein noin mökillä. Ei ollut autoa, toin linja-autolla ruoat. Ei roskahuoltoa silloin, joten ruoat piti itse syödä, laittaa kompostiin tai kantaa linja-autolla kaupunkiin. Opin, että kutsuin vieraita vain silloin, kun oli aikaa olla monta päivää mökillä syömässä ja kantamassa kompostiin ruokia. Yleensä vielä toivat pyytämättä ruokaa ja kieltäytyivät viemästä niitä mennessään. Jos olisi pitänyt lähteä kotiin samana iltana, niin ei onnistunut. Piti sitten vielä erikseen kerjätä, että autolliset veisivät omat tyhjät lasipullot ja mielellään pakkausjätteet ym. mennessään.

Sitten taas toisaalta jos kertoo etukäteen, että ei aio syödä tai esim. ei syö makkaraa, niin silloin sen osaa huomioida.

Vierailija
46/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kerran käynyt tilanne, jossa menin illalla sovitusti kylään. Olin syönyt todella ison päivällisen ennen kyläilyä. Eiköhän kyläpaikassa ollut iltakahvit, joiden kanssa pöytä oli laitettu koreaksi. En jaksanut syödä juuri mitään. Ei silti olisi käynyt mielessäkään istua kuivin suin pöydässä, vaikka täysi olo olikin. Sen verran sitä haluaa kunnioittaa isäntäväkeä.

Olen opettanut lapsilleni, että ei tarvitse syödä mitään miellyttääkseen muita. Tuolla tavalla päätyy lihavaksi. Syömisen tulee liittyä nälkään, ei hyväksytyksitulemiseen.

Lapsesi varmaan näin ollen syövät vaikkapa jätskiä ihan vaan nälkäänsä.

Vierailija
47/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt sanoa sinulle etukäteen, että syövät matkalla. 

Siis miksi? Kyse oli vain kahvittelusta. Ei kai tuollaisia tarjottavia ole yleensä kahvin kanssa. 

Vierailija
48/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään mieliksi ei tartte syödä. Siinä ei ole mitään kunnioitettavaa, se on pelkkää hölmöyttä.

Vierailija
49/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et pyytänyt syömään vaan kahville. 

Vierailija
50/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nillittämistä tuosta tarjoilun määrästä täällä. Samahan se on, oliko pöydässä nuo tarjoilut vai yksi keksi per vieras, kun eivät juuri syöneet!

Vierailija
51/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:han sanoo sanoneensa vieraille laittavansa jotain tarjottavaa kahvin kanssa, jolloin yleinen oletus on että jotain pientä makeaa. Sitten ap tekeekin ison tarjoilun ja lopuksi uhriutuu, kyn vieraat eivät syöneet. Ihan oma moka.

Vierailija
52/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:han sanoo sanoneensa vieraille laittavansa jotain tarjottavaa kahvin kanssa, jolloin yleinen oletus on että jotain pientä makeaa. Sitten ap tekeekin ison tarjoilun ja lopuksi uhriutuu, kyn vieraat eivät syöneet. Ihan oma moka.

No vanhemmat söivät vähän yhtä sorttia, mikä on ihan normaalia kahvilla. Ei kai sitä montaa sorttia syödä mahat pullollaan. 

Vierailija
53/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä kahvilla ota kuin yhden pullan tai vaikka keksin. Ei sen enempää tarvitse olla tarjottavaa. 

Vierailija
54/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minut kutsutaan kahville, kyllä me todellakin käymme syömässä ennen sinne kahvipöytään menoa.

Enkä syö kuin sitten sen yhden tai kaksi keksiä tai siivun pullaa.

Ylimalkaan en odota ruokaa kyläillessä. En muista että mekään oltaisi ikinä kylässä ruokapöytään menty kun olin lapsi vaan juurikin kahville, tarjoiluna yleensä pullaa/kuivakakkua/keksejä, lapsille jätskiä.

Vierailija
55/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta apn tarjoilut olivat ihan sopivat monen tunnin vierailuun, jonne vieraat ilmeisesti tulivat vähän kauempaa, kun piti kysellä ravintolaa.

Olihan siinä monenlaista, mutta varmaan odotus oli, että vieras ottaa palan piirakka tai muuta suolaista ja lisäksi jotain makeaa. Osa oli aikuiseen makuun, osa lapsille. Jos tietää olevansa menossa kahvipöytään, on kyllä vähän epäkohteliasta ahtaa itsensä täyteen juuri ennen vierailua. Ravintolan kyseleminen jälkikäteen oli erityisen epäkohteliasta, paitsi jos kahvitarjoilut oli keräilty pois pari tuntia aiemmin. 

Vierailija
56/64 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta apn tarjoilut olivat ihan sopivat monen tunnin vierailuun, jonne vieraat ilmeisesti tulivat vähän kauempaa, kun piti kysellä ravintolaa.

Olihan siinä monenlaista, mutta varmaan odotus oli, että vieras ottaa palan piirakka tai muuta suolaista ja lisäksi jotain makeaa. Osa oli aikuiseen makuun, osa lapsille. Jos tietää olevansa menossa kahvipöytään, on kyllä vähän epäkohteliasta ahtaa itsensä täyteen juuri ennen vierailua. Ravintolan kyseleminen jälkikäteen oli erityisen epäkohteliasta, paitsi jos kahvitarjoilut oli keräilty pois pari tuntia aiemmin. 

Jos minut kutsutaan kahvipöytään, varaudun syömään ihan jotain pientä ja juomaan kaksi kuppia kahvia.

Ap on yksinkertaisesti ollut kutsussaan liian epäselvä.

Vierailija
57/64 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa eilen todettua, että tällaiset syömättömät vieraat on niin raivostuttavia. Meille saapuneet vieraat vain närppivät ruokia, kaivoivat omia eväitä kassista (vaikka olin kysynyt allergiat etukäteen ja niitä ei ollut) ja eräs vieraista vielä kyseli, eikö olisi muuta teetä (tarjolla oli 6 eri vaihtoehtoa).

Vierailija
58/64 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on todella mautonta syödä kylässä omia eväitä (poislukien pienet lapset tai allergiset). Saati sitten, että lähtiessä kysellään ruokapaikkaa, jos kylässä on ollut aiemmin tarjolla kahvit.

Vierailija
59/64 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tommoista kahvi porukalle edes kokkaa? Höpösistä höpö. Keksiä ja jotain piirakan tynkää pöytään, kelpaa mainiosti. Onko sama aloittaja joka värkkäsi ohikulkijoille täytekakun?

Vierailija
60/64 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkamaisia vieraita.

Tarjoilujen pitää kelvata.