Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla

Vierailija
24.07.2023 |

https://yle.fi/a/74-20041357

Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o

Kommentit (616)

Vierailija
501/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä linkki. Tämä ei tarkoita sitä että meillä on varaa lisätä r.sistisia toimia, päin vastoin. https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-racist-countries

No ei, itse koen ikärasismia silloin tällöin vaikka ei vielä mummoikåinenkään.

Vierailija
502/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä taas vahvistaa sen, millainen paikka Helsinki on. Sinne en lapsiani vie. Onneksi täällä meillä ei ole sentään noin sadistista porukkaa. 

Toivottavasti on ironiaa tämä juttusi. Muussa tapauksessa sinuun uppoaa todella huolestuttavan helposti median provokaatiot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua hämmästytti tämä juttu, ja koko lapsiviha. Lieneekö helsinkiläinen ilmiö? En ole törmännyt. Itselläni ei kyllä lapsia olekaan.

Tuli mieleen, että onkohan tämä lapsi supisuomalainen, vai kenties tummaihoinen? Silloin en ihmettelisi, että rasistit käyvät riehumaan, sen verran hulluja ovat.

Ihmeellistä, että nyt paasataan tätä rasismia suut ja silmät täyteen.

Itse en tunne ketään. Tänäänkin oli yleisradio uutisten mukaan teettänyt aiheesta tutkimuksen?

Asutaan kylläkin Lapissa rauhallisella omakoti alueella ja olen ilokseni huomannut, että naapurustoon on pikkuhiljaa muuttanut nuoria ulkolaisia työssä käyviä perheitä ja on mukava kuulla iloisia lasten ääniä kesäillassa.

Kukaan ei häiritse toisiaan, kaikki tervehtivät kohteliaasti, jos sattuvat kohdalle.

Me vanhukset tästä väistymme ajallamme ja on kiva tietää, että rakas talo ja piha saa jonkun siihen elämistä jatkamaan.

Lapsissa on tulevaisuus ja tärkein työ millä vaikutetaan tulevaisuuteen on juuri kasvatustyö.

Vierailija
504/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi yksittäisten mielenterveysongelmaisten kailotusten perusteella tuomitsemaan ihmisiä yleisesti. Liikennevälineissä ihmiset tuppaavat olemaan pahalla tuulella. Kiltti rauhallinen lapsi saa ihastelua osakseen pihoilla, kahviloissa jne. Rääkyjistä ei kai  kukaan tykkää, tai siitä, että syödään omia eväitä tai vaihdetaan kakkavaippoja sopimattomissa paikoissa.

Vierailija
505/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä.halua kasvattaa lapsia englantilaisesti. Miksi englantilaiset aikuiset käyttäytyvät Britannian ulkopuollleaa törkeästi? Eli sosiaalinen kontrolli ei oma sisäinen? Olisko kasvatuksells jotain tekemistä sen kanssa?

Minkä tahansa maan w t-porukalla ei ole käytöstapoja. Varsinkaan n Britannia on luokkayhteiskunta.

Vierailija
506/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukoon lapsiasiainvaltuutettu vain omasta puolestaan!

Itsellä EI OLE kokemuksia lapsivihamielisyydestä. Julkisilla kulkemisesta lasten kanssa sen sijaan on kokemusta usean vuoden ajalta.

Toki hulluja mahtuu sekaan, liikkuu sitä lasten kanssa tai ilman.

Vierailija
507/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku viitseliäs alkaisi penkoa mikä (kenties) yhteys löytyy äidiltä ja Yleltä? Kun on pengottu jee suksenaikaisia juttuja hallituspuolueiden henkilöistäkin, media tosin. Ei yllättäisi yhteys laisinkaan.

Tässäkin jutussa melua tyhjästä, aihekin aivan uskomaton: Lapseni ei mahdu mihinkään.

Vierailija
508/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun karkea arvio lukemani perusteella. Tämä mamma itse toimii ärsyttävällä tavalla kulkiessaan lapsensa kanssa kaupungilla. Lapsi sinällään ei aiheuta ongelmia vaikka laulelisi ja olisi äänekäs, useinhan ihmiset suhtautuvat myönteisesti hymyillen kun joku lapsi laulaa(kokemukseni äänekkään lapseni kanssa). Jos äidillä asenne muita kohtaan tyyliin "älä viitsi laulaa kun nää tädit ja sedät eivät SUN laulusta tykkää...". Viesti lapselle= SUSTA ei tykätä.

Tällä asenteella mamma on itse se ongelma, ei lapsi oli hän millainen tahansa.

Olen törmännyt itseriittoisiin äiteihin lapsineen kaupungissa. Ei väistetä mutta, ei joustetaan, ei olla sosiaalisia vaan siellä omassa suljetussa kuplassaan. Kyllä ympäristö haistaa asenteen. Ja maksaa takaisin.

Se että jou huutaa noin rumasti lapselle suoraan, kertoo huutajan sairaudesta, ei yleisestä ilmapiiristä.

509/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä Suomi ei ole lapsivihamielinen maa. Meillä on lapsilisät, neuvolat, hyvä päivähoito ja ilmainen koulu.

Monessa muussa maassa lapset kuolee kadulle jos vanhemmat eivät huolehdi. Eikä se oikeasti kiinnosta ketään.

Menkää katsomaan oikeaa lapsivihamielisyyttä jonnekin Brazilian hökkelikyliin.

Suomessa todellakin välitetään lapsista!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
510/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti tuo että on järkytytty jostain nististä joka on höpissyt metrossa lapselle helvetistä. Se ei ole lapsivihaa, vaikka kohde nyt sattuikin olemaan lapsi.

Kauheaa ajatella, että olemme pisteessä, jossa näiden nistien olemassa olo ja käytös nähdään ihan normaalina asiana, johon ei enää kuuluisi kiinnittää edes suuremmin huomiota.

Milloin aletaan tehdä jotain, että heistä ja heidän käytöksestään päästään eroon?

Siis mielestäsi on ok hankkiutua eroon jostakin ihmisryhmästä? Kenellä sitten olisi oikeus määritella kuka saa elää ja olla, kuka ei?

Vierailija
511/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi yksittäisten mielenterveysongelmaisten kailotusten perusteella tuomitsemaan ihmisiä yleisesti. Liikennevälineissä ihmiset tuppaavat olemaan pahalla tuulella. Kiltti rauhallinen lapsi saa ihastelua osakseen pihoilla, kahviloissa jne. Rääkyjistä ei kai  kukaan tykkää, tai siitä, että syödään omia eväitä tai vaihdetaan kakkavaippoja sopimattomissa paikoissa.

Paljon tavallisempi ongelma on se, että naispuoliset matkustajat ja jopa alakouluikäiset tytöt joutuvat kuuntelemaan miesten ja poikien rumia puheita julkisella paikalla.  Joskus naisetkin puhuvat rumasti käyttäen ruumiinosien nimiä. Jonkun pitäisi todella puuttua siihen. Kuvitelkaa, jos miesten pitäisi kerta matkustaessaa julkisilla kuulla 20 kertaa sana ku... tai ky... tai muuta sen tapaista.

Vierailija
512/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään ei oo selvää, onko se pentu pökäle!

Vierailija
513/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivien välistä voi lukea lapsen olevan erivärinen kuin me suurin osa. Hirvittävää käytöstä silti.

Näin ulkopuolisena ja uskovaisenakin tuli mieleen, että oikea vastaus olisi ollut: "Jumala on luonut meidät kaikki". Tai:"Siellä tavataan." Tiedän tapauksen, jossa eräs nainen vastasi viimeksimainitulla tavalla, kun yksi pappi uhkasi häntä kadotukseen joutumisella.

Vierailija
514/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään ei oo selvää, onko se pentu pökäle!

On se!

Vierailija
515/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monenlaisia ajatuksia herätti tuo artikkeli. Hyvin samankaltaisia kokemuksia oli itselläni silloin kun lapsi istui vielä rattaissa, ja olin yksinhuoltajana usein lapsen kanssa liikkeellä käyttäen julkisia liikennevälineitä.

Yksinhuoltajana pienen lapsen kanssa sitä on lisäksi aika herkillä, kun vieraat ihmiset tulevat länkyttämään negatiivisesti oli sitten syytä tai ei. 

Monesti  tuntui siltä, että on luvallinen kohde vieraille ihmisille tulla purkamaan omia pahoja olojaan. Luvallinen siinä mielessä, että minulle uskallettiin tulla ilkeilemään koska olen suht vaarattoman ja kiltin näköinen, pienikokoinen naisihminen.  Jos olin lapsen isän kanssa yhdessä liikkeellä kukaan ei sanonut mitään. Pääkaupunkiseudulla rattaiden kanssa liikkuva saa usein negaa jo siitä syystä, että ilmeisesti ajatellaan "tuo matkustaa ilmaiseksi - minä maksan sen matkat. Niinpä olen jotenkin oikeutettu soittamaan suutani muutoin vieraalle ihmiselle."

Näillä ihmisillä ei ole minkäänlaisia käytöstapoja itsellään tai minkäänlaista kykyä arvioida omaa käyttäytymistään kriittisesti. Itse ainakin mietin kaksi kertaa ennen kuin alan haukkumaan  jotain vierasta ihmistä tai verbaalisti hyökkäämään varsinkaan, jos tilanteessa on pieniä lapsia läsnä.

Kumma kun minä olen pienikokoinen nainen ja usein lasteni kanssa julkisissa, en tuollaista ole ikinä kokenut. Mistä jengi tietää muutenkaan että olet yksinhuoltaja? Oletko kuin joku riivinrauta kun kuljet tuolla..?

Vierailija
516/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni on 3v.

Mistä itse huomaan lapsivihan hänen kanssaan ollessani esim. kaupungilla:

- lähinnä mummot ja toiset, itsekin äidit hymyilevät lapselleni

- julkisiin kiilataan lapsen ohi

- lapselle ei puhuta eikä häntä välttämättä edes katsota (myyjät, tarjoilijat)

- turhaudutaan, jos lapsella kestää (LUONNOLLISESTIKIN) pidemmän aikaa päästä esimerkiksi istumaan julkisissa

- lapsen pitää monesti väistellä ihmismassassa sen sijaan, että aikuiset huomioivat hänet

Olin itsekin yhtä lapsivihamielinen ollessani lapseton. Äärettömän itsekäs ja ymmärtämätön.

Miksi lapsellesi pitäisi hymyillä tai myyjän sanoa erikseen hänelle jotain? Lapsesi on vain ihminen muiden joukossa

Edelliselle palstalaiselle sen verran, että julkiset kulkuneuvot eivät ole oikea paikka opettaa lapselle ovesta kulkemista tai käytävällä liikkumista. Myös kaupan ovet ovat todella sopimattomia tähän tarkoitukseen. Voi  helposti tapahtua onnettomuus. Mukana saattaa olla vanhuksia, joiden on vaikea liikkua ja jotka ovat vaarassa kaatua, kun joku tukkii tien eikä matkustaja pääse istumaan tai ottamaan tukea jostakin. Näin hiljattain kuinka 1+ ikäinen taapero yritti mennä jostakin kohdasta. Isä oli mukana eikä älynnyt nostaa lasta. Luulisi, että kotoa tai kodin läheltä löyty paikka, jossa  voi harjoitella rappusissa kulkemista.

Vierailija
517/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten pitäis opetella vähän jämäkkyyttä. Jos istuu penkillä, jolla saa istua ja joku tulee valittamaan ja vaatimaan poistumista niin pitää vaan sanoa, että kuulehan minulla on tässä oikeus istua ja sinulla ei ole oikeutta päättää ketä tässä saa istua.

Tai sitten pitäisi hoksata, että eväspaperien levittäminen huonojalkaisille mummoille tarkoitetulle penkille estää niitä mummoja istumasta siihen. Ne penkit ei ole vain lapsia varten.

En nyt ihan jaksa uskoa, että tästä oli kyse. Eiköhän tuo ollut joku pirjoleena, joka halusi vaan purkaa pahaa mieltään. Sitä paitsi niitä penkkejä on yleensä käytävät täynnä.

Oikeasti? Oodin lähellä olevissa kauppakeskuksissa niitä on 1-2 kpl käytävää kohti. Eli ei täynnä lainkaan.

Olen vanhempi ihminen ja liikkumistani rajoittaa se, kun penkit on poistettt melkein kaikkialta. Triplassa on käytävällä joku harva istumapaikka, mutta niissä on usein nuorempaa väkeä ja lapsia. Rautatiesaeman penkit katosivat monta vuotta sitten. Kävin joskus siellä levähtämåässä. Kaikilla ei ole varaa mennä kahvilaan.

Vierailija
518/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylelle haastattelun antanut Katja Särkkä näyttää olevan ammatiltaan tarot-korttien lukija...en tiedä, mitä se sitten kertoo hänestä itsestään...menee ohi aiheen, mutta ehkä ainakin omissa silmissäni hieman vähentää hänen uskottavuuttaan. 

Vierailija
519/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten pitäis opetella vähän jämäkkyyttä. Jos istuu penkillä, jolla saa istua ja joku tulee valittamaan ja vaatimaan poistumista niin pitää vaan sanoa, että kuulehan minulla on tässä oikeus istua ja sinulla ei ole oikeutta päättää ketä tässä saa istua.

Tai sitten pitäisi hoksata, että eväspaperien levittäminen huonojalkaisille mummoille tarkoitetulle penkille estää niitä mummoja istumasta siihen. Ne penkit ei ole vain lapsia varten.

En nyt ihan jaksa uskoa, että tästä oli kyse. Eiköhän tuo ollut joku pirjoleena, joka halusi vaan purkaa pahaa mieltään. Sitä paitsi niitä penkkejä on yleensä käytävät täynnä.

Oikeasti? Oodin lähellä olevissa kauppakeskuksissa niitä on 1-2 kpl käytävää kohti. Eli ei täynnä lainkaan.

Silti ne penkit ei myöskään ole vain mummoja varten, vaan myös lapset saavat niillä levähtää.

Mutta lapsen viereen mahtuu 2 mummoa, jos lapsi ei levittele eväspapereita koko penkille.

Tai 2 vaaria. Myös vanhoilla miehillä on jalkavaivoja tai heillä on huono olo.

Vierailija
520/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jättää pois mt-ongelmaiset ja narkit, niin kovin moni ei mielellään ala huutelemaan lapsille. Täällä Tampereella ainakin ovat vanhemmat itse aiheuttaneet sen, että lapsista ei pidetä. Bussissa ja ratikassa annetaan heilua miten huvittaa, kirjastoissa ja kaupoissa ei kielletä riehumista ja usein näkee kuinka isoissa kaupoissa noin kolmevuotiaat jätetään yksin leluja katselemaan vanhempien mennessä ruokaostoksille.

Vastuutonta ja "joku toinen hoitaa meidän lapset" asennetta.

Alkukesällä näin helsinkiläisessä vaatekaupassa kuinka pari äitiä antoi eri ikäisten lasten kiskoa  kauniisti ripustettuja lastenvaatteita telineistä ja heittää ne pitkin lattioita. Lakkeja ja tyttöjen koruja viskeltiin sinne tänne. Tässä tapauksessa perheet eivät olleet suomalaisia, joten huono käytös on selvästi yleistä muissakin kulttuureissa.  Äitien mielestä oli ilmeisesti ihan ok, että huonoa palkkaa saavat myyjät joutuvat poimimaan tavaroita lattialta ja viemään ne paikoilleen. Toki myös suomalaislapset voivat käyttäytyä yhtä huonosti, mutta nämä lapset puhuivat vierasta kieltä, jota en tunnistanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä