Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla

Vierailija
24.07.2023 |

https://yle.fi/a/74-20041357

Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o

Kommentit (616)

Vierailija
1/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti tuo että on järkytytty jostain nististä joka on höpissyt metrossa lapselle helvetistä. Se ei ole lapsivihaa, vaikka kohde nyt sattuikin olemaan lapsi.

2/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhempi mies otti rattaista kiinni, kumartui lapsen tasolle ja sanoi:

– Sinun pitäisi kuolla helvetin tulessa." (Yle)

Tuo kuulostaa kyllä enemmän joltain yksittäisen mt-ongelmaisen käyttäytymiseltä kuin lapsivihamielisyydeltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauratti tuo että on järkytytty jostain nististä joka on höpissyt metrossa lapselle helvetistä. Se ei ole lapsivihaa, vaikka kohde nyt sattuikin olemaan lapsi.

Kauheaa ajatella, että olemme pisteessä, jossa näiden nistien olemassa olo ja käytös nähdään ihan normaalina asiana, johon ei enää kuuluisi kiinnittää edes suuremmin huomiota.

Milloin aletaan tehdä jotain, että heistä ja heidän käytöksestään päästään eroon?

Vierailija
4/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkän mielestä yhteiskunta vihaa lapsia, koska kaikki eivät halua kuunnella hänen lapsensa laulua.

Vierailija
5/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lapsen kanssa on pers3eilty julkisessa liikenteessä, eikä ole väistetty kun joku yritti poistua omalla pysäkillään. Yhyy yhyy lapsivihaa kun matkustaja joutui poistumaan kiireessä jotta pääsi ajoissa ulos.

Seuraavaksi lapsen on annettu huutaa, ja ohikulkija matki huutoa. Kyynel, mikä trauma.

Kolmannessa tapauksessa mamma pysäköi syömään eväitä paikkaan, jossa ei saanut syödä omia eväitä. Lapsivihaa!

Vähän voisi peiliin katsoa, olisiko omassa käyttäytymisessä tai herkkänahkaisuudessa korjaamisen varaa.

Vierailija
6/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että lapsivihamielistä käytöstä on, mutta osa siitä "vihasta" kumpuaa vanhempien käytöksestä. Annetaan lasten riehua ja riekkua miten sattuu. Ei osata opettaa edes alkeellista käyttäytymistä.

Normaalia käytöstä on, jos lapsi satunnaisesti itkee väsymyksen / itsensä satuttamisen takia, kiljuminen huvin vuoksi ei ole asiallista käyttäytymistä. Vanhemman tehtävä on myös vahtia, ettei lapsi juoksentele autojen alle tai törmäile ympäriinsä esim. kaupoissa.

Vierailija
7/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään ihmiset eivät ole kohteliaita ja ystävällisiä toisilleen etenkään Helsingissä, joten miksi ne olisi sitä lapsillekkaan.

Lapsia ei myöskään kannata roikottaa julkisilla paikoilla ennenkuin ne ovat oppineet käyttäytymään niin etteivät häiritse toisia.

Mikäli kokee tulevansa häirityksi siellä missä asuu kannattaa muuttaa pääkaupunkiseudulta pois väljemmille vesille.

Vierailija
8/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa ajatella, että olemme pisteessä, jossa näiden nistien olemassa olo ja käytös nähdään ihan normaalina asiana, johon ei enää kuuluisi kiinnittää edes suuremmin huomiota.

Milloin aletaan tehdä jotain, että heistä ja heidän käytöksestään päästään eroon?

Mitä ehdotat? Heidän takia on jo suurinpiirtein tehty kaikki paitsi viety ulkoluodolle koko sakki.

Vierailija
9/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vähän luulen, että tämä pyörätuoli mies on kerran jos toinenkin jätetty niin ettei ole päässyt ulos silloin kun piti, varsinkaan jonkun lasten vaunujen takia. Me ei eletä maailmassa jossa kaikkeen on rajattomasti aikaa eikä lapselle pidä opettaa, että muu maailma seisoo sen aikaa paikallaan odottamassa kun hän valmistautuu siihen. Minun isä opetti, että on tasan 3 minuuttia aikaa valmistautua lähtöön ja jos ei ollut paikalla niin jäi kyydistä ja sitä tosiaan jäi. Siinä oppi olemaan aina ajoissa ja valmis samaan tahtiin kuin muut eikä jääty odottamaan prinsessa kohtelua.

Vierailija
10/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entäs kun kiireinen mies junassa melkein törmäsi lapseen? Kyllähän se nyt on lapsivihaa.

On lapsivihaa enintään siltä äidiltä, joka antoi täydessä junassa lapsen haahuilla muiden tiellä. Mitä sen miehen olisi pitänyt tehdä, missata pysäkkinsä kun Eeverttiorvokki tojottaa tiellä eikä mamma tee mitään?

Vierailija
11/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin lähijuna. Onpa harvinaisen kuutamolla oleva äitiliini, jos ei tiedä, mitä porukkaa tuolla matkustelee. 

Vierailija
12/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että lapsivihamielistä käytöstä on, mutta osa siitä "vihasta" kumpuaa vanhempien käytöksestä. Annetaan lasten riehua ja riekkua miten sattuu. Ei osata opettaa edes alkeellista käyttäytymistä.

Normaalia käytöstä on, jos lapsi satunnaisesti itkee väsymyksen / itsensä satuttamisen takia, kiljuminen huvin vuoksi ei ole asiallista käyttäytymistä. Vanhemman tehtävä on myös vahtia, ettei lapsi juoksentele autojen alle tai törmäile ympäriinsä esim. kaupoissa.

Tai jää toljottamaan metrossa ihmisten tielle.

Vierailija
13/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten kenellekään tullut mieleen, että jo pitkään vallalla olleesta yltiöpositiivisesta "ei kielletä" -kasvatuksen tuloksista saamme jo nyt nauttia sen verran paljon, joten useammat haluavat kiinnittää huomiota myös lapsen velvollisuuksiin ja haluaa opettaa, että teoilla on seuraukset.

Vierailija
14/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipa outoa. Minulla on 10-vuotias lapsi ja mekin asumme Helsingissä ja liikumme usein metrolla, käymme Oodissa jne. Muistan ehkä kolme aivan yksittäistä tilannetta tältä koko 10 vuoden ajalta, kun joku tuntematon on reagoinut lapseeni jotenkin ikävästi (kaikissa tilanteissa oli muuten kyse vanhemmasta naisesta, joka selvästi purki omaa pahaa oloaan meihin). Erikoista, että jutun henkilön mukaan tällaista tapahtuu viikoittain.

Vierailija
15/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta muistan että kokoajan sai olla varuillaan milloin joku tuntematon aikuinen räjähtää tai valittaa jostain. On sitä ennenkin osattu.

Vierailija
16/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään ihmiset eivät ole kohteliaita ja ystävällisiä toisilleen etenkään Helsingissä, joten miksi ne olisi sitä lapsillekkaan.

Lapsia ei myöskään kannata roikottaa julkisilla paikoilla ennenkuin ne ovat oppineet käyttäytymään niin etteivät häiritse toisia.

Mikäli kokee tulevansa häirityksi siellä missä asuu kannattaa muuttaa pääkaupunkiseudulta pois väljemmille vesille.

Kyllä Helsingissä ollaan kohteliaita ja ystävällisiä toisilleen. Pitää vaan osata käyttäytyä, ettei häiritse muiden kulkua. Sama pätee kaikkiin isoihin kaupunkeihin. Matkan pitää antaa jatkua ja väistää tarvittaessa. Niin ja silmät pidetään auki.

Vierailija
17/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole siitä, että kohde on lapsi. Tuo nainen vain olettaa, että lapsivihamielisyys näkyy noin. Kyse on ihan tavallisesta elämästä pääkaupungissa, siellä jokainen kokee vastaavaa iästä, ihonväristä ja olemuksesta huolimatta. Minulle on huudeltu rumista hiuksista, tönitty sivuun rullaportaissa (seisoin oikeassa laidassa, ohittaja halusi ohittaa oikealta!) ja tultu kertomaan, että kiharatukkaiset palavat helvetissä. En ole olettanut, että viha kohdistuu suomalaisiin 37v ikäisiin naisiin, joten en ottanut yhteyttä mediaan.

Suvaitsevaisuus on päivän sana. Miksi Särkkä ei suvaitse narkkareita, vanhoja naisia, pyöräilijöitä tai muita kanssaihmisiä?

Vierailija
18/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"minun lapsi" mitähän kieltä lapsi tulee aikuisena puhumaan? 

Vierailija
19/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kukaan normaalina pidä, mutta sellaista se nyt vain on. Aina on ollut juoppoja ja lääkkeiden väärinkäyttäjiä, erilaisista mt-potilasta puhumattakaan. Ei sinun maailmasi kaadu vaikka joku helvetin liekit mainitsisikin.

Vierailija
20/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä tosi monet näistä vanhemmista jotka valittavat lapsivihasta, eivät ymmärrä, ettei kyseessä todellakaan aina ole lapsiviha. Oon itse lapseton, mutta näitä tapauksia löytyy lähipiiristä. Ihmiset on vaan kyllästyneitä siihen, että lapset käyttäytyy nykyään todella huonosti. Vanhemmat valittaa netissä mutta eivät keskity kunnolla lastensa kasvattamiseen - ei edes sen vertaa, että heillä olisi peruskäytöstavat opittuina. Lapsilla ei ole mitään erityisoikeutta käyttytyä huonosti ja muita ihmisiä huomioimatta, varsinkin julkisilla paikoilla. Usein nämä tapaukset johtuvat ainoastaan siitä, että lapset ja heidän vanhempansa eivät itse osaa käyttäytyä. Esim. lapsiperheet sotkevat ja jättävät yleiset tilat kauheaan kuntoon, ja kun siitä huomautetaan, se on mukamas lapsivihaa. Mulle opetettiin jo pienestä pitäen, että julkisilla paikoilla käyttäydytään nätisti ja ei esim. huudeta, eikä seistä ovien edessä. Mä sanoin toissapäivänä todella tiukasti (varmaan kuulosti vihaiselta) ratikassa lapselle, joka potki mun nilkkoja. Mulla on tällä hetkellä penikkatauti molemmissa jaloissa, ja arvatkaa koskiko kun tää pentu potkii niitä. Kuka edes potkii vieraan ihmisen jalkoja? Äiti ei huomioinut käytöstä mitenkään, paitsi vasta sitten kun sanoin että jos hän kasvattaisi lapsensa kunnolla, niin mun ei tarvitsisi tehdä sitä. Oon ihan kyllästynyt siihen, että jo valmiiksi huonoille tavoille opetetuille pennuille ei saisi sanoa mitään vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä