Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla

Vierailija
24.07.2023 |

https://yle.fi/a/74-20041357

Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o

Kommentit (616)

Vierailija
521/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa kirkossa järjestetään lasten joululaulutapahtumia nimenomaan siksi, että lapset saavat niissä liikkua ja laulaa ilman että vanhempien tarvitsee jännittää sitä, että häiritseekö lapsi muita. T. Seurakunnan työntekijä

Omassa kirkkokunnassani järjestetään aika usein perhemessuja, mutta pikkulasten vanhemmat eivät mene niihin vaan tulevat tavalliseen messuun. Ei siinä mitään pahaa ole, mutta kirkossa on myös vanhoja ihmisiä tai muita huonokuuloisia, jotka eivät saa selvää papin puheesta, kun ympärillä on hälyääniä.

Vierailija
522/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta kasvattaneena (nyt ovat jo melkein teinejä) muistan vain yhden ilmeellisen tapauksen. Suhteellisen suuressa ruokakaupassa lapsi vaunuissa itki koska oli jo nälkäinen mutta ostokset piti saada suoritettua loppuun. Yksi vanhempi nainen tuli sitten melkein koko matkan perässä kulkemaan ja hokemaan "laita sille nyt hyvänen aika tutti suuhun" ja muuta vastaavaa.

Jälkikäteen itseäni harmitti että vaan kiltisti kuuntelin hänen valitustaan enkä sanonut tyyliin muuta kuin "Nälkä vaan on, heti kaupan ulkopuolella syödään".

Pientä verrattuna monien kokemuksiin mutta tämä jäi mieleeni pitkäksi aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jättää pois mt-ongelmaiset ja narkit, niin kovin moni ei mielellään ala huutelemaan lapsille. Täällä Tampereella ainakin ovat vanhemmat itse aiheuttaneet sen, että lapsista ei pidetä. Bussissa ja ratikassa annetaan heilua miten huvittaa, kirjastoissa ja kaupoissa ei kielletä riehumista ja usein näkee kuinka isoissa kaupoissa noin kolmevuotiaat jätetään yksin leluja katselemaan vanhempien mennessä ruokaostoksille.

Vastuutonta ja "joku toinen hoitaa meidän lapset" asennetta.

Alkukesällä näin helsinkiläisessä vaatekaupassa kuinka pari äitiä antoi eri ikäisten lasten kiskoa  kauniisti ripustettuja lastenvaatteita telineistä ja heittää ne pitkin lattioita. Lakkeja ja tyttöjen koruja viskeltiin sinne tänne. Tässä tapauksessa perheet eivät olleet suomalaisia, joten huono käytös on selvästi yleistä muissakin kulttuureissa.  Äitien mielestä oli ilmeisesti ihan ok, että huonoa palkkaa saavat myyjät joutuvat poimimaan tavaroita lattialta ja viemään ne paikoilleen. Toki myös suomalaislapset voivat käyttäytyä yhtä huonosti, mutta nämä lapset puhuivat vierasta kieltä, jota en tunnistanut.

Jos olisin ollut se myyjä olisin käskenyt äidin mennä lapsineen keräämään kaiken. Vaikka kuin olisi tullut ra sistihuutoa perään.

Vierailija
524/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lasta kasvattaneena (nyt ovat jo melkein teinejä) muistan vain yhden ilmeellisen tapauksen. Suhteellisen suuressa ruokakaupassa lapsi vaunuissa itki koska oli jo nälkäinen mutta ostokset piti saada suoritettua loppuun. Yksi vanhempi nainen tuli sitten melkein koko matkan perässä kulkemaan ja hokemaan "laita sille nyt hyvänen aika tutti suuhun" ja muuta vastaavaa.

Jälkikäteen itseäni harmitti että vaan kiltisti kuuntelin hänen valitustaan enkä sanonut tyyliin muuta kuin "Nälkä vaan on, heti kaupan ulkopuolella syödään".

Kaikki ei edes huoli tuttia. minun yksi lapsi huoli vain tissiä ja kaupassa ei onnistu syöttäminen.

Vierailija
525/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Särkän mielestä yhteiskunta vihaa lapsia, koska kaikki eivät halua kuunnella hänen lapsensa laulua.

Ja vielä erikseen toitottaa lapselleen, että AIKUISET EIVÄT HALUA KUUNNELLA LAULUASI! - sen sijaan, että kertoisi, että julkisissa liikennevälineissä ym. on KOHTELIASTA OTTAA HUOMIOON MUUT ihmiset ja välttää turhaa meteliä.

Yleensäkin laulamisella taikka esiintymisellä on aika ja paikka. Linja-auto ei ole sellainen paikka. Ihan normaaleja käytössääntöjä, mitkä kannattaa lapselle opettaa.

Vierailija
526/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivinen ja huo***merkitty mamma.

Vierailija
527/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa yritetään todeistella, ettei Suomessa ole lapsivihamielisyyttä ja kuitenkin siinä samalla tulette todistaneeksi täsmälleen päinvastaista.

Tietysti on lapsivihamielisyyttä. Ei tarvitse kuin Etelä-Eurooppaan matkustaa niin huomaa eron. Toisaalta, siellä suunnalla ehkä myös lapsilta vaaditaan parempia käytöstapoja.

Lapset käyttäytyvät etelässä julkisilla paikoilla todella hyvin ja kaupoissa kuulee heidän juttelevan kohteliaasti vanhempiensa kanssa. Mutta siellä onkin näihin päiviin asti ollut luvallista läimäyttää pientä lasta kotona, jos tämä ei tottele. Toisaalta perheissä halataan ja suukotetaan lapsia paljon.

Vierailija
528/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monenlaisia ajatuksia herätti tuo artikkeli. Hyvin samankaltaisia kokemuksia oli itselläni silloin kun lapsi istui vielä rattaissa, ja olin yksinhuoltajana usein lapsen kanssa liikkeellä käyttäen julkisia liikennevälineitä.

Yksinhuoltajana pienen lapsen kanssa sitä on lisäksi aika herkillä, kun vieraat ihmiset tulevat länkyttämään negatiivisesti oli sitten syytä tai ei. 

Monesti  tuntui siltä, että on luvallinen kohde vieraille ihmisille tulla purkamaan omia pahoja olojaan. Luvallinen siinä mielessä, että minulle uskallettiin tulla ilkeilemään koska olen suht vaarattoman ja kiltin näköinen, pienikokoinen naisihminen.  Jos olin lapsen isän kanssa yhdessä liikkeellä kukaan ei sanonut mitään. Pääkaupunkiseudulla rattaiden kanssa liikkuva saa usein negaa jo siitä syystä, että ilmeisesti ajatellaan "tuo matkustaa ilmaiseksi - minä maksan sen matkat. Niinpä olen jotenkin oikeutettu soittamaan suutani muutoin vieraalle ihmiselle."

Näillä ihmisillä ei ole minkäänlaisia käytöstapoja itsellään tai minkäänlaista kykyä arvioida omaa käyttäytymistään kriittisesti. Itse ainakin mietin kaksi kertaa ennen kuin alan haukkumaan  jotain vierasta ihmistä tai verbaalisti hyökkäämään varsinkaan, jos tilanteessa on pieniä lapsia läsnä.

Kumma kun minä olen pienikokoinen nainen ja usein lasteni kanssa julkisissa, en tuollaista ole ikinä kokenut. Mistä jengi tietää muutenkaan että olet yksinhuoltaja? Oletko kuin joku riivinrauta kun kuljet tuolla..?

Pääsitpä taas haukkumaan itsellesi vierasta ihmistä. Hyvä sinä!

Vierailija
529/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, ettei aikuinen ihminen joka lähtee junasta pyörän kanssa niin ei välttämättä edes huomaa jos edessä on pieni lapsi. Kun junatkaan ei pysähdy kuin lyhyeksi aikaa.

Itse astuin vahingossa erään lapsen jalan päälle kaupan jonossa. Lapsi seisoi hyvin lähellä takanani enkä tiennyt, että siinä on joku.  Pyysin kovasti anteeksi ja vakuutin, että se oli vahinko. Onneksi olen pienikokoinen aikuinen enkä ylipainoinen. Tietysti äidin olisi ollut hyvä katsoa lapsen perään.

530/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäväähän tuo on eikä ole ok. Mutta ehkä tuon naisen tatuoinnit provosoivat ihmisiä, joten jos hän poistattaisi ainakin kaikki näkyvät tatuoinnit, niin ongelmaa ei ehkä olisi. Ja jos rahaa jää vielä yli, niin nenä ei ole ihan perinteinen söpö nöpönenä, mikä lähes kaikilla suomalaisilla on, joten se antaa vähän kylmän ja kovan vaikutelman ainakin kuvan perusteella. Nämä vinkit antaisin, millä omaa ja lapsen elämänlaatua voisi parantaa ja toivottavasti ongelma poistuu!

Vierailija
531/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tapahtuma jäi mieleesi, kun tuollainen on perin harvinaista. Epäilen kyseisen naisen olleen jollain lailla erikoistapaus.

Vierailija
532/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään ihmiset eivät ole kohteliaita ja ystävällisiä toisilleen etenkään Helsingissä, joten miksi ne olisi sitä lapsillekkaan.

Lapsia ei myöskään kannata roikottaa julkisilla paikoilla ennenkuin ne ovat oppineet käyttäytymään niin etteivät häiritse toisia.

Mikäli kokee tulevansa häirityksi siellä missä asuu kannattaa muuttaa pääkaupunkiseudulta pois väljemmille vesille.

Tai muuttaa hyvämaineiselle alueelle Helsingissä. Kyllä tällä alueella missä asun, osataan käyttäytyä. Kuljen useita kertoja viikossa bussilla keskustaan ja varsinkin aamupäivällä on äitejä vaunuineen matkassa. En ole kertaakaan nähnyt huonoa käytöstä muiden matkustajien taholta. Tuntuu tosi kummalliselta tuo äidin kokemus, toki ymmärrän että kokemukset ovat ikäviä.

Asut ilmeisesti kantakaupungissa? Se selittää lasten hyvät käytöstavat.

Uutisessa puhuttiin lähijunasta, tunnetusti lähiöissä ns. vapaa kasvatus on valloillaan.

Brittiläinen A.S. Neill perusti aikoinaan Englantiin koulun, jossa oli hyvin vapaa meininki. Ei ollut pakko mennä oppitunnille. Mutta jos meni luokkaan, ei saanut häiritä toisten opiskelua. Lapset saivat koulussa paljon rakennella majoja ulkona,  maalata ja piirtää. Akateemista menestystä ei kauheasti arvostettu siellä. Toisia ihmisiä piti kuitenkin kohdella nätisti. Kun pojat häiritsivät koululle tulleita työmiehiä, pojat määrättiin kiipeämään ylös tikapuita monta kertaa. Neillin mielestä itkevää vauvaa pitää aina lohduttaa (lääkärit käskivät äitien antaa vauvan itkeä tuntikaupalla joskus 40-luvulla)  ja pitää antaa ruokaa, jos lapsella on nälkä. Tämä "vapaa kasvatus"  sitten levisi aatteena maailmalle eikä ymmärretty alkuunkaan mitä se tarkoittaa.

Vierailija
533/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun kommentit vain tukevat sitä, että Suomi on lapsia vihaava yhteiskunta.

Uskomatonta, jos te samat ihmiset valitatte jossain toisessa ketjussa, miksi suomalaiset eivät halua enää lisääntyä.

Se olisi peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
534/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo r.sismikortti on kovin käytetty ja kulunut. Kun erään kansallispukuisen!ryhmän tyypit otetaan kiinni myymälävarkaudesta alkaa s.sistiksi syyttely. Samoin on käynyt muutaman kerran kun olen komentanut sotkijoita lähileikkipuistossa(ovat siis tummahipiäisiäLapsia) on huudeltu r.sistiksi. No hyvin ovat lapset ymmärtäneet kun olen rauhallisesti jutellut miksi on ikävää jos sotketaan.

Mutta on niin kaukaa haettu Ylen juttu aiheesta. Rasittavia viimeaikaiset mielenosoitukset ja muu somearkeologia jossa media kaivelee vanhoja puheita ja kuvia. Ei muuta riittävän raflaavaa juttua ole näin mätäkuussa?

Somearkeologia. Onpas hyvä termi.

Vierailija
535/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joku viitseliäs alkaisi penkoa mikä (kenties) yhteys löytyy äidiltä ja Yleltä? Kun on pengottu jee suksenaikaisia juttuja hallituspuolueiden henkilöistäkin, media tosin. Ei yllättäisi yhteys laisinkaan.

Tässäkin jutussa melua tyhjästä, aihekin aivan uskomaton: Lapseni ei mahdu mihinkään.

Hyvin sanottu.

Luin suksenaikaisia juttuja ja jäin ihmettelemään. 😄 Ehkä voisikin käyttöä sanontaa puusuksenaikaiset.

Vierailija
536/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keijo-Petteri kirjoitti:

Ikäväähän tuo on eikä ole ok. Mutta ehkä tuon naisen tatuoinnit provosoivat ihmisiä, joten jos hän poistattaisi ainakin kaikki näkyvät tatuoinnit, niin ongelmaa ei ehkä olisi. Ja jos rahaa jää vielä yli, niin nenä ei ole ihan perinteinen söpö nöpönenä, mikä lähes kaikilla suomalaisilla on, joten se antaa vähän kylmän ja kovan vaikutelman ainakin kuvan perusteella. Nämä vinkit antaisin, millä omaa ja lapsen elämänlaatua voisi parantaa ja toivottavasti ongelma poistuu!

Sinulle antaisin vinkin satsata lobotomiaan.  Se parantaisi lähimmäistesi elämänlaatua.

Vierailija
537/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin lapsen kanssa on pers3eilty julkisessa liikenteessä, eikä ole väistetty kun joku yritti poistua omalla pysäkillään. Yhyy yhyy lapsivihaa kun matkustaja joutui poistumaan kiireessä jotta pääsi ajoissa ulos.

Seuraavaksi lapsen on annettu huutaa, ja ohikulkija matki huutoa. Kyynel, mikä trauma.

Kolmannessa tapauksessa mamma pysäköi syömään eväitä paikkaan, jossa ei saanut syödä omia eväitä. Lapsivihaa!

Vähän voisi peiliin katsoa, olisiko omassa käyttäytymisessä tai herkkänahkaisuudessa korjaamisen varaa.

Ylipäänsä tuo mamma voisi katsoa peiliin. Ihmisen ulkoasu on aina viesti muille, ja sen mukaan meitä jokaista kohdellaan, oli se miten epiä ja mälsää hyvänsä.

Jos kohtaa jatkuvalla syötöllä ikäviä tilanteita, kannattaa katsoa peiliin ja miettiä, lähettääkö kenties itse muille ikäviä viestejä koko olemuksellaan?`

Lapsiparka, jolla on tuollainen äiti. Ei osaa edes sanoa "minun lapseNI", vaan tätä kammottavaa nykyistä possessiivisuffiksitonta rappiokieltä.

Vierailija
538/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tekosyyt vaan peliin ettei tarvitse opettaa käytöstapoja. Me muut saamme sitten nauttia näistä tulevaisuuden ihanista aikuisista, jotka ei ymmärrä mitään sosiaalisista normeista/käytöstavoista.

Vierailija
539/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olipa outoa. Minulla on 10-vuotias lapsi ja mekin asumme Helsingissä ja liikumme usein metrolla, käymme Oodissa jne. Muistan ehkä kolme aivan yksittäistä tilannetta tältä koko 10 vuoden ajalta, kun joku tuntematon on reagoinut lapseeni jotenkin ikävästi (kaikissa tilanteissa oli muuten kyse vanhemmasta naisesta, joka selvästi purki omaa pahaa oloaan meihin). Erikoista, että jutun henkilön mukaan tällaista tapahtuu viikoittain.

On suuri viisaus siinä vanhassa tarinassa, missä matkamies kulkee kaupungista toiseen. Hän kohtaa tiellä toisesta kaupungista tulevan munkin, ja kysyy tältä, millaista sakkia siellä asuu? Munkki kysyy, että millaista oli edellisessä paikassasi? Kulkija vastaa, että mulkkuja ja kusipäitä. Mihin munkki, että samanlaisia tulet löytämään seuraavastakin kaupungista.

Ihmisten kohtaamisessa ihminen saa tasan sitä, mitä tilaa. Koska ainoa samana pysyvä muuttuja niissä tilanteissa on sinä itse!

Ja ei, itse en ole joku joka saa aina vaan hyvää osakseen, vaan päädyn aina tiettyihin hyvin spesifeihin ongelmatilanteisiin. Ja olen lopultakin oppinut, mikä käytöksessäni laukaisee ne, ja jatkossa pystyn ehkä välttelemään.

-----------

On muuten outoa, miten nykyaikana milloin kenenkin kitinä-ja-märinä-kokemus on uutisen arvoinen juttu. Ikään kuin se, että Minä Koen Näin olisi totta. Mitään evidenssiä ei tarvita, minä KOEN että minua kohdellaan huonosti, joten nyt täytyy saada päänsilitystä ja huomiota. Aina löytyy vielä joku "asiantuntija" peesaamaan.

Kaikkia se leipä elättää, ja kaikkeen sitä verovaroista liikenee rahaa.

Vierailija
540/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Särkän mielestä yhteiskunta vihaa lapsia, koska kaikki eivät halua kuunnella hänen lapsensa laulua.

Ja vielä erikseen toitottaa lapselleen, että AIKUISET EIVÄT HALUA KUUNNELLA LAULUASI! - sen sijaan, että kertoisi, että julkisissa liikennevälineissä ym. on KOHTELIASTA OTTAA HUOMIOON MUUT ihmiset ja välttää turhaa meteliä.

Yleensäkin laulamisella taikka esiintymisellä on aika ja paikka. Linja-auto ei ole sellainen paikka. Ihan normaaleja käytössääntöjä, mitkä kannattaa lapselle opettaa.

KUULITTEKO! Suomalaisissa linja-autoissa ei lapset laula! EI LAULA! Suomalaisessa linja-autossa kaikkien tehtävänä on tuijottaa hiljaisina ja ahdistuneina seinään! Vain jos tulee kännisten aikuisten porukka on asiallista ryhtyä laulantaan. Mutta lasten ääntelehtiminen on ankarasti rangaistava teko! Suomi on maailman onnellisin maa ja TÄÄLLÄ EI LAPSET LAULA!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi