Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla

Vierailija
24.07.2023 |

https://yle.fi/a/74-20041357

Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o

Kommentit (616)

Vierailija
481/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin, mitä tuossa kirjoitatte tunnemaailmasta ja uhriutumisesta. Kaikesta normaalielämästä tehdään korostetusti tunnekokemusta ja kokemusasiantuntijoita löytyy joka lähtöön. Mieli pahoittuu milloin mistäkin joko omasta tai muiden kuvitteellisen mielipahan puolesta. Milloin tähän on menty? Julkaistavat kirjatkin lukee nykyään joku sensitiivisyyskomissio joka sensuroi kirjoista mielipahaa aiheuttavat asiat. Kohta ainoa sallittu satu on "Olipa kerran, sen pituinen se" -kun kaikki siltä väliltä loukkaa jotain tahoa.

Vierailija
482/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin lapsen kanssa on pers3eilty julkisessa liikenteessä, eikä ole väistetty kun joku yritti poistua omalla pysäkillään. Yhyy yhyy lapsivihaa kun matkustaja joutui poistumaan kiireessä jotta pääsi ajoissa ulos.

Seuraavaksi lapsen on annettu huutaa, ja ohikulkija matki huutoa. Kyynel, mikä trauma.

Kolmannessa tapauksessa mamma pysäköi syömään eväitä paikkaan, jossa ei saanut syödä omia eväitä. Lapsivihaa!

Vähän voisi peiliin katsoa, olisiko omassa käyttäytymisessä tai herkkänahkaisuudessa korjaamisen varaa.

Huuto tapahtui lasten leikkipaikalla, ei esimerkiksi kirjaston aulassa. Kyllä minusta on todella asiatonta aikuiselta käyttäytyä noin etenkin kun kyseessä on paikka, joka on tarkoitettu lapsille. Lapsille nyt välillä sattuu ja silloin he itkevät ja se on ihan normaalia. Omituista käytöstä aikuiselta reagoida noin.

Ja mistä lähtien kauppakeskuksen penkillä ei ole saanut pitää sadetta ja syödä eväitä? Itse ainakin olen tehnyt noin sekä teininä että myöhemmin aikuisena ties kuinka monta kertaa, eikä tämä ole koskaan ollut kenellekään ongelma. Jos siellä ei ole näkyvää kylttiä, jossa sanotaan, että eväiden syönti kielletty, voi olettaa sen olevan sallittua. Ei myöskään annettu ymmärtää, että valittaja olisi ollut henkilökuntaa, vaan vain joku tuntematon nainen. Outoa, jos et näe missään näissä tapauksissa mitään kummallista.

Aina löytyy jotain yksittäisiä kylähulluja. Hiljattain joku mummo löi ihmisiä bussissa kun hänellä oli niin kiire ulos.

Tästähän YLE voisi tehdä uutispätkän. "Bussimatkustajat kauhuissaan, matkustajia lyövät mummot ovat lisääntyneet huomattavasti". Osa matkustajista suojautuu kypäröin. Saa käyttää ideaani vapaasti, kuuluisi samaan ohjelmasarjaan tämän "Minun lapsi ei mahdu mihinkään" jutun kanssa.

"Minun lapsi ei mahdu mihinkään" paha tilanne, ei sitä enää kohtuunkaan voi tunkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi jo täysi-ikäistä poikaa enkä heidän ollessaan pieniä tai isompi koskaan törmännyt ns. lapsivihamielisyyteen. Ihan ihmeissäni luin juttua. Pääkaupunkiseudulla asutaan mekin.

Kaksi kertaa olen joutunut muiden lapsia ojentamaan:

Ekan kerran Lintsillä, kun pieni poika 4-5 v vessan käsienpesupaikalla alkoi haukkua minua ja irvailla eikä äitinsä puuttunut mitenkään. Minulle äiti tietysti suuttui.

Toisen kerran S-marketissa, kun noin 5 v poika kävi suuriäänisesti kiinni ostoskärryihini, esti pääsyni maitokaapille ja asettui kirjaimellisesti istumaan tielleni hyllyväliin enkä päässyt eteenpäin. Hänen vanhempansa eivät reagoineet poikaan tai minuun tai puhutteluuni mitenkään. He vain kävelivät kuin kuuromykät eteenpäin pojan riekkuessa ympärilläni.

Vierailija
484/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin, mitä tuossa kirjoitatte tunnemaailmasta ja uhriutumisesta. Kaikesta normaalielämästä tehdään korostetusti tunnekokemusta ja kokemusasiantuntijoita löytyy joka lähtöön. Mieli pahoittuu milloin mistäkin joko omasta tai muiden kuvitteellisen mielipahan puolesta. Milloin tähän on menty? Julkaistavat kirjatkin lukee nykyään joku sensitiivisyyskomissio joka sensuroi kirjoista mielipahaa aiheuttavat asiat. Kohta ainoa sallittu satu on "Olipa kerran, sen pituinen se" -kun kaikki siltä väliltä loukkaa jotain tahoa.

Lapsia arvostetaan väärällä tavalla. Lapset ovat luonnollinen osa elämää, ei mitään pikku keisareita. Tarkoitus on että heistä tulisi jollakin ilveellä yhteiskuntakelpoisia.  Lapsen pito jalustalla palvelee laiskoja vanhempia, ei viitsitä kasvattaa eikä muutkaan saa, mutta samalla on mielestään lapsiystävällinen. Ja muut on vihaajia. 

Vierailija
485/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ole kohdanneet lapsivihamielisyyttä. Huonosti käyttäytyvät lapset ovat suurilta osin sisäleikkipuistoissa hmm ei niin pellavapäisiä.

Facebookista kun katsoo ei tämän Särkänkään lapsi mikään pellavapää ole... liekö itsekin siitä tietoinen ja piikit pystyssä

Olishan se pitänyt arvata. Yle ja raportti lapsivihamielisyydestä. Tuleeko tästä hallituskysymys? Kohtahan ei muita olekaan kuin lapsia joilla on "temperementtia".

Vierailija
486/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin lapsen kanssa on pers3eilty julkisessa liikenteessä, eikä ole väistetty kun joku yritti poistua omalla pysäkillään. Yhyy yhyy lapsivihaa kun matkustaja joutui poistumaan kiireessä jotta pääsi ajoissa ulos.

Seuraavaksi lapsen on annettu huutaa, ja ohikulkija matki huutoa. Kyynel, mikä trauma.

Kolmannessa tapauksessa mamma pysäköi syömään eväitä paikkaan, jossa ei saanut syödä omia eväitä. Lapsivihaa!

Vähän voisi peiliin katsoa, olisiko omassa käyttäytymisessä tai herkkänahkaisuudessa korjaamisen varaa.

Huuto tapahtui lasten leikkipaikalla, ei esimerkiksi kirjaston aulassa. Kyllä minusta on todella asiatonta aikuiselta käyttäytyä noin etenkin kun kyseessä on paikka, joka on tarkoitettu lapsille. Lapsille nyt välillä sattuu ja silloin he itkevät ja se on ihan normaalia. Omituista käytöstä aikuiselta reagoida noin.

Ja mistä lähtien kauppakeskuksen penkillä ei ole saanut pitää sadetta ja syödä eväitä? Itse ainakin olen tehnyt noin sekä teininä että myöhemmin aikuisena ties kuinka monta kertaa, eikä tämä ole koskaan ollut kenellekään ongelma. Jos siellä ei ole näkyvää kylttiä, jossa sanotaan, että eväiden syönti kielletty, voi olettaa sen olevan sallittua. Ei myöskään annettu ymmärtää, että valittaja olisi ollut henkilökuntaa, vaan vain joku tuntematon nainen. Outoa, jos et näe missään näissä tapauksissa mitään kummallista.

Aina löytyy jotain yksittäisiä kylähulluja. Hiljattain joku mummo löi ihmisiä bussissa kun hänellä oli niin kiire ulos.

Tästähän YLE voisi tehdä uutispätkän. "Bussimatkustajat kauhuissaan, matkustajia lyövät mummot ovat lisääntyneet huomattavasti". Osa matkustajista suojautuu kypäröin. Saa käyttää ideaani vapaasti, kuuluisi samaan ohjelmasarjaan tämän "Minun lapsi ei mahdu mihinkään" jutun kanssa.

Mummovihasta saisi kanssa jutun juurta. Ja aina on se keski-ikäinen, useimmiten nainen pahis. 

Vierailija
487/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

otata pennullesi muutama tatska naamaankin niin kaikki kiertävät hyvin kaukaa sinuakin tyhmyyttäsi ne oikein tuovat esiin

Vierailija
488/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ole kohdanneet lapsivihamielisyyttä. Huonosti käyttäytyvät lapset ovat suurilta osin sisäleikkipuistoissa hmm ei niin pellavapäisiä.

Facebookista kun katsoo ei tämän Särkänkään lapsi mikään pellavapää ole... liekö itsekin siitä tietoinen ja piikit pystyssä

Ja Yle tarttunut kaksin käsin aiheeseen että saadaan taas tappelu kansalaisten kesken, politiikasta. Liian läpinäkyvää.

Vierailija
489/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tapahtumilla ollut todistajia, miten joku mies halunnut lapsen palaa helvetin tulessa jne? Satuillahan voi mitä vain että saataisiin AIHE riitaan.

Vierailija
490/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuto tapahtui mennessä Oodi -kirjastoon. Onko kirjaston piha leikkipaikka, jossa saa huutaa ja riehua?

Olen käsittänyt että Oodi lapsiperheiden leiriytymispaikka, jossa syödään juodaan ja vessoissa kylvetään ja kylvetetään lapsia. Kirjastoväki sitten siivoaa purkit purnukat ja kakkavaivapat leiriytyjien jäljiltä. Tämän vuoksi en mene Oodiin.

Se onkin enemmän nuorisotalo(enkä siis tuomitse tätä) ja hengailupaikka monelle, ei kirjasto. Ei siellä rauhaa ole jos kaipaa hiljaisuutta.

Vierailija
491/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on myös uutisissa juttua kuinka suomalaiset lapset eivät osaa käytöstapoja. Muualla maailmassa ne osataan esim englannissa. Se kyllä pitää paikkansa.

Vierailija
492/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"minun lapsi" mitähän kieltä lapsi tulee aikuisena puhumaan? 

Puhekieltä, kuten kaikki muutkin ihmiset.

Vierailija
493/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten tunnesäätelytaidot eivät ole kehittyneet vielä kunnolla. On luonnollista, että lapset eivät koko ajan toimi täysin moitteettomasti. Vanhemmat tietysti ovat vastuussa siitä, että lasta kasvatetaan ja tarvittaessa poistetaan tilanteesta.

Olen samaa mieltä, että lapset eivät ansaitse vihamielisyyttä, ja vanhemmat ansaitsee edes jonkun verran myötätuntoa jos lapsi kiukuttelee tai on hankala niin ei se ole kiva tilanne vanhemmillekkaan. Muualla maailmassa kuin Suomessa ei ole tällaista lastenvihaamisilmapiiriä.

Vihaatteko myös eläimiä, jotka nekin saattavat aiheuttaa häiriötä, mutta eivät itse voi mitään asialle?

Ei, en todellakaan vihaa eläimiä. Tosin ne harvemmin alkavat laulaa ja selittää typeriä juttuja bussissa.

Koirat paskantaa pitkin teiden varsia ja katuja, lapset ei.

Mielummin kuuntelen lapsen laulamista linja-autossa, kun astun koiran paskaan ja koko työpaikka haisee koko päivän.

No ei järki sinunkaan päätä pakota. Tavallisesti kai sitä mennään putsaamaan se kenkä eikä kuljeta kakka haisten kengänpohjissa. Hyvänen aika sentään.

Mutta outo uhriutuja oli tämä äiti kyllä. Ihan normikasvatuksella korjaa tuonkin ongelman, eikä tarvi syytellä muita. Ihan höpöä taas tämä suomalaisten syyllistäminen, muualla sentään lapsia vielä kasvatetaan ja täälläkö on muka ankaraa. Just joo. Lapsiasiavaltuutettu voisi ottaa nyt pussin pois päästään.

Vierailija
494/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin, eläkkeellä jäänyt helsinkiläinen isoäiti, olen matkustanut yleisillä kulkuneuvoilla kymmeniä vuosia, mutta en ole nähnyt mitään lapsivihamielistä. En omien lapsien kohdalla enkä ystävien lapsien kohdalla. Enkä nyt kun olen liikkunut paljon lastenlasten kanssa. Tuntuu tosi oudoilta nämä väitteet joihin yhtyy myös tuo lapsiasiavaltuutettu. Olen kyllä opastanut lapsia hyvään käytökseen ja toisten ihmisten huomioimiseen. Eivät ole siitä kärsineet. Outo case kaiken kaikkiaan, eikä tosiaankaan pääuutislähetyksen aihe.

Lapsiasiavaltuutettu ei kai voi kertoa niistä tilanteista missä lasta alistetaan ja pahoinpidellään omien vanhempien toimesta. Turvakodit täynnä näitä lapsia äiteineen(yleensä). On hyvä kesäinen uutinen Yleltä kun r.sismikin niin kortilla. Vaikka tilastotietojen mukaan Suomi on oikeesti todella hyvä paikka asua, myös muualta tulleille ja eri etnisille ryhmille. World Population Review'n mukaan Suomi on maailman kuudenneksi vähiten rasistinen maa 2021.

Vierailija
495/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö siitä piikit pystyssä ympäristössä suuremmalla osalla?

Siksi hänen lapsensa kuin voi joutua kohteeksi toisia useammin.

Vierailija
496/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englishman kirjoitti:

Tänään on myös uutisissa juttua kuinka suomalaiset lapset eivät osaa käytöstapoja. Muualla maailmassa ne osataan esim englannissa. Se kyllä pitää paikkansa.

No niinpä tietysti. Mitä me tästä opimme?

Suomalainen on pilalla heti syntyessään.

Onneksi on ulkomaita ja ulkomaalaisia, jotka voivat näyttää esimerkkiä meillekin.

Heihin me panemme turvamme, jos vaikka tässä vielä sivistyisimme.

Vierailija
497/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä.halua kasvattaa lapsia englantilaisesti. Miksi englantilaiset aikuiset käyttäytyvät Britannian ulkopuollleaa törkeästi? Eli sosiaalinen kontrolli ei oma sisäinen? Olisko kasvatuksells jotain tekemistä sen kanssa?

Vierailija
498/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos kokee, että lapset ovat häiritseviä, voi pohtia, mistä tunne kumpuaa.

Miksi se häiritsee itseä niin paljon ja voisiko omaa asennetta muuttaa."

Tämä on tätä nykyajan sössönsöötä. Ei tarvitse ihmetellä miksi lapset on niin sekaisin.

Jos lapsi käyttäytyy huonosti, niin syytetään niitä jotka eivät siedä huonoa käytöstä, eikä missään nimessä komenneta sitä lasta. 🤦🏻

Tällä tavalla saadaan kasvatettua oikein hyviä minäminäkusipäitä ja psykopaatteja, mutta ei kunnon ihmisiä.

Kuule, nykyään tulee lasu, jos komennat lasta eli opettajat ja koulukuraattorit voisi jättää puuttumatta perheiden elämään.

Nykyään lapsi voi mennä koulupäivän aikana koulukuraattorille joka tekee lasun lapsen puheiden perusteella, ei kysy vanhemmilta mitään ensin.

Meillä lapsi on 17 ja minä siivoan edelleen hänen huoneensa, ei viitsitä pyytää mitään eikä komentaa missään, koska voidaan joutua taas sossun kanssa keskustelemaan. Kun lapsi saa tehdä mitä haluaa niin lapsi ei mene koulukuraattorille.

Tulee mieleen se Kummeli-isä, joka pyytää murrosikäistä vähän auttamaan kotitöissä.

Vierailija
499/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko Katjan lasta ikinä jätetty linja-autopysäkille kuskin huristellessa ohi? Jos ei ole, täällä ei ole mitään nähtävää.

Vierailija
500/616 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo r.sismikortti on kovin käytetty ja kulunut. Kun erään kansallispukuisen!ryhmän tyypit otetaan kiinni myymälävarkaudesta alkaa s.sistiksi syyttely. Samoin on käynyt muutaman kerran kun olen komentanut sotkijoita lähileikkipuistossa(ovat siis tummahipiäisiäLapsia) on huudeltu r.sistiksi. No hyvin ovat lapset ymmärtäneet kun olen rauhallisesti jutellut miksi on ikävää jos sotketaan.

Mutta on niin kaukaa haettu Ylen juttu aiheesta. Rasittavia viimeaikaiset mielenosoitukset ja muu somearkeologia jossa media kaivelee vanhoja puheita ja kuvia. Ei muuta riittävän raflaavaa juttua ole näin mätäkuussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme