Mitä te neulotte tällä hetkellä?
Itsellä työn alla 2 villapuseroa, kauluri ja villasukat. Paha neuloosi vaivaa.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisinpa kutoa!
Kutoisin villahaalareita joissa olisi myös huppu ja kauluri!
Tuollaisessa villakotelossa nukkuisin kuin silkkiäisperhosen toukka.
Elämäni pahimpia karikoita että en osaa neuloa ja kutoa, voi mikä harmi!Jokainen joka osaa, on ensin opetellut. Ei se syntymälahjana tule kenellekään.
Totta! Neuloosi hankitaan, se ei ole synnynnäinen ominaisuus.
Viime vuosina moni on opetellut keski-ikäisenäkin puikkoja kilisyttelemään.
Pikku pyöröpuikoilla on helppo tehdä pipo, lapaset on pieni työ, kaulaliina ei ole vaikea.
Nälkä kasvaa syödessä, ja kohta puikoilta putoaa sukat. Perusvillapaita pyöröpuikoilla tai neuleliivimekko alkaa kutkutella mielessä ennen kuin huomaakaan. Saa just sen värisen kuin haluaa, ja kohta alkaa päässä pyöriä ajatus..jos mä kokeilisin jotain ihan helppoa kirjo- tai intarsianeuletta..
Youtube on pullollaan ohjeita, helppoja ja vaikeita. Kelata saa just niin monta kertaa kuin tarvitsee.
Kannattaa aloittaa patalapusta ja siirtyä kaulaliinaan, jos alussa hirvittää. Oikea ja nurja silmukka riittää ensialkuun, niillä pääsee pitkälle.
Miks pitäis?
Ei ole pakko. Ei nappaa.
Käsityöläisten sukua ja oikeasti osaan. Käsityö ja kuvaamataito kybät.
Ei huvittanut edes exälle neuloskella.
En tee enää mitään, mikä ei just huppaa.
En ole äiti miehelle. Olen nainen.
T: entinen lapsityöorja
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäis?
Ei ole pakko. Ei nappaa.
Käsityöläisten sukua ja oikeasti osaan. Käsityö ja kuvaamataito kybät.
Ei huvittanut edes exälle neuloskella.
En tee enää mitään, mikä ei just huppaa.En ole äiti miehelle. Olen nainen.
T: entinen lapsityöorja
Elä hupata, ei sinua kukaan pakota!
Minunkaan ei ole pakko mutta haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisinpa kutoa!
Elämäni pahimpia karikoita että en osaa neuloa ja kutoa, voi mikä harmi!Kutomaan oppii kutomalla. Nykyään on myös helppoa oppia monimutkaisiakin juttuja kun ohjevideoita on vaikka ja kuinka. Siis totta kai edelleen pitää itse opetella silmukoiden luominen ja neulomaan ne oikeat ja nurjat silmukat kuten ennenkin, mutta noissa oikeasti kaikki väännetään tosi perusteellisesti rautalangasta ja vaikka tuntuu ekaksi, että en kyllä tajua niin vähänkö siisti fiilis on kun hoksaa, että no näinhän se tehdään.
Joskus kyllä tuntee itsensä ihan uunoksikin kun tahkoaa jotain ja sitten se onkin ihan iisi juttu ja vaatii vaan sen ahaa-elämyksen.
Tuommoinen toukkakotelohan olisi vähän kuin mega-iso villasukka metrisellä pyöröpuikolla ja vielä ilman sitä monesta aloittelijasta kenkkua kantapäätä..
KUTOMISEEN TARVITAAN KANGASPUUT, SIINÄ EI PYÖRÖPUIKOILLA TEHDÄ MITÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Sukat tyttärelle työn alla, langasta, jota en ole aiemmin kokeillut. Itselleni virkkaan kesäpuseroa, tavoitteena saada se valmiiksi ensi kesäksi. Olen jo kaksi puseroa kutonut tänä kesänä, ihan peruspuseron ja toisen paksun puuvillapuseron, jossa helmassa ja hihoissa pitsiä.
Keskeneräisiä, joihin en ole koskenut aikoihin, onkin sitten enemmän. Villasukanraakileita, pari puseroa sitä vaille, että liittäisin kappaleet yhteen... Huoh.
Nyt pitäisi ensi viikolla kuitenkin päällystää sohva, ommellen.
Sukat valmistuivat, ja olivat sopivat. Ja mukavat, kuulemma. Kesäpusero on edistynyt, etukpl on valmis, takakpl alkaa olla jo myös olkapäissä. Sitten vielä hihat siihen, mutta nyt ei nappaisi hihattelu.
Vikkasukkia en ole kutonut noiden tyttären sukkien lisäksi tänä kesänä yhtään paria. Pitäisi kaivaa sukkalangat nenän eteen, että saisi valkattua yhteensopivia lankoja. Ukrainaa varten olen muutamat sukat keväällä kutonut, ja olisi peitonpaloja, jotka pitäisi jotenkin liittää yhteen. Palat ovat kovin eri paksuisia, mietin, että ottaisin suurimmat palat ja käyttäisin niitä standardina, ja virkkaisin niihin pienempiin paloihin sitten tarpeeksi reunoihin lisämittaa ja liittäisin yhteen. Onhan se aika tilkkutäkki, jos tulee ruma, niin pidän itse.
Pässinpökkimästä villalangasta kudon sukkaa.
Kirpputorilta löytyi aitoa lampaanvillalankaa, haisee villalle ja on rasvaista.
Teen itselleni aidot sukat.
Viime talvena kudoin parikymmentä sukkaparia jotka lahjoitin Ukraina-apuun.
Tänä vuonna kudon lisää.
Nyt on hetken tauko, mutta pitää tehdä monta paria jämälankasukkia. Kori on täynnä pikkukeriä.
Lyhennän housun puntteja justiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hetken tauko, mutta pitää tehdä monta paria jämälankasukkia. Kori on täynnä pikkukeriä.
Minäkin tein jämälangoista kahdet sukat, mukava tehdä mutta langanpätkien päätteleminen on työlästä.
En mitään, mutta tein juuri yhden helmityön valmiiksi, sitten mulla on yksi puolivalmis pistotyö meneillään. Sen jälkeen ajattelin jotain syklaaminpunaista verkkomaista villapaitaa syksyksi väsätä.
Villapaita menossa. Olen keski-ikäisenä opetellut kavennukset ja silmukoiden lisäämiset. Seuraava tavoite on kirjoneule.
Tänään sain vuoden ensimmäisen projektin valmiiksi eli pienen pienet villatöppöset puolivuotiaalle. Ajattelin aluksi, että tuskin tässä iltaa tai toista pidempää menee hiljaa hissutellessa, mutta kummasti sitä pitkän neulomistauon jälkeen tulikin tehtyä mahdottoman paljon hassuja virheitä. Siinä se yksi ilta jo kuluikin, kun ensin purat, teet uudelleen, sitten purat vielä toistamiseen. Mutta tulipahan valmiiksi!
Seuraavaksi harjoittelen palmikointia villasukkiin. Toissa talvena jo kokeilin ensimmäistä kertaa, mutta purin koko höskän, kun tuli kiristeltyä lankoja aivan liikaa. Tämän talven tavoitteena minulla aluksi oppia palmikointia, sitten hioa kirjoneuletaitoja villapaitojen ja -sukkien parissa.
Ihan mahtavaa, kun illat taas viilenee ja voi rauhassa käpertyä sohvan nurkkaan lankoineen ja puikkoineen. Mukavia neulomishetkiä koko porukalle!
Tällä hetkellä on meneillään sukkatehdas. 4 paria valmiina, yksi pari niistä meni tyttärelle, muuta jää varmaan itselle, mutta lisää tulee.
Kesken on myös muita töitä, mm. villatakki itselleni.
Cumulus bluse, pipo ja norjalaispaita menossa nyt samaan aikaan. Laatikossa muutama muukin työ, mutta saavat nyt odottaa. Lankoja mulla myös kauhea määrä, kun yleensä saan sitä kautta inspiraation.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tein jämälangoista kahdet sukat, mukava tehdä mutta langanpätkien päätteleminen on työlästä.
Kannattaa opetella päättely neuloessa.
Kesällä jää kutileet ja 'virkkeet', syksyisin usein värjään lankoja (sipulinkuoret, tee, mustikka, siis viimeiset lössöt marjat, jotka ei syötäväksi enää käy)
Kalastajanlankaakin olen värjännyt, värilliset on aika kalliita.
Mutta kesken on kutominen, ranteenlämmittimiä teen. Samoihin väreihin pipoja. Myyn settinä kirpparilla, osan lahjoitan Ukrainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisinpa kutoa!
Elämäni pahimpia karikoita että en osaa neuloa ja kutoa, voi mikä harmi!Kutomaan oppii kutomalla. Nykyään on myös helppoa oppia monimutkaisiakin juttuja kun ohjevideoita on vaikka ja kuinka. Siis totta kai edelleen pitää itse opetella silmukoiden luominen ja neulomaan ne oikeat ja nurjat silmukat kuten ennenkin, mutta noissa oikeasti kaikki väännetään tosi perusteellisesti rautalangasta ja vaikka tuntuu ekaksi, että en kyllä tajua niin vähänkö siisti fiilis on kun hoksaa, että no näinhän se tehdään.
Joskus kyllä tuntee itsensä ihan uunoksikin kun tahkoaa jotain ja sitten se onkin ihan iisi juttu ja vaatii vaan sen ahaa-elämyksen.
Tuommoinen toukkakotelohan olisi vähän kuin mega-iso villasukka metrisellä pyöröpuikolla ja vielä ilman sitä monesta aloittelijasta kenkkua kantapäätä..
KUTOMISEEN TARVITAAN KANGASPUUT, SIINÄ EI PYÖRÖPUIKOILLA TEHDÄ MITÄÄN.
Älä Huuda!
Meillä päin kudotaan sukat ja matot😉
Vierailija kirjoitti:
sormikkaita
Hienoa. Kudoin semmoset kynsikkäät ihan oman ohjeen mukaan. Ekat tuli tosi hyvät, seuraavat ei niinkään...
Teen kummitytölle meikkipussukka ja sormikkaat synttärilahjsksi. Rippilahjapeitto on tekeillä.