Poikani 19v on jättänyt vuokrat maksamatta 7 kuukaudelta
Ihan käsittämätöntä.
Eka kuukausi jäi, kun ei pystynyt maksamaan. Huomasi, ettei vk antaja kysellyt mitään, niin jätti surutta toisen ja kolmannenkin....
Nyt on menossa 7 kuukausi eikä ole maksanut tässäkään kuussa.
Perjantaina vuokrantaja vasta soitti ja kyseli.
Oli ulkomailla ja hänellä on useita sijoituskämppiä.
Eli huomasi viiveellä vasta.
Häätö tulossa 3 kk päästä ja vaatii näitä rahoja kaikilta 7 kuulta ja vielä noilta 3 lopulta tietenkin.
Poika on tuhlannut kaikki rahat ja asumistuet eli niitä ei enää ole.
Minä en pysty auttamaan häntä.
Kuinka tyhmä voi olla? Siis oikeasti kuvitteli, ettei näitä kukaan kysele koskaan?
Kommentit (569)
Ei vissiin ole kotona opetettu sellaista elämänarvoa nimeltä rehellisyys.
Nuoret vanhemmat, ottakaa näistä opiksenne. Kun omani lähtivät omilleen, neuvoin että ensin maksatte vuokrat, sitten annoin tarkan järjestyksen missä maksetaan laskut ja sitten ostetaan ruokaa ja jos laskujen jälkeen ei jää ruokaan rahaa, niin sitten soitatte äidille. Mutta minä olen ollut kyllä takaajana molempien kohdalla ensimmäisiin asuntoihin. Seuraavin ei ole tarvinnut kun luottotiedot on tarkistettu. Nyt on jo tilanne, että omat on etsinnässä. Kotona opetettiin rahan käyttöä pienestä pitäen ja neuvottiin säästämään myös. Toinen on kasvattanut itselleen osakesalkun ja ensimmäiseen omistusasuntoonsa, joka on nyt ajankohtaista, ei tarvitse mitään lisätakausta. Toisella on terveyshuolia, mutta laskunsa hän hoitaa vaikka rahat on kuinka vähissä. Eikä pyydä meiltä. Hän sanoi, että kyllä rahat riittää hyvin kun ei tuhlaile turhuuksiin.
Täällä lapset vasta alle kouluikäisiä, mutta pieniä kotitöitä vastaan viikkorahaa. Sitä kautta opetellaan jo rahan käyttöä, sijoittamista ja säästämistä. Tässä lapset kyseli, mikä on pankin ottama korko, niin pipareita apuna käyttäen sitten selitin rautalankamallin. Ennen koulussa oli taloustietoa yms, missä käytiin läpi tällaisia asioita,mutta sitä ei enää ole. Yritän siksi lapsille jo pienestä pitäen opettaa rahataloutta sitä mukaa kun kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika elää koko ajan näin.Jättää vuokrat ja laskut maksamatta.Ilman sossua ja tyttöystäväänsä olisi kadulla ja välillä ollutkin.
Elää yksinkertaisesti hetkessä,eikä osaa katsoa tulevaisuuteen.
Ihankuin päästä puuttuisi jokin osa-alue.
Aikoinani yritin auttaa,enää en.
ihana poika pitää tyttöystävää uutena äitihahmona patjan lisäksi, kun äiti ei enää jaksa virhettä
Lapsesi on tyhmä. Vaikka ei kotona opetettaisi rahankäyttöä niin yhtään älykäs lapsi oppii itse, että laskut pitää aina maksaa ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun poika elää koko ajan näin.Jättää vuokrat ja laskut maksamatta.Ilman sossua ja tyttöystäväänsä olisi kadulla ja välillä ollutkin.
Aikoinani yritin auttaa,enää en.ihana poika pitää tyttöystävää uutena äitihahmona patjan lisäksi, kun äiti ei enää jaksa virhettä
Yleensähän tällainen käytös liittyy päihdeongelmaan,joka myös pojaltani löytyy.Paha sellainen.
Jos nyt Ap maksat, saat olla maksamassa koko ajan jotain. Summat kasvaa pikkuhiljaa, ja lopulta huomaat, että pieni omaisuus on mennyt. Näin kävi äitini kohdalla, joka rahoitti toista sisarusta, ja itse oli sitten velkahelvetissä. Kantapään kautta pitää maailmassa asiat välillä oppia ihan itse..
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokranantaja enkä koskaan vuokraa pojille. Eka vuokralainen oli poika ja rikkoi paikkoja.
Vuokraan yliopistotytöille ja asunto pysyy siistinä
Otapa meidän yliopistotyttö, niin ei taatusti pysy... Pojallamme pysyy kyllä.
Sama oli meillä muutama vuosi sitten. Mieheni tytär jätti maksamatta 3kk. vuokrat. Ex vaimo soitti miehelleni ja sanoi: Jos et nyt" Pekka" maksa "Liisan" vuokria, niin saa muuttaa teille. Ikää tyttärelle silloin 25v. Mies maksoi, että sen pituinen se.
Vierailija kirjoitti:
:D ei se niin harvinaista ole tänä päivänä. anna mennä vaan ulosottoon ne luottotiedot saa tänä päivänä takas helpommin. ja monelle tekee hyvää olla ilman, ei pääse itteensä syvemmälle kaivaan. Jos vaan jotain oppii niin kyllä siitä kunnon aikuinen kasvaa. ei sieltä mistä aita on matalin vaan etsii sen pienimmän riesan tien.
Ei siinä ole yhtään mitään hyvää, että päästää ulosottoon ja luottotiedot meni.
Poika on lapsi, joka tajusi hänpä ei jää kiinni, ei osannut ajatella loppuun asti.
Jos joutuu esim kotiin muuttamasn, kyllä tajuaa ja oppii.
sijoitusasuntoja ylihnnoittelemalla kauppaava se vasta syytteeseen tulee laittaa. niistä on ihan oikeuden päätöksiä.
yrittää lähinnä hankkia vähennyksiä asiakkaiden vedätyksestä.
sitäpaitsi, mmikä on tuhlaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosen oot kasvattanut.
Kukaan ei kasvata nuoria miehiä tai naisia, jotka eivät hoitaisi asioitaan. Mitä sinä kuvittelet äitien ja isien päässä liikkuvan? Että opetanpa nyt pojalleni hyviä tapoja, joilla jättää vuokra maksamatta??? Että varmasti on loppuelämä pilalla.
Äidit ja isät pyrkivät kasvattamaan kunnollisia ja asiansa hoitavia aikuisia, mutta tietyssä iässä nuori ihminen tekee omat valintansa. Toisen puolesta ei voi elää.
Minä tiedän ihan tarkkaan, millainen on vanhempien huoli. Meillä lapsuudenkodissa minä olin se tunnollinen lapsi ja nuori ja veljeni taas, no, 15 ikävuodesta eteenpäin aika raskas ihminen. Hänen elämäänsä kuului juhliminen, varastelu ja muu pikkurikollinen toiminta. Me saimme kotoa täsmälleen saman kasvatuksen, mutta hän valitsi elää toisin. Sitten kun ne päihteet veivät katkolle 21-vuotiaana, selvisi, ettei hänellä ollut enää edes kotia. Entinen tyttöystävä oli heittänyt pihalle. Äidille se oli ihan kauhean suuri häpeä: koditon vasta 21-vuotias poika katkolla. Sieltä hän palaili vanhempieni luo ja jatkoi varastelua ja päihteidenkäyttöä. Minä kävin vanhempana siskonsa puhumassa järkeä eikä se mitään auttanut. Ei kenenkään muun sanomiset tehoa, jos ihminen luulee hallitsevansa omaa elämäänsä. Veljeni kuoli nuorena, eikä mene päivää, etten häntä jollain tavalla ajattelisi.
Minulla on ollut vaikeuksia myös oman lapseni kanssa, joka minun mielestäni juhlii liikaa. Rahat on koko ajan loppu. Hänellä kuitenkin on opiskelupaikka ja asunto. Olen itseäni rauhoitellut, että lapseni ei ole sama ihminen kuin veljeni, enkä voi puuttua liikaa täysi-ikäisen ihmisen elämään.
Minä äitinä olen pyrkinyt siihen, että parhaani yritän ettei tarvitse sitten katua että olisi pitänyt. Jos se ei riitä, ei voi mitään.
Mitä olen maailmaa ja kasvatustapoja katsellut, usein hyvää tarkoittavat vanhemmat missaavat oikean hetken. Annetaan lasten olla lapsia jne, mutta monet vakavat, vastuullisuutta luovat asiat imeytyisivät lapsen mieleen pienempänä, kun vanhempi on vielä idolin ja puolijumalan asemassa. Ei niistä tarvitse suuria keskusteluita pitää, sivulauseissa vain pudottelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot nyt katsellut pikkaisen liikaa jenkkisarjoja. Ei meillä Suomessa ole sellaisia haastemiehiä, jotka haastelappu kourassa jäljittävät haastettavaa. Jos vuokralaista ei tavoiteta puhelimella, hänelle lähetetään postitse kutsu kuultavaksi. Jos hän ei tule paikalle eikä ilmoita itsestään mitään, asia ratkaistaan häntä kuulematta.
Kyllä meillä on tuollaisiakin. Olen aiemmassa työssäni pysäköinninvalvojana nähnyt auton talon pihassa ja kerran jututtanutkin, kun palasi autolleen. Hän ymmärrettävistä syistä pysäköi ulko-oven lähelle. Koskaan ei voi tietää, milloin voi joutua poistumaan nopeasti :-) Ei varmaan vuokralaisille toimiteta haasteita tuohon tyyliin, mutta joillekin toisille (en tiedä kelle), voidaan toimittaa.
Mun lähisukulainen on haastemies ja on tosiaan (poliisi työkaverina ja turvana) jälestänyt haastettavia aina välillä. En minäkään tiedä, millaisia tapauksia.
Minä en auttas, koska ei mullakaan rahaa ole. Aikuinen on ja vastuu hänellä itsellään.
Onpa kurjaa. Mutta 19v on niin kaikkitietävä, naiivi ja ajattelematon. Ei välttämättä osata ajatella eteenpäin.
Suurin virhe mitä tässä nyt voi tehdä on, että äitinä otat ja maksat. Ehkä sovitte, että poika "maksaa sinulle osissa takaisin". Ei tule tapahtumaan. Ei tule oppimaan tästä mitään. Ainoastaan sen, että äiti hoitaa. Ei. Ei hoida. Ei tarvitse hoitaa.
Oma veljeni kyseistä mallia toteuttanut nuoresta asti; Nyt on lähemmäs neljäkymmentä. Kolme lastakin saanut kahden naisen kanssa. Ja edelleen on tasaiseen käsi äidille pyytämässä milloin bensarahaa, milloin lapselle pitää ostaa kengät, milloin sukset.
Ja oma äitini (ikänsä pitkäaikaistyötön kituuttelija) kaivaa lompakkoa. Säästää sitten siitä, että pahimmillaan jättää omat lääkkeet ostamatta tmv.
Että; Sääntö numero ykkönen pitäisi aina olla. Pidä huoli että katto pysyy pään päällä. Laskut hoidetaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Se on 4000 velkaa sitten jo. Perinnässä tulee 1000-1500 euroa lisää helposti koska oikeuden kulut on sen verran. Parissa vuodessa voi tulla yli 2000 lisää velkaa.
Pojalle tulee pelkkää vuokranmaksua 10 kuukaudelta eli 7+3 kk. Kai hän häätöön asti asuu tuossa, mihinkä tuollainen muutenkaan menisi.
Onko tämä lapsi nostanut myös asumistukea?..
Miten kela suhtautuu kun hakijan on pimittänyt asumistuet omaan taskuun eikä vuokranmaksuun
Paljonko tuossa 7 kun ehti tulla vuokravelkaa...ehkä vuokranantaja ei laita sitä perintään kun tietää ettei mitään saa ja ulosottokulut ja perintä kulut jää itse maksettaviksi kun perinnästä ei mitään saa...
Koulussa opetetaan kyllä talousasioita paljonkin. Asia ei vaan siinä vaiheessa teinejä kiinnosta yhtään.
Aikoinani yritin auttaa,enää en.