Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko nähneet Hohto -elokuvaa?

Vierailija
21.07.2023 |

Huomenna se tulee mtv ava -kanavalta klo. 21.00.

Sanotaan sen olevan yksi kaikkien aikojen pelottavimmista kauhuelokuvista, joten aiotteko katsoa sen?

Mä oon joskus nähnyt sen ja ajattelin huomenna katsoa sen uudelleen. Siinä on kiva painostava tunnelma.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin leffan ensimmäisen kerran Tapiolassa jollain filmifestivaaleilla. Oli pikkasen outo oli mennä syystähän bussia odottamaan leffan jälkeen, olin parikymppinen.

Siitä kakskyt vuotta eteenpäin ja katsoin Hohdon toistamiseen. Hyvin nukuin yöni. Mielestäni yksi parhaiten tehdyistä elokuvista.

Vierailija
62/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliarvostettu. Ei Kubrickin paras elokuva. Ei edes erityisen pelottava. Erityisesti se ylinäyttelevä ipana ärsyttää suunnattomasti. Ja Jack Nicholson tarjoaa parodian Jack Nicholsonista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohto on psykologisesti onnistunut kauhuleffa, joka kertoo, mitä ihmiselle käy alkoholipsykoosissa.

Jack sairastuu psykoottiseen maniaan, kun ei ole saanut alkoholia vähään aikaan.

Mitä tästä opimme? - ei kannata lopettaa ryyppäämistä.

Vierailija
64/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliarvostettu. Ei Kubrickin paras elokuva. Ei edes erityisen pelottava. Erityisesti se ylinäyttelevä ipana ärsyttää suunnattomasti. Ja Jack Nicholson tarjoaa parodian Jack Nicholsonista.

Tämä ja lisäksi Shelley Duvall rääkättiin kuvauksissa siihen kuntoon, että hänen uransa käytännössä päättyi rooliin, joka häpäisi kirjan esikuvan. Stephen King on sanonut, että Kubrickin Wendy on yksi elokuvahistorian misogynistisimmistä hahmoista.

Vierailija
65/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta esim Ring ja Kauna olivat paljon pelottavampia kuin Hohto (ne enkunkieliset siis)

Itselleni on ylittämätön Manaaja. Se alkuperäinen.

Vierailija
66/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ja lisäksi Shelley Duvall rääkättiin kuvauksissa siihen kuntoon, että hänen uransa käytännössä päättyi rooliin, joka häpäisi kirjan esikuvan. Stephen King on sanonut, että Kubrickin Wendy on yksi elokuvahistorian misogynistisimmistä hahmoista.

Duvallia ei mistään muusta muisteta kuin Hohdosta. Olisi kiitollinen.

Vierailija
67/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä leffa on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen, koska poikkeuksetta kun joku tekee tästä ketjun, se saa paljon vastauksia.

Vierailija
68/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nähny. Mulle ei vaan selvinny et näkiks se harhoja vai oliko ne jutut sit lopulta totta. Leffana ei mielestäni mikään erikoinen, parempiakin on nähty.

Vierailija
69/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuosta väitetystä rääkkäyksestä muuta kuin Duvallin sana? Ainakin monet muut Hohdon tekemisessä mukana olleet eivät muista mitään tällaista - toki Kubrick oli vaativa ohjaaja, mutta hän vaati samaa kaikilta näyttelijöiltä. Lisäksi muiden kokemusten mukaan niin vaikka Kubrick olikin vaativa, hän myös tuki ja auttoi näyttelijöitään - eikä käyttäytynyt asiattomasti.

Duvall on toki ahkeasti tuonut omaa versiotaan esiin jokaisessa mahdollisessa tilaisuudessa - ja varmaankin itse uskoo kaiken tapahtuneen niin kuin tarina nykyisellään menee.

Vierailija
70/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohto on yksi karmivimmista leffoista, mitä olen nähnyt ja olen nähnyt todella paljon kauhuleffoja.

Ehkä senkin takia, että olin äärimmäisen painostavassa parisuhteessa, jossa sain ihan kunnolla turpiini ja meinasin kuolla.

Katsoin Hohdon tuon parisuhteen jälkeen.

Hohdon katsominen laukaisi aivan järkyttävän ahdistuksen.

Vierailija
71/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt ja lukenut myös sen alkuperäisen teoksen. Kirjana ihan mieletön, kuten suurin osa muistakin Kingin teoksista. Sitä tunnelmaa vaan on hyvin vaikea jäljitellä elokuvaan, vaikka kova yritys monilla ohjaajilla on ollut 

Vierailija
72/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

chiquitita kirjoitti:

Oon nähny. Mulle ei vaan selvinny et näkiks se harhoja vai oliko ne jutut sit lopulta totta. Leffana ei mielestäni mikään erikoinen, parempiakin on nähty.

No, eikö juuri tämä ole yksi elokuvan hienouksista?

Vierailija
73/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt, mutta en osaa suhtautua siihen oikein, koska se mielestäni miltei loukkaa alkuperäisteosta. Tiedän, että pitäisi osata katsoa se kirjasta irrallisena elokuvana, mutta en vain pysty.

Stephen Kinghän ei pidä elokuvasta just tuon syyn takia.

Ymmärrän Kingiä erittäin hyvin, enkä itsekään lämmennyt elokuvalle, koska se oli niin kaukana alkuperäisteoksesta. Yksistään Jack Nicholsonin valinta päärooliin oli iso virhe, sillä kirjassa perheen isä sekoaa vasta vuorilla, mutta Nicholsonin esittämänä hän on raivohullu heti elokuvan alusta asti.

Kirjastahan tehtiin toinen versio, jonka teossa King itse oli mukana, ja se olikin paljon uskollisempi tarinalle.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Stephen_Kingin_Hohto

Elokuvassa ei kylläkään seonnut ihan alusta asti.

Hohdosta on myös olemassa jokin tuoreempikin versio, ellet sitten siitä puhu? Siitä leffasta/minisarjasta en tiedä tippaakaan.

Vierailija
74/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen.

Vierailija
75/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

chiquitita kirjoitti:

Elokuvalle on tullut jatkoa nimeltä Doctor Sleep.

Se rikkoo tuon illuusion onko ne totta vai mielikuvitusta. Tämä jatko-osa ei ole läheskään niin hyvä kuin Hohto.

Eri

Vierailija
76/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta esim Ring ja Kauna olivat paljon pelottavampia kuin Hohto (ne enkunkieliset siis)

Itselleni on ylittämätön Manaaja. Se alkuperäinen.

Minule on jäänyt Cronenberg:n Videodrome jotenkin kummittelemaan mieleen - sen katsomisesta on varmaan jo yli 30 vuotta, mutta jotenkin on vielä mielessä se jotenkin epämiellyttävä, mutta samalla vangitseva tunne, joka tuli elokuvaa katsoessa. Ilmeisesti hallusinaatiot ja bodyhorror on se, joka puree itseen "parhaiten".

Nythän Videodrome on saavuttanut jonkun kulttimaineen - pitäisiköhän se kaivella jostain katsottavaksi ja kokeilla vielä saa viboja...

Ai niin - muistuikin, että samaisen Cronenbergin Alaston lounas jäi aikoinaan kesken - jokohan sen kärsisi katsella?

Vierailija
77/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohto on psykologisesti onnistunut kauhuleffa, joka kertoo, mitä ihmiselle käy alkoholipsykoosissa.

Jack sairastuu psykoottiseen maniaan, kun ei ole saanut alkoholia vähään aikaan.

Mitä tästä opimme? - ei kannata lopettaa ryyppäämistä.

No oikeassa elämässä nuo hc-juopot eivät edes pysty lopettamaan ilman apua, jos yrittää voi henki lähteä nopeasti, sairaalassa voivat lopettaa.

Vierailija
78/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

chiquitita kirjoitti:

Elokuvalle on tullut jatkoa nimeltä Doctor Sleep.

Se rikkoo tuon illuusion onko ne totta vai mielikuvitusta. Tämä jatko-osa ei ole läheskään niin hyvä kuin Hohto.

Eri

Kubrickin sooloilu kirjan tapahtumista johti siihen, ettei jatko-osakaan voinut noudatella romaanin tarinaa. Kingin kirjassahan Overlook hotel palaa lopussa, kun Jack unohtaa tsekata boilerin.

Vierailija
79/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt ja lukenut myös sen alkuperäisen teoksen. Kirjana ihan mieletön, kuten suurin osa muistakin Kingin teoksista. Sitä tunnelmaa vaan on hyvin vaikea jäljitellä elokuvaan, vaikka kova yritys monilla ohjaajilla on ollut 

Mahdotontahan se kirjan tunnelma on välittää elokuvaan. Riippuu ihan lukijasta minkälaisen tunnelman siihen kuvittelee.

Eniten närää leffa on aiheuttanut, kun se ei ole tapahtumiltaan yksi yhteen kirjan kanssa.

Vierailija
80/93 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pelottavimmista kauhuelokuvista ikinä. Ne tytöt on pahimmat siellä käytävässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä