Oletteko nähneet Hohto -elokuvaa?
Huomenna se tulee mtv ava -kanavalta klo. 21.00.
Sanotaan sen olevan yksi kaikkien aikojen pelottavimmista kauhuelokuvista, joten aiotteko katsoa sen?
Mä oon joskus nähnyt sen ja ajattelin huomenna katsoa sen uudelleen. Siinä on kiva painostava tunnelma.
Kommentit (93)
Elokuvassa on nähtävissä 80-luvun buumi, että tummaihoisten pitää kuolla. Kirjassahan tämä tummaihoinen mies ei kuollut, mutta elokuvassa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohto on psykologisesti onnistunut kauhuleffa, joka kertoo, mitä ihmiselle käy alkoholipsykoosissa.
Jack sairastuu psykoottiseen maniaan, kun ei ole saanut alkoholia vähään aikaan.Tässä mirjoittaja peilaa kokemuksiaan näkemäänsä.[/quote
Et voi olla noin tyhmä!
Oliko Danny siis alkkis jo lapsesta alkaen?
Paras kohta kun poika näkee ne kaksostytöt käytävässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt, mutta en osaa suhtautua siihen oikein, koska se mielestäni miltei loukkaa alkuperäisteosta. Tiedän, että pitäisi osata katsoa se kirjasta irrallisena elokuvana, mutta en vain pysty.
Stephen Kinghän ei pidä elokuvasta just tuon syyn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt. Hirveän pelottava eli Kubrick onnistui tekemään mestariteoksen aikoinaan.
Olen katsonut elokuvan monta kertaa. Kahdesti kun se on tullut telkkarista niin eri tyttikset katsoi suunnilleen yhtä "kauan". Hotellille ajamisen paikkeille kestivät ja sitten pelotti liikaa. Ei siinä mitään jotkut ei halua katsoa niin ei ole pakko. Yksi harvoja tai ainoa kingin tarinoita joista olen nähnyt elokuvan ensin. Yleensä se on ollut niinpäin että olen lukenut kirjan ensin.
Venailen elokuvia musta torni kirjoista. Älkää katsoko sitä yhtä lyhyttä leffaa jos olette lukeneet kirjat. Petytte vain.
Musta torni, aah. Yksi kesä meni tämän sarjan parissa. On niiin hyvä, vaikka eri osat ovatkin jopa hämäävän erilaisia. Elokuvana, kuka voisi näytellä Revolverimiestä? Clint on jo liian vanha, muuten se ois ollut just hyvä.
Minua hieman ärsytti kun siinä joku aika tulleessa leffassa Rolandiksi oli castattu Idris Elba. Eikä siinä muuten mitään, Elba on loistava näyttelijä ja häntä katselee muutenkin erittäin mielellään, mutta kun kirjoissa tulee niin selvästi esiin se, että Rolandin esikuva oli Eastwood.
Etenkin, jos olisivat viitsineet tehdä niin laadukkaan elokuvan, että olisivat voineet vetää koko kirjasarjan läpi, huolestutti kuinka moni muu hahmo ohi-castataan. Tulossa oli kuitenkin kaikkea sitä mitä tänäpäivänä halutaan; vahva, tummaihoinen nainen joka on samaan aikaan liinkuntarajoitteinen ja mt-ongelmainen. Olisko hänen tilalleen otettu 20-vuotias, hyperkaunis valkoinen nainen, jonka rooli on esitellä ulkonäköään ja peilata miehiä?
Whoopi Goldberg ois hyvä Odettan (? en oo varma, muistanko nimen oikein, en jaksa tarkistaa, vaik mulla kolme ekaa kirjaa on hyllyssä) rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt, alkoholisti vihaa vaimoaan ja lastaan.
Kubrick flirttailee tällä teorialla, mutta oikeastihan Overlook hotelli saa ihmiset sekoamaan. Jack ei ole ainoa, johon paikka vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt. Hirveän pelottava eli Kubrick onnistui tekemään mestariteoksen aikoinaan.
Olen katsonut elokuvan monta kertaa. Kahdesti kun se on tullut telkkarista niin eri tyttikset katsoi suunnilleen yhtä "kauan". Hotellille ajamisen paikkeille kestivät ja sitten pelotti liikaa. Ei siinä mitään jotkut ei halua katsoa niin ei ole pakko. Yksi harvoja tai ainoa kingin tarinoita joista olen nähnyt elokuvan ensin. Yleensä se on ollut niinpäin että olen lukenut kirjan ensin.
Venailen elokuvia musta torni kirjoista. Älkää katsoko sitä yhtä lyhyttä leffaa jos olette lukeneet kirjat. Petytte vain.
Musta torni, aah. Yksi kesä meni tämän sarjan parissa. On niiin hyvä, vaikka eri osat ovatkin jopa hämäävän erilaisia. Elokuvana, kuka voisi näytellä Revolverimiestä? Clint on jo liian vanha, muuten se ois ollut just hyvä.
Clintin poika, joka on kopio isästään
Liian monta kertaa nähnyt, joten enää ei säväytä. Mutta hyvä se silti on!
Itse rakastan slashereitä ja jump scarejä, vaikka niitä aina haukutaan. Ja siis kaikki murha-, kidutus- ym. kauhut nappaa. Psykologiset on nekin hyviä, mutta jotenkin eniten kiksejä saan mahdollisimman verisistä, siis oikein sellaisista övereistä kauhuelokuvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hieman ärsytti kun siinä joku aika tulleessa leffassa Rolandiksi oli castattu Idris Elba. Eikä siinä muuten mitään, Elba on loistava näyttelijä ja häntä katselee muutenkin erittäin mielellään, mutta kun kirjoissa tulee niin selvästi esiin se, että Rolandin esikuva oli Eastwood.
Etenkin, jos olisivat viitsineet tehdä niin laadukkaan elokuvan, että olisivat voineet vetää koko kirjasarjan läpi, huolestutti kuinka moni muu hahmo ohi-castataan. Tulossa oli kuitenkin kaikkea sitä mitä tänäpäivänä halutaan; vahva, tummaihoinen nainen joka on samaan aikaan liinkuntarajoitteinen ja mt-ongelmainen. Olisko hänen tilalleen otettu 20-vuotias, hyperkaunis valkoinen nainen, jonka rooli on esitellä ulkonäköään ja peilata miehiä?
Whoopi Goldberg ois hyvä Odettan (? en oo varma, muistanko nimen oikein, en jaksa tarkistaa, vaik mulla kolme ekaa kirjaa on hyllyssä) rooliin.
Valitettavasti liian vanha.
Itse näkisin tähän kolmijakoiseen rooliin Danai Guriran. Näytteli The Walkind Deadissa Michonnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Clintin poika, joka on kopio isästään <3
Ei kai se näyttele? Sehän on muusikko, Gran Torinon biisi oli sen.
Sori tämä ohisladuille lipsuminen.
S. King taisi inhota Kubrickin Hohtoa - ja hyvä niin - sehän oikeastaan suuri suositus elokuvalle.
Joskus parikymppisenä opiskelijanplanttuna (ja vissiin jo lukioikäisenä) tuli luettua Kingin tiiliskiviä, mutta pikku hiljaa ne alkoivat tökkimään - oliko se nyt jonkun "Tukikohta" tms. teoksen kohdalla, kun lopullisesti hetin kirjan nurkkaan ja totesin, että himskatti mitä tuubaa. Joku opiskelukaveri koitti myöhemmin innostaa lukemaa Musta torni -sarjaa - olivat hänen mielestään ihan absoluuttista parhautta - jäi kuitenkin sarja kesken jo ensimmäisen osan alkuun.
No, makuja on tietysti monenlaisia ja ei siinä mitään, jos ihmiset löytävät itseään kiehtovaa luettavaa. Itse tietysti ihmettelee, miten toiset haluavat tuhlata aikaa tylsään tuubaan kuten Kingiin tai johonkin Dan Browiin, mutta - tosiaan - makuja on monia. Ehkä yksinkertaisempi kerronta kiehtoo yksinkertaisia mieliä...
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyl itel mee edes top 10 kauhuelokuvista, se on aika yliarvostettu nykysin.. Ehkä siihen aikaan se oli viel pelottava. Ainut mikä siin on kiehtovaa on se ite tarina ja se psykologinen lähestymistapa siihen ja spekulaatiot että mitä sille miehelle oikeasti kävi ja mikä siihen vaikutti
Jotkut nykyiset kauhuleffoina mainostetut ovat tylsää ryminää ja efektejä, mahdottomia sepustuksia. Siinä on kauhua, jos on mielisairaan kanssa autiossa paikassa, jossa ennenkin on sattunut kamalia. Enteilyä ja semmoista on joillakin ihmisillä, eli ei täysin ylitä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Hohto on psykologisesti onnistunut kauhuleffa, joka kertoo, mitä ihmiselle käy alkoholipsykoosissa.
Jack sairastuu psykoottiseen maniaan, kun ei ole saanut alkoholia vähään aikaan.
Kirjassa se ei ainakaan ole noin, vaan itse talo on se joka saa Jackin käyttäytymään niinkuin käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
S. King taisi inhota Kubrickin Hohtoa - ja hyvä niin - sehän oikeastaan suuri suositus elokuvalle.
Joskus parikymppisenä opiskelijanplanttuna (ja vissiin jo lukioikäisenä) tuli luettua Kingin tiiliskiviä, mutta pikku hiljaa ne alkoivat tökkimään - oliko se nyt jonkun "Tukikohta" tms. teoksen kohdalla, kun lopullisesti hetin kirjan nurkkaan ja totesin, että himskatti mitä tuubaa. Joku opiskelukaveri koitti myöhemmin innostaa lukemaa Musta torni -sarjaa - olivat hänen mielestään ihan absoluuttista parhautta - jäi kuitenkin sarja kesken jo ensimmäisen osan alkuun.
No, makuja on tietysti monenlaisia ja ei siinä mitään, jos ihmiset löytävät itseään kiehtovaa luettavaa. Itse tietysti ihmettelee, miten toiset haluavat tuhlata aikaa tylsään tuubaan kuten Kingiin tai johonkin Dan Browiin, mutta - tosiaan - makuja on monia. Ehkä yksinkertaisempi kerronta kiehtoo yksinkertaisia mieliä...
Aww, joku luule saavansa vielä tänä päivänä älykkö-pisteitä näillä vanhoilla fraaseilla.
Olen nähnyt joskus nuorempana useaan otteeseen. Tykkäsin silloin siitä kovasti, vaikka en koskaan ymmärtänyt sitä loppua :D
Nykyään en enää kauhusta välitä, joten tuskin jaksan katsoa enää..
Vierailija kirjoitti:
King muistaakseni sanoi jotenkin niin että elokuvaversio on tehty vahingoittamaan katsojaa.
Ja hän on oikeassa. Siksi elokuva onkin niin hyvä, vaikuttava ja karmiva. Jokainen visuaalinen ja auditiivinen elementti on valittu tarkkaan sillä ajatuksella että saadaan aikaan häiriintynyt tunnelma. Hohdossa jopa yksittäiset kuvat ovat voimakkaita, elokuva vangitsee katsomaan. Vaikkei sinällään mitään häiritsevää näykään niin tietyillä yhdistelmillä saadaan katsojan alitajuntaan Jokin on pielessä -fiilis. Jos on hyvä katsomaan psykologista kauhua ja on herkkyyttä tällaiselle niin Hohto toimii hienosti. Se vahingoittaa katsojaa kuten hyvä kauhuelokuva tekee :D
Hyvä leffa ja täynnä piiloviestejä, viittauksia intiaaneihin ym. Kannattaa katsoa tarkkaan ja ajatuksella, netistä löytyy dokkareitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt, mutta en osaa suhtautua siihen oikein, koska se mielestäni miltei loukkaa alkuperäisteosta. Tiedän, että pitäisi osata katsoa se kirjasta irrallisena elokuvana, mutta en vain pysty.
Stephen Kinghän ei pidä elokuvasta just tuon syyn takia.
Ymmärrän Kingiä erittäin hyvin, enkä itsekään lämmennyt elokuvalle, koska se oli niin kaukana alkuperäisteoksesta. Yksistään Jack Nicholsonin valinta päärooliin oli iso virhe, sillä kirjassa perheen isä sekoaa vasta vuorilla, mutta Nicholsonin esittämänä hän on raivohullu heti elokuvan alusta asti.
Kirjastahan tehtiin toinen versio, jonka teossa King itse oli mukana, ja se olikin paljon uskollisempi tarinalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
King muistaakseni sanoi jotenkin niin että elokuvaversio on tehty vahingoittamaan katsojaa.
Ja hän on oikeassa. Siksi elokuva onkin niin hyvä, vaikuttava ja karmiva. Jokainen visuaalinen ja auditiivinen elementti on valittu tarkkaan sillä ajatuksella että saadaan aikaan häiriintynyt tunnelma. Hohdossa jopa yksittäiset kuvat ovat voimakkaita, elokuva vangitsee katsomaan. Vaikkei sinällään mitään häiritsevää näykään niin tietyillä yhdistelmillä saadaan katsojan alitajuntaan Jokin on pielessä -fiilis. Jos on hyvä katsomaan psykologista kauhua ja on herkkyyttä tällaiselle niin Hohto toimii hienosti. Se vahingoittaa katsojaa kuten hyvä kauhuelokuva tekee :D
Kubrick on jumala.
Tai ainakin perfektionisti, joka hieroi jokaisen kohtauksen ja kuvakulman niin montakertaa uudestaan, että tulos hänen mieleisensä - ja sitten leikkausta toki hierottiin siihen päälle kunnes tulos tyydytti mestaria. Myös kaikki uudet innovaatiot, joita otettiin käyttöön Kubrickin elokuvissa ovat vakuuttavia - mieleen on jäänyt esim. kuvaaminen kynttilän valossa Barry Lyndonissa.
Elokuvanteossa aika pitäisi ehkä jakaa aikoihin ennen ja jälkeen Kubrickin.