Onko muita jotka ei viitsi käydä gynellä sen vuoksi kun siellä ei välitetä tutkimuksen/toimenpiteiden aiheuttamasta kivusta?
Missään muualla en ole kohdannut vastaavaa kipuihin liittyvää välinpitämättömyyttä ja väheksyntää. Kokemusta on usealta lääketieteen alalta perussairauksieni vuoksi.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kävisin, jos ei ole mitään asiaa?
Osa ihmisistä käy, koska tietävät, että jos oireeton ongelma löytyy, sen hoitaminen on helpompaa. Ketään ei tietenkään voi kieltää odottamasta, kunnes sairaus on edennyt liian pitkälle.
Tietysti tämä koskee kaikkia kaikkia sairauksia. Voit sinä saada verisyövänkin ja se havaitaan liian myöhään.
Seulontoja järjestetään joidenkin sairauksien vuoksi hyvää hyvyyttään, mutta eivät ne ole pakollisia. Jokainen valitkoon itse, minkä kokee tärkeäksi.
Hyvää hyvyyttään? Nyt valoja päälle, kyllä ne ihan puhtaasti säästösyistä tehdään. Halvempaa hoitaa kun seulotaan.
No ajattele, että meidän yhteiskunta on niin hyvä, että niitäkin hoidetaan, jotka eivät seulontoihin mene. Heiltä ei edes veloiteta todellisia kustannuksia leikkauksista tai lääkkeistä, vaan saavat olla ihan samalla tavalla vapaaratsastajia kuin ne, jotka seulontoihin menevät ja joiden sairaudet löydetään ajoissa.
Osa tietysti kuolee pois, koska heräsivät totuuteen liian myöhään, ja todennäköisesti ehtivät harmitella kohtaloaan.
Mutta kaikilla on oikeus odottaa viimeiseen pisteeseen eikä ketään sakoteta siksi, että jättivät seulonnan väliin, vaikka olisi tullut halvemmaksi hoitaa aiemmin.
Joten kyllä, hyvästä hyvyydestä voidaan todellakin puhua.
Ehkä kannattaa muuttaa pohjois-koreaan, jos et tykkää ihmisten itsemääräämisoikeudesta.
Outo kommentti. Olen kokoajan sanonut, että jokainen saa valita, haluaako seulontoihin vai ei. Ketään en ole pakottamassa.
Vierailija kirjoitti:
En käy. Oli ihan paskaa ne pakolliset raskauden takia olevat tutkimukset. Muusta syystä en kyllä käy. Ei ole normaalia näytellä ja ronkituttaa vieraalla ihmisellä intiimipaikkojaan.
Jos on vaivoja niin on vähän pakko käydä
Vierailija kirjoitti:
"Vähän voi verta tiputella. Pidä sidettä."
Minkä muun lääkärintutkimuksen jälkeen hyväksyisitte vastaavaa?
No totaaa.. aika monessa toimenpiteessä voi vähän tiputella jälkikäteen. Sille ei voi mitään eikä se ole vaarallista.
Välinpitämättömyys ja vähättely ovat johtaneet siihen, että en asioi enää missään asiassa terveydenhuollossa. Viimeisimmistä käynneistä on nyt yli 5 vuotta. Perussairauksien lääkitykset olen saanut uusittua uusittamalla vasta siinä vaiheessa, kun lääkkeet on suunnilleen loppu. Valittavat käyntien puutteesta joka kerta, mutta eivät oikein voi olla uusimatta, koska jos eivät uusi, lääkitys pysähtyy seinään ja olen päivystyksessä, jossa sitten uusivat lääkkeet, ettei tarvitse nähdä minua toiste siellä.
Jos jotain positiivista tässä on niin se, että huolehdin itsestäni paremmin kuin koskaan. Hoidan perussairauksiani paremmin, välttelen tauteja paremmin, hoidan hampaat paremmin ja elän terveellisemmin, koska en yksinkertaisesti halua missään tapauksessa joutua asioimaan terveydenhuollossa.
En tiedä, miten tämä enää olisi korjattavissa. Valitus käymättömyydestä ei ainakaan auta asiaa yhtään vaan tulee tunne, että taas vaan kävellään yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käy. Olen käynyt yhden kerran(silloin kun alkoi ne kutsut joita tulee onko se nyt 5 vuoden välein). Kerroin että olen tosi kipuherkkä ja että en ole ennen käynyt, enkä myöskään ole harrastanut seksiä tai työntänyt itse sisääni mitään. Pyysin että käyttää pienempiä välineitä joita löytyy(löysin netistä vinkin että voi pyytää).
Se gyne katsoi kuin olisin syönyt hänen puuronsa ja myynyt hänen maansa ja tosi tympeästi tiuskaisi että se ei mitään satu mene nyt tuohon makaamaan. Sen jälkeen vain runnoi sen zydeemin sisään. Ylläripylläri, se sattui tosi paljon ja siihenkin sain vaan välinpitämätöntä mutinaa.
Huhhu :o itse kun kävin ekaa kertaa gynellä ollessani neitsyt niin se kysyi että oonko harrastanut seksiä tai käyttänyt tamponia ja kokeili vielä sormilla että miten mahtuu sisään:D
Tosiaankin, paljon on kiinni näytteelottajasta.
Mutta sama se on muissakin näytteissä. Joku saa verinäytteen otettua niin, ettei neulan pisto tunnu juuri yhtään, kun taas toisen näytteenotto saa välttelemään vuosiksi vastaavia tilanteita.
Hammaslääkärissä jos tulehtunut hammas ei puudu. Pitää potilaan vain kestää sietämätön kipu joka jotain ihan muuta kuin gynen ronkkiminen. Eikä se ettei tulehtunut hamnas puudu ole mikään superharvinaisuus. Morfiinipilkeri tms joka vaikuttaa nopeasti voisi varmaan viedä kivun hoidon ajaksi. Mutta ei asialle edes haluta tehdä mitään.
Monet erilaiset tutkimukset ja näytteenotot ovat sattuneet niin gynellä kuin muillakin vastaanotoilla, mutta mä jotenki asennoidun siihen niin ettei kipua voi välttää elämässä. Mieluummin mä menen papakokeeseen vaikka se sattuu kuin että jättäisin menemättä. Mulla on toisaalta sellaisia vaivoja joihin ei vielä ole keksitty toimivia kipulääkityksiä, että kipu ja sen sietäminen on tuttua elämässä. Helvettiä se on, kyllä, mutta on siitä aina selvitty.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärissä jos tulehtunut hammas ei puudu. Pitää potilaan vain kestää sietämätön kipu joka jotain ihan muuta kuin gynen ronkkiminen. Eikä se ettei tulehtunut hamnas puudu ole mikään superharvinaisuus. Morfiinipilkeri tms joka vaikuttaa nopeasti voisi varmaan viedä kivun hoidon ajaksi. Mutta ei asialle edes haluta tehdä mitään.
eihän sitä hammasta puudutetakaan vaan se ien siinä ympärillä
Papa on vielä aika huono seula. 25% kohdunkaulan syöpään sairastuneista on käynyt seulonnassa ja saanut sieltä virheellisesti puhtaat paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy koskaan. Minulla on traumataustaa näihin asioihin liittyen, enkä kestä sitä tunnetta gynellä, että on kuin joutuisi taas ***skatuksi. Jos kuolen johonkin syöpään tämän takia, olkoon sitten niin.
Totta. E-pillerit pitäis saada ilman sitä r*iskausta muistuttavaa tutkimusta.
"Tää ei satu yhtään, jos et jännitä."
Kyllä minä ainakin olen saanut e-pillerireseptin ilman gynetutkimusta. Yksityislääkäri kysyi, haluanko että tutkimus tehdään ja sanoin että en välttämättä. Papakokeissakin olin käynyt säännöllisesti eikä mitään ollut, joten en nähnyt tutkimukselle syytä. Naislääkäri hän toki oli.
Sen jälkeen kun ilmaantui endometrioosi en ole enää käynyt noilla lääkäreillä lainkaan. Erittäin kipuherkkä alue, teki niin tai näin.
Hammaslääkärillä voi kyllä saada vaikka nukutuksen jos haluaa, mutta siellähän onkin asiakkaina myös miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Papa on vielä aika huono seula. 25% kohdunkaulan syöpään sairastuneista on käynyt seulonnassa ja saanut sieltä virheellisesti puhtaat paperit.
Hpv-dna-testiä käytetään nykyään myös
Vierailija kirjoitti:
Monet erilaiset tutkimukset ja näytteenotot ovat sattuneet niin gynellä kuin muillakin vastaanotoilla, mutta mä jotenki asennoidun siihen niin ettei kipua voi välttää elämässä. Mieluummin mä menen papakokeeseen vaikka se sattuu kuin että jättäisin menemättä. Mulla on toisaalta sellaisia vaivoja joihin ei vielä ole keksitty toimivia kipulääkityksiä, että kipu ja sen sietäminen on tuttua elämässä. Helvettiä se on, kyllä, mutta on siitä aina selvitty.
Tämä. Aikuiset ihmiset pelkää kipua terveydenhuollossa. On aikoihin eletty. Pitäis varmaan toimenpiteen jälkeen antaa tarra ja nallekarkki lohdutukseksi.
Kyynel. Ja toisaalta onnea, elämänne on melko helppoa ja tuskista vapaata kun tällaisista jaksatte valittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hpv-dna-testiä käytetään nykyään myös
Ja sen voisi hyvin tehdä itse kotona, papa on täysin turhaa ronkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyynel. Ja toisaalta onnea, elämänne on melko helppoa ja tuskista vapaata kun tällaisista jaksatte valittaa :)
Miksi silti pitäisi kokea turhaakaan kipua? Varsinkaan kun miesten hoidossa kivunhallinta on ihan eri tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy koskaan. Minulla on traumataustaa näihin asioihin liittyen, enkä kestä sitä tunnetta gynellä, että on kuin joutuisi taas ***skatuksi. Jos kuolen johonkin syöpään tämän takia, olkoon sitten niin.
Totta. E-pillerit pitäis saada ilman sitä r*iskausta muistuttavaa tutkimusta.
"Tää ei satu yhtään, jos et jännitä."
Kyllä minä ainakin olen saanut e-pillerireseptin ilman gynetutkimusta. Yksityislääkäri kysyi, haluanko että tutkimus tehdään ja sanoin että en välttämättä. Papakokeissakin olin käynyt säännöllisesti eikä mitään ollut, joten en nähnyt tutkimukselle syytä. Naislääkäri hän toki oli.
Nykyään saa, 25 vuotta sitten ei saanut.
Kyllä, mä olen niin vanha, että muistan..
Olen lukenut kauhukertomuksia kierukan asennuksesta ja siksi en sitä halunnut kun ehkäisy tuli ajankohtaiseksi. Vuosia kului ehkäisykapselin kanssa, kerran sitä kaivettiin käsivarresta turhaan koska se oli asennettu liian syvälle. Sitten yhden kapselinvaihdon jälkeen alkoi vuoto, joka jatkui kuukausi toisensa jälkeen. Lääkäriin, julkisen gynekologille. Gyne poisti hematooman eli käytännössä verihyytymän, muuten siisti kohtu. Hän kysyi, että pistetäänkö samalla puudutuksella (huom!) se hormonikierukka. Annoin luvan. En ehtinyt kissaa ajatella kun sain mennä pukeutumaan. "Joko sinä laitoit sen?" Siis kierukan laittaminen ei tuntunut _ollenkaan_ kun a) alla oli kunnon puudutus b) laittaja osasi asiansa c) sai sympatiaa.
En halua vähätellä kenenkään kokemusta vaan päinvastoin ihmettelen, miksi kierukkaa asennettaessa ei voida puuduttaa poikkeuksetta jos se kerran on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, kärsin kroonisesta hermokivusta johon ei mikään lääke auta. Nykyään en pelkää kivuliaita tutkimuksia (joita on tehty mulle paljon) kun sellainen kipu millä on LOPPU on sen verran pikkujuttu.
Huhhu :o itse kun kävin ekaa kertaa gynellä ollessani neitsyt niin se kysyi että oonko harrastanut seksiä tai käyttänyt tamponia ja kokeili vielä sormilla että miten mahtuu sisään:D