Onko muita jotka ei viitsi käydä gynellä sen vuoksi kun siellä ei välitetä tutkimuksen/toimenpiteiden aiheuttamasta kivusta?
Missään muualla en ole kohdannut vastaavaa kipuihin liittyvää välinpitämättömyyttä ja väheksyntää. Kokemusta on usealta lääketieteen alalta perussairauksieni vuoksi.
Kommentit (144)
Joudun sairauden vuoksi käymään vuosittain gynellä ja se on aina yhtä inhottavaa. Sattuu aivan hel...sti ja gyne vain käskee rentoutumaan vaikka meinaa taju lähteä kivusta. En tiedä onko missään muussa tutkimuksessa näin laiminlyöty kivunlievitystä.
En käy ellei ole aivan pakko. On kyllä sellaista runtelemista ja pahoinpitelyä ettei tosikaan. Ja tähän vertailuna, että pidä SM hommista joten nautin jopa kivusta, mutta ne osaa gynellä hoitaa kivunkin aiheuttamisen niin että edes sadomaso ei siitä nauti. Toisekseen en tajua miten ne saa oikeasti räävittyä sen reikäni niin tuusan nuuskaksi sekunnissa, kun sitä pystyy aikuinen mieskin fistaamaan ilman kivun aiheuttamista. Että hieman selitystä oikeasti. Siitä portaalista on mennyt useampi yli neljäkiloinen lapsi, on pantu sellaista halkoa ettei ikinä ja jumalauta vedetty nyrkillä ja silti sinä lääketieteen ammattilainen pystyt satuttamaan minua niin että aivot lentää toiseen ulottuvuuteen ja parun kivusta! Kerro miten onnistut olemaan työssäsi niin hel-ve-tin paska?!
Eräs tuttu nainen kertoi joskus vuosia sitten minulle että naisgynekologit, etenkin vanhemman koulukunnan edustajat, ovat kaikkein kovakouraisimpia, ja nuoret komeat miesgynekologit olivat kaikkein helläkätisimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy ellei ole aivan pakko. On kyllä sellaista runtelemista ja pahoinpitelyä ettei tosikaan. Ja tähän vertailuna, että pidä SM hommista joten nautin jopa kivusta, mutta ne osaa gynellä hoitaa kivunkin aiheuttamisen niin että edes sadomaso ei siitä nauti. Toisekseen en tajua miten ne saa oikeasti räävittyä sen reikäni niin tuusan nuuskaksi sekunnissa, kun sitä pystyy aikuinen mieskin fistaamaan ilman kivun aiheuttamista. Että hieman selitystä oikeasti. Siitä portaalista on mennyt useampi yli neljäkiloinen lapsi, on pantu sellaista halkoa ettei ikinä ja jumalauta vedetty nyrkillä ja silti sinä lääketieteen ammattilainen pystyt satuttamaan minua niin että aivot lentää toiseen ulottuvuuteen ja parun kivusta! Kerro miten onnistut olemaan työssäsi niin hel-ve-tin paska?!
Laitapa videolinkit näihin huoraamissessioihisi, muuten kukaan ei usko :)
Pyydä miestä fistaamaan reikä vastaanottoavaiseksi ennen seuraavaa gyneaikaa, ongelma ratkaistu. Jos gyne ihmettelee jättikokoista toosaa, kerrot, että mies vähän nyrkitti sitä esivalmisteluna.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu nainen kertoi joskus vuosia sitten minulle että naisgynekologit, etenkin vanhemman koulukunnan edustajat, ovat kaikkein kovakouraisimpia, ja nuoret komeat miesgynekologit olivat kaikkein helläkätisimpiä.
Nämä miehet joita aina kehutaan, osaavat pehmitellä pillun vastaanottavaiseksi hellällä rakastavalla kosketuksella. Käyttävät samaa tekniikkaa seksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä miehet joita aina kehutaan, osaavat pehmitellä pillun vastaanottavaiseksi hellällä rakastavalla kosketuksella. Käyttävät samaa tekniikkaa seksissä.
Eikö tuollaisesta nykyään tule syyte?
Mua raivostuttaa ihan älyttömästi se että siellä vaan hoetaan "rentoudu" kun on kauheissa kivuissa.
Sanotaanko missään muualla noin? Jos hammaslääkärissä ulvoo kivusta niin ne lopettaa ja lisää kivunlievitystä mutta gynellä prkl pitäisi vaan kestää.
Entä jos miehiä porattaisiin penikseen ja hoettaisiin vaan "rentoudu"...?
E mulla ole koskaan ollut mitään ongelmia gynellä.
Mun vakigyne on ainakin tosi hellä ja ystävällinen. Teininä kävin kerran kuukautiskipujen takia gynellä ja gyne vaan tokasi "e pillerit!" ja sitten ulos..siitä gynestä tuli outo vaikutelma. Pitää vaan löytää hyvä.
Aivan ihana gyne oli hän, jolla viimeksi kävin. Ei sattunut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn seulonnoissa oman terveyden takia. On paljon ikäviä toimenpiteitä kuten mahalaukun tähystys, kolonoskopia, hampaanpoisto ym. Kipua kannattaa oppia sietämään, muuten tulee aika ikävä vanhuus kun kolottaa, särkee ja jomottelee.
Yli puolet kohdunkaulan syövistä todetaan niillä jotka eivät käy seulonnoissa.
Olen läpikäynyt syövän, syövän uusiutumisen ja nielun alueen 6 viikon sädehoidon jossa limakalvot palaa ja iho on 2. asteen palovammoilla. On toki myös koettuna nämä tavalliset viisaudenhampaanpoistot, keuhkoputkien tähystys jne.
Silti ehdottomasti brutaaleinta kohtelu on ollut gynellä. Se on se asenne, ei välitetä kivusta, sitä ei edes haluta lievittää. Se tekee hel*etin avuttomaksi potilaan. Tuolla lääketieteen alalla on jotain perustavanlaatuisesti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se helkutin ankka pitää runnoa väkisin sisään niin että joutuu kiemurtelemaan tuskasta?
Eikö siinä voi käyttää esim. jotain voidetta/geeliä jos on kuivat limakalvot?Kerran sanottiin, että liukuvoide, geeli yms saattaa sekoittaa/pilata näytteen. Siksi ei käytetä.
Viimeksi eka hoitaja ei saanu papa-näytettä otettua. Ronkki aikansa, kutsui kokeneemman. Onnistui. Kohtuni kallistunut.
Emättimen suulla se yleensä eniten sattuu, näyte taas otetaan ihan eri paikasta kohdunkaulasta.
Mutta jos tuollainen ongelma on niin luulisi että jotenkin muuten saisi sen vempaimen helpommin liukuvaksi. Onhan niitä nyt vaikka mitä materiaaleja. Ehkä tuotekehittely ei kiinnosta kun näitä käytetään vain naisille.
Mua pelotti ja sattui aina nuoresta lähtien sisätutkimukset, mutta niihin oli pakkoa tottua endometrioosin takia. Minua on sörkitty kymmeniä kertoja. Kaikista ikävintä, kun lääkäri tunkee sormet sisään ja pyörittelee niitä siellä. Olin leikkauksessakin, tekstissä ällöttää kohta laitetaan kohtuun pihdit. Onneksi on nukutus..
Olen samaa mieltä. Olen leikkaussalisairaanhoitaja ja mielestäni liian paljon gynekologisia toimenpiteitä ja leikkauksia tehdään paikallispuudutuksessa.
Älkää naiset suostuko niihin, minäkään en suostuisi! Se on joku ihmeellinen jäänne, että naisen emättimeen ei voi sattua. Liian paljon tapahtuu sitä, että nainen joutuu sietämään kipua läpi toimenpiteen kun " ei tämä enää kauaa kestä". Vaatikaa nukutus tai spinaalipuudutus, kyllä sen saa jos on perusterve nainen. Poikkeus on vanhat ja monisairaat joille nukutus on riskaabelia.
Itselleni kierukanlaitto on ollut tosi kivuliasta aina koska minun kaartuvaa kohdunkaulaa suoritetaan niin, että kuulapihdillä otetaan kohdunkaulan napukasta kiinni puremalla pihti kudoksen läpi. Onneksi löysin viimein yksit. gynen joka puuduttaa kohdunkaulakanavan ennen toimenpidettä.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn seulonnoissa oman terveyden takia. On paljon ikäviä toimenpiteitä kuten mahalaukun tähystys, kolonoskopia, hampaanpoisto ym. Kipua kannattaa oppia sietämään, muuten tulee aika ikävä vanhuus kun kolottaa, särkee ja jomottelee.
Yli puolet kohdunkaulan syövistä todetaan niillä jotka eivät käy seulonnoissa.
Olet oikeassa. KÄyn itsekin terveyteni takia.
Mutta esimerkiksi hampaanpoistoa varten se kohta puudutetaan. Jos jännität poistoa, saat mahdollisesti rauhottavia tai ilokaasua. Tähystyksiä tehdään tarvittaessa nukutuksessa. Näissä tilanteissa sut huomioidaan ja tilanteista tehdään mahdollisimman helppoja sulle.
Miksei gynekäynneistä voi tehdä miellyttävämpiä? Se ei paljoa vaadi.
Mulla on kaksi kertaa papa- kokeen ottanut harjoittelija. Vähän jännitti etukäteen miten sattuu mutta ei tuntunut juuri ollenkaan. Sen sijaan yliopistollisessa sairaalassa oli niin kovaotteinen ja muutenkin yly gyne, että jäi harmittamaan etten tehnyt valitusta. Olen ollut useamman kerran erilaisissa gynekologisissa toimenpiteissä ja hyvän lääkärin kohdalla en ole tarvinnut mitään lääkitystä kun taas tuon kauhulääkärin kohdalla olisin tarvinnut nukutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kävisin, jos ei ole mitään asiaa?
Osa ihmisistä käy, koska tietävät, että jos oireeton ongelma löytyy, sen hoitaminen on helpompaa. Ketään ei tietenkään voi kieltää odottamasta, kunnes sairaus on edennyt liian pitkälle.
Tietysti tämä koskee kaikkia kaikkia sairauksia. Voit sinä saada verisyövänkin ja se havaitaan liian myöhään.
Seulontoja järjestetään joidenkin sairauksien vuoksi hyvää hyvyyttään, mutta eivät ne ole pakollisia. Jokainen valitkoon itse, minkä kokee tärkeäksi.
Hyvää hyvyyttään? Nyt valoja päälle, kyllä ne ihan puhtaasti säästösyistä tehdään. Halvempaa hoitaa kun seulotaan.
No ajattele, että meidän yhteiskunta on niin hyvä, että niitäkin hoidetaan, jotka eivät seulontoihin mene. Heiltä ei edes veloiteta todellisia kustannuksia leikkauksista tai lääkkeistä, vaan saavat olla ihan samalla tavalla vapaaratsastajia kuin ne, jotka seulontoihin menevät ja joiden sairaudet löydetään ajoissa.
Osa tietysti kuolee pois, koska heräsivät totuuteen liian myöhään, ja todennäköisesti ehtivät harmitella kohtaloaan.
Mutta kaikilla on oikeus odottaa viimeiseen pisteeseen eikä ketään sakoteta siksi, että jättivät seulonnan väliin, vaikka olisi tullut halvemmaksi hoitaa aiemmin.
Joten kyllä, hyvästä hyvyydestä voidaan todellakin puhua.
Ehkä kannattaa muuttaa pohjois-koreaan, jos et tykkää ihmisten itsemääräämisoikeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Olen leikkaussalisairaanhoitaja ja mielestäni liian paljon gynekologisia toimenpiteitä ja leikkauksia tehdään paikallispuudutuksessa.
Älkää naiset suostuko niihin, minäkään en suostuisi! Se on joku ihmeellinen jäänne, että naisen emättimeen ei voi sattua. Liian paljon tapahtuu sitä, että nainen joutuu sietämään kipua läpi toimenpiteen kun " ei tämä enää kauaa kestä". Vaatikaa nukutus tai spinaalipuudutus, kyllä sen saa jos on perusterve nainen. Poikkeus on vanhat ja monisairaat joille nukutus on riskaabelia.
Itselleni kierukanlaitto on ollut tosi kivuliasta aina koska minun kaartuvaa kohdunkaulaa suoritetaan niin, että kuulapihdillä otetaan kohdunkaulan napukasta kiinni puremalla pihti kudoksen läpi. Onneksi löysin viimein yksit. gynen joka puuduttaa kohdunkaulakanavan ennen toimenpidettä.
Puudustusta pitää vaatia myös julkisella puolella. Ei ole mitään syytä miksei sellaista saisi.
Mä käyn naisgynellä ja ei kyllä satu ollenkaan. Sanokaa niille kovakouraisille lääkäreille siitä että sattuu. Ammattitaidottomuutta tuollainen.
Muakin runnottiin viimeks ainakin 20 minuuttia liian isoilla välineillä ja kokemus oli järkyttävä, ihan hetkeen en ole menossa uudelleen.