Onko muita jotka ei viitsi käydä gynellä sen vuoksi kun siellä ei välitetä tutkimuksen/toimenpiteiden aiheuttamasta kivusta?
Missään muualla en ole kohdannut vastaavaa kipuihin liittyvää välinpitämättömyyttä ja väheksyntää. Kokemusta on usealta lääketieteen alalta perussairauksieni vuoksi.
Kommentit (144)
Mulla todella kivulias muisto papa-kokeesta. En edes ymmärrä, miten sai runnottua ne välineet susään, kun muuten ei mahdu edes pienin tamponi sisään.
Ei ikinä enää.
Miksi kukaan kävisi gynellä ilman asiallista syytä? Sama homma kuin hammaslääkärissä, eli käydään kivusta välittämättä silloin, kun tarvetta on.
En tosin ole tähän elettyyn ikään 60+ tavannut gyneä, joka ei kivusta olisi välittänyt. Kun kysyin eräästä toimenpiteestä, miksi ei puuduteta, vastaus oli se, että puudutus sattuu yhtä paljon kuin toimenpide. Nukutus olisi kuitenkin ollut liioittelua.
Vierailija kirjoitti:
Itse en käy ilmaisissa papa-kokeissa enää, koska totesin toisen kerran jälkeen että ei enää ikinä. Vuosin molempien kokemusten jälkeen verta viikon (ei ollut kuukautiset) ja se näytteen otto sattui. Tuli myös sellainen tunne, että se näytteenottaja oli totaalisen leipääntynyt työhönsä. Yksityisellä gynen tekemänä papa ei ole ikinä sattunut, paitsi kierukan laittaminen (pyörryin).
Kai sinä teit ilmoituksen hoitovirheestä? Ei normaali papa satu eikä sen jälkeen ole verenvuotoa. Kuvailisin sitä pikemminkin polton kuin kivun tunteeksi ja menee ohi saman tien.
Ehkä yksi syy on se, että naiset itse eivät mitenkään reagoi siihen, että tulevat kohdelluksi huonosti.
Saattaa olla etten enää mene. Tutkimukset eivät tahdo kohdallani onnistua, kun en yrityksistä huolimatta pysty olemaan tilanteessa rentona.
Kotona itsenäisesti tehtävä papa-koe kenties edessä tulevaisuudessa.
Meitä rajoitteisia on moneen junaan.
En suostu ottamaan kierukkaa. Tiedän, että se sattuisi aivan käsittämättömästi. Kaveriltani lääkäri ei suostunut poistamaan kierukkaa, vaikka oli vuotohäiriöitä ja kipuja ollut puoli vuotta, "Kyllä se siitä asettuu ajan kanssa". Yksityiselle piti mennä poistattamaan kierukka. Juu, ei mulle kiitos. Onneks oon niin vanha, että raskauden todennäköisyys on olematon.
Vierailija kirjoitti:
Minä en käy. Olen käynyt yhden kerran(silloin kun alkoi ne kutsut joita tulee onko se nyt 5 vuoden välein). Kerroin että olen tosi kipuherkkä ja että en ole ennen käynyt, enkä myöskään ole harrastanut seksiä tai työntänyt itse sisääni mitään. Pyysin että käyttää pienempiä välineitä joita löytyy(löysin netistä vinkin että voi pyytää).
Se gyne katsoi kuin olisin syönyt hänen puuronsa ja myynyt hänen maansa ja tosi tympeästi tiuskaisi että se ei mitään satu mene nyt tuohon makaamaan. Sen jälkeen vain runnoi sen zydeemin sisään. Ylläripylläri, se sattui tosi paljon ja siihenkin sain vaan välinpitämätöntä mutinaa.
Ei lääkärissä olla kuin armeijassa. Kannattaa lopettaa tilanne kesken, jos menee asiattomaksi. Pyytää aika toiselle tai vaihtaa puulaakia.
Jouduin käymään gynellä monta kertaa solulöydöksen takia, tehtiinpä se loop-hoitokin (poltettiin viallinen solukko pois kohdunnapukasta metallisilmukalla, jossa kulki virta ja se poltti limakalvoa irti, puudutettiin mutta osui puuduttamattomaan kohtaan emättimessä ja voi apua kun sattui!). Tuosta hoidosta jäi vaiva, jonka takia jouduin käymään päivystyksessä. Siellä ihan peruslääkäri halusi vilkaista ja ei ole yksikään gyne niin hellästi ja varovasti laittanut sitä ankkaa! Eli sen pystyy kyllä tekemään kivuttomasti, jos vaan haluaa. Gynet on kyllä yksiä sadisteja vehkeittensä kanssa.
Mm. kierukan asettamisessa käytetään kohdun kaulan paikoillaan pitämisessä piikkikoukkua, joka on alun perin kehitetty luotien poistamiseen sotilailta.
Luulisi, että gynekologia olisi mennyt eteenpäin, mutta edelleen käytetään 1800-luvun välineitä naisten hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kävisin, jos ei ole mitään asiaa?
Osa ihmisistä käy, koska tietävät, että jos oireeton ongelma löytyy, sen hoitaminen on helpompaa. Ketään ei tietenkään voi kieltää odottamasta, kunnes sairaus on edennyt liian pitkälle.
Tietysti tämä koskee kaikkia kaikkia sairauksia. Voit sinä saada verisyövänkin ja se havaitaan liian myöhään.
Seulontoja järjestetään joidenkin sairauksien vuoksi hyvää hyvyyttään, mutta eivät ne ole pakollisia. Jokainen valitkoon itse, minkä kokee tärkeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan monet miesgynet (erikoislääkärit, ei tk-hessut) osaavat tehdä tutkimukset hyvin hellästi ja kivuttomasti. Ja ymmärtävät, jos kertoo jännityksestä. Kertovat mitä tekevät (jos helpottaa oloa) tai niinku olen itse pyytänyt, etten halua tietää tai nähdä liikoja. Naiset helposti runnoo, kun luulevat tietävänsä mikä sattuu ja mikä ei.
Viimeksi kävin aivan huipulla ~40-v. gynellä joka erikseen mainitsi, että sano heti, jos sattuu koska ei halua satuttaa. No ei kyllä sattunut
Näin moni sanoo, että miesgynet on hellempiä. Kai se on ihan luonnollistakin. Monille vaan voi olla isompi kynnys mennä miespuoliselle gynelle. Varsinkin jos ei ole muutenkaan kokemusta miehistä siellä alapäässä hääräämässä, tai on kyllä kokemuksia siitä, mutta ne on traumaattisia sellaisia.
En sitten tiedä mistä tuo naisten ronskimpi ote johtuu, ehkä siitä että ovat itse kokeneempia seksissä ja ehkä synnyttäneet ja kokeneet mahdollisia alapään repeämisiä ja kaikkea muuta "kivaa", niin ei osaa samaistua toisen naisen "turhaan" ininään kun sattuu jos kerrankin jotain työnnetään sisään.
Mä luulen, että niillä naisgyneillä ei ehkä ole omakohtaista kokemusta esim. vaginismista. Siis eivät oikeasti tiedä, miltä se kipu tuntuu ja miten pieni kosketus siellä voi aiheuttaa sietämättömän kivun.
Multa on otettu papakoe monta kertaa ja eka kerta se näytteenottokipu sisimmässä kohdassa tuntui tuskalta. Siis kuin olisi veitsellä pistetty sinne. Ei ollut vielä mitään työnnetty sinne aiemmin. Myöhemmin pääsin kipuherkkyydestä eroon ja sitten papakoe tuntui "vain" epämukavalta, kipu oli siedettävä tai ei tuntunut lainkaan.
Mutta nyt kun olen vanha, niin näytteenotto ei viimeksi onnistunut ollenkaan, vaikka näytteen ottaja oli empaattinen ja mahdollisimman varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä käy, koska tietävät, että jos oireeton ongelma löytyy, sen hoitaminen on helpompaa. Ketään ei tietenkään voi kieltää odottamasta, kunnes sairaus on edennyt liian pitkälle.
Tietysti tämä koskee kaikkia kaikkia sairauksia. Voit sinä saada verisyövänkin ja se havaitaan liian myöhään.
Seulontoja järjestetään joidenkin sairauksien vuoksi hyvää hyvyyttään, mutta eivät ne ole pakollisia. Jokainen valitkoon itse, minkä kokee tärkeäksi.
Papa-seulonnat voitaisiin hyvin korvata kivuttomilla kotitesteillä, kuten Ruotsissa on tehty.
Mulla sattuu kovasti nimenomaan se papa-näytteenotto. Vihloo ja kirvelee niin hitosti vaikka väitetään ettei satu. Tuntuu tunnilta se tuska vaikka oikeesti on kai minuutissa ohi. Sen jälkeen on hirvee olo pitkään. Hyvä, että joillakin ei satu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää hyvyyttään? Nyt valoja päälle, kyllä ne ihan puhtaasti säästösyistä tehdään. Halvempaa hoitaa kun seulotaan.
Mä käyn niissä maksuttomissa papa-kokeissa ihan terveyteni vuoksi ja lisäksi gynellä, jos on joku ongelma.
Kyllä papa-koe sattuu. Juttujen tunkeminen sisälle kylmiltään ja etenkin se näytteen otto! Sen kivun vielä kestän hammasta purren, otan yleensä etukäteen särkylääkettä, mutta se koko tilanne on ahdistava ja epämiellyttävä vaikka näyttennottaja olisi kuinka mukava ja kokenut.
Pipelle-näyte (kohdun limakalvolta) sattui järjettömästi ja verta oikein holahti.
Kun lueskelin myöhemmin aiheesta, tajusin että muussa maissa puudutetaan se näytteenottokohta. Suomi on kivunlievityksen suhteen takapajula.
Miksi se helkutin ankka pitää runnoa väkisin sisään niin että joutuu kiemurtelemaan tuskasta?
Eikö siinä voi käyttää esim. jotain voidetta/geeliä jos on kuivat limakalvot?
Itse käyn seulonnoissa oman terveyden takia. On paljon ikäviä toimenpiteitä kuten mahalaukun tähystys, kolonoskopia, hampaanpoisto ym. Kipua kannattaa oppia sietämään, muuten tulee aika ikävä vanhuus kun kolottaa, särkee ja jomottelee.
Yli puolet kohdunkaulan syövistä todetaan niillä jotka eivät käy seulonnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mm. kierukan asettamisessa käytetään kohdun kaulan paikoillaan pitämisessä piikkikoukkua, joka on alun perin kehitetty luotien poistamiseen sotilailta.
Luulisi, että gynekologia olisi mennyt eteenpäin, mutta edelleen käytetään 1800-luvun välineitä naisten hoidossa.
Suomessa tätä antiikkista välinettä kutsutaan edelleen kuulapihdeiksi. Aiheuttaa kovaa kipua, kun sillä lävistetään kudoksia ja vedetään kohtua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se helkutin ankka pitää runnoa väkisin sisään niin että joutuu kiemurtelemaan tuskasta?
Eikö siinä voi käyttää esim. jotain voidetta/geeliä jos on kuivat limakalvot?
Kerran sanottiin, että liukuvoide, geeli yms saattaa sekoittaa/pilata näytteen. Siksi ei käytetä.
Viimeksi eka hoitaja ei saanu papa-näytettä otettua. Ronkki aikansa, kutsui kokeneemman. Onnistui. Kohtuni kallistunut.
Itse en käy ilmaisissa papa-kokeissa enää, koska totesin toisen kerran jälkeen että ei enää ikinä. Vuosin molempien kokemusten jälkeen verta viikon (ei ollut kuukautiset) ja se näytteen otto sattui. Tuli myös sellainen tunne, että se näytteenottaja oli totaalisen leipääntynyt työhönsä. Yksityisellä gynen tekemänä papa ei ole ikinä sattunut, paitsi kierukan laittaminen (pyörryin).