Onko muita jotka ei viitsi käydä gynellä sen vuoksi kun siellä ei välitetä tutkimuksen/toimenpiteiden aiheuttamasta kivusta?
Missään muualla en ole kohdannut vastaavaa kipuihin liittyvää välinpitämättömyyttä ja väheksyntää. Kokemusta on usealta lääketieteen alalta perussairauksieni vuoksi.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
No käyn kyllä esim papakokeissa, mutta aina se on yhtä hankalaa. Tiukat paikat kahden lapsen jälkeenkin. :(
Papassa ei tarvitse käydä ellet harrasta irtusuhteita tai miehesi petä. Epidemiologin haastattelua kuunnellessani hän sanoi hpv:n kehittyvän syöväksi vuodessa. näin siis 15 vuoden takainen poikaystäväsi ei ole siihen enää syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten kipua vähätellään. Kierukan laitto esimerkiksi. Mies nukutettaisiin sitä vastaavaa kipua varten tai vähintään saisi alakroppaan puudutuksen. Naiselle sanotaan ota panadol tuntia ennen.
Kyllä kierukan saa nukutuksessakin. Itselleni on luvattu kierukka nukutuksessa julkisella.
No kyllähän sitä saa ihan minkä tahansa toimenpiteen nukutuksessa, jos siitä vain maksaa. Ei se kuulu siihen normaaliin muutaman kympin poliklinikkakäyntiin, vaan siitä tulee lisää hintaa. Se ei ole halpaa lystiä, riittääkö edes 500e? Muistan vaan kun aikoinaan joku tuttavani ei suostunut nielemään letkua siinä kameratutkimuksessa ja vaati siihen nukutuksen. Silloin se maksoi muistaakseni 500e, mutta siitä on jo parikymmentä vuotta aikaa. Varmaan hinnat siitä vähintäänkin tuplautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käyn kyllä esim papakokeissa, mutta aina se on yhtä hankalaa. Tiukat paikat kahden lapsen jälkeenkin. :(
Papassa ei tarvitse käydä ellet harrasta irtusuhteita tai miehesi petä. Epidemiologin haastattelua kuunnellessani hän sanoi hpv:n kehittyvän syöväksi vuodessa. näin siis 15 vuoden takainen poikaystäväsi ei ole siihen enää syyllinen.
Tän takia en itse näe järkeä käydä Papa-testeissä. Erosin selämäni ainoasta seksikumppanistani 26 vuotiaana ja silloin kun oli vielä seksielämää, ei papakoekaan tuntunut juuri miltään. Sitten eron jälkeen 5 vuoden päästä yhtäkkiä Papa-koe sattui ihan saakelisti.
En osannut yhtään odottaa sitä. Ajattelin, että se menee yhtä kivuttomasti kuin aina ennenkin. Olinko muurautunut umpeen, vai mistä se johtui? En tiedä, mutta miksi käydä niissä kun ei seksielämääkään ole ollut kuin joskus 20 vuotta sitten?
En aio enää mennä. Ei miehiä, ei kipuja. Paitsi normaalit vanhuuteen liittyvät.
Mulle tehtiin useita kertoja selkäydinpunktio ja samaten nenää on punktoitu.
Suunnattoman varovasti ja kipua varoen molemmat.
Sen sijana endometrioosin ja keskenmenon kanssa käyttäydyttiim kuin kivun tuottamisesta olisi nautittu.
Mulla on ehkä vähän nipistänyt. Muttei sattunut. Se on tärkeää tutkia enkä halua vielä kuolla syöpään.
Aika monelle voisi sanoa, että älkää harrastako yhdyntää, siitä voi tulla raskaaksi ja käsittely sen jälkeen on paljon rujompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa taas mitä ulinaa. Olen käynyt ja monesti, on operoitu gynenpuolen juttuja kolmesti. Tuntuu, mutta ei satu. Taas täällä vinkuu ne, jotka ei edes tiedä mitä kipu on.
Tämä. Nämä samat tyypit itkevät ja vinkuvat, kun vauvan saatuaan sairaalassa hoitaja ottaa rinnasta kiinni ja pumppaa että alkaa maitoa tulemaan. Tämäkin on jotain seksuaaliväkivaltaa.
Aina joskus sitä mietin, että miten nämä herkät lumihiutaleet kestäisivät, jos tulisi joku oikea kriisi.
Ja voin kertoa, mua on operoitu monen monta kertaa monista eri syistä. Olen kokenut aivan infernaalista kipua ja itsellänikin on pelkoja tiettyjä asioita kohtaan. Mutta nämä teidän metoo-itkemiset asiassa kuin asiassa eivät auta mitään.
Miten hitossa sä saat vedettyä jonkun metoon tähän asiaan? Ja olen minäkin kokenut niin suuria kipuja, että on taju mennyt. Eka oli 9 vuotiaana autokolasissa jossa mun naamanahka puoliksi irtosi ja se tikattiin takaisin kasaan. Toisiksi pahin kokemani kipu oli kuukautiskipu 16 vuotiaana jolloin pyörryin koulussa.
Mutta jos mua sattuu gyniksellä, ei se ole vähäteltävä kipu sekään. Vaikkei se olekaan suurin kipu mitä olen koskaan kokenut. Tai sinä, tai joku muu.
Miesgynet on yleensä helläkätisempiä ja varovaisempia , oletko kokeillut ? Itse olen alapäästäni hyvin herkkä .
En ole ikinä käynyt gynellä. Parisuhteessa kohta 22 vuotta ja lapsia. Mihin sitä gyneä olisi tarkoitus tarvita?
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käynyt gynellä. Parisuhteessa kohta 22 vuotta ja lapsia. Mihin sitä gyneä olisi tarkoitus tarvita?
Miten olet saanut ehkäisyn? Vai onko teillä aina vain pelattu kumeilla, tai niinsanotuilla varmoilla päivillä?
En ainakaan itse saanut silloin parikymmentä vuotta sitten pillereitä tai muuta ehkäisyä ilman ronkkimista.
3xkierukka laitettu, ei sattunut. Viimeisellä kerralla poistossa-langat kohdun sisällä. Aika sairaalaan poistoon. En tiennyt mitä tehdään, mutta naislääkäri ilm.levitti kohdun suuta että pääsi lankoihin käsiksi. Ei mitään kivun lievitystä, homma kesti, ja kipu ja tuska infernaalinen! Huusin lopettakaa,ei auttanut.
Me naiset joudumme koko ikämme kärsimään: kuukautiset,raskauden pelko, häpeä, raskaus,synnytys, kehon rupsahtaminen, vaihdevuodet. Nyt olen vaihdevuodet vaiheessa ja tajuan kuinka sutkea on naisen asema kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Naisten kipua vähätellään. Kierukan laitto esimerkiksi. Mies nukutettaisiin sitä vastaavaa kipua varten tai vähintään saisi alakroppaan puudutuksen. Naiselle sanotaan ota panadol tuntia ennen.
Esimerkiksi kaverini tyttärelle piti laitattaa jo tosi nuorena kierukka, lähinnä äidiltään perityiltä hormonaalisilta ongelmista johtuen, ei siis seksielämän takia vielä siinä vaiheessa. Ja se oli myös hänelle todella traumaattinen kokemus. Se ei vaan mennyt "sovinnolla" paikoilleen ja tyttö oli viimeiseen asti tosi urhea, mutta lopulta huusi, kun ei enää vaan kestänyt sitä kipua.
Se oli todella julmaa, ne vaan yritti ja yritti uudestaan ja uudestaan, kunnes loppujenlopuksi tyttöparka pyörtyi kivusta. Eikä se vaan silti mennyt paikoilleen.
Miksi kaikkialla muualla, mitä tahansa vaivaa menee valittamaan niin ollaan niin empaatisia, että ei kai vaan sua satu, sano vaan jos vähänkin sattuu? Mullekin on tehty kaikenlaista elämäni aikana, olen maannut sairaalassa ja aina tarjotaan kivunlievitystä, suorastaan tuputetaan lääkkeitä, vaikkei itse niitä haluaisikaan.
Vielä kotiin lähtiessäkin huolehditaan, että on varmasti kolmiolääkkeitä reseptit pullollaan. Mutta annas olla kun kerrankin gynellä käyt niin kaikki mahdollinen kipu ja ahdistus kuuluu vain kestää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle,kolmekympiselle kahden lapsen äidille gyne v""li etten taida olla valmis seksiin kun kierukkaa ei saatu laitettua kivun takia. Huusin että kun se sattuu, miksi hemmetissä en voi saada sitä nukutuksessa tai jotain kunnon puudutetta?! Gyne vaan mulkoili happamasti ja sen oloisena että tuhlasin hänen aikaansa.
Kyllä kierukan saa nukutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kierukan saa nukutuksessakin. Itselleni on luvattu kierukka nukutuksessa julkisella.
No kyllähän sitä saa ihan minkä tahansa toimenpiteen nukutuksessa, jos siitä vain maksaa. Ei se kuulu siihen normaaliin muutaman kympin poliklinikkakäyntiin, vaan siitä tulee lisää hintaa. Se ei ole halpaa lystiä, riittääkö edes 500e? Muistan vaan kun aikoinaan joku tuttavani ei suostunut nielemään letkua siinä kameratutkimuksessa ja vaati siihen nukutuksen. Silloin se maksoi muistaakseni 500e, mutta siitä on jo parikymmentä vuotta aikaa. Varmaan hinnat siitä vähintäänkin tuplautuneet.
Ei julkisella puolella tarvitse nukutuksesta maksaa erikseen vaan se kuuluu hintaan. Olin isossa leikkauksessa julkisella ja pari yötä sairaalassa, loppulaski jotain 150 e.
Ihan voidaan humauttaa julkisen puolen gynellä ja homman saa 40 e:lla. Ei todellakaan maksa 500 e kuin yksityisellä.
Jep. Senkin takia, että sieltä tulee aina kipeänä pois. Ja sen, että se on kallista. Mulla ei ole rahaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet saanut ehkäisyn? Vai onko teillä aina vain pelattu kumeilla, tai niinsanotuilla varmoilla päivillä?
En ainakaan itse saanut silloin parikymmentä vuotta sitten pillereitä tai muuta ehkäisyä ilman ronkkimista.
Et ole kondomista kuullut? Moni käyttää niitä parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle voisi sanoa, että älkää harrastako yhdyntää, siitä voi tulla raskaaksi ja käsittely sen jälkeen on paljon rujompaa.
Ei raskausajan tutkimuksiin ole pakko mennä ja synnyttää saa kotonkin.
Ja jos joku kohtelee rujosti raskausaikana, voi toimenpiteen keskeyttää.
Kierukan asennus ja papakoe ovat molemmat olleet kivuliaita ja epämiellyttäviä kokemuksia. Erityisesti kierukan asennus sattui aivan hemmetisti itse toimenpiteen aikana ja sen jälkeen vatsa kramppasi useamman päivän tosi kovasti ja puoli vuotta niin, että tarvitsin miltei päivittäin särkylääkettä. Sitten suosittiin poistamaan. En suosittele kierukkaa ei-synnyttäneille naisille.
Ei ole koskaan tehnyt kipeää, mutta ei ole sisälle mitään tungettu/asennetukaan. Säännöllisesti tuolla on käytävä, jotta saa reseptiin jatkoa. Nykyään kirjoittavat kahdeksi vuodeksi kerrallaan.
#naisvihanäkyväksi