Onko muita jotka ei viitsi käydä gynellä sen vuoksi kun siellä ei välitetä tutkimuksen/toimenpiteiden aiheuttamasta kivusta?
Missään muualla en ole kohdannut vastaavaa kipuihin liittyvää välinpitämättömyyttä ja väheksyntää. Kokemusta on usealta lääketieteen alalta perussairauksieni vuoksi.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
"Vähän voi verta tiputella. Pidä sidettä."
Minkä muun lääkärintutkimuksen jälkeen hyväksyisitte vastaavaa?
Esimerkiksi tavallisen verikokeen tai paiseen puhkaisun. Lääkäriin ei ole pakko mennä.
On olemassa kipupotilaihin erikoistuneita gynejä, ainakin yksityisellä. Soittakaa ja kysykää lisää palvelunumerosta tai lukekaa netissä eri asiantuntijoiden profiilit.
Vierailija kirjoitti:
"Vähän voi verta tiputella. Pidä sidettä."
Minkä muun lääkärintutkimuksen jälkeen hyväksyisitte vastaavaa?
Tämä 100%. Viimeksi kun kävi näin, en ole mennyt enää. Ajat ovat muuttuneet, olisko vihdoin aika että tällaista ei enää hyväksyttäisi, vaan saisi ihmisarvoista kohtelua.
Olen kokenut seksuaaliväkivaltaa lapsena, ja olen aina kertonut siitä gynelle ennen tutkimuksien aloitusta, ei niitä onneksi ole ollut kuin pari. Aina on oltu asiallisia ja huomioitu kipu, jos sellaisia on tullut, mutta raskaaksi en aio koskaan tulla, koska en kestäisi niitä tutkimuksia ja sitä että pitäisi puskea ihminen ulos alakerrastani. Hell no!
Vierailija kirjoitti:
Naisten kipua vähätellään. Kierukan laitto esimerkiksi. Mies nukutettaisiin sitä vastaavaa kipua varten tai vähintään saisi alakroppaan puudutuksen. Naiselle sanotaan ota panadol tuntia ennen.
Kyllä kierukan saa nukutuksessakin. Itselleni on luvattu kierukka nukutuksessa julkisella.
Niille voi sanoa ihan suoraan että olen kipuherkkä ja voitko ottaa sen huomioon. Itselläni ei ole gynekäynneillä ongelmia, mutta minulle on tehty hereillä ollessa kivuliaita toimenpiteitä. Kun kipu on yltynyt liian suureksi, olen ihan ääneen huutanut ja kiroillut "Ai v**tu että sattuu, vttusaatanaperkele" niin johan uskovat.
Hohhoijaa taas mitä ulinaa. Olen käynyt ja monesti, on operoitu gynenpuolen juttuja kolmesti. Tuntuu, mutta ei satu. Taas täällä vinkuu ne, jotka ei edes tiedä mitä kipu on.
Kokemukseni mukaan monet miesgynet (erikoislääkärit, ei tk-hessut) osaavat tehdä tutkimukset hyvin hellästi ja kivuttomasti. Ja ymmärtävät, jos kertoo jännityksestä. Kertovat mitä tekevät (jos helpottaa oloa) tai niinku olen itse pyytänyt, etten halua tietää tai nähdä liikoja. Naiset helposti runnoo, kun luulevat tietävänsä mikä sattuu ja mikä ei.
Viimeksi kävin aivan huipulla ~40-v. gynellä joka erikseen mainitsi, että sano heti, jos sattuu koska ei halua satuttaa. No ei kyllä sattunut
Joukkoseulassa kyllä tuntui reilusti. Jotenkin ronski hoitaja ja tuntui kestävän ja kestävän.
Mutta kävin gynellä keväällä ja ei se mukavaa ole koskaan mutta ei se sattunutkaan ja kaikki sujui mutkattomasti ja jäi ok mieli.
Käyttäjä41333 kirjoitti:
Isokokoiset naislääkärit ja -hoitajat on pahimpia, kohtelee pienikokoisia naisia kuin taikinaa jota lyövät kaulimella
Voi että kun tästä naisten välisestä vartalokateudesta ja katkeruudesta päästäisiin eroon. Jos on itse korsto, niin ei se ole sen siromman potilaan vika.
Mutta poikkeuksia on; Minä muistan erityisellä lämmöllä hoitajaa, joka ihan tavis-papaseulonnassa huomioi, että en ole synnyttänyt ja käytti juuri tuota pienempää rööriin työnnettävää instrumenttia. Kukaan ei ollut aiemmin koskaan edes kertonut, että on olemassa erilaisia.
Ei siis pidä olettaa, että kaikki viiskymppiset naiset ovat synnyttäneet vähintään kolme kertaa.
On, en käy enää, kerran vuodessa noin 50 vuoden ajan riitti.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41333 kirjoitti:
Isokokoiset naislääkärit ja -hoitajat on pahimpia, kohtelee pienikokoisia naisia kuin taikinaa jota lyövät kaulimella
Voi että kun tästä naisten välisestä vartalokateudesta ja katkeruudesta päästäisiin eroon. Jos on itse korsto, niin ei se ole sen siromman potilaan vika.
Mutta poikkeuksia on; Minä muistan erityisellä lämmöllä hoitajaa, joka ihan tavis-papaseulonnassa huomioi, että en ole synnyttänyt ja käytti juuri tuota pienempää rööriin työnnettävää instrumenttia. Kukaan ei ollut aiemmin koskaan edes kertonut, että on olemassa erilaisia.
Ei siis pidä olettaa, että kaikki viiskymppiset naiset ovat synnyttäneet vähintään kolme kertaa.
Ei pidä myöskään olettaa, että kaikki naiset haluaisivat olla siroja. Jos olet mielestäsi siro, ja joku isokokoisempi nainen kohtelee sinua mielestäsi huonosti, yritä tajuta, että se EI johdu sinun siroudestasi. Vaikka itse palvoisit omaa sirouttasi, muut eivät tee niin.
Vierailija kirjoitti:
Joukkoseulassa kyllä tuntui reilusti. Jotenkin ronski hoitaja ja tuntui kestävän ja kestävän.
Mutta kävin gynellä keväällä ja ei se mukavaa ole koskaan mutta ei se sattunutkaan ja kaikki sujui mutkattomasti ja jäi ok mieli.
Minä en ole enää käynyt joukkoseulonnassa yhden traumaattisen kerran jälkeen. Kerroin etukäteen, että minulla on vaginismi ja että toimenpide tulisi aiheuttamaan minulle kipua. (Tässä vaiheessa seksi siis tuntui puukoniskuilta). No, turhaan oletin että työkseen papa-näytteitä ottava hoitaja olisi edes tiennyt mitä vaginismi on. Minä itken ja pidettelen huutoa kun hän runnoo sitä työkalua sisääni, ja toineen vaan hokee että rentouta lihakset. (Juu, vähän niinku se ongelma vaginismissa juuri sen puute.)
Gynellä näytteiden ottaminen ei ole ikinä ollut kivuliasta, ainoastaan epämiellyttävää.
Kyllä mun gyne yksityisellä ottaa mahdollisen kivun huomioon, on empaattinen lääkäri.
Kertoo koko ajan mitä tekee, koska tietää, että jännitän ja jännitys aiheuttaa kipua.
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan monet miesgynet (erikoislääkärit, ei tk-hessut) osaavat tehdä tutkimukset hyvin hellästi ja kivuttomasti. Ja ymmärtävät, jos kertoo jännityksestä. Kertovat mitä tekevät (jos helpottaa oloa) tai niinku olen itse pyytänyt, etten halua tietää tai nähdä liikoja. Naiset helposti runnoo, kun luulevat tietävänsä mikä sattuu ja mikä ei.
Viimeksi kävin aivan huipulla ~40-v. gynellä joka erikseen mainitsi, että sano heti, jos sattuu koska ei halua satuttaa. No ei kyllä sattunut
Näin moni sanoo, että miesgynet on hellempiä. Kai se on ihan luonnollistakin. Monille vaan voi olla isompi kynnys mennä miespuoliselle gynelle. Varsinkin jos ei ole muutenkaan kokemusta miehistä siellä alapäässä hääräämässä, tai on kyllä kokemuksia siitä, mutta ne on traumaattisia sellaisia.
En sitten tiedä mistä tuo naisten ronskimpi ote johtuu, ehkä siitä että ovat itse kokeneempia seksissä ja ehkä synnyttäneet ja kokeneet mahdollisia alapään repeämisiä ja kaikkea muuta "kivaa", niin ei osaa samaistua toisen naisen "turhaan" ininään kun sattuu jos kerrankin jotain työnnetään sisään.
Kun ennen koetta käyttää tiettyä apteekkituotetta kaksi viikkoa ei satu läheskään niin paljon.
Minulle,kolmekympiselle kahden lapsen äidille gyne v""li etten taida olla valmis seksiin kun kierukkaa ei saatu laitettua kivun takia. Huusin että kun se sattuu, miksi hemmetissä en voi saada sitä nukutuksessa tai jotain kunnon puudutetta?! Gyne vaan mulkoili happamasti ja sen oloisena että tuhlasin hänen aikaansa.
Itse en pidä gynellä käymisestä, mutta toki käyn kun tulee kutsu / se on muuten tarpeen. Olo on hieman alaston sattuneesta syystä siellä ollessa, mutta onhan se hyvä selvittää, että kaikki on kunnossa, joten menköön.
No käyn kyllä esim papakokeissa, mutta aina se on yhtä hankalaa. Tiukat paikat kahden lapsen jälkeenkin. :(
tätönen 23